Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
Kuno mobning mensa gifted chips ADHD WISC legoland psykolog milepæle raven wppsi asynkron maja kyed bmsf penge børnehave asperger efterskole underydelse skolestart dyslexia sensitive test tegner
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

skal han begrænses?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
cami81

IndlægEmne: skal han begrænses?   Tirs mar 20, 2012 9:31 am

Er ny herinde og ved ikke om vi hører til her, men er pt lidt frustreret, forvirret osv.
Vi har lige været til samtale i børnehaven vedr. Vores søn malthe på 3,4 år. En samtale som vi troede var overvejende positiv. Men nej. Sidder nu med en følelse af at intet er rigtigt.
Malthe snakkede først da han var næsten 2 (inden da var det far, mor, hej og traktor) dagplejen havde en fornemmelse af at han kunne men var for perfektionistisk.
Nu snakker han godt og har ingen problemer med udtalelse. Vi kan høre han fanger mange ord når andre snakker.

Malthe kan lægge puslespil til 3 årige uden problemer og er nu begyndt på et med 100. Dette kan han ikke klare alene, men der skak ikke meget hjælp til.

Han elsker at spille og vi spiller derfor meget med ham. Børnehaven mener at han spiller for meget, idet det næsten er det eneste han gider. Samtidig mener de at han kan for meget som han ikke skulle kunne nu. Fx bruger han alle brikkerne til vendespil, hvor de andre børn sorterer en del fra inden spillet startes.

Han kan mange sange og skal ikke høre en sang mange gange før han kan den. Det samme gælder rim og remser.

Han kender forskel på højre og venstre - hvilket børnehaven heller ikke mener han skal kunne

Han kan tælle til 20 uden fejl og kan selv fortsætte hvis vi fortæller hvad næste tiertal er.
Han er meget interesseret i husnr og genkender vores eget når han ser det andre steder. Vejen hjem fra børnehaven gå med at han siger tallene på husene og jeg fortæller at 2 og 4 hedder 24. Nogle kan han så huske næste gang.

Han synger alfabetsangen og kan genkende en del bogstaver. Han spørger tit hvad et ord starter med og er nu også begyndt at ville have stavet ord. Børnehaven mener ikke han skal bryde sit hoved med den slags nu og at det optager plads for andre ting.

Motorisk er han usikker. Han krøb 5 mdr gl, kravlede 7 mdr, spiste selv 8 mdr og gik 11 mdr. Kort før han blev 1 år brækkede han foden og havde en mdr hvor han ikke kunne gå. Herefter er udviklingen gået i stå. Han prøver intet nyt uden at vi de første gange har sat en stiv, skrigende dreng på cyklen eller hvad det nu kunne være. Når det er prøvet nogle gange gør han det gerne selv (alt efter sværhedsgraden) og er super stolt. Om det brækkede ben spiller ind her ved vi ikke.

Han vil ikke selv tage tøj på. Børste tænder har taget 2 år at "lære". Hvis han beslutter sig for at der er noget han ikke vil, så er vi ude i tvang eller konsekvenser for at få ham til det og vi har en skrigende dreng, der slår, sparker og græder. Det samme sker hvis han får et nej.

Han elsker biler, tog og maskiner og har kunnet bruge timer på leg. Nu vælger han spil.

Vores frustration går på om børnehaven har ret i at vi skal bremse hans interesse for sang, spil, tal og bogstaver så han får overskud til ting som at lege, tage tøj på og rydde op. Vi frygter en mere frustreret dreng og dermed flere skrigture. De mener han gør det fordi han vil bestemme
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: skal han begrænses?   Tirs mar 20, 2012 7:55 pm

cami81 skrev:
Er ny herinde og ved ikke om vi hører til her, men er pt lidt frustreret, forvirret osv.

Om du hører til eller ej finder du ud af som tiden går. Du kan også følge lidt med på facebook. Prøv se facebook knap til venstre

cami81 skrev:

Vi har lige været til samtale i børnehaven vedr. Vores søn malthe på 3,4 år. En samtale som vi troede var overvejende positiv. Men nej. Sidder nu med en følelse af at intet er rigtigt.

Det er trods alt dig som kender dit barn bedst. Børn agere forskelligt i børnehaven og i hjemmet og det kan du kun finde frem til ved at få andre til at "besrkive det de mener".

F.eks. han bygger pusslespil med x atal brikker, når vi spiser aftensmad spiser han med en ske, fingrene, fortæller han "genbrug hans ord" ...

cami81 skrev:

Malthe snakkede først da han var næsten 2 (inden da var det far, mor, hej og traktor) dagplejen havde en fornemmelse af at han kunne men var for perfektionistisk.
Nu snakker han godt og har ingen problemer med udtalelse. Vi kan høre han fanger mange ord når andre snakker.

Dagplejen ser ud til at havde haft ret Wink

cami81 skrev:

Malthe kan lægge puslespil til 3 årige uden problemer og er nu begyndt på et med 100. Dette kan han ikke klare alene, men der skal ikke meget hjælp til.

læs lige denne lille histori http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.com/search/label/puzzles

cami81 skrev:

Han elsker at spille og vi spiller derfor meget med ham. Børnehaven mener at han spiller for meget, idet det næsten er det eneste han gider. Samtidig mener de at han kan for meget som han ikke skulle kunne nu. Fx bruger han alle brikkerne til vendespil, hvor de andre børn sorterer en del fra inden spillet startes.

Uha, kender det bare alt for godt. Heldigvis var vi i en vuggestue som hurtigt tog min dreng over til børnehaven hvor han så måtte spille "husk" med det lidt større børn. Da vi flyttede kom vi igen i en børnehave hvor alle børn skulle spille det samme og han holdt hel op med at "deltage". Det tog ikke længe og jeg anede ikke hvorfor.

Jeg er lidt chokeret over at de direkte fortæller at han "kan for meget" - for når jeg læser du længere ned skriver at børnehaven mener han skal "bremses" i spil, sang og bogstaver så får jeg helt ondt i maven! Tænk hvis du bremser farmand fra hans hobby? Hvor glad vil han være for jeres forhold?

Men, se de ved ikke helt hvad de skal stille op - og ved hellere ikke hvad de skal gøre! Derfor prøver de at f ham til at være som de andre i BEDSTE mening, for hvis man er anderledes så får man det svært. Så kort sagt de vil dit barn det godt.

Værst er at der er meget få børn som er fremmelig og ift. at børnehave personale KUN er oplært i hvordan de skal takle et barn der er lidt bagud eller skal trænes mere så handle de udefra det de har lært! Der handler om manglende viden ift. børn som du beskriver.

Men, når det er sagt så har de ret i at han skal øve sig mere i at tage tøj på, rydde op Wink Og JA han skriger fordi han vil bestemme (det bliver kun værre, og hvis han oveni er understimuleret så bliver det endnu værre!) Og JA du har helt sikkert ret hvis du mener at han vil blive mere frustreret hvis I begrænser ham på det områder han er dygtigt til.

Så nu er det I skal lave en handleplan at han også samarbejder der hvor de vil have han skal forbedre sig. Samtidig skal I finde en snu måde til hvordan hans behov tilgodeses ...

Børnehaven har trods alt deres behov for at få ting til at glide og forstår ikke hvorfor et barn der er så dygtig ikke er ligeså dygtig til det basale ting. Så det er der hvor de frustreres ... og efterhåenden har ingen overskud til noget som at yde ekstra og der er meget frustration med forældre der virker krævende også!

I har også jeres viden om jeres barn! Og du har fuldstændig ret I at han har behov for at lege, spille, synge på en måde han finder udfordrende. Det er en basale RETTIGHED, men noget som er svært at få når man ikke er en gruppe.

Mange har måttet flytte deres børn til andre børnehaver, omstrukturer deres dage hvor barnet har færre timer - det er ikke uden omkostninger og I garunteres ikke for at det er en løsning. Andre har været heldig at deres børnehave kom på andre tanker og naturligt glemt at barnet er for fremme.

I kan arbejde AKTIVT på det børnehaven har fortalt han skal lære og prøv at finde det artikler som beskriver børn der er "fremmelig". Evt. spørge ind til hvad de mener der virker bedst når han skal noget han ikke ville for at få en ide hvordan han takles og om det er noget som I kan genbruge.

Så skal I finde den person han og I har bedst kemi med og se om I kan "uden" at bede om det blive enig om at han bliver spillet med, på hans niveau - han vil sikkert finde frem til de andre børn der spiller det han gider om lidt. Det er hvis det er tilladt. Hvis ikke så er det et problem. Måske er I heldig og så kommer der en omgang avis artikler eller kommunalt projekt der sætter fokus på området?

Da vi var i børnehaven fik min dreng støttetimer. Disse timer skulle blandt andet gå til at spille skak - det skete aldrig! Ja, jeg fik at vide de gjor det indteil en fortalt sandhed ... jeg opdagede så at der ikke helt blev gjort det vi aftalt med en psykolog osv.

Så du kan ikke gøre så meget ved deres holdning med mindre nogen i børnehaven ser hans behov - og hans behov ses når han samarbejder ... men det er svært for hvordan er forbilledet med at alle bestemmer hvad han ikke må, så kræver at han gøre som de ønsker? Det er en svær balance.

Jeg mindes om da vi skulle starte i skole. Alt min dreng gad var for børn på 3. klasses niveau (rummikub, poker) ... og disse spil havde de ikke i 0-2. klasses område. Det var ikke noget jeg kunne få skolen overbevist om kan skulle have lov til at lege med ... i hans søsters skole havde de ikke det samme begrænsninger så det er svært!

Da vi skiftede skole var han pludseligt i en klasse hvor alle spillede metador, poker og rummikub samt en masse PC spil Wink

Computerspil er noget som der ikke er mange der er glad for Wink Husk i 1960 var mange hellere ej glad for fjernsynet Wink
Neko

IndlægEmne: Re: skal han begrænses?   Ons mar 21, 2012 6:13 am

Hej og velkommen til Smile Ja, det lyder da til, at han passer ind.

Han skal ikke bremses. Under ingen omstændigheder!

Til gengæld skal der nok fokuseres mere på, hvad han ikke kan og øve det. Han skal have fralagt sig sin perfektionisme for ellers skal det nok blive den, der bremser ham.

Svar ham på hans spørgsmål, og hjælp ham med at lære det, han ikke kan men skal kunne. Åbent, anerkendende og varmt, så han ved, at selvom han ikke gør det rigtigt første gang, så gør det ham ikke mindre værd.

Årh, det er så let for mig at sige, ja, for jeg har det kun fra teorier og erfaringer, der er fortalt igennem andre, og så mit eget liv. Det er ikke mig, der står og skal opdrage et barn og få en hverdag til at hænge sammen...

Jeg ved bare, at hvis man forsøger at bremse barnet, så holder det op med at opsøge det nye. Det er derfor, at jeg intet ved om politik. Jeg måtte ikke se tv-avisen, da jeg startede i skole og ville vide omkring det og lære. Jeg blev ved med at få at vide, at det ikke var noget, jeg skulle vide noget om, og det resulterede i, at jeg holdt op med at spørge til det. Og som 13årig i 2001 anede jeg ikke, hvad World Trade Center var. Jeg gik ud af 9. klasse og kunne navnet på tre partier: Venstre, Socialdemokraterne, Enhedslisten. Og jeg vidste intet andet om dem end navnene. Det tog mig endnu fem år, før jeg begyndte engang imellem at læse nyhederne på nettet og i de gratis aviser. Jeg ved, at jeg bør, men interessen for det blev ødelagt, da jeg var barn, og jeg har endnu ikke rigtig kunne finde den. (23 år i dag)
Sponsored content

IndlægEmne: Re: skal han begrænses?   Today at 11:44 pm

skal han begrænses?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1