Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
privat gifted children hilde begavede Århus mentiqa wisc skole børnehave
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Vi vil have eliteklasser i folkeskolen

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyMan Jul 18, 2011 9:59 pm

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/07/18/063017.htm?rss=true

Vi vil have eliteklasser i folkeskolen
18. jul. 2011 06.41 Indland

Én klasse til de dygtige fodboldbørn. En anden til de dygtige matematikere og en tredje til tegnerne. Eliteklasser er fremtiden for folkeskolen. Og et flertal af danskerne er klar til de nye klasser.
Regeringen arbejder på en talentstrategi for uddannelserne. Den vil blandt andet indføre talentvejledere på skolerne og talentpolitik i kommunerne. Undervisningsministeren har også givet dispensation til 19 folkeskoler med eliteidrætsklasser, men hidtil er eliteklasser for bogligt dygtige elever blevet blankt afvist.
- Jeg er åben over for, at eliteklasser ikke kun skal være for de børn, der er dygtige til sport. Det er en nødvendig diskussion, som vi må tage. Vi skal gøre noget mere for talenterne, og derfor ønsker vi også, at alle kommuner skal have en talentpolitik, siger Troels Lund Poulsen.

Danskerne er for
Han ser gerne, at flere kommuner gør som Esbjerg, hvor Blåbjerggårdskolen de seneste år har haft »Da Vinci linjen« - en linje målrettet elever med behov for faglige udfordringer i 7.-9. klasse.
Også i befolkningen er der opbakning til eliteklasser. 56 procent af danskerne mener, at det vil være en god idé at lave eliteklasser for elever, der er særligt dygtige til sport, boglige fag eller kunstneriske fag. Det viser en undersøgelse, som TNS Gallup har gennemført for Berlingske. SFs vælgere er de mest skeptiske over for eliteklasser, men selv hos SF-vælgerne er der flere for end mod eliteklasser.

Godt for intelligente børn
I foreningen Gifted Children for de børn, der er blandt de fem procent bedst begavede, er talsmand Peter Grubert umiddelbart positiv over for oprettelsen af eliteklasser.

- Det er helt sikkert godt for vores børn, at skolesystemet bliver så fleksibelt som muligt. Vores børn vil lettere kunne få flere faglige udfordringer i en eliteklasse. Men det er vigtigt, at det ikke bliver en standardløsning, for eliteklasser er ikke det eneste saliggørende for vores børn. De har også behov for at være sammen med børn med andre forudsætninger. Det vigtigste er, at lærerne generelt opkvalificeres til at blive bedre til at undervisningsdifferentiere, siger Peter Grubert.

Forskellighed er godt
Skolelederforeningens formand, Anders Balle, advarer dog mod eliteklasser, hvad enten det gælder sport eller boglige fag.
- Der skal være tilbud til de dygtige børn, men alle undersøgelser viser, at både de mindre dygtige og de dygtige elever mister noget, hvis man deler eleverne op efter evner. De dygtige børn har også brug for kompetencer, så de kan omgås børn, der er forskellige fra dem selv, siger Anders Balle.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyMan Jul 18, 2011 10:01 pm

Æh, og jeg tænker... hvad med underpræstererne? Og hvordan kan man liiiige undgå som højt begavet at være sammen med folk, der er forskellig fra en selv. Det er trods alt over 90% af befolkningen o.o

Men ja, de linjer vil jo så også være til de generelt godt begavede Smile Og så vidt jeg forstod med 'Da Vinci' linjen, så er den ikke meget mere fagligt udfordrende end de andre klasser - det er bare elever, der gerne vil skolen. Så de når mere, fordi der ikke spildes tid på alle dem, der ikke gider.

Og hvad så med de elever, der har flere talenter? Jeg var jo generelt god til alt andet end idræt...
Tilbage til toppen Go down
Hun





Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyMan Jul 18, 2011 10:35 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:34 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTirs Jul 19, 2011 9:35 am

Man skulle kunne sætte sig op i folketinget og give dem en verbal røvfuld og tvinge dem ind i undervisning om folkeskolen og dets elever - stærke som svage med alle begavelser - så de kunne lære, hvad det egentlig handler om... Det virker tit som om, at de slet ikke ved, hvordan virkeligheden er...
Tilbage til toppen Go down
Hun





Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTirs Jul 19, 2011 5:26 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:35 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTirs Jul 19, 2011 6:03 pm

Hilde skrev:
Neko skrev:
Man skulle kunne sætte sig op i folketinget og give dem en verbal røvfuld og tvinge dem ind i undervisning om folkeskolen og dets elever - stærke som svage med alle begavelser - så de kunne lære, hvad det egentlig handler om... Det virker tit som om, at de slet ikke ved, hvordan virkeligheden er...

Ja, og det er fordi de får fiktive rapporter og forældrene ikke høres. Når der aflægges besøg er der ofte et indsats hvor man rydder op inden og fremviser det som fungere ... og enkeldtsager høres ikke. Det er disse enkeldtsager som viser at der er nogle ting som ikke funker!

Åndssvagt -.- Sorry, men det mener jeg altså Razz
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTirs Jul 19, 2011 8:33 pm

ja så kan man tænke over hvordan vi får dem til at forstå at der skal gøres noget. Hvor meget er der sket på 20 år og 10 år og de sidste 5 år. Det bliver meget langsomt bedre. meget langsomt, men er det ikke typisk dk.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyTirs Jul 19, 2011 8:36 pm

Admin skrev:
ja så kan man tænke over hvordan vi får dem til at forstå at der skal gøres noget. Hvor meget er der sket på 20 år og 10 år og de sidste 5 år. Det bliver meget langsomt bedre. meget langsomt, men er det ikke typisk dk.

Well... i min verden går stort set alting for langsomt O.o
Men jeg anede ikke hvad WTC var for ti år siden - om to måneder for ti år siden lærte jeg det at kende XD - så jeg har lidt svært ved at sige, hvor meget der faktisk er sket ellers ^^ Jeg er først begyndt at læse nyheder og følge lidt med for ca. to år siden. Så jeg har en del at indhente Razz

Det er, hvad der sker, når man er nysgerrig og ikke måde vide - så bliver man ligeglad og finder noget andet at interessere sig for... ups ^^''

Tilbage til toppen Go down
Nette72





Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyLør Jul 23, 2011 12:05 am


Så vil det sige, at vi stemmer om pest eller kolera til det kommende valg?
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyLør Jul 23, 2011 7:05 am

Nette72 skrev:

Så vil det sige, at vi stemmer om pest eller kolera til det kommende valg?

Looks like it O.o Men jeg tror ikke, at højrefløjen kan hjælpe folkeskolen overhovedet O.o de lader til at tænke mere på statestikker end på, hvordan børnene har det.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyLør Jul 23, 2011 8:15 am

jeg tror desværre det hele drejer sig om penge.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyLør Jul 23, 2011 8:17 am

Admin skrev:
jeg tror desværre det hele drejer sig om penge.
Selvfølgelig gør det det, men så vidt jeg har forstået, så går S og SF mere ind på, hvordan børnene fungerer i skolen end, hvordan de præsterer i diverse test. Hvor det for V og C er omvendt. Sådan lidt firkantet.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyLør Jul 23, 2011 8:50 am

Selv om vi sidder her og er "kloge" ironisk ment, hvordan mon vi ville bygge en skole op fra bunden så alle kunne være med og hvad mon ikke det ville koste. Der er så mange ting der skal fungere, det er nemt for os at brokke os. vi bliver også nødt til at komme med løsninger. affraid
Tilbage til toppen Go down
Nette72





Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyLør Jul 23, 2011 9:50 am


Min "skole" vil ikke være delt op i fag, men derimod to emner "Faglig udfordringer for alle" og "Klasseundervisning", og så ville der være lige mange timer af hver fordelt ud over hele ugen. I "faglig udfordringer for alle" ville klasserne være delt op i grupper, mens der vil være fælles undervisning i "klasseundervisning". Den gængse uddannelse, altså hvad de skal kunne af "lette" ting vil foregå på fælles niveau for alle, mens det mere faglige vil foregå på forskellige niveauer i gruppe-sammenspil. Eller noget i den dur. Det kan ikke være rigtig, at de kloge skal sidde og kede sig, og de svage skal falde fra, fordi de ikke kan følge med. Man må simpelthen ind og se på den enkelte elev.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen EmptyLør Jul 23, 2011 10:36 am

Jeg kan personligt godt lide idéen om, at man har en stamklasse sådan i det generelle, hvor man har sin base, og så har man et par timer om dagen eller bare om ugen, hvor man kommer ud i forskellige sammensatte grupper, der enten kan være af køn, talent, personlighed eller andet Smile

Hver elev har så også sin faste kontaktperson, så ingen elever kommer til at mangle en fast base i hverdagen.

Det kører allerede på nogen skoler. Den ene gør sådan, at det er lærerne, der så har hvert sit projekt, som bliver kørt rundt til de forskellige hold på skift, så alle hold kommer det samme stof/emne igennem, men på forskellige måder, der er tilrettelagt efter gruppen.

Problemet på den ene skole, hvor de kørte noget lignende, var, at lærerne ville køre 'stoffet' samtidig, så de var tre forskellige lærere med hver deres undervisningsmetode, der skulle fralære sig stoffet, hvor den ene måske var fuldstændig uenig i, at de overhovedet skulle lave det. De havde mange konflikter lærerne imellem omkring planlægningen af den type undervisning ^^''

Det generelle problem vil så være, at det kræver mange ressourcer, stærkt samarbejde imellem lærerne, og så er det svært at få til at fungere på et klassetrin, hvor der kun er et eller to spor.

Til gengæld eksperimenterede lærerne med tankerne om, at der også skulle kunne laves hold på tværs af klassetrin og køre forløb sådan i nogle timer ^^ Men da skolen havde forskellige lærerteam til henholdsvis indskoling, mellemskole og udskoling, og det var noget, indskolingen planlagde, så ville det kræve så meget arbejde, at ingen var sikre på, at de kunne få det gennemført...

Stamklasserne kunne så arbejde med det sociale og de mindre 'fagtunge' emner, hvor elever gerne skulle være lidt mere jævnbyrdige - det er de så overhovedet ikke i virkeligheden, men skellene kunne måske være mindre skarpe. I don't know.. Jeg har få erfaringer, og jeg har noget nær nada litteratur, utroligt nok, når man er færdig med de pædagogiske fag på seminariet....

Mindre fagtunge kunne være kreative fag, eksperimenterende fag, sådan hvor det er fag, hvor alle er aktive og på en eller anden måde kan bidrage med et eller andet. og nu føler jeg mig efterhånden ude på dybt vand o.o Jeg tror virkelig, at jeg skal have mere erfaring, før jeg udtaler mig nærmere i den her bane, hvis det ikke skal blive rent sludder XD
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vi vil have eliteklasser i folkeskolen   Vi vil have eliteklasser i folkeskolen Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Vi vil have eliteklasser i folkeskolen
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» S og R afviser eliteklasser
» 24.01.08 Folkeskolen skal kunne rumme kloge elever

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Artikler-
Gå til: