Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
Hyperaktiv og frustreret
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 473 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er AnnaPH

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Nu er det legalt at tale om "Talenter"

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: Nu er det legalt at tale om "Talenter"   Tors aug 04, 2011 11:05 pm

Men hvad betyder det i praksis? Er folkeskolen anderledes end før det ord blev legaliseret?

Hvordan går det med undervisningsdifferentiering? Vi er meget taknemlig for at få en "diktat" på et højere niveau, længsel efter noget differentieret matematik er noget som stadigvæk ikke siges højt.

At lærer og forældre får en forståelse for hvad et barn med særlig forudsætninger er er nu blandet sammen med at være "talentfulde" og det er et tilbud som gælder for det 15% øverste del af befolkningen. Børn som selv udviser et eller andet form for talent, eller bliver valgt af deres lærer til at være talentfulde. Igen føler jeg at børnegruppen som hedder børn med særlige forudsætninger er overset. Og det er HELT legalt for det er beskrevet hvad talentholdet består af dvs. de ikke ønsker at beskæftige sig med "denne" børnegruppe! Jeg bliver da lidt ked af det på børnenes vegne - ingen af dem har valgt at være del af en minoritets gruppe - en gruppe som vel og mærke er spillet ad på trods af kendt forskning, litteratur og erfaringer. Det er som alt er i glemmebogen - som om børnene helst ikke må tror de er noget.

Hvor mange flere børn med særlig forudsætninger børn skal i specialklasser? Bare et sådan et fejltagelse er nok til flere stor projekter for den børnegruppe. Hvorfor kan det ikke indses og arbejdes med? Hvordan er det at det hver gang sker ... hvor kan forældrene henvende sig?

Nå, jo disse specialklasser nedlægges. Det er den nyeste trend. Hvad sker der så med børnene? Hvor mange børn skal kede sig igennem skoletiden, kom i mistrivsel og udvikle en "uhensigtsmæssig adfærd" som Ole Kyed beskriver i hans projekt i 2001? Hvad er der gjort for den børnegruppe siden da? Ja, nu er det legalt at sige man er "talentfulde" ... men husk, det gælder ikke den gruppe af børn der er blandt det øverste 2-5% af landets klogeste.

Men hvad sker der med underydere? Underydere som skabes ofte allerede i børnehaver! Det er almen viden at siden 2001 så er lærer og forældrene dybt uenig vedr. børnenes formåen og behov.

Citat :
Ikke sjældent ser vi, at forældre og lærere kan udvikle et
meget forskelligt syn på eleven og årsagerne til elevens
præstationer og adfærd. Der kan opstå diskussioner om
prioritering af faglig indlæring og social adfærd. Hvad er
vigtigst i indlæringsmiljøet - det faglige eller det sociale? Kilde: Ole Kyed

Folkeskolens mantra om at "indlæring ikke skal ske på bekostning af det sociale" er noget jeg mærkede på eget krop da mit barn skulle i en adfærdsklasse! Jeg har den dag i dag ikke forstået tankeganen bagved og hellere ej fået en brugbar forklaring over hvad de havde regnet med da jeg blev pålagt denne grov magtanvendelse ... og jeg ved der er så flere børn i den situation - forældrene magter ikke at stå frem, eller kæmpe for deres ret - eller retter sagt de er klar over der er ingen rettigheder og at de skal samarbejde!

Mit barn skulle være sammen med børn som ikke ville kunne lære mere end svarende til et 4. klasses niveau igennem deres 1 år i skole. Børn som virkeligt havde behov for et indsats, børn der havde diagnoser, børn som ventede på en diagnose, børn som ikke havde en social acceptabelt adfærd. Den sammensætning hvor mit barn skulle være del af - et barn som ikke havde behov for alt gentagelser, men behov for at tingene blev serveret på en anden måde. Han kun hellere ej klare sig i en almindelig klasse for se han havde fået en uhensigtsmæssig adfærd i skolen! Skaden var sket ...

Det var som at vælge mellem pest eller kolera ... jeg valgt at klage og fik ret i at han ikke var kandidat for klassen og at jeg i øvrigt havde ret til at være del af at bestemme over hvordan hjælpen skulle se ud! Men aak, mit ønske for professionel vejledning mellem kommunen og mig blev ikke anerkendt og møder blev afholdt udenom mig, imens han fik det betydeligt dårligere. Klagen tog denne gang 1½ år at afvikle! Heldigvis var han flyttet ... men sikke en masse spildt penge. Penge der kunne drive en skole for børn som ham, spildt på et sag.

Dermed virker det gældende lovgivningen ikke for alle idet differentiering kun anvendes til at "gøre undervisningen lettere så som læren beskrev "at han kunne have en mulighed for at følge med de andre". Eller som vi oplevet at ressourcerne blev sat ind til at tvinge ham til at acceptere det klassen arbejdet med så de ikke skulle differentiere. Det var som er surrealistiske mareridt. Jeg havde papir på at han var et barn med særlig forudsætninger dvs. en af det 5% klogeste for hans årgang ... men igennem flere år blev skolen, psykologen osv. ved med at mene han ikke kun lære så hurtigt som de andre børn! De blev ved med at presse ham på måder hvor han lukkede mere og mere ned. Det blev så også hjulpet af vejen med mobning.

Se de så på hans "adfærd" og ikke hans potentiale. Idet der ikke var nogen uddannet i hvordan børn som ham fungerede så var hans adfærd hans værste fjende. Jeg ved at ingen vil vælge et barn som ham til klassens særlige talenthold ... og igen vil han være et overset barn. Imens får talentholdet betegnelsen som for at være til børn med særlige forudsætninger ... og mit stemme forsvinder i blikke fra dem der ved bedst, dem som bestemmer.

HVAD SKAL DER TIL FOR AT KOMME I DIALOG med UVM om denne børnegruppe? Eller skal jeg lærer at holde mund og forstå at der ikke ønskes noget form for dialog ... jeg skal være taknemlig at det er nået dertil at at ordet "Talent" er legalt i folkeskolen.

Men hvordan får den lille gruppe af børn som falder igennem sprækken lidt anerkendelse? Hvor skal de henvende sig ... ved kommunerne som ikke har ekspertisen? Ved UVM som ikke tager imod enkeltsager? Se underydere, som er børn med forudsætninger i mistrivsel har i den grad også behov for at være hjulpet.

Citat :

Tegn på underydelse

• Stor forskel på mundtlig og skriftlig kapacitet
• Stor generel viden
• Undgår nye aktiviteter
• udbredt selvkritik,
• bange for at lide nederlag
• ønske om perfektionisme
• Fungerer ikke i gruppesammenhæng
• Dårlig motivation
• ønsker ikke at involvere sig
• mister interessen hurtigt
• kan ikke koncentrere sig i lang tid
• Dårlige arbejdsvaner
• arbejdet bliver ikke færdigt
• lektier laves ikke færdige
• Fastlåst tankegang
• Tilbagetrukken i klassesammenhæng
• Få interesser eller interesseret i mange ting.
• Speciel interesse i ikke-intellektuelle ting
• Ingen ambitioner.

Sidst rettet af Hilde Fre aug 05, 2011 7:22 pm, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Nu er det legalt at tale om "Talenter"   Fre aug 05, 2011 1:33 am

Hvem sidder og bestemmer om det hedder intelligente, højt begavede, talentfulde børn. og hvad mener der med de forskellige ord.

Det ville jo være rigtig godt hvis der var fælles front, men så skulle der jo gøres noget og så bliver de jo nødt til helt konkret at forklare hvad der skal gøres for det ENKELTE barn og så koster det for meget, derfor er talentfulde børn meget bredt.

ærgeligt

Hvordan man kommer i forbindelse med uvm er nok noget af det sværeste og det kræver jo også der er nogen som holder sammen her i landet, og det er uanset om man har børn der er ordblinde, social dårlige eller andet men med den fælles nævner at børnene er (jeg kalder dem) intelligente.

IndlægEmne: Re: Nu er det legalt at tale om "Talenter"   Lør aug 06, 2011 4:54 am

Ja, vi snakkede jo kort om det på FB, Admin, hvor der blev sat lighedstegn mellem talentfuldebørn og højt begavede børn. Men man er jo ikke altid talentfuld i skolens øjne, bare fordi man er højt begavet No Det er så sørgeligt, at det skal være sådan.

Kæresten foreslog mig at se på at udarbejde forelæsninger på folkeuniversitetet i Aarhus til foråret om emnet "Børn med særlige forudsætning". Og jeg ville gerne lave nogle foredrag. Jeg har vist nævnt det før. Så ja, jeg leger stadig med tanken. Og det ene foredrag skulle helt klart gå til den her problematik. Man skal vist lave mindst en 4stykker på 1½-2 timer.
Hilde

IndlægEmne: Re: Nu er det legalt at tale om "Talenter"   Lør aug 06, 2011 5:02 am

Neko skrev:
Ja, vi snakkede jo kort om det på FB, Admin, hvor der blev sat lighedstegn mellem talentfuldebørn og højt begavede børn. Men man er jo ikke altid talentfuld i skolens øjne, bare fordi man er højt begavet No Det er så sørgeligt, at det skal være sådan.

Kæresten foreslog mig at se på at udarbejde forelæsninger på folkeuniversitetet i Aarhus til foråret om emnet "Børn med særlige forudsætning". Og jeg ville gerne lave nogle foredrag. Jeg har vist nævnt det før. Så ja, jeg leger stadig med tanken. Og det ene foredrag skulle helt klart gå til den her problematik. Man skal vist lave mindst en 4stykker på 1½-2 timer.

der er en indlæg under studerende lige for dig ... hendes phd er også til salg
Neko

IndlægEmne: Re: Nu er det legalt at tale om "Talenter"   Lør aug 06, 2011 5:05 am

Hilde skrev:

Ja, det er vist hende, der også har den liggende på Gifted Children Smile Jeg overvejer at kontakte hende for at købe den, så jeg kan bruge den i min bach. opgave ^^ der vil jeg nemlig gerne lave noget med højt begavede børn og motivation ^^ det ved jeg ikke rigtig noget om selv - udover at det er dødsvært o.o Hvad der virker i det ene tilfælde, virker ikke nødvendigvis i et andet, selvom det er samme barn XD og jeg kender det alt for godt fra mig selv Razz
Hilde

IndlægEmne: Re: Nu er det legalt at tale om "Talenter"   Lør aug 06, 2011 5:16 am

Neko skrev:
Hilde skrev:

Ja, det er vist hende, der også har den liggende på Gifted Children Smile Jeg overvejer at kontakte hende for at købe den, så jeg kan bruge den i min bach. opgave ^^ der vil jeg nemlig gerne lave noget med højt begavede børn og motivation ^^ det ved jeg ikke rigtig noget om selv - udover at det er dødsvært o.o Hvad der virker i det ene tilfælde, virker ikke nødvendigvis i et andet, selvom det er samme barn XD og jeg kender det alt for godt fra mig selv Razz

Jeg har bestilt den dd.
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Nu er det legalt at tale om "Talenter"   

Nu er det legalt at tale om "Talenter"
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1