Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
kyed asynkron gifted psykolog chips milepæle børnehave penge bmsf asperger wppsi mensa mobning underydelse WISC ADHD test sensitive efterskole tegner maja Kuno raven skolestart dyslexia legoland
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

At vælge skole

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
klokkeblomst

IndlægEmne: At vælge skole   Man jun 25, 2012 7:33 am

Jeg håber jeg må bede om jeres hjælp Very Happy

Vi skal flytte - inden M skal i skole. Han er rimelig kvik, rimelig følsom og optaget af andre ting end sine jævnaldrende pt. Han er god til at fordybe sig og koncentrere sig.

Inden han blev 2 år kunne han tælle til 20. Som 2½ årig skrev han sit eget navn og andre ord på pc, samlede puslespil på 100 brikker - og som 3 årig skrev han sit navn og andre bogstaver og tal i hånden. Han har spurgt ind til hvordan man regner men er ikke videre optaget af det lige nu, er mere optaget af at tælle til 100 Smile .

Nu er han næsten 3½ og MEGET optaget af StoreNørd, hvor de konstruerer og bygger ting og forklarer alt hvad de gør.

Nå, men altså, vi skal jo finde en skole der passer til M. Han har nemlig skiftet børnehave een gang pga mistrivsel fordi de ikke ville se hvem han er og hvad han kan og interesserer sig for. Så vi vil gerne vælge mere rigtigt første gang med skolen - og vi har jo mulighed for at flytte efter det som det ser ud nu - altså til en vis grad. Lige nu bor vi på Frederiksberg.

SÅ: hvor kan vi begynde at kigge efter skole til M? Hvor går jeres børn i skole og trives, trods de er foran eller har andre interesser? Hele Sjælland er egentlig umiddelbart OK at kigge på. Hvor har det ikke fungeret at have jeres børn, fordi systemet eller opbygningen på skolen ikke kunne tilgodese jeres barn med særlige eller lidt anderledes forudsætninger? Det være sig folkeskole eller privatskole?

Jeg håber I vil hjælpe os med at gøre søgningen efter skole lidt nemmere ved at komme med jeres anbefalinger og råd. På forhånd MANGE tak Wink
Tilbage til toppen Go down
klokkeblomst

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Man jul 02, 2012 7:09 am

Slet ingen, der har nogen gode erfaringer med skoler på Sjælland? Eller skoler som vi måske skal holde os fra?

Håber meget på lidt hjælp til at starte søgningen på skole til vores dreng.
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Man jul 02, 2012 8:54 am

Gid det var så nemt, bare at kunne sige den skole virker. Det som faktisk er vigtig er selve læreren der skal have M. Den måde i kommer godt ud af det med læreren.
Sig kun i har et kvikt barn og måske fortælle han er meget følsom, det er nogle ord lærerne kan kende og ved hvad der skal gøres ved.
Hvis der så er problemer, er det godt at spørge dumt. Sig f.eks. " er det mig der ikke forstår det, men er det normalt..........." og på den måde skal du/ i få skolen til at sige at jeres barn er intelligent.
Dog har jeg hørt at Hørsholm kommune kender rimelig til emnet og derfor en mulighed, men der er ingen skoler der tager direkte højde for intelligente børn, at jeg ved af.
Der er Atheneskolen. den er privat. En skole hvor der er for børn med særlige forudsætninger.

Måske du også kan spørge på GiftedChildrens, åbne forum.

jeg kan give dig flere forslag til hvad jeg selv har gjort i privat beskeder, hvis du skriver til mig. Det er faktisk et større arbejde. Jeg har dog begge mine drenge til at få på folkeskole og de har det faktisk rigtig godt, dog er der nogle småting, men de har jo heller ingen erfaringer men er gode til at tage imod.

cheers

Det er også noget med tålmodighed. Smile Ikke det jeg er født med, men det er lykkedes.

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Søn jul 08, 2012 4:06 am

Hvis det var så let havde vi en liste Smile men det som virker for en familie virker ikke for alle. Men når det er sagt så er tommefinger reglen ...

Børn skal gå mod skolen som de går mod at lege med deres bedste ven. Ellers må nogen justere noget ... hvad noget er er ofte erfaringsbaseret ... så det var rart hvis vi havde flere bøger med reelle skolehistorier osv.

Håber du kan blive rigere på andres erfaringer. Det er dig som ved at dit barn trives eller ikke trives - en lærer kan sige meget, men barnets adfærd fortæller hele historien.

Håber du finder den rette niche for dit barn. Det er hård arbejde.
Kudue

IndlægEmne: Skole til bmsf   Ons jul 11, 2012 9:01 am

Det kunne godt lyde som om dit barn er et bmsf. Så hvis du vil have en liste over skoler til bmsf, så findes der en inde på Chifted Children 's hjemmeside ( www.giftedchildren.dk ), under "viden", fra side 5 til og med side 45, (der er kun en skole pr. side).
Hilde

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Ons jul 11, 2012 3:40 pm

Jeg håber at Gifted Children lige tænker hjemmeside design ... det var noget af en process at klikke sig igennem. Hvis alle resultater kom på en side (kunne jo være et valgt til brugeren) så var en hurtigt gennemlæsning i orden. At klikke har jeg aldrig brydt mig om!

Jeg er klar over GC ikke kan sige så meget om det forskellige tilbud ... andet end deres egen medlemmer vil snak om i kulisserne hvis de tør, og det er forståeligt - en persons oplevelser gælder jo ikke alle. Og dog som en person behandles fortæller om værdier, menneskesyn osv.

For jer forældre som lige starter ud, så er det tilbud der er meget begrænset. Jeg genkender flere på listen, og deres ihærdige indsats anerkendes - men jeg vil alligevel advare mod plattenslager som "bruger" det rette ord, sætninger osv. for at have børnene som deres indtægtskilde ... og der er nogle stykker, fordelt over landet, hvor jeg udefra min egne og andres historier ikke ved hvilke gode råd jeg skal give "newbee" forældrer.

Husk: Enkelte individer skaber helheden ... selv om vi er i en samfund hvor ting hurtigt kan shoppes videre!

- der er ingen "garuntee" dit barn får differentiering, det er noget "du må håbe på" selv om skolen sælger dette i deres salgstale så er læren ikke en robot.
- pås på med tilbud som lover en masse, se lidt omkring virker det nu også som om det kan overkommes?
- undskyldninger er hellere ikke vejen frem, men et valgt arbejdskultur.
- det psykiske miljø er meget vigtigt blandt børn, lærer og forældrene uden et reelle samspil der ses det enkelte barn ikke
- overvej om en hård miljø (som skjules godt men kan spottes) er det værd
- overvej om en kedelig miljø (som nok altid er et problem, selv der hvor niveauet er i top) har nogle usete fordele
- det oplevelser dit barn har med sig forsvinder kun pga. nyhedsværdien i noget nyt, være klar over dette honeymoon fase og overvej om tilbudet er solgt på dette eller om der reelt er noget på sigt. Spørg endeligt hvad deres oplevelser er om et halv år osv.

Ikke mindst, men se om du kan finde frem til følgende, udenom salgssnakken:

Hvor ofte skiftes personale ud?
Google er IKKE din ven der da søgninger ikke viser det reelle hvor folk er mester i at skjule deres personale ændringer, men med lidt social detektiv arbejde kan du jo naivt spørge som del af "smalltalk", men en dygtig manipulator skjuler ting lige så godt! Folk lyver generelt ikke om hvor længe de har været på stedet

Hvor mange nye klassekammerater har klassen?
Børn overlever og der er skoler som har så stor en flow at de endda "praler" med det barn som har været længst på deres skole, det må være en tegn på en "oopser".
Se på klassen, også når læren ikke er tilstede og hvordan børnene taler når de ikke ved du er der, igen svært at gennemskue for utrænede forældrer hvad kan være et dagligdagstone eller en uheld eller skjult fordi børnene er advaret
Er alle inkluderet? Søger børnene hinanden? Er børnene overglad, perfekte, usynlige?

Slitage

Det bedste lærer behøver kun en stemme ... så det kan du ikke bruge til så meget. Men en træt klasse med sjove bunker eller en over ordentlige klasse er begge tegn på at ting ikke er som det bør være. Er der overenstemmelse mellem klassens/skolens rengørings eller arbejdsplaner og udseende? Det kan, hvis man er dygtig let afsløres om 2% af forældrene eller 98% forældrene bidrager.

Overvenlighed

Føles det som om du trakteres, frem for at du finder ud af skolen? LØB det er dig de vil imponere og barnet er sekundvaren.

Ord

Det er ikke "rocketscience" at forældre som vil deres HBB ung det godt eller desperate forældre som har oplevet lidt af hvert kan snydes med ord. Så "keep an open mind" og brug din netværk ... nogle skoler med en massiv elevflow bruger ofte det helt nye eller gamle garvede at netværke for at få børn. Det nye aner ikke de sælger en fuser og det gamle er desperate at de i det mindste har noget.

Værdier

Skolerne snakker forældre efter munden. Det er svært at gennemskue deres underliggende værdisæt - politisk, religious, moralsk ... se hvordan de behandler børn som ikke er som din, og overvej hvis det var dit barn om du kun acceptere dette eller om der er særbehandling f.eks siger læren kort fra, mens har god til til andre børn?

Mobberegler og planer er der for det voksnes samvittighed, jeg har endnu ikke set en skole praktisere andet end en overfladisk pudsning, og dog der er super mennesker som behandler børnene, forældrene og deres kolleger som de selv vil behandles: Respekt til dem, bare det kun smit!

Drop off skole

Er det en skole som overtager dit ansvar, eller forventer du tager et ansvar. Hvordan har du det med sådan noget - det er svært at vide.

Barnet

Er det dit behov, eller barnets som skolen skal dække? Søskende er ikke det samme, men to skoler kræver dobbelt kræfter.
klokkeblomst

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Tors jul 12, 2012 1:30 am

TUSIND TUSIND tak Hilde for dit svar, dejligt at have nogle punkter at have i baghovedet, TUSIND tak!

Jeg har fra inst fået nogle forslag til skoler, som vi nok vil kigge på, når vi føler os rustet til at tage derhen, altså at vi er lidt forberedte omkring hvad vi tror vi leder efter Smile

TAK igen, det var et rigtig brugbart indlæg!
Hilde

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Tors jul 12, 2012 4:16 am

Og jeg glemt ... google advocate gifted og så advocate learning disabled der findes gode strategier, men du lider efter en nål i en høstakke

Opgiv aldrig, når du gennemskuer lærers "tekniske" metoder og kan vende jeres ønsker positivt så har I en god chance ... læren ser enten barnet eller så vil læren ikke se barnet, det handelr om at der er en balance mellem lærerenes tilbud til jer
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Tors jul 12, 2012 4:41 am

Det drejer sig også om den måde man samarbejder om tingene på. Man skal have meget tålmodighed, for lærerne er ikke blevet undervis i intelligente børn, og der er heller ikke mange der har været på kursus.
Det er jo nemt for os, for forældre er jo vandt til at håndtere vores børn og kender dem.
Jeg har haft gode oplevelser i en folkeskole, til begge mine mindste børn. Det er aldrig 100 % perfekt, men det er det jo ikke for nogen børn, så længe skolerne har aldersopdelt børnene og har svært ved at diffentierere eleverne.
Ligeledes er der jo så også det menneskelige i det. Det er ikke alle der har føling med hvad et barn har brug for.
Der kan være "dårlige" lærerne akkurat som der kan være "dårlige" pædagoger og "dårlige" forældre.
Jeg ved da, jeg er ikke perfekt og heldigvis for det.

Vi er jo alle mennesker
Men det som gør det svært er jo også at vi i dk har janteloven. desværre

så mavefornemmelsen er også vigtig

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Tors jul 12, 2012 4:46 am

mavefornemmelsen er vigtig så man flytter inden problemet bliver for stor
vel og mærke hvis der er noget andet uden at nogen bider mærke i ens familie
Hilde

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Lør jul 14, 2012 6:59 pm

klokkeblomst skrev:
TUSIND TUSIND tak Hilde for dit svar, dejligt at have nogle punkter at have i baghovedet, TUSIND tak!

Jeg har fra inst fået nogle forslag til skoler, som vi nok vil kigge på, når vi føler os rustet til at tage derhen, altså at vi er lidt forberedte omkring hvad vi tror vi leder efter Smile

TAK igen, det var et rigtig brugbart indlæg!

Når du kigger på det skoler som du er forslået, se på deres hjemmesider efter og søg efter betydning af det terminology de anvender. At høre om snik snak hvor de forklarer deres begreber 100% rigtigt, med rette vendinger osv. er langt fra praksis men med lidt viden om hvad ting betyder, og hvordan det praktiseres kan du kom langt. Hvor ville jeg ønske at jeg havde været så på dupperne som du er dengang jeg skulle aflever min datter i skolen.

http://2e-giftedogdiagnose.blogspot.dk/2012/07/stillingsbeskrivelse-hvad-mener-du.html
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Lør jul 14, 2012 7:09 pm

Uanset hvad, så er der ikke megen hjælp at hente når det drejer sig om at vælge skole.
Man kan godt synes det hele lyder godt og kemien er god men efter 3-6 mdr. går det galt alligevel, måske på grund af ny lærer i klassen, man kan aldrig gardere sig. Der er og klasseskift og nye lærere der kan det også gå galt, hvis læreren har en anden indstilling eller barnet ikke er blevet overleveret rigtigt.

Intet er sikkert, men stadigvæk mavefornemmelsen er vigtig.

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Lør jul 14, 2012 8:10 pm

Admin skrev:
Uanset hvad, så er der ikke megen hjælp at hente når det drejer sig om at vælge skole.
Man kan godt synes det hele lyder godt og kemien er god men efter 3-6 mdr. går det galt alligevel, måske på grund af ny lærer i klassen, man kan aldrig gardere sig. Der er og klasseskift og nye lærere der kan det også gå galt, hvis læreren har en anden indstilling eller barnet ikke er blevet overleveret rigtigt.

Intet er sikkert, men stadigvæk mavefornemmelsen er vigtig.

og at stikke af inden, nogen får pålagt at skulle sige hvorfor det går gjalt ... og langt inden barnet ikke har flere ressourcer til et frisk start
klokkeblomst

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Søn jul 15, 2012 12:32 am

Tak for alle jeres svar, det er virkelig godt at have i baghovedet når vi skal ud at sondere terrænet Smile TUSIND tak Smile
Sponsored content

IndlægEmne: Re: At vælge skole   Today at 8:23 am

At vælge skole
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1