Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Maja - et barn der tænker anderledes EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Maja - et barn der tænker anderledes EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Maja - et barn der tænker anderledes EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Maja - et barn der tænker anderledes EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Maja - et barn der tænker anderledes EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Maja - et barn der tænker anderledes EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Maja - et barn der tænker anderledes EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Maja - et barn der tænker anderledes EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Maja - et barn der tænker anderledes EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
children børnehave privat hilde begavede mentiqa Århus skole wisc gifted
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Maja - et barn der tænker anderledes

Go down 
ForfatterBesked
Hun





Maja - et barn der tænker anderledes Empty
IndlægEmne: Maja - et barn der tænker anderledes   Maja - et barn der tænker anderledes EmptyTirs Jun 17, 2008 9:31 pm

Maja - et barn der tænker anderledes

Læs om en mors oplevelser med et barn med særlige forudsætninger og den lange vej, forældrene måtte tage for at få anerkendt, at datteren hverken er autist eller motorisk urolig, men bare tænker anderledes end de fleste andre børn


Af Tania Karpatschof


Maja har aldrig selv komponeret et stykke klassisk musik, hun snakkede ikke latin som treårig, og hun kunne hverken læse, skrive eller regne, da hun begyndte i skole. Det blev derfor mødt med meget stor skepsis, da jeg begyndte at nævne, at Maja kunne være et barn med særlig forudsætninger.
Derimod har der være bred enighed om, at Majas personlighed og opførsel har adskilt sig fra andre børns og til tider i en noget foruroligende retning. Majas start på institutionslivet viste ellers ingen tegn på, hvad der senere var i vente. Hun begyndte i vuggestue 13 måneder gammel, og bortset for en svaghed for at spise sand adskilte hun sig ikke nævneværdigt fra de øvrige børn.

Maja stikker af
Ikke længe efter Majas start i børnehaven begyndte pædagogerne at beklage sig over, at hun stak af. I starten var det til en anden institution i gården, og senere når de havde hende med ude på tur. Pædagogerne var så utrygge ved Majas opførsel, at de havde besluttet, at hun ikke længere kunne komme med resten af børnegruppen på udflugter, med mindre der var personale nok til at mands-opdække hende.
Majas nysgerrighed og egenrådighed var også blevet tydeligere herhjemme. Da Maja var tre et halvt år, tog vi på sommerferie til Tunesien. Her var vi på en guidet udflugt til det gamle romerrige. Maja blev så optaget af guidens fortælling om romerne og ikke mindst vandalernes fremfærd, at hun bombarderede guiden med så mange spørgsmål, at denne til sidst så sig nødsaget til at stille sig op med begge hænder i siden for at tysse på Maja.
Det var i øvrigt under samme tur, at hun lærte forskellen på dromedarer og kameler og lige siden konsekvent har omtalt dromedarer ved deres latinske navn Kamelus Dromedarus.

Maja leger alene
Ikke desto mindre synes jeg, det var et drastisk skridt, børnehavnen ville tage.
Jeg havde svært ved at acceptere, at Maja ikke længere kunne forvente at komme ud af huset med resten af børnegruppen. Samtidig blev det klart, at Maja legede meget alene, når hun ikke lige sov til middag hvilket hun oftest gjorde tre-fire timer om dagen.
Resultatet blev, at Maja lige før hun fyldte fire år, blev flyttet over til sin storesøsters gamle institution. En institution vi som forældre kendte godt og var meget trygge ved. Ikke mindst fordi den i modsætning til den første børnehave var en meget lille institution med kun 20 børn og nogle ”gamle” erfarne pædagoger.
Mens vi forældre faldt til med det samme i den nye børnehave, var det en helt anden historie med Maja. Hun var tydeligvis meget utilfreds og frustreret over at blive tvunget til at skifte børnehave og nægtede at falde til. Hun gav udtryk for, at de nye børn var dumme og ikke ville lege med hende – i praksis var det vist Maja, som ikke gad lege med dem.

Maja nægter at spise
Kravet om deltagelse i sociale aktiviteter, fællesspisning og kun en times middagssøvn fandt hun grænseoverskridende Hun nægtede at spise, før de andre børn var færdige med deres frokost, og i leg satte hun sig ofte alene med ryggen til – eller stod i døråbningen og så passivt til, når der var fælles lege eller sang. Maja viste også et kraftigt temperament, for ved den mindste smugle forsøg på tvang blev hun så oprørt, at hun endte med at krybe sammen i fosterstilling med fingeren i munden og falde i søvn.
Efter et par måneder var pædagogerne så usikre på Maja og hendes trivsel, at de ville have en børnepsykolog ind over. Resultatet blev et møde med den lokale psykolog fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Jeg var skeptisk og havde svært ved at genkende Maja ud fra den beskrivelse, børnehaven gav psykologen af hendes adfærd – mellem linjerne læste jeg, at man mistænkte hende for at havde autistiske træk.

Maja er sjov og livlig
Herhjemme var Maja en sjov, livlig, aktiv, egenrådig og ekstremt nysgerrig pige, der stillede mange spørgsmål. Om universets form, jordens rotation, monarkiets opståen og guders dødelighed for bare at nævne nogle få af de spørgsmål, jeg har haft særligt svært ved at svare på.
”Hvordan kom der rumskibe op igennem tyngdekraften”, spurgte hun en aften kort tid efter at hun var fyldt fire år.
Også i børnehaven stillede hun mange spørgsmål. ”Har drenge også hjerner”, spurgte hun en dag. Et spørgsmål jeg også undertiden har stillet mig selv.
Til tider gjorde hendes spørgsmål mig forlegen, som da hun spurgte min chef, hvem der skulle overtage hans position, når han døde. Hendes egenrådighed kunne være grænse-overskridende, som da hun en anden gang, hun var med på mit arbejde, klagede til min øverste chef over, at jeg ikke gav hende nok at spise, fordi jeg syntes, hun havde forsynet sig tilstrækkeligt med Nutella- madder. Og hendes nysgerrighed kunne være direkte pinlig, som da jeg pludselig til min gru så, at hun var ved at fiske en pung op af baglommen på en fremmed mand, der stod foran os i en kø.

Maja diskuterer med folketingskandidat
Ofte bragte det også stolthed med sig. Som da Maja var fire et halvt, og vi havde været på sommerferie i Toscana, hvor vi havde talt om Gailileis forsøg fra det skæve tårn i Pisa og om Leonard de Vincis mange opfindelser.
Kort efter hjemkomsten var hun med sin far til et arrangement i den valgkreds, han er formand for. Her hørte han pludselig Maja i diskussion med en lokal folketingskandidat om jordens form.
”Jorden er rund, men i gamle dage troede man, den var flad som en pandekage”, fortalte Maja folketingskandidaten.
”Næh, den er da flad som en pandekage”, udbrød han grinede.
”Nej”, fastholdt Maja alvorligt”. ”I gamle dage troede man, den var flad som en pandekage, men i dag ved vi, at den er rund som en kugle, det har vi lært af Galilei”.
Folketingskandidaten blev imidlertid ved med at udfordre hende:
”Hvis jorden var rund, ville vi jo falde af”, sagde han.
”Nej”, sagde Maja, ”det gør vi ikke på grund af tyngdekraften”.
Alligevel var det et chok at læse børnehavens beskrivelse af Maja, hvor der blev lagt vægt på, at Maja var en pige, der trak sig i sociale sammenhænge, undgik de andre børn, foretrak voksne - og det uanset om hun kendte dem eller ej - og som udviste voldsomme reaktioner, når hun følte, at hun ikke blev taget alvorligt, eller når aftaler ikke blev overholdt. Men ellers var en glad og intelligent pige.

Maja må gerne trække sig
Allerede ved det første møde, hvor Maja i øvrigt slet ikke var til stede, slog PPR-psykologen fast, at hun så ud til at trække sig frivilligt, og at det faktisk var helt ok.
Desuden skulle børnehaven lære at bruge Majas ”aftalekompetence” – altså at man kunne få hende til at indgå i en forhandling og på den måde motivere hende til at deltage mere i de sociale aktiviteter med de andre børn.

Maja falder til
Meget langsomt begyndte Maja at falde til i den nye børnehave, hun virkede gladere, begyndte at lege med nogle af de andre børn, men havde stadigvæk behov for at trække sig, ligesom hun krævede struktur og forudsigelighed.
Vi blev nu også selv lidt mere opmærksomme på nogle af de lidt mere ”skæve” sider ved Maja. Ikke mindst en tiltagende perfektionisme. Maja nægtede at sætte så meget som en streg på et stykke papir, indtil hun var fem år.
Mange morgener endte i gråd, fordi Maja ikke mente, at hun kunne krydse sig selv af ligeså flot som de andre børn, samtidig med at hun havde en klar forventning til sig selv, om at hun burde kunne krydse sig selv af.
Også at lære at cykle skulle vise sig at være en udfordring. ”Jeg kan ikke”, sagde Maja og nægtede i flere uger at tage fødderne op på pedalerne. Først da vi snød hende til at lege politi og røver lykkedes det at få hende til at glemme sin frygt længe nok til, at hun fik det lært.
Majas perfektionisme kom også til udtryk, når hun lå i sin seng om aftenen.
”Jeg er ikke god nok til at kunne begynde i skole, for jeg ved jo ikke engang, hvad 4 + 4 er” sagde hun en aften.

Maja er moden til skolen
Hverken børnehave eller psykolog var i tvivl om, at Maja var moden til at komme i skole - faktisk var vi alle enige om, at hun ville nyde at begynde at lære mere. Men Majas perfektionisme og hendes behov for struktur og forudsigelighed var en bekymring, så i samråd med børnehave og psykolog besluttede vi at holde et overleveringsmøde, hvor skole og fritidshjem kunne få ”overdraget” Maja, og hvor de erfaringer, der allerede lå, kunne diskuteres.

Maja er noget særligt
På baggrund af psykologens forklaring sagde fritidshjemmet, at de tidligere havde haft aspergerbørn, og at de sagtens kunne rumme dem.
Skolens holdning var mere forbeholden.
”Børn er og bliver forskellige”, sagde børnehaveklasselæreren og gav samtidig udtryk for, at lærernes erfaring var, at de var gode til at håndtere dem alle sammen.
Jeg understregede på mødet, at intet tydede på, at Maja var asperger, men at jeg efter at have læst om børn med særlige forudsætninger kunne se en række ligheder mellem Majas personlighed og disse børn. Jeg havde derfor kort forinden kontaktet Ole Kyed, som er Danmarks førende psykolog vedrørende børn med særlige forudsætninger, med henblik på at få Maja testet hos ham.

Maja synes, skolen er kedelig
Maja tog afsked med børnehaven med et ”farvel til det gode børnehaveliv” og begyndte at glæde sig rigtig meget til at skulle i skole.
Efter en lang sommerferie oprandt første skoledag, og Maja var i fantastisk humør, men allerede efter en uge gav hun udtryk for, at hun syntes, skolen var kedelig.
”Der er for lidt om Kridttiden og Det gamle Ægypten”, sagde hun.
Alfabetet fandt hun knap så interessant. En måned inde i skolelivet, blev jeg ringet op af sundhedsplejersken, som havde haft Maja til undersøgelse.
”Maja er motorisk urolig og utroligt voksensøgende”, sagde sundhedsplejersken. ”Og desuden har hun svært ved at give plads til andre børn”.
Allerede samme dag havde jeg forældre-konsultation med Majas børnehave-klasselærer. Hun afviste, at Maja skulle have nogen særlig begavelse, idet hun tværtimod så hende som værende umoden og så langt bagud finmotorisk, at hun godt kunne have ventet et år med at komme i skole.

Maja er forud for sin alder
Tre dage senere blev Maja testet hos Ole Kyed. Igen viste hun sin særlige tænkemåde, da hun skulle tegne et menneske (draw a man test). Hun fik med nogen besvær udstyret figuren med fingre på hver hånd, men opgav at tegne tæerne. Men som hun snedigt forklarede: ”Så giver jeg ham bare sko på”. Ole vurderede på baggrund af en Raven-evneprøve Maja til at placere sig blandt de øverste fem procent af hendes årgang inden for denne type matrixopgaver, der kræver logisk matematiske evner.
Ud fra denne test vurderede han hende til at ligge i hvert fald trekvart år forud for sin alder.

Maja profiterer af voksne
Ole Kyed beskriver Maja som rig på resurser og med et godt potentiale. Desuden er hun en nysgerrig pige, der går sine egne veje, og som stiller mange spørgsmål, hvilket også er en af grundene til, at hun er meget voksensøgende.
Maja profiterer af den tætte voksenkontakt og har brug for tydelige rammer og strukturer. Herved kan hun bedre koncentrere sig om at løse en given opgave. I løse strukturer afledes hun let af sine egne tanker.
Maja er mere egenrådig end flertallet i sin aldersgruppe og har ikke som udgangspunkt behov for samme sociale kontakt som sine jævnaldrende, (hun er som en kat, der går sine egne veje). Desuden har hun brug for voksen guidning i sociale situationer, som hun kan have svært ved at aflæse
Hun skal opmuntres til hele tiden at udvikle sig yderligere ved selv at reflektere over tingene. Maja skal med Ole Kyeds ord fodres, bruges og investeres i, for at hun kan forsætte med at udvikle sit potentiale.
Maja er altså hverken autist eller umoden, og i stor udstrækning kan hendes lidt specielle personlighed henføres til det forhold, at hun tilhører den gruppe af børn, der går under betegnelsen børn med særlige forudsætninger. En gruppe af børn, vi i dag har fået en større forståelse for.

Maja evner at tænke selv
Historien om Maja viser, at intelligens af den art, som Maja er udstyret med, snarere er et kvalitativt end et kvantitativt fænomen.
Maja er ikke et vidunderbarn, som dem man ser i tv-programmer om usædvanligt kloge børn. Hendes intelligens er ikke en intelligens i konventionel eller konform betydning, men består derimod i en evne til selvtænkning, der ofte snarere går imod og ikke med de sociale konventioner.
Det er derfor vigtigt at gøre op med de stereotype forestillinger, vi har om, hvordan et barn er, når det er intelligent og derfor ubesværet bliver lærerens yndlingselev.
Børn med særlige forudsætninger er derimod ofte lidt besværlige og underlige. Men det er børn, hvis evner vi hverken må overse eller undervurdere. For så risikerer vi at tabe en stor gruppe børn på gulvet.
Børn som Maja – børn der har evnerne til at kunne udvikle deres potentielle, hvis vi møder dem med forståelse og accept af deres helt særlige måde at tænke på.
Tilbage til toppen Go down
 
Maja - et barn der tænker anderledes
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» 24. juni 2007 En Anderledes pige af Kian Johansen

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: