Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
penge wppsi milepæle psykolog kyed gifted asperger raven Kuno asynkron tegner mobning børnehave chips maja underydelse dyslexia test skolestart bmsf legoland efterskole ADHD mensa sensitive WISC
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Min kære søn.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Mags




IndlægEmne: Min kære søn.   Fre jun 24, 2011 10:35 am

Hejsa.
Jeg har en lækker dejlig krudtugle.

Min søn er 3 1/2 år, som han siger; det er et 3-tal og så et 1-tal og et 2-tal med en streg imellem:-) Gud nåde og trøste os, hvis vi kommer til, at sige han er 3 år!

Da han var spæd, og lå og sov i mine arme, kiggede jeg tit på ham og tænke - du er kvik, der er et eller andet ved dig,, der gør mig sikker på, at du er kvik som bare pokker. Søsteren kravlede 5 mdr gammel og gik før hun var 9 mdr. Han havde ikke samme tempo, men det føltes næsten som om, at han nok selv skulle gå i gang, når det passede ham. Han har ikke været hurtig her, helt almindelig.

Han lagde puslespil med 20 brikker da han var 2 år. Han har altid haft et fantastisk sprog med et vildt ordforråd. Han husker de ting, han lærer, hvis det ellers er noget, han ser et formål i at huske. Han ved vildt meget om dyr. For nogle måneder siden sagde han til alle. "Vil du hører noget smart?, når koen spiser græs. så laver den det om til mælk, er det ikke smart?". Vi ved ikke hvor han samler den slags op, det er selvfølgelig ikke raketvidenskab, men han har en ufattelig stor viden om alt muligt. "Hvis vi alle sammen har 5 vingummier så har vi 20, men hvis jeg spiser 10, så har vi kun 10 tilbage - det må jeg ikke" - sådan er weekend slik hos os...

Han elsker at sidde ved computere, og sidder der gerne 3 timer i streg. Han laver her ting beregnet til 5 årige og det hygger han sig rigtig fint med. Han er dygtig til at tegne, i dag har han tegnet et slot med en stige, der går helt op til taget. Alle ville kunne se, det var det han havde tegnet. I vinter lavede han en tegning af hele familie og skrev navne på ved os alle.

Han er enorm optaget af tal, når vi kører, siger han, dem der bor i det hus bor i nr 7, dem der bor i det hus bor i nr 84. Hvad hedder det hvis der står 1-2-4? Bogstaver er han rigtig glad for at lege med. Han bygger mange bogstaver i dublo, samler pinde og laver bogstaver af dem, bidder af brødet og siger: "se nu ligner det næsten et "L"". En dag havde jeg givet ham tre små bogstavkiks med i madkassen, da han kom hjem, sagde han. "Mor det var rigtig smart med kiksene, man kunne skrive "HUS" med dem". Han begynder så småt at skrive ord og en hel del trylleskrift. Men han ved godt hvornår det er rigtige ord, og hvornår det er legeord.

Han tænker vildt godt, reflektere over mange ting og kobler det til andet. Vildt spændende snakke man kan få med ham.

Alt det er fint nok - der er jo ingen tvivl om, at han ikke er bagud.

MEN han har opmærksomhedsproblemer. Han har svært ved at koncentere sig, når der er for mange forstyrrelser. I børnehaven mener de, det er en af de primitive reflekser, han ikke har fået integreret. Det giver ham store problemer med at sidde stille, fordi den bliver stimuleret, når han sidder, og så giver den ham uro. Hvis der så er mange forstyrrelser, kammer det over for ham. Det går bedst når han er alene, så kan han sagtens spille et spil Ludo. Når det kammer over, bliver han udadreagerende, og kan bide. Han ved godt det er forkert, og kan sagtens fortælle om det, men når han føler sig presset så kommer det.

Vi arbejder nu på at få integreret refleksen, i håbet om at det vil hjælpe ham.

Jeg snakkede med børnehaven om, at jeg havde læst lidt herinde, og at jeg nogen gange tænkte, at det med at være asynkrom, var noget der på en eller anden, måde gav mig mening i forhold til ham, jeg siger ikke, han er særligt begavet, men jeg føler mig helt overbevist om, at han ligger på den rigtige side af gennemsnittet.

De er enige I at han er dygtig, deres holdning er, at støtte ham i at blive så helt et menneske som muligt. Derfor vil de ikke gå ind, og stimulere ham en pokkers masse intellektuelt, for det mener de, han jo nærmest suger til sig selv. Men de vil gøre alt hvad de kan, for at hjælpe ham til det der er svært, og det er det med at sidde stille og koncentrere sig i urolige omgivelser. Citat "Sikke en fantastisk voksen han kan blive, hvis vi støtter ham til det der er svært nu" - det var ikke ment nedgørende om ham som barn! Jeg er enig med børnehaven. Han skal hjælpes med det er er svært. De har den største respekt for børnene, og gør sig sådan umage med at give dem, det de har brug for. Det betyder også, at min søn får enetid hvor han spiller spil, der stimulere ham, men det er bare ikke deres hovedfokus.

Jeg synes, han er svær at være mor til af og til. Nogle dage snakker han babysporg - det irritere mig grænseløst, fordi det jo bare er en lyd, han sætte på et vildt godt sprog. Men jeg tænker, at når han gør det, er det vel udtryk for, at der er kamp indeni ham. Jeg synes det er svært, at give ham de rette udfordringer. For er han kommende ADHD materiale for en skolelærer? Eller skal jeg tænke mere i hans for mig at se ganske fine begavelse... Vil I sætte lidt flere ord på jeres unger, der har haft noget med opmærksomhenden, hvordan så man det sådan helt konkret?

Min mand og jeg er begge ganske godt begavede, men er aldrig testet seriøst. På Mensas side har vi taget deres nettest, og den er jo ikke helt brugbar, men var den det han vi da ikke udelukke, at vi ville kunne blive optaget begge to.

Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Fre jun 24, 2011 7:42 pm

hej Mags

Velkommen til forum.

Du har rigtig godt fat i hvad du skal gøre, men det er børnehaven der kan være lidt fejl på den. Det bedeste er at udfordre ham og samtidig øve at være social. I forhold til at han ikke kan koncentrere sig kan du tænke over i det sensetive, og spørge bh og det kan være sådan noget. Det er muligt han har brug for at sidde i små grupper hvor der ikke larmer.
Jeg har en søn selv der er både lys og lyd følsom. og det kan virkelig være et problem.

Da begge mine var mindre brugte vi høreværn, når vi vidste der blev meget larm og sommetider måtte vi tage hjem, når der var for meget larm hvis vi var til komsammen i børnehaven, da drengene ikke kunne have den larm.

Når man er lydfølsom kan man ikke sortere det man vil høre, men man hører det hele og det er i en stor pærevælling. og det er til at blive vanvittig, men tænk på at et barn der ikke kan vælge at få, barnet bliver frustreeret

Det kan være svært med de voksne, da de ikke ved meget om emnet

Nu ved jeg ikke hvilken kommuen i bor i, men nogle kommuner (ppr) kender til børn med særlige forudsætninger.

Hvis du har lyst ti at snakke er du velkommen til. at skrive en privat bested til mig, så finder vi ud af det.

Forstår godt jeres frustration. Har selv været der.


_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Mags




IndlægEmne: Han er sensitiv   Lør jun 25, 2011 12:55 am

Børnehaven er helt med på, han er sensitiv. Mine unger går i en fantastisk go børnehave, de afviser ikke, at han kan have særlige forudsætninger. De arrangere foredrag om det at være særlig sensitiv. De arbejder med hvert enkelt barn på at styrke og fastholde selvværd. De ser virkelig børnene.

De tager børn med særlige behov fra - hvor særlige behov kan være ekstra stimuli. Derfor har de også spil liggende der i forhold til målgruppe er 7-10 år. Så det gør faktisk en del i den retning også. Men deres vurdering er, at det der fylder for ham nu er, at passe ind - han er ked af det, når han ikke gør. Detfor forøger de at skabe succeser med ham i forhold til det sociale.

Jeg er slet ikke sikker på, at han er begavet nok til at være med i den gruppe i kalder børn med særlige forudsætninger, men jeg kan se, at der er nogle træk, jeg kan genkende.

Min største frygt er at få en ADHD diagnose i sving, fordi jeg ikke mener det er tilfældet - der er noget andet med ham. Men jeg kan godt se, han nogle steder har det svært. Det gør da pokkers ondt, og jeg føler mig lidt hjælpeløs.

Vi er herhjemme enige om, at man ikke kan lærer børn for meget, så længe det er lystbaseret. Så vi forsøger at give ham alt det info han ønsker. Han er enorm interesseret i kroppen. Så vi snakker meget om blod og ilt osv. Så jeg tror han bliver stimuleret intellektuelt.

Måske skal hans uro ses mere i lyset af hans sensitivitet.


Det er ikke nemt med de unger:-)
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Lør jun 25, 2011 1:11 am

Jeg tror stadigvæk det kan være svært at koncentrere sig når der er for meget larm, når han er sensetiv.
Selvfølgelig kan jeg jo ikke sige han ikke har adhd, men jeg synes det er et masse begreb og synd at putte et barn i sådan en kasse.

Det er vel noget med at rumme barnet og give det det rum barnet har brug for, for at koncentrere sig og vænne barnet til det ligeså stille.

Min søn på 6 skulle synge i klassen i dag men kunne ikke koncentrere sig da der var mange forældre og børn, så han studerede dem i stedet for. Jeg ved godt at det ikke er helt det samme. Men han kunne ikke koncentrere sig om at synge.

Men man kan også vende det om, for "hvis" har også har adhd, så er der jo også mulighed for at han kan få den rigtige hjælp.
Er han blevet testet med en wipssi test (3-6 år) der kan man se hans stærke og svage sider. og se om han kan koncentrere sig
en Mulighed.

Det er hårdt og frustrende at have børn med særlig forudsætninger hvis de ikke trives og man bliver ked af det. Det kan være han er asynkron, hvilket heller ikke er helt unormalt for begavede børn.

som du sikkert har læst på dette forum, er vi mange der har haft det som dig. Tålmodig er nok det vigtigste ord over for vores børn.

Håber du kunne bruge det til noget

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Lør jun 25, 2011 7:18 am

Aha det indlæg den her tråd startede med gav mig varme følelser af genkendelser cheers

Jeg kan sige at ikke udfordre ham vil øge hans frustration, mindske koncentrationen og alt i alt gøre han mere følesom. En dum og meget ondt circkle som ikke er let at slippe for kuren er svært at motivere for når man først er kommet i den situation.

Det er almen kendte reaktioner hos børn ifm. omsorgsvigt hvis de ikke stimuleres! Men tanken er ikke overført til børn der er langt foran som behandles som de er "normal" ... men det er alment at enten søge en diagnose eller råb omsorgsvigt udefra sådan et barns reaktionsmønster.

Det er en meget svær opgave som du har foran dig. Du skal være tre personer i et for at kan fortælle hvordan problemet skal løses. Den første er mor som kan mærke hvordan hendes eget barn har det. Den anden er pædagog som kun kender børn med almindige milepæle. Og den tredje personen som forstår hans potentiale, også en fagperson der ved hvordan et barn som han er og hvilke problemer der kan opstå. I alle 3 roller skal du kende præcis til hvordan han forstås fra deres sysnpunkter ...

Derfra kan du langsomt motivere for hans behov. Kun hvis du ved hvad pædagogen kender og hvad det er hun er vandt til, så du kan meget langsomt sæt dialogen igang .. og håbe på at pædagogen selv tilbyder noget på hans niveau. Det kan hun kun hvis hun forstår der er en forskel. Og det tager lang tid at nå dertil ... ofte længere end man har før sådan et lille barn skriger i frustration. Men opgiv aldrig for der er få pædagoger som bare fanger det og hjælper ubevidst.
Tilbage til toppen Go down
Mags




IndlægEmne: hmmm   Lør jun 25, 2011 7:40 am

I skriver som om I er ret sikre på hans begavelse???

