Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 473 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er AnnaPH

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Hvad er Talent?

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: Hvad er Talent?   Tors aug 04, 2011 8:04 pm

Citat :
Talentarbejdsgruppen har derfor formuleret en arbejdsdefinition af begrebet talent, som er gældende for arbejdsgruppens arbejde og anbefalinger med det fremadrettede talentudviklingsarbejde i Danmark:

Talent er, når børn og unge i uddannelsessystemet,

• har særlige forudsætninger inden for et eller flere områder
• har lysten og viljen til at yde en særlig indsats
• har mulighed for at blive en af de bedste, hvis potentialet
stimuleres.

Arbejdsgruppens talentforståelse tager således udgangspunkt i, at talent både bygger på medfødte og erhvervede evner og på lyst og vilje hos barnet eller den unge til at udvikle og udnytte sit talent. Motivation og øvelse eller træning er således væsentlige forudsætninger for, at talenter kan udfoldes og udvikles.

Talenter kan opdeles i fire grupper, der tager udgangspunkt i, i hvor høj grad den unge har evnerne, men også i hvor høj grad den unge har viljen til at udfolde sit talent. Talenter er således ikke kun de unge, som både kan og vil. Talenter er også unge, der kun måske kan, og som har viljen til at arbejde for, at deres talent udfolder sig.

Arbejdsgruppen har anvendt ovennævnte arbejdsdefinition, men der er behov for en nærmere afklaring og definition af målgruppen, så aktørerne på talentområdet kan identificere og
igangsætte talentindsatser for de rigtige. Hidtil har indsatsen koncentreret sig om to grupper:

• De talentfulde, som antages at udgøre de dygtigste cirka
10-15 procent af en årgang

• De højtbegavede, som antages at udgøre 1-2 procent af en
årgang.

De to grupper benævnes typisk henholdsvis børn og unge med særlige forudsætninger eller talentfulde og begavede børn og unge (10-15 procent) og de højtbegavede (1-2 procent med særlig vægt på IQ). Der er dog ikke konsensus om brugen af begreberne for disse to grupper, ligesom der heller ikke er enighed om en definition af gruppernes egenskaber.
Arbejdsgruppens analyse og anbefalinger for talentindsatsen omfatter begge grupper, men har hovedfokus på den første brede talentgruppe. Gruppen af højtbegavede inddrages, hvor analysen taler for at udvikle initiativer, der tilgodeser denne gruppes særlige behov.

Arbejdsgruppen søger hermed at indkredse målgruppen, som ikke isolerer gruppen til de exceptionelt godt begavede på en måde. Denne gruppe er rigt beskrevet i intelligensforskningen og den eksperimentelle psykologi, hvor intelligens ofte indsnævres
inden for et sprogligt-logisk, kognitivt erkendelsesdomæne.

Det er arbejdsgruppens opfattelse og vurdering, at talentet skal vurderes bredere og på andre arenaer end de typiske.

Det er ikke muligt at afklare talentbegrebet yderligere, og vurderingen af, hvorvidt en person er et talent, vil altid være underlagt et betydeligt skøn. Arbejdsgruppen arbejder således med en bredere og mere alsidig definition på, hvad talent er, end den definition som normalt
lægges til grund i intelligensforskningen og psykologien. Talent omfatter andet og mere end den kvikke elev i klassen. Talent findes ikke kun inden for de almene fag, men også inden for de
praktiske/musiske områder. Idræts- og musikområdet adskiller sig desuden ved, at talentudviklingen ofte ligger om eftermiddagen eller i weekender og ferier, i øvrigt i institutioner og foreninger med deres egen infrastruktur og løbebaner. Der er derfor væsentligt, at afgrænsningen af talentmålgruppen og talentindsatsen tager sit afsæt både inden for og uden for det undervisningspligtige tilbud.

Det er samtidig vigtig at holde sig for øje, at talenterne ikke blot er de indlysende dygtige eller begavede, der kan være lette at identificere, men også findes blandt de skoletrætte og utilpassede børn og unge.

Så kan jeg bliver vaske ægte gal på UVM og deres "arbejdsgruppe". Det kan være de er en gruppe mennesker der får løn for en opgave, men at de "OMESKRIVER" definitioner til at tilpasse det behov folkeskolen har overgår min forstand.

Det kan være jeg igen træder på et eller andet højt uddannede persons små tær, men der skal skrives til ministeren - på eget hånd eller med flere - det er ikke i orden at pengene bruges til at omdefinere gsanske kendte ting!

Eller er det måske bare mig som stiller for HØJE krav? Er det mig som må indse at samfundet UVM er nået dertil? Måske ville de have gavn af at sætte sig ind i andre landes fremgangsmåder. Det med at blande talent og BMSF sammen er prøvet i flere lande og projekterne skred langsomt frem til at det senere igen var som Ole Kyed og co. beskrev i 2005.

Og når vi er så langt så kan jeg blive harm over at blive talt ned til af medarbejdere ved UVM. Surt de gode skiftes ud med mennesker som åbentlyst ikke har respekt for en anden mening end deres egen ... Jeg bliver ekstrem gal når jeg mødes med "Her er Danmark er det altså sådan tingen fungere ... " den dialogform er dybt tragisk, men åbentbart noget jeg skal affinde mig i så længe jeg har en accent.

Citat :
Sproglig beskrivelser

Idet ikke alle psykologer angiver IQ i form af tal eller percentil men de beskriver barnets potentiale i test rapporten vha. bestemte udtryk så vil jeg kort beskrive hvad det generalle udtryk betyder. Problemet her er, at der i forskellige literatur bruges flydende grænser, sådan at nogle af det samme udtryk kan betyde flere IQ områder. Derfor er det eneste rigtige at få dit barns "raw score" og disses omregninger udleveret dermed sikrer I at en anden fagperson kan se et brugbart resultat. Dette gøres ved at bede om forsiden af test rapporten.

Normal eller gennemsnit dvs. en IQ på 100
Kviknormal dvs. en IQ på over 110 til 119
Velbegavede dvs. en IQ på 115 til 125
Begavet dvs. en IQ på over 120 til 124 (nogle siger at det er en IQ på over 120 op til 130!)
Særligt begavet dvs. en IQ på over 125 til 130 (nogle siger en IQ på over 120 op til 130!)
Højt begavet dvs. en IQ på over 131

Børn med særlige forudsætninger er børn som har en IQ på over 125 eller ligger i det 95. percentil dvs. de udgør omkring 5 % af befolkningen.

Mere info:
http://iq-test.learninginfo.org/iq04.htm - længere forklaring på engelsk
http://mensa.dk/faq.html#spg23 - længere forklaring på dansk
http://www.iqcomparisonsite.com/IQtable.aspx - her kan du sammenligne percentil og IQ med SA på 15 eller 16
http://www.olekyed.dk/side-11.htm - en dansk bog med et afsnit i omkring IQ
http://www.matriarq.dk/intelligens.html - hjemmesiden af grundlægger af foreningen Gifted Children.
http://intelligenteboern.aforumfree.com
Tilbage til toppen Go down

Hvad er Talent?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1