Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Kuno sensitive efterskole asynkron mensa skolestart maja dyslexia legoland asperger chips ADHD raven børnehave milepæle WISC gifted wppsi mobning psykolog tegner test underydelse bmsf penge kyed
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Min ældste søn på 5 år

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
PernilleC




IndlægEmne: Min ældste søn på 5 år   Tirs jan 24, 2012 12:06 am

Min søn, J, er lige fyldt 5 år sidst i det forgangne år.
Han skal derfor i skole til sommer, i hvert fald iflg. "reglerne", vi, hans forældre, er dog i tvivl pga hans følelsesmæssige (u)modenhed og som følge af den spekuleren vi har haft og de samtaler vi har ført med fagpersonaler, venner, perifære bekendtskaber og andre, der har ville komme med et input, har vi fået en snigende fornemmelse af, at vores søn måske har nogle evner man almindeligvis ikke har som lige-fyldt-5-årig.
Som udgangspunkt er han ikke voldsomt interesseret i deciderede skoleting, jo han vil gerne bogstaver og han kan dem også, tal tror jeg er en større force, men han er ikke proaktiv ifht. at vise interesse for andet og mere end basal tallæsning og lidt regning så det er ikke noget vi ved så meget om.
Han er ikke et barn, der kunne græsk som 3 årig så vi har ikke en anelse om, hvorvidt der er hold i det her eller ej.

Til gengæld giver det sig udtryk på andre måder.
J elsker fx at bygge, især Lego som han lige da han var fyldt 3 år begyndte på og overraskede os ved at bygge ting, der forestiller noget og ting med kreative løsninger jeg selv ikke kunne have fundet på. Han lavede bl.a. et "skib" med en anordning så det også kunne køre som et tog. Det lyder helt skørt, og som sagt var det ikke noget jeg kunne gennemskue før han viste mig det. Han var da omkring 3 år og 4 mdr gammel.
Nu vil han helst lave Lego i samlesæt, han laver store æsker beregnet for børn fra 8 år og op, han laver dem selv, men er lidt "doven" så allerhelst skal vi andre sidde sammen med ham og finde klodser og hyggesnakke, det gør vi gerne.
PÅ den måde har jeg også iagttaget ham når han sidder og bygger, det mest fascinerende er næsten, at han kan "bygge forud" dvs han gennemskuer hvordan det næste skal bygges og så gør han det.
Han undrer sig så når han bladrer i bogen og ikke lige kan regne ud, hvad han så skal fordi hans "projekt" allerede er videre, og hsn reelt skal bladre længere frem. Ligeledes når han har bygget én del så bygger han den næste og spejlvender den hvis det er sådan den skal være.
Når han bygger "frit", altså uden en manual bygger han kreativt, som regel vilde dyr eller køretøjer, der er fuldstændig symmetriske. Nøjagtigt ens på begge sider osv og med diverse kreative anordninger som altid kan et eller andet, hvis du trykker på den.
Det skal ikke forståes som om han gør det her med den ene arm på ryggen og uden at være udfordret for det bliver han, stimuleret i hvert fald, jeg ved ikke hvor svært det skulle være før han ikke ville kunne følge med, men faktisk har jeg på fornemmelsen han ville lave sin egen løsning, der så virker i stedet.
Han ville dog nok ikke kaste sig ud i noget han var helt sikker på han ikke kunne, det ville være et nederlag som han har meget svært ved at tackle.
Hans koncentrationsevne er meget høj som I nok kan regne ud, også når han ikke laver Lego.

En anden ting er puslepsil, da han lige var fyldt 2 år gik han i gang med puslespil på 25 brikker, som 3 årig var han oppe på 50-60 brikker. Nu har de ikke den store interesse mere, han vil hellere lave mønstre med fx Plus Plus Mini og så samler ham dem. Symmetrisk.
Hans store interesse er dinosaurer, han ved virkelig meget om dem, og det har været hans "hobby" siden han lige var fyldt 2 år. Ind i mellem vil han også være palæontolog, når han ikke vil være en der bygger og opfinder ting.

Han drager også nogle konklusioner vi godt kan se ikke er som dem man normalt konkluderer i den alder, det er bare først nu vi er begyndt at få øjnene op for alt det her, men hans hjerne kan kringle sig rundt om et problem og komme med nogle helt fantastiske løsninger/observeringer. Det er virkelig fascinerende, men også forvirrende fordi vi ikke føler hans evner og hans indre følelsesmodenhed følges ad.
Han har som sagt meget svært ved at håndtere nederlag, et nej er aldrig et nej, han bliver enormt gal og vred over hvad vi andre ser som bagateller, og hans verden kan bryde sammen når tingene ikke går som han forventer dvs han kan glæde sig helt vildt til der fx kommer gæster og så går der ikke længe før han har været helt oppe i det røde felt og er røget helt ned i kælderen og vil ikke se eller tale med nogen alligevel.
Han bliver god igen, og kan ofte bagefter selv sætte ord på, hvad der var svært, men i situationen kan vi slet ikke nå ham.
Generelt er det ofte svært, det er som om han ikke kan rumme sine følelser, ikke sætte ord på dem, men vi oplever også en empatisk dreng der kan være overbærende og socialt i børnehaven er han meget vellidt omend han også har sine konflikter der. I perioder er han bedre til selv at tackle dem, i øjeblikket kan han slet ikke selv komme ud af vreden og skal have hjælp fra en voksen til at finde "tilbage" til legen.

Det er så svært at forklare, og det er svært at spekulere især pga den kommende skolestart.. Jeg har prøvet at kaste lidt hentyninger til børnehaven om de mon også har tænkt tanken, at han kan have nogle forudsætninger, der ikke er helt almindelige, og det ser ud til de tog imod, vi skal til samtale i det tidlige forår vedr. skolestarten.
Om det er høj intelligens i gængs forstand han besidder ved jeg ikke, men min dreng er i hvert fald noget særligt.
Tilbage til toppen Go down
PernilleC




IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Tirs jan 24, 2012 12:09 am

Jeg glemte at tilføje, at hans motorik ikke er hans stærke side, jo hans finmotorik er selvfølgelig, men grovmotorisk er han ikke så hurtig som de andre drenge og det piner ham.
Finmotorisk kunne han til gengæld trække perler på en elastiksnor til et armbånd da han var 18-20 mdr, men jeg tror ikke selv han opfatter sine forcer, kun at han ikke kan fange de andre jævnaldrende når de leger "fange" Sad
Endvidere har han alle dage haft et forholdsvis lille søvnbehov, og så som baby og til dels er søvn stadig en svær ting. Ikke når han først ER faldet i søvn, men når han skal sove. Han siger nogle gange, at der er for meget inde i hans krop og hoved, der ikke "vil lade ham sove". Han tænker meget siger han.

Jeg håber, at nogle kan komme med lidt råd/sparring/tanker om hvad jeres umiddelbare opfattelse er?
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Tirs jan 24, 2012 2:08 am

Velkomme til forum og din tillid til at fortælle om din søn.
Han er da noget af et pragteksemplar.
hvis du har læst nogle af de andre historier herinde kan du sikkert se nogle fælles træk. Har du også se på de kendetegn der er for børn med særlige forudsætninger.
Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed at han har særlige forudsætninger, man han kan noget som ikke ret mange kan i den alder.

Mange af børn med særlige forudsætninger har brug for struktur og forudsigelighed,Der så der er parate til det som kommer, da de ofte som din dreng selv siger har mange tanker og de bliver jo forstyrret hvis de ikke bliver forberedt

ang. det at putte i seng kender jeg alt til. Det bedste jeg har gjort er at give dem noget musik at lytte til , så deres tanker bliver distraheret. Så bed ham lytte til musikken, og hør efter hvad de siger, det håber jeg hjælper. Eller find på noget andet, du kender ham bedre.

Det kan være en historie på dvd osv.

På nettet kan du finde ud af hvad et barn skal kunne, for at barnet er skoleparat.
Der er nogle børn med særlige forudsætninger der går i børnehave et ekstra år, da de måske er lidt asynkrone, hvilket kan blive et problem, da de så kommer til at kede sig i den tid, og dem de plejer at lege med er væk.

Men er dog glad for at børnehaven måske kan se det. Det er vigtig at du mærker din/jeres mavefornemmelse.