Hvordan ved jeg at hans babysprogslyde, ikke er udtryk for, at han er presset? Jeg tænker, hvordan pokker ved man, man ikke stiller for store krav. Vi har nogle venner, der har drenge i samme alder - 1-2 måneders forskel. Min mand og jeg er enige om, at vi aldrig ville stille samme krav til deres drenge, som vi stiller til vores søn. Ikke at vi går og kræver i et væk, men man har jo nogle forventninger til, hvad man ønsker fra dem. En pædagog i den gamle vuggestue sagde, at det var med min søn som med min datter, når de en sjældent gang i mellem ligger og sparker på gulvet, så tænkte hun: "Ej nu må du stoppe, det er du for stor til", efterfulgt af "Gud nej han er jo ikke engang 2 endnu, og havde det været en af de andre, havde jeg jo ikke tænkt sådan". Heldigvis var hun selv opmærksom på det!

Men ja - jeg er så bange for at presse ham. Jeg ønsker at stimulere ham, men jeg ønsker ikke at han på nogen måde skal føle sig presset til at præstere.

For pokker lille fyr - vil jo bare så gerne have han ikke er klemt...
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Lør jun 25, 2011 7:51 am

Jeg kan heller ikke være sikker på om han er højt begavet, men han har absolut nogle af de kendetegn der indikerer det.
Hvis du er i tvivl om han er højt begavet eller begavet, ville det måske være en ide med en wipssi test eller sammenligne milepæle, hvad der er "normalt".
Jeg er også af den overbevisning at man kan ikke pace så lille et barn, hvis det ikke selv har lysten til at lære, så sætter det sig ikke fast og barnet lukker af.

Noget af det du skriver er jo netop tegnene, som f.eks. hans gamle vuggestue.

Men hvad siger din egen mavefornemmelse??



_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Nette72




IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Lør jun 25, 2011 8:27 am


Mags, velkommen til forummet. cheers

Jeg er ikke et sekund i tvivl om han er begavet, men om han er Højt begavet, eller om han er Sensitiv + Begavet, eller ADHD + Begavet eller Asperger + Begavet ved jeg ikke. Man kan godt være mere end begavet.

Men lige meget, hvad der snakkes om, så skal der tages hånd om hans begavelse. Hvis ikke, vil han ende med at kede sig et langt stykke hen ad vejen. Giv ham alt den viden, han evt. higer efter, og vil det offentlige system ikke være med, så arbejd selv med ham på hjemfronten - det vil alligevel med tiden give dem indikatorer i retning af, at han skal udfordres mere end en normal klassekammerat, og så er de nødt til at handle på det. Heldigvis er vores nuværende statsminister blevet mere obs på de dygtige børn, og der er nogle kommuner der efterhånden tager sig mere og mere af dem. Jeg tror på, at med tiden vil der blive mere omsorg for disse børn med mindre vi får en rød regering, som helst så, at alle blev håndteret ud fra samme kasser og rammer. Hov, nu skal jeg ikke blande politik ind, selvom jeg på mange punkter er enig med rød, men de halter seriøst på uddannelsesområdet. MIN mening. cheers

Men forhør dig med børnehaven om de kan teste ham eller om PPR vil gøre det.
Tilbage til toppen Go down
Mags




IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Lør jun 25, 2011 8:45 am

Nette: ved ikke lige hvad jeg skal skrive...

Jeg føler, vi tager hånd om hans begavelse, vi gør, hvad vi kan for at udfordre ham, det han ønsker.

Pt er de andre børn glade for at lege med ham, men de nærmer sig et punkt, hvor deres fascination af hans viden kan overskygges af truslen om bid. Men han er ikke så skæv social endnu - derfor ser jeg slet ikke nogen grund til at tænke Asperger. Han er et meget empatisk barn. Som tidligere skrevet er han sensitiv, og da han går i en børnehave, der ved, det kan gøres til en enorm styrke, så har jeg go grund til at tro, at de kan hjælpe ham til at finde ro. Børnehaven er den børnehave i kommunen, der får børn der har et eller andet udefineret ekstra - på godt og ondt, fordi de er skide gode til at se børnenes ressourcer og begrænsninger.

Jeg er med på mange af de kære unger ikke bliver set og forstået i deres børnehave, men tro mig, jeg tror ikke der findes en bedre børnehave end den mine unger går i.

Min interesse er meget at høre hvordan I har håndteret de vanskeligheder jeres unger evt er løbet ind i. Derfor er regeringsfarve heller ikke mit fokus i denne tråd.
Tilbage til toppen Go down
Mags




IndlægEmne: han er kvik:-)   Lør jun 25, 2011 8:50 am

Min mavefornemmelse har ikke ændret sig siden han var spæd - han er en rigtig kvik dreng, sød, charmerende og lækker. Men han er i klemme, der er et eller andet, vi ikke får hjulpet ham med, som han ikke selv kan sætte ord på. Når jeg læser om alle mulige kasser man kan putte børn i, så er jeres kasse den, hvor jeg ser mest, jeg nikker jeps til. Men jeg kan også sagtens se, han ikke er blandt de skarpeste af de skarpe:-), det gør nu ikke noget. I bund og grund ønsker vi vel alle, at de ikke skal have det for svært, hverken af den ene eller anden grund.

Nedenstående liste fra jeres side om førskolebørns tegn er rigtig meget min søn, jeg tænker ham ikke manipulerende - måske fordi hans kvikke søster kører det spil bedst:-)

Tre til fire år:
• Meget nysgerrige
• Meget snakkesalig
• Stigende interesse for bøger og læsning og finde svar der
• Regler til debat og fornuft og argumentere
• Kan lave mange ting på computeren
• Kan blive bange for, hvad de ikke forstår, er tilbøjelige til at tænke fremad og rolig
• Viser interesse i, hvordan og hvorfor, stille spørgsmål og lytte til svarene, i modsætning til de fleste alderssvarende
• Interesseret i strategi og anvendelsen af reglerne; afvisende og irriteret på andre, der ikke kan "finde ud af det"
• Dominerende
• Kreativ
• Kløgtigt manipulerende
• Perfektionistisk, kan være tvangspræget af at udvikle egne evner

Kigger jeg milepæle, ja så er han da bestemt foran (hans søster endnu tydeligere). Jeg har ikke fået ham testet, jeg vil overveje det, vi skal jo også som forældre være lidt enige:-). I øvrigt når jeg læser listen med kendetegn giver det minder fra barndommen:-).

Da han var lille var han indlagt fordi han gylpede voldsomt, der sagde pædiateren at jeg aldrig måtte tvivle på min evne til, at læse ham, at jeg havde en meget go intuition og fornemmelse af hans behov. Det må jeg håbe og tro på, jeg også har nu, og så må børnehave og andre jo bare få vist stille og roligt, at jeg er den der bedst kender mit barns behov.

Og i øvrigt 1000 tak fordi I tager jer tid til en fustreret mor:-)
Tilbage til toppen Go down
Nette72




IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Lør jun 25, 2011 8:57 pm


Mags, langt hen ad vejen kan jeg godt følge dig. For et halvt år siden var jeg i samme båd med min tvivl omkring mine børn, eller især min ældste. Jeg havde altid vidst, at han var begavet, og det blev også jævnligt sagt af folk, som kom hos os. I børnehaven fik vi af vide, at han var faglig dygtig, var rigtig god til at tegne (de blev ofte hængt op), men det sociale haltede lidt. Det var ikke fordi han ikke havde venner, dem havde han 3-4 stykker af, men der var bare noget ved det sociale. De mente ikke, at han var klar til bh.klasse og mente, at han skulle blive et år mere. Vi valgte dog at følge vores egen inituitet og sende ham afsted. Vi havde det sådan, at bh ikke kunne bedømme om han ville kunne klare det, når han ikke engang selv vidste hvad han gik ind til. Skulle det blive en fiasko, så måtte han jo bare gå bh.klassen om. Vi var bange for, at han ville kede sig på det faglige, hvis han skulle vente et år.

Efter 3 måneder i bh.klassen blev vi indkaldt til møde, hvor vi fik af vide, at han havde indfriet alle deres forventninger og ikke skulle øve på noget. Der gik det for alvor op for mig, at han ville få en god skolegang med det faglige. På det sociale blev det nævnt, at han var en rigtig god kammerat, som ofte gik til læreren, når en af de andre var kede. Og så havde han nogle motoriske udfordringer, idet han ikke kunne gribe en bold - han er bange for smerter, hvilket jeg først fandt ud af senere. Med andre ord, så fandt jeg senere ud af, at han er sensitiv. I 1. klasse var vi også hurtig til møde, hvor læreren sagde, at hun ville vurdere ham til at være på niveau med en på 10 år, og der gik jeg så på nettet og læste om kloge børn, men jeg synes stadig ikke, at han havde kendetegnene. Så min tvivl var der stadig, og jeg lod det faktisk ligge, undersøgte det ikke nærmere.

I 2. klasse og 3. klasse fik vi stort set ikke andet end ros. F.eks. en af matematikprøverne var han den eneste som havde løst den med nul fejl. Men så tog det pludselig en vending i 4. klasse, og vi gennemlevet et rent helvede, hvor vi blev konfronteret med episoder helt tilbage til bh.klassen. Vi fik et bilag med episoder, hvor nogle af dem var vi blevet orienteret om, men der var så sandelig også nogle vi ikke havde fået af vide. Skolepsykologen var med på et af møderne, og hun nævnte så om han kunne have tourette. Det var vi helt afvisende overfor, for vi så ihvertfald ikke de ting, som de så i skolen. Han skulle eftersigende sidde og sige lyde i timerne, og rulle med hovedet og med tungen. Noget vi ikke helt oplevede hjemme. Bevares, han sagde også lyde hjemme, men det var nu mere i stil med, at han sad og gentog nogle sætninger fra en sang, han havde set på youtube. Han har altid været en glad dreng. Men vi havde en del møder det år, og jeg gik igen på nettet for at undersøge samtlige diagnoser, som også tærede på vores forhold i hjemmet, idet vi ikke var enige. Jeg faldt over denne hjemmeside og besluttede efter nøje gennemlæsning, at tage kontakt til Ole Kyed. Inden da havde jeg læst herinde om noget som hed WISC, og jeg foreslog skolepsykologen, at hun skulle teste ham, hvilket hun gjorde. Testen viste, at han lå højt på visuel organisation (f.eks. matematik), men lav på sproglig forståelse. Vi henvendte os så til Ole Kyed, som også testede ham med nogle andre test. Og han sagde så, at vores søn var velbegavet og skulle udfordres noget mere i skolen, idet han underydede.

Vi gik tilbage til skolen med de ting og værktøjer vi havde fået, men de ville ikke helt godtage vores ord, de ville have det på skrift. Det kunne vi ikke, men vi bad læreren om at kontakte Ole Kyed, hvilket hun gjorde. Derefter har hun så valgt, at udfordre ham, så han har været igennem diktater på 5. klasse, 6. klasse og 7. klassetrin, som er gået rimelig. Han skal i 5. efter sommerferien. Men matematiklæreren har valgt ikke at udfordre ham, hvilket vi synes er underligt, da Ole Kyed sagde, at her lå hans evner på højere niveau. Men nu får han alligevel ny lærer efter sommerferien, så håber vi, at vi kan tage dialogen med ham.

Men ud fra alt det vi har været igennem, er jeg så kommet til den konklusion, at vores søn "bare" er velbegavet, og kan bruge de samme værktøjer som de højt begavede.

Hvad angår datteren, så er jeg stadig lidt i tvivl, men hælder til, at hun er særlig sensitiv - hvad hun evt. har af begavelse vil vise sig, når hun for alvor kommer igang med skolen. Men jeg ved, at ingen af dem går under de 2-5% højt begavet. De er nok velbegavet begge to, skal udfordres så de ikke bliver underydere og så må vi ellers tage det som det kommer. Jeg har lige lavet en handleplan for datteren, som jeg har givet til skolen, og den havde de stor ros til overs for, idet de aldrig før har oplevet en forældre, som i den grad havde styr på sit barn, og de behov der måtte være. Men jeg har også haft en at øve mig på - så at sige. Wink Og så siges det iøvrigt, at forældre kender sit barn bedst. cheers Håber, at du kan bruge noget af min erfaring. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Fre apr 13, 2012 8:55 pm

hvordan går det jer?
Tilbage til toppen Go down
Mags




IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Ons maj 09, 2012 9:54 pm

Hilde skrev:
hvordan går det jer?

Hej Hilde

Det går faktisk rimeligt.
Vi har lige været til møde omkring ham, for første gang ikke et krisemøde.
Der er stadigvæk lidt at arbejde med på den sociale front, men der er sket vildt meget siden sidste sommer. Han har fået mere ro, er blevet bedre til at reagere hensigtsmæssigt når hans grænser bliver overskredet. Børnehaven har gjort en imponerende indsats for ham - er dem meget taknemmelig, og ganske sikker på deres arbejde, vil få stor betydning for ham resten af hans liv!
Jeg har en oplevelse af, at de ikke længere vil kaste diagnoser efter ham, men at de nu tør sige, at han er højt begavet. De hjælper os til at finde redskaber til ham nu. Vi har fx været til en konfirmation, hvor det endte med han bed en pige. Han var alt for træt, og vi kunne ikke være bekendt, at vi ikke havde hjulpet ham inden det gik i sort for ham, for det kan han bare ikke selv. Men når man sidder der, tænker man jo lige 5 min... Nå men sammen med børnehaven har vi fundet frem til, at vi altid skal have en lille kuffert el med til ham, men opgaver i. Fx 3 bogstaver, papir og farveblyanter. Når han så er ved at nå grænsen, så får han den og skal vælge et bogstav, hvor han så skal tegne/skrive alt, hvad han kan komme i tanke om starter med det bogstav. Simpelthen for at geare ham ned, og for at lave noget der er godt for ham. Han ELSKER de her små skoleopgaver, og vi er glade for gratisskole.dk findes, så kan vi altid lige hive lidt ud til ham.
Vi er stoppet med at tænke, om vi pacer ham og stoler på, at når han går til opgaverne med så stor glæde, så er det hans egen drivkraft og ikke vores. Jeg er skide ligeglad med hans IQ, jeg er fløjtende ligeglad med om han læser 4 år gammel eller 7 år gammel. Men jeg er ikke ligeglad med, om jeg møder ham og ser ham hvor han er. Det er ikke for at imponere nogen, at han får lov at lave opgaver, det er for at stimulere ham. Den erkendelse har jeg haft brug for at være sikker i.
Han ligger i forhold til dansk på 0. klasses niveau - han læser ikke helt endnu, men det kan komme når som helst. Matematisk nærmer han sig 2. klasses niveau tror jeg. Det er altid lidt svært, fordi selvfølgelig er der steder, hvor det halter. Men ja han er stadig ret skarp.
Min mand lærte ham skak i weekenden, han forstår der, at tænke flere træk frem, og se konsekvensen af det. Han kan altså lave strategier i sit lille store hoved:-).
Nå en lang smøre, men ja endelige begynder verden rundt om ham, at se ham som begavet over det alm. og behandle ham som sådan. Der er flere af pædagogerne der inden for det sidste halve år, er kommet hen og har sagt "det er helt vildt, så kvik han er". Det må vel for pokker betyde, at han ligger helt deroppe, hvor jeg tror han ligger. Det virker i hvert fald som om, de synes det er helt usædvanligt.
Og det her han, min egen lille bandit - helt usædvanlig enestående fantastisk lækker og dejlig.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Ons maj 09, 2012 10:05 pm

Hvor er det dejligt at høre at børnehaven acceptere ham som den dreng han er.


Han lyder som en kvik og sød dreng. cheers

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Min kære søn.   Today at 11:44 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Min kære søn.
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: