Emne: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Fre Maj 27, 2011 8:10 am
Hejsa
Har i nogen tid gået og overvejet at få Caroline 5 1/2 år og evt også Nikolaj på 2 1/2 år testet. Nu har vi haft endnu et møde med specialpædagog ang Nikolajs vanskeligheder, og hun siger (heldigvis) stadig at hun ikke mener at der " er noget" med ham. Han har nogle sociale vanskeligheder, som han evt også har "arvet" fra sin søster,
Da jeg nævnte, at vi har på fornemmelsen at Caroline kan have særlige forudsætninger, sagde hun at hun syntes at vi skulle få hende testet. Både for at vi kan få ro, men også for at Caroline - og måske også nikolaj kan blive mødt på den rigtige måde senere i livet. Hun anbefalede Ole Kyed. ¨ Derfor vil jeg gerne vide, hvad det koster, hvor og hvordan foregår det? Eller er der andre psykologer der kan anbefales lidt tættere på os her i Aarhus?
Kh Rikke
Admin Admin
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Fre Maj 27, 2011 5:16 pm
Prøv at ring til Bente Edslev hun bor i Risskov ved Århus.
http://www.bente-edslev.dk/
Hun har før haft kontakt til Ole Kyed, og hun har før testet børn, så hun ved noget på området.
Hun
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Lør Maj 28, 2011 8:01 am
m
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:43 am, rettet 1 gang
Nette72
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Lør Maj 28, 2011 10:52 pm
Vi fik vores Nicholaj testet hos Ole Kyed, og det gav vi 1500 kr. for. Han var der 1½ time, hvor han gennemgik en raven og en chips test. Der var 60 opgaver, hvor Nicholaj havde 49 rigtige. Han blev vurderet til - ikke at være HBB, men derimod, at han er velbegavet og har særlige forudsætninger for indlæring. Han ville mene, at hans iq lå omkring 125, men det blev ikke egentlig testet, som f.eks en Wisc test kan gøre. Nicholaj blev testet af skolepsykologen i en Wisc test, men den mente Ole ikke gav det helt rigtige resultat, hvorfor jeg spekulere i, om jeg evt. skal lade ham teste igen om et par år.
Men det vi har fået ud af det alt sammen er, at læreren er blevet mere lydhør, dog er det lidt sjovt. Vi har fået ham testet til at ligge højt på det visuelle plan, hvilket betyder f.eks. matematik. Matematik er Nicholajs ynglingsfag og det han synes er nemmest. Men læreren i matematik vil ikke udfordre ham, da hun ikke mener at have tiden. Derimod er dansklæreren så gået ind og udfordret ham fordi testen viste at han lå lavt på sproglig forståelse (hvilket Ole vurderede var forkert), så han er nu kommet med i en diktatgruppe i klasse, som er på 10 elever!!! De skal f.eks. på mandag have en diktat på 8. klassetrin, som hun har forklaret børnene kun er for sjov, og absolut ikke noget, som de skal. Nicholaj vil vildt gerne, så vi har forklaret ham, at det er ok, at have fejl. Han har hidtil (han går i 4. klasse) haft diktat på 5., 6. og 7. klassetrin. Den på 7. klassetrin havde han 6 fejl, og læreren tog ham på et tidspunkt af holdet, da hun vurderede, at han havde nået målet for hvor han lå. Men så fik hun spurgt ham om han ville fortsætte og det ville han, og lavede så en diktat med 5 fejl. Og når jeg sådan kigger på de fejl, så er det jo egentlig dumme fejl. F.eks. Livserfaring havde han stavet a i stedet for e. Og han kan også skrive Hende med i. Så han staver åbenbart som han hører lydene. Men det er dejligt, at dansklæreren udfordre ham ENDELIG! Ofte er han kommet hjem med stort set ingen lektier, og alt matematik indtil videre har været for nemt for ham, men jeg kan ikke få læreren til at udfordre ham, så jeg har selv prøvet at låne nogle matematikbøger på 6. klassetrin - har bare ikke lige fået sat mig sammen med ham.
Noget som kan undrer mig lidt er, at vi har brugt penge på at få ham vurderet af en specialist, hvilket vi er rigtig glade for. Men så kommer vi til skole-hjem-samtale med datteren og får af vide, at deres læsevejleder har testet hende med en chips og vurderet, at hun har særlige forudsætninger for indlæring. Jeg troede ikke, at skolen kunne teste for det, og hvorfor har de så ikke testet vores dreng!?!
Nette72
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Lør Maj 28, 2011 10:55 pm
Hov, og så glemte jeg lige at sige, at både klasselærer og matematiklærer er ikke enig med Ole Kyed om, at vores dreng underyder, eller har gjort.
Men er der noget som signalere i den retning, så er det da det, at han kan lave diktater på højere plan, samt at han er meget mere mundtlig med i klassen. Det må da være et signal på underpræstation !?!
Hun
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Lør Maj 28, 2011 11:29 pm
m
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:42 am, rettet 1 gang
Pjevsen
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Søn Maj 29, 2011 9:29 pm
Tak for alle svarene.
Hilde: Vi holder møde om nikolaj, da han har været meget voldsom, bidt, kradset, skubbet, slået - you name it - de andre børn i vuggestuen. Det er ofte når de andre børn, "blander" sig i hans lege, som ifølge pædagogerne ofte er meget spændende og fantasifulde. Han er samtidig en meget sensitiv dreng, som er meget opmærksom på alt omkring ham og derfor har brug for mange pauser, for ikke at blive overstimuleret - hvilket gør ham mere aggressiv. Vuggestuen fik tildelt 40 buffertimer på ham i december og det hjalp rigtig meget.
Hans adfærd har siden ændret sig meget i den positive retning efter det første møde med specialpædagogen, som gav anvisninger til os herhjemme og til vuggestuen. Han har dog indimellem svære dage og uger, hvor han virker underskudsagtig og har kort lunte.
Specialpædagogen sagde allerede ved første møde efter at have fulgt og iagttaget Nikolaj i 3 dage i vug, at hun var sikker på at der ikke var "noget alvorligt" med ham, Men at vi havde en lille opmærksom, begavet og følsom dreng, der bare skulle have lidt ekstra hjælp til det sociale.
Vi havde så et opfølgende møde, hvor vi kom meget ind på storesøster Caroline, som også er enormt sensitiv og som flere og nu også vi selv, har "mistænkt" for at kunne være bmsf. Hun har fyldt meget herhjemme og Nikolaj kopierer meget hendes adfærd overfor os. Og så var det at jeg tænkte at det nok var ved at være tid at få hende testet og få enten be- eller afkræftet vores spekulationer. Caroline har aldrig haft problemer i børnehaven, bed lidt i vuggestuen, men ikke voldsomt og det stoppede rimelig hurtigt igen.
Har altid tænkt at Caroline "bare" ligesom jeg selv, var en af de særlige sensitive og dét var så dét. Men min veninde som har 2 drenge som er med i gifted children, har altid sagt at Caroline med høj sandsynlighed kunne have særlige forudsætninger og derfor fandt jeg dette forum og Bente og har haft en god snak med Bente også.
Jeg har så aldrig haft behov for at få hende testet, da der ligesom blev mere ro over det herhjemme, da vi accepterede at selvom hun var veltalende, dygtig til mange ting osv, samtidig måske var lidt yngre følelsesmæssigt. Men nu hvor Nikolaj, som ligner hende på mange punkter har det svært og skolen nærmer sig for Caroline, så er det måske på tide at få klarhed over nogle ting. Det var specialpædagogen meget enig i og anbefalede også Ole Kyed fremfor at vente på PPR..... Dét som vi ser, som specialpædagogen ikke ser er nok pga storesøster. Det har aldrig været tal og bogstaver, men musik og eventyr og leg med sproget og filosoferen over meningen med livet, som har fyldt herhjemme og jeg havde aldrig tænkt tanken om begavede børn, før min veninde gjorde mig opmærksom på at det musiske, kreative og filosofiske også var en "intelligens". Derefter er mange ting faldet på plads, det er nok mere janteloven, som har holdt os tilbage fra at gøre mere ved det. Nå det blev vist lidt langt og kludret, men i store træk derfor...
Vil prøve at kontakte Ole Kyed og så må vi lade tingene gå sin gang. Tak for hjælpen kh Rikke
Nette72
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Man Maj 30, 2011 12:40 am
Kære Rikke.
Jeg vil være meget spændt på at høre, hvad I finder ud af hos Ole Kyed. Min datter er heller ikke rigtig til bogstaver og tal, men mere til musik, tegne og hvad hun ellers kan tilsmudse sig af kreativitet. Og vi har i den grad en pige som er sensitiv - ligesom moderen. Jeg kan nogle gange ikke magte, når hun ryger op i det røde felt. Det kan f.eks. være det her Top Model, hvor hun selv skal sidde og tegne kjoler, det hygger hun sig gevaldigt med, men hvis ikke stregerne rammer rigtig første gang, så kan hun virkelig farer i vejret, og vi prøver ihærdigt at forklare hende, at man altså ikke kan alting første gang, men hun vil bare ikke acceptere det.
Vi har også overvejet at få hende testet - hun er blevet testet med chips i skolen for nyligt - men på længere sigt vil vi nok få hende testet med en wisc ligesom storebror.
Men som sagt, jeg er meget spændt på at høre, hvad I får af vide med Caroline.
Pjevsen
Emne: Sv: tests - hvor, hvordan og hvorledes? Man Maj 30, 2011 7:39 am
He he den med perfektonismen kender vi kun alt for godt. Pyha der er sved på panden, når tingene ikke går som planlagt herhjemme. Da Caroline skulle lære at køre uden støttehjul, gik det helt galt. Hun flippede totalt, da hun ikke kunne selv første gang. Så skulle der gå omkring 2 mdr. før hun ville prøve igen. Jeg prøvede virkelig at være på forkant og fortalte hende at der nok ville gå flere øvedage inden hun ville kunne køre rigtigt selv. Den var hun med på og vi gik ud. Hun kørte op og ned ad vejen 2 gange og sagde så: "nu kan du godt slippe, mor" og jeg var ikke helt med på den. Så skreg hun"SLIP SÅ" - jeg slap og hun kørte derudaf... Sådan er det hver gang, hun ved ligesom selv, når hun er klar - jeg skal bare lære at sådan er det og så tage de skrigeture, det så tager inden hun selv er tilfreds Men skal nok give besked ang. testning.
Kommer Ole Kyed herover til jylland eller skal vi derover?