Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
wppsi Kuno underydelse mobning test raven kyed milepæle maja mensa skolestart asperger penge chips psykolog tegner børnehave dyslexia efterskole asynkron bmsf ADHD sensitive WISC legoland gifted
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

At få frataget end legesager ... for at passe ind!

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: At få frataget end legesager ... for at passe ind!   Fre aug 05, 2011 9:37 pm

Citat :
I Henriks tilfælde er han blevet frataget sine legesager og skal på anden vis indgå i leg
med de andre børn i aktiviteter, der interesserer de andre børn. Uden voksenstøtte. En
marginalisering af Henrik er formentlig allerede startet på dette tidspunkt, idet han efter al
sandsynlighed hurtigt er blevet afvist af de andre børn. Dermed har Henriks muligheder for
at udvikle sine sociale kompetencer i fællesskabet været begrænsede. Kilde: S. Bisgaard

Hold da op hvor er det som at genopleve vores tid i børnehaven! Min søn blev også frataget hans legesager han var glad for. Han var kun 4 og elskede at lege med det ting der var sat til side for florskolegruppen men det blev forbudt for ellers havde de ikke noget til ham om et års tid! På samme måde som det støtte pædagog som tog hans parti blev taget fra ham.

Han tog sagen i eget hånd og endt med at "i protest" smide et spand sand ud over stuepædagogens hovedet ... det blev lagt i hans sag som et beskrivelse af hans "voldelige og uregerlig" adfærd ... årsagen blev ikke beskrevet. Jeg tror ikke nogen nogensinde koblede disse ting sammen. Senere fandt han ud af det nok var bedst at "stikke af" og enten legede for sig selv i sandkassen på den anden side af gaden, eller gik og underholde den lokale købmand. Det blev afslørede da han en dag bare skulle kom hjem ... først lang tid senere var der to pædagoger som ledt efter ham hjemme hos mig.

Senere var han i en ny børnehave og særlig glad for at spille en PC spil. På mystisk forsvandt spillet. Da jeg efterlyst den så blev der tørt sagt at den er taget af PCen da de andre børn havde svært ved at spille den. De var fuldstændig ligeglad men hans behov og det endt med at han ikke følte der var noget sjovt ved den PC mere.

Vi havde også en masse støttetimer til ham. Faktisk 18½ timer om ugen ... se alle var desperate for at få en ekstra hånd. Det timer var brugt til at støtte ham i at "indgå i legen" med det andre børn. Men så let var det ikke ... i møderne fik jeg succeshistorier men realiteten var noget mere kompleks. Idet jeg ikke deltog i børnehaven, så opdagede jeg ikke hvordan de andre børn ekskluderet ham, hvordan støtten irettesat ham osv.

Men en dag kom jeg i børnehaven hvor jeg ikke kun finde ham. Det var bedsteforældredag. Jeg kun ikke holde ham hjemme den dag. Se vi havde nemlig ingen bedsteforældre som kun deltage og det er noget så trist at stå alene imens alle de andre børn fremvist deres børnehave. Allerede da han skulle lave en "invitation" til dagen var det træls for jeg vidste godt ingen vil kunne deltage.

Efter noget tid begyndt jeg at gennemsøge børnehaven, ingen vidste hvor han var og havde hellere ej set ham længe. Endeligt fandt jeg ham - ved PCen i "møderummet". Hans støttepædagog stået og lukkede døren med hendes krop og læste en avis!

Hun forklarede at han "ødelagt festen" for de andre børn derfor skulle han kom indenfor. Han var sådan set glad for det, bare irriteret over at PCen ikke havde lyd på ... jeg blev så ked af det den dag.

Senere opdagede jeg at han, på trods af massiv støtte på 18½ timer om ugen, ikke fik det som var aftalt i møderne med børnehaven. Da jeg afslørede dette detalje så var jeg pludseligt "træls, kritisk, ikke til at samarbejde med". Dette kunne de så fortælle socialforvaltningen!

Se ligesom Henrik, var min søn også allerede i børnehavealderen var langt forude i hans kognitive udvikling. Han var også ekstrem asynkron udviklet. Alt som vi på et måde få måneder forinden klarlagt vha. Ole Kyed. Men noget gik gjalt for bare 6 måneder efter dette møde skulle min søn i en special klasse for børn med stor indlæringsproblemer! 9 måneder senere tog jeg ham ud af børnehaven og trodsede kommunens trusler om anbringelse. Men først skulle han komme alvorligt til skade før jeg kunne indse at det er da ikke helt i orden at have en dag i børnehaven som han ofte havde. I dag, flere år senere, ved jeg at jeg havde handlet rigtigt!

Citat :
Sheelagh Bisgaard skriver:

De jævnaldrende børn befandt sig på et globalt kognitivt niveau, var Henriks niveau analytisk/syntetisk4. Han var godt i gang med at afkode læsningen og elskede opgaver, der krævede indordning og sortering efter forskellige egenskaber og som krævede en analytisk bearbejdning af indtryk.

Jeg oplevede at på trods af mange timers indsats, i tre forskellige børnehaver, at indsatsen var blevet brugt til at "få" ham til at være som de andre børn. Han skulle bygge 10 brikkers pulsespil, han skulle lege gymnastik leg med "tre bukke bruse", han skulle helst ikke spille skak ... følgevirkningen var alvorligt for ham. Jeg husker hvordan han "skjulte" den han var, værst er jeg husker hvordan han stået mellem mig og hans støttepædagog og prøvede at vise hende at han prøver at høre efter, og til mig at hun var "oki". I dag ved jeg at han ikke kunne "forstå" andet end vi voksne ikke kun lide hinanden ... og han prøvede som 5 årige at rette op på det!

Senere blev han mere og mere udafreagerende dermed fik han mere isolation fra børnehaven i børnehaven. Også fra de andre forældre. Årsagen til hans adfærd var ikke nogensinde beskrevet taget i udgangspunktet som Sheelagh beskriver ... tværtimod blev det en meget træls sag for alle parter.

I hele forløbet havde vi rigtig mange støttepædagoger. Men kun en husker jeg som forstået hans behov. I dag tænker jeg ofte over hvordan hans tid i børnehaven ville havde været hvis hun fik lov til at beholde ham for hun forslået lige inden hun blev "omplaceret" at han kommer i forskolegruppen da han var 4½ år gammel.

I S. Bisgaard opgave beskriver hun hvordan forældrene skulle stoppe barnets læseudviklingen. Jeg tænker ofte om det er derfor min søn i dag er ordblind?
Tilbage til toppen Go down
Neko

IndlægEmne: Re: At få frataget end legesager ... for at passe ind!   Lør aug 06, 2011 5:03 am

Min veninde Koneko sad med en ordblind dreng i 6. klasse, der hadede bøger og alt ved skolen. Hun er opvokset med bøger og læsning (og har langt senere, via mig, fundet ud af, at hun er højt begavet), men hun kunne simpelthen ikke bare ignorere, at han fandt bøger kedelige. Så da hun passede ham, fortalte hun en historie - hun er en fantastisk historiefortæller Smile Den optog ham helt vildt. Han elskede den! Indtil hun sagde, at den var fra en bog. Det troede han ikke på. Så hun fortalte ham, hvad bogen hed og skrev det ned sammen med forfatterens navn. Der gik ikke en uge, så havde han været nede og låne bogen, gemt sig på værelset under sin dyne med en lommelygte og lært sig selv at læse for at kunne læse historien selv.

Og skolen havde sagt, at han havde indlæringsproblemer, han passede ikke ind med de andre, og han var altid på tværs og lavede ballade.

Tja, i dag går han vist på Mentiqa Razz Det startede med at være på den i Aarhus, men den blev jo lukket, så han er vist rykket til Mentiqa Nordjylland, så vidt jeg husker.

Bare utroligt hvad man skal igennem, før der måske sker noget - både som barn og forælder.

Det var nok også derfor, at jeg blev lidt hysterisk, da min søster fortalte om en dreng i vuggestuen, hvor hun arbejdede, der altid lavede ballade og skreg og var på tværs. De bad ham bare holde kæft og ignorerede ham. Jeg spurgte til, om de havde undersøgt, hvorfor han gjorde det. Hendes svar: "Jamen, han gør det altid og har altid gjort det. Så sådan er han bare. Det siger pædagogerne også". Ej, hvor fik jeg ondt indeni :/

Hilde

IndlægEmne: Re: At få frataget end legesager ... for at passe ind!   Lør aug 06, 2011 5:10 am

Hende der koneko ... er hun til rådighed? Hehe ... alt må gerne afprøves! NU!!!!!!!!!!!

Gad vide hvor mange Hadsten unger kom i Aalborg? Jeg ved da at mange havde det slet ikke sjovt og der er en del på deres 4. eller 4. skoleskift .... O_O andre har sørme også fået diagnoser!
Neko

IndlægEmne: Re: At få frataget end legesager ... for at passe ind!   Lør aug 06, 2011 5:16 am

P.t. er hun vist stadig på ferie, men jeg kan godt forsøge at poke lidt mere til hende for at få hende herind Smile
Hun er ligesom jeg 4. årsstuderende på seminariet, men hun har en eller anden naturlig god evne til at motivere børn - og så er det nærmest til hvad som helst.

Jeg linker hende lige den her og beder hende kigge ind. Hun er nok hjemme fra ferie indenfor en uge. Måske allerede her i weekenden. Vi skal nemlig på lejrtur i uge 33, så hun er da hjemme inden da Smile
Sponsored content

IndlægEmne: Re: At få frataget end legesager ... for at passe ind!   Today at 11:44 pm

At få frataget end legesager ... for at passe ind!
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1