Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 470 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Krossfish

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 NORSK: Skoleforskere bekymret for de smarteste barna - juni 2011

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: NORSK: Skoleforskere bekymret for de smarteste barna - juni 2011   Man feb 20, 2012 9:19 pm

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Skoleforskere-bekymret-for-de-smarteste-barna-5123148.html#.T0IPaPWldfk


Norsk skole er preget av angst for elitisme og motvilje mot å gi spesielt evnerike barn tilretteleggingen de trenger, mener skoleforskere.


Citat :
Tre råd til lærere Gi de evnerike elevene mulighet til å avansere i undervisningen. Gi modifiserte oppgaver. Slik utfordres de evnerike elevene intellektuelt, samtidig som de er engasjert i hva resten av klassen gjør. Opprett en gruppe for de evnerike barna der de kan arbeide med avanserte prosjekter i ulike fag som de er interessert i. Denne gruppen kan for eksempel møtes før og etter skoletid eller mens de er på SFO/AKS. Dette sier opplæringsloven: §1.3: «Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.» §5.1: «Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.» Flinke elever Kan svarene. Er interesserte. Arbeider hardt. Svarer på spørsmål. Befinner seg i toppen av klassen. Lytter med interesse. Lærer lett. Har det fint med jevnaldrende. Er mottagelige. Kopierer nøyaktig. Liker å gå på skole. Mottar informasjon. Er teknikere. Liker logisk oppbygget læring. Er bevisste. Er tilfredse med egen læring. Evnerike elever Stiller spørsmålene. Er ekstremt nysgjerrige. Beskjeftiger seg med andre ting og klarer seg godt. Diskuterer i detaljer og er omstendelige. Er forut for klassen. Viser sterke holdninger og synspunkter. Kan det allerede. Foretrekker voksne. Er intense. Skaper nytt. Liker å lære. Bearbeider informasjon. Er oppfinnere. Trives med kompleksitet. Er ivrig observerende. Er meget selvkritiske.


Denne uken ga forskerne Kjell Skogen og Ella Cosmovici Idsøe, førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Stavanger, ut boken Våre evnerike barn, som tar for seg situasjonen for de fem prosent mest intelligente elevene i norsk skole. Skogen, professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, mener den norske skolen er preget av en ideologisk begrunnet motvilje mot å gi de mest intelligente elevene spesiell oppfølging.

- I Norge har vi en tendens til å tenke at de mest intelligente elevene klarer seg selv og ikke trenger noen spesiell hjelp eller støtte, sier Skogen.

Forskerne mener denne motviljen henger sammen med at vi har en tendens til å blande sammen de typiske skoleflinke elevene og elever som er spesielt evnerike, men som ikke nødvendigvis presterer særlig godt i skolen.

- I norsk skole har vi en gruppe underytere med stor intellektuell kapasitet som vi må bli flinkere til å hjelpe. Hvis ikke disse elevene får utnyttet sin kapasitet, kan det få stygge konsekvenser for det enkelte individ. Jeg har selv sett eksempler på personer det er gått nedenom og hjem med, og som er endt opp som uføretrygdede fordi de ikke er blitt tatt vare på i skolen, sier Skogen.


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Skoleforskere-bekymret-for-de-smarteste-barna-5123148.html#.T0IPaPWldfk
Tilbage til toppen Go down
 
NORSK: Skoleforskere bekymret for de smarteste barna - juni 2011
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Udenlandske artikler-
Gå til: