Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
wppsi efterskole maja kyed bmsf milepæle WISC tegner underydelse raven mobning chips penge gifted skolestart test asperger legoland psykolog asynkron mensa Kuno sensitive børnehave ADHD dyslexia
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Brevkassen: Jeg er for klog til at mine klassekammerater gider mig - 23.6.2011

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: Brevkassen: Jeg er for klog til at mine klassekammerater gider mig - 23.6.2011   Fre jul 01, 2011 9:08 pm

Hej Annette.

Jeg ved ikke, om dette er det rigtige sted for mig at skrive hen, men dine andre svar virker meget seriøse og brugbare, så jeg håber du kan hjælpe mig!

Foto: ColourboxJeg er kun 15 år, men mentalt set er jeg vist meget mere. Jeg har altid været klassens modne pige, og jeg er temmelig klog. Et 10-tal i min karakterbog er med til at trække mit gennemsnit ned, men jeg er ligeglad. Lige nu (8.klasse) betyder karaktererne jo ikke så meget, så jeg gider ikke bekymre mig om jeg får et 10-tal eller 7-tal.

Min klasse, derimod, går meget op i hvilke karakterer jeg får, desværre på den negative måde. Når jeg får 12, som jeg (desværre) oftest gør, tror de, at jeg har siddet og knoklet hårdt med opgaven derhjemme. Det har jeg bare ikke. Jeg hader at gå i skole, og jeg tror jeg er skoletræt. Jeg kan ikke fordrage at lave lektier, mest fordi jeg synes det er spild af tid. Jeg er bare udstyret med en samvittighed, der temmelig hurtig bliver dårlig, hvis jeg ikke gør mit bedste. Altså, jeg har det skidt med at aflevere en opgave, som jeg ikke har koncentreret mig 100 % om, fordi jeg synes, det er synd for læren. Og så har jeg det bedre med mig selv, hvis jeg ved den er god. Men det er jo ikke fordi, jeg vil have gode karakterer og er en stræber. Det tror min klasse imidlertid bare.

Jeg er også en seriøs sportsudøver, og derfor drikker jeg ikke. Jeg har ikke lyst, og jeg ved det er dumt og kan sætte en tilbage i træningen. Oftest kommer jeg heller ikke til de fester, der bliver holdt i klassen, fordi jeg enten ved at det kommer til at gå op i druk, eller fordi jeg skal til konkurrence dagen efter. Min klasse har et stort problem med dette, og jeg er stemplet som kedelig. Og dette stempel har ikke kun medført lidt negativ omtale, men jeg er simpelthen ikke med i klassen mere. De sidste par uger inden læseferien, har vi haft temmelig mange fritimer, hvor folk rykker rundt på pladserne i klassen. Jeg sidder altid alene, for der er ikke nogen, der gider sidde ved siden af mig. Hvis jeg opsøger nogle af de andre, kan jeg som regel godt få lov til at sidde med, men der bliver snakket hen over hovedet på mig, og jeg bliver ignoreret fuldstændig. Der er aldrig nogen, der i frikvarteret spørger, om jeg vil med op til bageren. Mange frikvarterer sidder jeg alene på min plads og spiser, hører musik, læser eller sms'er.

Jeg hader gruppearbejde, mest fordi folk i min klasse hurtigt får den holdning, at når de er i gruppe med mig, så behøver de ikke lave noget, for jeg laver det jo alligevel. Det er rigtig nok, og jeg har prøvet at være ligeglad med det hele og bare lave min del af opgaven, men når vi så står ved fremlæggelsen eller afleverer opgaven, så går det udover hele gruppen. Ingen af mine lærere godtager undskyldningen med, at de andre ikke gider lave deres del. For vi skal samarbejde om alle spørgsmål, og må ikke bare dele dem op. Derfor går det også udover mig, når mine gruppekammerater ikke laver deres ting, og derfor ender jeg med at lave det.

Jeg er ikke upopulær hele tiden; i tiden op til en større, svær aflevering, f.eks. matematik, fysik eller geografi, bliver folk pludselig søde over for mig, skriver hjerter til mig på Facebook - og alle samtaler ender med at de spørger, om de ikke må låne mine noter eller opgave, så de kan skrive af. Jeg siger altid nej, og så synes de, at jeg er en dårlig ven. Nogle gange overvejer jeg, at lade dem få min opgave, så de ville kunne lide mig, men jeg ved også godt, at det kun vil være midlertidigt. For de kan jo ikke lide mig.

Sidst vi var på tur, gik jeg på toilettet uden mobil. Døren gik i baglås, og jeg sad derinde i meget lang tid. Min klasse var gået ud af svømmehallen, da min lærer fandt ud af jeg manglede. Da jeg kom tilbage til de andre, var der ikke nogen, der havde lagt mærke til, at jeg var væk.

Til sport, er jeg til gengæld temmelig populær. Jeg er ikke engang den bedste i min aldersgruppe, men folk synes jeg er sej, og min mobil vibrerer temmelig ofte. På Facebook er det dem der tagger mig i billeder og skriver 'søde' på min væg. Også synes de, at det er megasejt at jeg er så klog som jeg er. Jeg skal på efterskole i 10. klasse med disse dejlige mennesker, og vi snakker rigtig meget om det. Jeg kan ikke beskrive, hvor meget jeg glæder mig...

Mine forældre kender godt til situationen med min klasse, og de har spurgt de andre skoler i området, om der er en plads til mig i 9. Det lader der bare ikke til at være, så jeg er tvunget til at tage det sidste år på skolen i min klasse. Mine lærere ved også godt hvordan jeg har det, og min klasselærer mener ikke, at der er noget hun kan gøre. Hun kan jo ikke tvinge folk til at lide mig, siger hun. Min matematiklærer griber engang i mellem ind, hvis han overværer, at jeg er alene. Dog er jeg ikke særlig glad for ham, og jeg snakker mest med min dansklærer.

Jeg er temmelig ked af det, og har de fleste morgener slet ikke lyst til at gå i skole. Jeg kommer for sent hver dag, og jeg går i panik, hvis jeg kommer til tiden en dag. For jeg aner ikke hvad skal gøre ved mig selv, hvis jeg har lidt fritid med klassen. Jeg aner generelt slet ikke, hvad jeg skal gøre.

Mange hilsner Matilde

Kære Matilde!

Der er forskellige ting, jeg synes, du skal overveje. Men først er det vigtigt for mig at sige, at det IKKE er dig, der er galt på den. Du skal derimod være stolt af dig selv. Du er bare havnet i et samfund, hvor det i mange år ikke har været god tone at være foran de andre. At være en ener. At være 'mere' end andre. I Danmark har vi i mange generationer dyrket det middelmådige, og da jeg gik i skole var det decideret politisk ukorrekt at tale om, at der var elever, der var dygtigere end andre. Vi var alle lige.

Undskyld mig, men jeg synes, det er noget vås, og jeg mener, det er begyndelsen på enden, hvis ikke vi ser, anerkender og dyrker de dygtigste elever. Sådan en som dig. Det kan være brændstof på et politisk bål at sige det højt, men jeg er ligeglad. Jeg bakker dig 100% op.

Nåh men tilbage til noget, som du forhåbentlig kan bruge til noget. Jeg synes, der skal sættes meget mere ind på at få dig ind i en anden klasse. Er du SIKKER på, at dine forældre har lagt hårdt pres på kommunen/amtet/skolerne? Hvordan er muligheden for at komme på privatskole? Eller blive flyttet over i parallelklassen? Kunne det være en mulighed at springe 9. klasse over? Du kunne måske få lov at springe klassetrinnet over for så at læse et år på HF eller andet, mens du venter på at komme på efterskole. Jeg synes ikke, du skal tage et nej for et nej.

Det kan virke tungt at skulle tale med alle mulige instanser, som bare anser dig for at være et problem, men jeg synes, du skal mobilisere al din energi. Jeg har prøvet noget, der minder om det, du fortæller, og jeg fik den mest fantastiske opbakning fra mine virkelige venner og min familie. Jeg kom igennem 9., og fordi jeg havde sådan en fart på, så oplevede jeg overgangen til gymnasiet som nem og dejlig. Jeg havde i øvrigt fuldkommen samme holdning til spiritus, som du har. Du kan læse et af mine tidligere svar til en teenager, der havde det lidt ligesom dig (brevet er fra den 13/5 i år).

Hvis det virkelig ikke duer, det der med at blive flyttet eller springe et trin over, så synes jeg, du skal stramme balderne og give dig selv den udfordring at blive skidegod. Fordi det er nemt for dig, skal du stræbe endnu videre. I stedet for at ligne de andre. Vær så overskudsagtig, at du er ligeglad med, om de andre kigger efter eller snylter på din viden. Så meget desto mere vil de fremstå som uduelige, når de selv skal til at tænke. Få dine tanker vendt om til, at du er 'for fed til det der sted'. Du kan sagtens klare dig alene. Læs en bog, hvis du møder for tidligt ind eller løs en kryds og tværs. Lad bare de andre synes, du er mærkelig. Se om du kan nyde situationen. Jo mere de stempler dig som ude, desto mere isolerer de sig selv. Lad dem. Vær gavmild!

Forstår du min psykologi? Sæt dig ud over de andre. Hav en indre hovedrysten tilovers for dem. Du er din egen bedste ven nu, og denne bedste ven skal du give kærlighed.

Jeg håber imidlertid, nogle af de første tiltag vil gå igennem. Og jeg ønsker dig held og lykke.

Annette

Tilbage til toppen Go down

Brevkassen: Jeg er for klog til at mine klassekammerater gider mig - 23.6.2011
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1