Håber dettte gav dig lidt, men ellers er du velkommen igen
Det er også en side på fb hvor der sker en masse
http://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/groups/12433484187/


_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
PernilleC




IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Tirs jan 24, 2012 2:22 am

Mange tak Smile

Jeg ved godt, der findes en masse på nettet om skoleparathed - den følelsesmæssige del er bare så svær at måle på og skematisere. Heldigvis for det, men lige i denne situation er det selvfølgelig svært.
Han har bestemt en del af de kendetegn der beskrives rundt omkring, men der er også områder, hvor han ikke falder ind i kategorien BMSF bl.a. fordi han jo ikke kan læse endnu eller lignende decideret skoleting.

Dit forslag om fx en cd til sengetid er god, jeg vil prøve det af med ham. Måske en lyttecd vil være god, jeg kan dog godt mistænke ham for at holde sig vågen og bare lytte, men det er forsøget værd. Især hvis det giver lidt ro i hovedet og han så kan sove bagefter.

Det er netop det med, at kede sig vi frygter hvis han får et ekstra år i børnehaven, i forvejen leger han kun med børn fra samme årgang så det er helt sikkert et problem, at skulle undvære kammeraterne og det kendte og trygge de repræsenterer, omvendt frygter jeg at skole/fritidshjem ikke vil synes han er parat pga hans udadreageren når han møder modstand. I værste fald frygter jeg han vil blive sendt retur til børnehaven..
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Tirs jan 24, 2012 3:06 am

For det første er det skolelederen i sidste ende der bestemmer om de vil have ham, det er ikke børnehaven der bestemmer.
for det andet, bliver han ikke sendt tilbage til børnehaven når først han er startet i skolen, så får han måske lov til at gå børnehaveklassen om
Måske skal i få hjælp med det at han er udadreagerende.
Jeg har selv en af slagsen og det er dog ikke forsvundet helt. Han gør det dog kun herhjemme. Dog har jeg en som gør det i skolen og de lærer ham så at håndtere de situationer han er i, ved at fortælle ham hvad han kan gøre næste gang og de spørger ham ligelede hvad der gik galt for ham.

Det er ikke alle med særlige forudsætninger der kan læse, regne osv.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
PernilleC




IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Tirs jan 24, 2012 3:15 am

Jo, i Københavns kommune kan de godt sende børnene tilbage i børnehave igen, og det sker også.
Skolen vil selvfølgelig lytte primært til børnehavens vurdering, men i sidste ende er det vores valg om han skal vente eller ej. Vi lytter selvfølgelig til børnehavens vurdering, og der er planlagt endnu en samtale om 1-1½ måneds tid, men vi er også nødt til at give dem det fulde billede af ham og det inkluderer bl.a. at fortælle de ting jeg har skrevet i mit indlæg som de ikke allerede kender til. Men heldigvis er der jo 6 mdr til skolestart, og han er skrevet op på distriksskolen + fritidshjem til at starte til sommer Smile

Mange tak for dine svar.
Tilbage til toppen Go down
Nette72




IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Lør jan 28, 2012 10:21 am


Kære Pernille.

På mange punkter er det som at læse min søns historie. Very Happy Jeg har også fået testet min søn hos Ole Kyed, som har vurderet ham til velbegavet. Min egen konklusion er dog, at han er en af dem man kalder særlig sensitiv - de minder MEGET om Højt begavet, da de også er begavet ud over at være yderst følsom. Måske din søn er det man kalder asynkron udviklet, hvilket vil sige, at han er langt fremme fagligt, mens han stadig er et lille barn rent socialt.

Hvis du går og spekulere over, om du vil sende ham i skole eller ej, så lad mig lige give dig min historie.

Min søn blev af børnehaven vurderet til at være socialt umoden til at komme i skole, mens han fagligt var klar. Han legede fint med de andre børn, og havde få gode venner, men han var meget pjattet og umoden i forhold til hans alder (han er fra juni 2000). Som 5-årige overraskede han os ved at læse en kaj og andrea bog fuldstændig ordret - men der var mange talebobler, og han havde fået den læst mange gange, det var dog alligevel overraskende at høre en 5 årig læse.

Vi valgte at gå imod børnehavens vurdering, for vi var bange for, at han på det faglige ville ende med at kede sig i skolen, så håbede vi blot, at han med tiden ville modne sig. Efter 3 måneder i børnehaveklassen var vi til møde, hvor vi fik af vide, at han havde indfriet alle deres forventninger, omend han var fjollet. Han fik gode kammerater, og var vellidt i klassen.

I 1. klasse sagde hans nye klasselærer, at han lå på niveau med en 10 årige, og at han var fagligt dygtig, men fjollede meget, hvilket gjorde ham umoden. Hun var iøvrigt bekymret for hans interesse for det seksuelle, og er par år senere mente hun, at han havde tourette, hvilket vi dog var uenige i, og der er heller ikke noget om det idag. Men det beviser blot, at man som forældre skal være kritisk til det som pædagoger og lærere kommer med af diagnoser.

Min søns største interesse er lego og star wars. Han kan bruge oceaner af tid på at bygge alt muligt, dog er han ikke ligesom din søn, at han bygger forud i manualer. Han er tilgengæld hurtig til at opfange ting. Og det er der hans styrke ligger, han har en ufattelig hurtig indlæringsevne, som gør, at han helst - hvis han skal trives bedst - skal fodres hele tiden med nye opgaver. Han gider ikke ekstra opgaver af ting han har forstået. Han er mere interesseret i at lære mest muligt. Og det er så der jeg kæmper med hans lærere pt.

Men ud over, at han har den styrke, så er han samtidig en lille dreng rent følelsesmæssigt, hvorfor jeg vil beskrive ham som asynkron udviklet. Og oveni er han - ligesom moderen - særlig sensitiv. Det at han er sensitiv kan til tider hæmme ham i hans faglighed, f.eks. kunne han have svært ved at forstå, at når man sætter sig for noget, så er det ikke altid at det lykkedes første gang. Han er en form for perfektionistisk, hvilket moderen også er i den grad. Jeg bryder mig slet ikke om at lave fejl, så får jeg det dårligt med mig selv. Kan gå og grue længe over det, hvor andre bare smider det ud af hovedet og er videre.

Og så er der den med motorikken. Han har en rigtig god finmotorik, kunne sidde rigtig med blyanten i en alder af 1,5 år, og elskede at sidde og tegne, gør han stadig, og han er pissedygtig til at tegne (undskyld min banden), men det ligger så til familie, idet både min mor og jeg også er gode til at tegne. Min mor og søn tegner frit, hvorimod jeg er mere til teknisk tegning så som huse, værelser, møbler osv. Jeg ville rigtig gerne have været indretningsarkitekt, men det blev aldrig til noget.

Men grovmotorik den er dårlig. Hvert år har der stået i hans elevplaner, at han er dårlig til boldspil, og vi har prøvet at øve ham, at få ham til at gå til noget i fritiden, men det er bare ikke ham. F.eks. svømning, har han gået til i 5 år, og han kan stadig ikke svømme. Jeg tror, at hans sensitivitet hæmmer ham på det plan. Han er bare ikke tryg i vand, ikke at han har vandskræk, for han kan sagtens pjatte rundt i basinen i haven på 10000 L uden bælte m.m. Men når han kommer ned i det store bassin i svømmehallen så bliver han utryg, og vil helst være ved kanten hele tiden. Jeg tror, at det har noget at gøre med, at kan han ikke nå bunden, så bliver han utryg. I år kan han nå bunden, når han står på tæer, så jeg håber lidt på, at hvis vi vælger at tage et år mere, at han så kan nå ordentlig og dermed bliver tryg nok til at ville prøve at svømme. Og ellers må jeg prøve at søge nogle enetimer til ham. Alle former for boldsport gider han ikke, så han går ikke rigtig til noget for tiden, andet end spejder, som han tilgengæld er vild med.

Hvad angår søvn, så sov min søn 3 timer formiddag og 4 timer eftermiddag da han var spæd. Nu hvor han er 11 år sover han først omkring kl. 22.30, og han vågner stort set selv kl. 6.30 om morgenen, uden at være særlig træt, så han har heller ikke det store søvnbehov. I weekenderne er han oppe kl. 7 og går i seng kl. 23. Jeg håber lidt, at det ændrer sig når han bliver teenager.

Min datter er også vurderet af børnehaven som at halte socialt, men hende valgte vi også at sende i skole - som 5-årige. Jeg har så efterfølgende fundet ud af, at hun er særlig sensitiv (skolen mente, at hun havde sanseintegrationsproblemer, men det er de gået væk fra), og det har skolen accepteret og tager så med, hvis der er noget med hende. Men faktisk fungere hun godt, er rimelig med i klassen, lytter opmærksomt til læreren, sidder pænt på sin plads. Hun er så bare tilbøjelig til at falde fra i ny og næ i timerne, men det er fordi hun skal hente energi (det gør særlig sensitive børn) og det gør hun så ved at sidde og kigge ud af vinduet et øjeblik, og så er hun tilbage igen. Hun tænker dybt før hun svarer, hvilket gør at hun skal have tid til at svare, og det er lidt svært, da læreren jo ikke altid kan vente så længe. Før jul var jeg meget bekymret for om hun nogensinde ville komme til at stave eller læse, men den sidste måned er der virkelig sket en udvikling - og det er ellers til trods for, at hendes hørelse er dårlig pt. - men hun bruger ord, som vi andre ikke rigtig bruger. Og hun kan nu godt sidde og læse for en. Hun går hele tiden og staver ord hun støder på, dog er hun virkelig doven, når det kommer til lektier. Man skal nærmest fører blyanten for hende. Hun er også udreagerende - mere end sønnike - hvilket har givet mange ture herhjemme, men vi har efterhånden lært at takle hende, så det ikke er så tit mere, at hun får disse temperamentsfuld situationer, hvor hun formår at hive mig med op i det røde felt. Men alt i alt fungere hun, og læreren forstår hende for det meste. Så det er faktisk kun sønnike vi kæmper lidt med, hvad angår lærerne og forståelsen for hans indlæringsevne.

Nå, det her blev alt for langt, men jeg håber, at du måske kan bruge noget af det, når du skal beslutte dig for skole eller ej. Det er bare yderst vigtig at få dem til at lytte, da du kender dit barn bedst. cheers

Og så velkommen til. cheers
Tilbage til toppen Go down
PernilleC




IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Man feb 06, 2012 9:52 pm

Mange tak for dit svar, Nette.

Vi har besluttet nu, næsten 100% sikkert, at han skal i skole til sommer, han vil simpelthen dø langsomt, hvis han skal blive et år i en børnehavne hvor han vil være ældst - og milevidt foran de andre børn - jeg ved ikke om, der er andre børn som ham i hans BH, men hvis der er så er de endnu små.
I den forgangne tid er det eksploderet i hans hoved, han kan regne nu, og det springende er, at han har lært sig selv det. Han regner ikke store stykker, men han regner med mindre tal. Han forklarer det selv med, at han bare ved det, hans hjerne kan se det siger han selv..

Faktisk har vi for sjov haft købt et par bøger med forskellige opgaver. Maleopgaver efter tal i en speciel orden, forbind tallene med streger, små regnestykker, skrive ord, labyrinter og videre i den dur med især logiske opgaver. Bøgerne er fra 6-8 år, og han ELSKER dem, hver dag vil han hjem og lave opgaver som han kalder dem.
Samtidig synes vi han har fået lidt mere ro på, han er også blevet lidt mere rummelig, i hvert fald er han lettere, at "få ud af vreden" og videre. Det har været en uge med en meget gladere dreng, der både har kunne tage hensyn, sige til når noget var galt til en vis grad, rumme andres følelser, men også sine egne! Og dét er en sejr! Vigtigere end at kunne regne Wink

Vi tror ikke det er så simpelt som, at han bare skal stimuleres nok for at få mere harmoni, men jeg er nu sikker på, at det er en del af nøglen til ham. Nu skal vi bare have børnehaven til at forstå det her de sidste mdr inden sommerferien..

Findes der mon noget materiale målrettet børnehavers forståelse og håndtering af disse børn ??

En af pædagogerne på hans stue har udtalt sig forsigtigt om, at han er forud for sin alder og iforb. med at vente med skolestart udtrykker de selv, at det er en svær vurdering fordi han er "så kvik" og umiddelbart kan de ikke fortælle, hvordan de vil kunne stimulere ham, hvis han bliver dernede. Så jeg vil rigtig gerne hjælpe dem med at hjælpe og forstå min søn lissom vi slev vil. Vi famler os lidt frem, men tror ikke børnehaven har forstået i hvor høj grad min søn er afhængig af, at der måske skal intellektuel stimulering til før han kan fungere, det er jo svært at sætte tid af til i en hverdag med mange børn.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Min ældste søn på 5 år   Today at 8:11 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Min ældste søn på 5 år
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Velkomst-
Gå til: