Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
legoland milepæle ADHD mobning tegner penge WISC gifted mensa maja efterskole asynkron kyed sensitive asperger psykolog bmsf børnehave Kuno underydelse raven wppsi test skolestart chips dyslexia
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Hjælp til en 7 årig pige

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
HelleB

IndlægEmne: Hjælp til en 7 årig pige   Fre apr 27, 2012 8:01 pm

Hej

Jeg er mor til en pige på 7 år der siden børnehavealderen har virket anderledes. Hun udviklede meget tidligt et stort ordforråd, var motorisk hurtig og enormt stædig/hidsig. Hun har altid har haft svært ved at passe ind blandt andre børn, hun er dominerende, har en ekstremt livlig fantasi og laver utrolig mange regler for hvordan legene skal leges og dermed blev de andre børn hurtigt trætte af hende. Hun kunne læse små ord omkring 5 års alderen, bruger ord som rektangel, rumbe etc istedet for de mere "normale" begreber. Hun kunne skrive alle bogstaver og havde styr på tal da hun var 4. Ofte er jeg blevet spurgt om hun havde adhd eller lignende da hun også har et ekstremt energiniveau. Hendes tidlige barndom har været meget præget af selvkritik i det ekstreme, en enkelt fejl i et ord og lign har fået hendes verden til at kollapse og til tider gjort hende så arrig at hun har kaldt sig selv for dum og lign. Hun er ivrig, vil altid vide mere, kan ikke spises af med "børneforklaringer" men vil vide præcis hvorfor/hvordan. Ofte har jeg måtte sige at jeg ikke kunne forklare hende det ordentligt og så har vi måtte en tur på google for at finde små tutorials, diagrammer etc der til bunds giver svar på hendes spørgsmål.

Hun startede i skole i sommers og havde glædet sig som en gal til at skulle lære en hel masse, men allerede efter få måneder gav hun udtryk for at kede sig og udover det havde hun det endnu engang svært på det sociale område. Jeg var til skole/hjemsamtale for ca 14 dage siden og som forventet mødte jeg ind til en svada om hendes dårlige sider, at hun er opmærksomheds krævende, taler uden at blive spurgt, digter historier som ikke nødvendigvis har hold i virkeligheden, nægter at deltage i diverse idræts aktiviteter fordi hun ikke har lyst. Jeg gik slukøret derfra fordi jeg mener hun har så meget andet at byde på, og det gør mig ked af det at de hovedsagligt sætter fokus på hendes problemer og ikke megen fokus på hendes gode sider, de skriver blandt andet i deres plan at hun; hun er aktiv hvis hun er motiveret, er aktiv mundtligt, kender og kan bogstaverne fint - men er let afledelig, hun gerne vil nyt stof, livlig fantasi, arbejder koncentret med opgaver i matematik - jeg undrer mig over at de ikke vælger at gøre mere for at motivere hende istedet for som de også skriver; hun skal rette ind, indordne sig efter reglerne. Jeg forventer ikke et sæt særregler for hende, men det knuser mit lille hjerte at hun allerede i børnehaven giver udtryk for at være træt af hendes skole, at hun ikke gider og at de voksne i hendes optik ikke kan lide hende. Nu vil hun f eks ikke videre i første klasse fordi så skal de lære at læse for alvor.
Er der nogen herinde der har nogle gode råd og ideer til hvordan jeg kan hjælpe hende med at blive mere glad for skolegangen, nogen der kender til disse symptomer? Jeg er frustreret og aner ikke hvordan jeg skal gøre det bedst muligt for hende! Jeg håber på nogle gode råd/redskaber til at hjælpe med at guide og vejlede/støtte min pige til et mere positivt liv med mindre ensomhed, følelsesmæssigt rod og selvkritik.
Venligst
Helle
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: Hjælp til en 7 årig pige   Tirs maj 01, 2012 7:17 pm

Det er trist at læse at voksne giver et barn så massiv kritik frem for at undlade kritik men skriver hvad der arbejdes med som motivere hende. Det er tydeligt at det går dig på.

Citat :
Jeg gik slukøret derfra fordi jeg mener hun har så meget andet at byde på, og det gør mig ked af det at de hovedsagligt sætter fokus på hendes problemer og ikke megen fokus på hendes gode sider

Har du mulighed for at kopier det du finder positivt herinde også det du finder kritisk - så kan det være andre kan få ideer til det positive og komme med ideer til det mere kritiske eller hjælpe med at give lidt input der kan vende situationen eller kom med alternative løsninger, som er simpelt men måske overset i en travl hverdag?

Citat :

- hun er aktiv hvis hun er motiveret,
- er aktiv mundtligt,
- kender og kan bogstaverne fint
- men er let afledelig,
- hun gerne vil nyt stof,
- livlig fantasi,
- arbejder koncentret med opgaver i matematik

Har de så sagt hvad deres mål er for hende? Hvad de forventer hun skal kunne ift. hvad klassen skal lære? For så kan du jo let se om det er hende der er langt over eller lige tilpads ... for at være let afledelig kan være mange ting, men helt klart har vi set at det sker når min keder sig.

Citat :

Jeg undrer mig over at de ikke vælger at gøre mere for at motivere hende. Hun startede i skole i sommers og havde glædet sig som en gal til at skulle lære en hel masse, men allerede efter få måneder gav hun udtryk for at kede sig og udover det havde hun det endnu engang svært på det sociale område.

Det er her man spørger læren om hvordan man kan motivere hende ... og vent noget tid på et svar. Sådan noget skal tænkes over og det tager tid.

Hun siger selv, som børn jo altid siger hvad problemet er. Hvis hun vil lære en hel masse men det som der undervises gentages så holder hun op med at deltage - så er det umuligt at se hun "kan". En lille dagbog kan hjælpe jer til at forstå/huske små hverdags historier som måske kan give læren mening - læren har trods alt 20 andre og selv om hun gerne vil alt godt kan det være hun ikke lige tænker over at din datter ikke føler at hun lærer noget.

En sjælden gang vil børn mere eller anser læring for at være mere kompleks end som så - så skal de lige pilles ned fra at forvente for meget - lige på samme måde at hvis de lærer hurtigere skal de differentieres for sådan at de ikke føler deres tid spildes. Et barn der keder sig sabotere - det ved vi jo hjemmefra. Hvorfor ellers laver Pippi og Emil alt det de finder på?

Citat :

- hun skal rette ind
- indordne sig efter reglerne
- er let afledelig

Og disse "regler" er der sat ord på? Det værste for et barn er at gå uden at vide hvorfor de voksne er irriteret/kritisk og alt det der ... og kan virke lidt selv forstærkende! Det er kun det værste tilfælde af at være opmærksomheds krævende at børn bryder regler for at søge opmærksomhed - andet er at de ikke lige er klar over der forstyrre, og hvis det hele tiden gøres opmærksomme på så går børn let som elefant i et glasbur.

Citat :
Jeg forventer ikke et sæt særregler for hende, men det knuser mit lille hjerte at hun allerede i børnehaven giver udtryk for at være træt af hendes skole, at hun ikke gider og at de voksne i hendes optik ikke kan lide hende.

Det er noget meget ALVORLIGT at hun er derude hvor hun siger de voksne ikke kan lide hende! Stakkels lille pus - og det, DET er os voksne der skal samarbejde og se hun er del af klassen. Desværre oplever jeg at det er et TABU og hvis voksne nævner dette problem helt konkret og så kan læren fare i flint ... så træd forsigtig frem, men noget skal der siges og gøres! Sikke et hårdt år hvor barnet efter næsten et hel år føler som om de ikke kan lide hende ... det er da hårde ord!

Citat :
Nu vil hun f eks ikke videre i første klasse fordi så skal de lære at læse for alvor.

Her kan du gøre noget helt selv. Uden at hun ved det kan du jo få hende til at se bøger er fantastisk. Det er som forældre vi kender vores børn og kan enten læse for dem eller købe/låne bøger hun synes om.

Min datter elskede "bratz blade" da hun var i 0. klasse og dem holdt hun nogle år Wink Hendes bror er til mere "hardcore" læsning og forventede Harry Potter eller lignede. Det er først nu at han vil tegneserier ... og kun fordi han fandt noget lego/star wars noget!

Og du kan tro min dreng GAD ikke en eneste Søren og Mette bog - den serie var bare noget han nægtede. Når hun kan det 120 Ord så er der en bog som "Min stor bog om dyr" der sælges for en sølle 50er i kvickly der er let læseligt. Vi deles om at læse - han læser en emne i den hvor jeg så kvittere med et kapitel i bogen "despero".
Tilbage til toppen Go down

Hjælp til en 7 årig pige
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1