Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
raven chips asperger legoland ADHD Kuno milepæle asynkron efterskole wppsi gifted maja sensitive underydelse psykolog dyslexia test mobning mensa skolestart kyed tegner WISC bmsf penge børnehave
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Frustreret mor søger de vise sten (indlæg også i velkomsten)

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
HHH




IndlægEmne: Frustreret mor søger de vise sten (indlæg også i velkomsten)   Tors aug 16, 2012 10:00 pm

Hej.


Jeg ved ærlig talt ikke, om jeg hører til i dette forum, men lige pt prøver jeg bare at finde så meget info som muligt, for at hjælpe min søn.

Jeg vil starte med lidt praktisk info. Måske kan I ud fra dette give mig et hint om, hvorvidt jeg er på rette spor.

Min søn fylder 5 i november. Han har ALTID været meget fremmelig.
Lige fra fødslen var han meget.....bevidst om sine omgivelser og intenst observerende, med god stærk øjenkontakt.
4 uger gammel holdt han hovedet selv.
Knap 2 mdr gammel ålede han sig hen over gulvet.
3 mdr gammel kom det første tydelige ord ”mad mad mad”, når han var sulten.
3 mdr gammel kravlede han.
4 mdr gammel sov han igennem.
5 måneder gammel gik han rundt ved møblerne.
I 6 måneders alderen talte vi os frem til, at han hans ordforråd havde nået 113.
Boel prøven blev acet, sundhedsplejesken var lettere chokeret over, at han uden at dreje hovedet efter lyden af klokken, flåede den fra hende og smed den hen over gulvet med ordene ”la vær”.
Fortrinlig øje/hånd kordination, og både sprog og motorik blev kommenteret,
9 måneder gammel gik han uden hjælp og lavede armbøjninger ved at gribe fat om vejbommen og hale sig op.
1 år gammel droppede han middagsluren.
I dagpleje og vuggestuen meldte han sig tit ud af social fri leg, fordi ”de andre børn ikke kunne noget/vidste noget”, men deltog gerne i igangsatte gruppeaktiviteter. ”Hvorfor” var dog et vigtigt element.
1 1/2 år gammel gav han mig en grundig gennemgang af myretuens opbygning og slutte med ”dronningen sidder inde i midten...er det ikke ROMANTISK med den natur”

Lige så længe, han har kunnet tale, har han stillet spørgsmål. Komplekse spørgsmål. Han lagrer svarene og kan grave dem frem fra hukommelsen længe efter samtalen har fundet sted. Han bruger svarene til at ressonnere sig frem til svar i andre sammenhæng. Og han har en møj irriterende evne til at mærke, hvis man ikke svare 100% ærligt eller ”holder noget tilbage”, fordi man ikke mener det er nødvendig viden for et lille barn. Og har han først fået fornemmelsen af, at man ikke fortæller alt, så bliver han ved med at bore i spørgsmålet i ugevis.

Da han var lige knap 2 år, spurgte han således, hvad meningen med livet er. Jeg fortalte ham dengang, at det er forskelligt fra person til person og det finder man ud af undervejs. Forleden dag hører vi et indslag i radioavisen om ”meningen med livet” og gudhjælpemig om knægten ikke siger ”det kan man ikke svare på, mor, for meningen med livet er ikke ens for alle. Dét har du selv fortalt mig en gang, mor”.

Som 3 årig hørte han et indslag om brystkræft og brugte flere uger på at informere samtlige kvinder, han mødte, og samtidig tilbyde sin hjælp til at mærke på brysterne (ikke just populært hos de kvindelige pædagoger i børnehaven).

Ved juletid tilbød jeg ham en dag at ringe til julemanden. ”Nej tak, mor, for julemanden er ligesom en flagermus!” Dén måtte jeg lige bede om en forklaring på, og den kom prompte ”Jamen mor, han er jo ligesom vågen hele natten for at dele gaver ud, så SKAL han da have lov til at sove i fred om dagen!”

I januar bad han om lov til at låne min computer og indenfor et par dage manøvrerede hans elv rundt på oline, ramasjang og noget med videoklip til børn,

For et par måneder siden bad han pludselig om et stykke papir og skrev så sit fornavn og efternavn.
Han stavede det også for mig, omend på en noget alternativ manér ”først et omvendt syvtal (L), en bro på hovedet (U), to måner (CC) og et telt med en streg i (A)...osv....”
Vi har ikke øvet bogstaver eller trænet i at skrive herhjemme og da jeg spurgte i børnehaven, var svaret at nej, det arbejdede de ikke med endnu.
To dage senere skrev han ”far, mor, ko, bedsterfar og bedste” på computeren, uden hjælp.

Pt ved han en frygtelig masse om dyr, verdensrummet og dinoer. Aner ikke, hvor han ved disse ting fra, men når jeg googler hans påstande, ja, så har han ret. Derudover ved han en masse om ja...alt og intet. Som fx at gladiatorernes kost hovedsageligt bestod af bønner, for på den måde fik de et fedtlag på maven og kunne tåle at blive ramt af et sværd, uden at skde vitale organer eller forbløde. Ingen ANER hvor han har disse ting fra.
Hans ordforråd er temmelig stort og han formår at bruge ordene i korrekte sammenhæng. Han er begyndt at interessere sig fr fremmedsprog og vil gerne se udenlandsk tv. Han lærer ordene, forstår betydningen og bruger dem i samtale med os.
Han er observerende med sans for små detaljer, selvom man måske bare er sust forbi ét eller andet i bil, videbegærlig og aktivt spørgende, MEGET viden om enkelte emner men også en stor almen viden.
Han er også meget fysisk aktiv men fordyber sig gerne i både selvvalgte og igangsatte aktiviteter, men han ELSKER at se TV eller sidde ved computeren, hvor interesse området er faglige programmer (lille nørd + storenørd + kære sebastian).
Meget hjælpesom, men vil som oftest gerne vide hvorfor.

I børnehaven er han foran rent motorisk, sprogligt og hvad angår vidensniveau. Men han er også asynkron. Ifølge børnehaven mestrer han ikke altid fri leg. Han fravælger nogle, fordi han finder dem ”ukloge” og bliver tilgengæld ulykkelig, hvis dem han gerne vil, ikke vil ham. Han er meget fintfølende og følelsesladet. Ifølge børnehaven ”vælter hans verden”. Han vil ikke nødvendigvis følge reglerne uden en begrundelse og ”fordi sådan er det og sådan har vi altid gjort” er bare ikke godt nok. Han har en fantastisk fantasi, som han tyer til, hvis han føler sig usikekr. Ifølge børnehaven ”lever han i sin egen lille fantasiverden og man kan ikke pille ham ud af dette univers”. Det skal så lige siges, at jeg har afkodet et par af disse situationer. Et eksempel. Pædagogen fortæller mig, at han har berettet levende om en mand, som kæmper med ismonstre og ildmonstre. Til sidst tæsker han dem og sender dem i fængsel ude i rummet. Hun har brugt flere uger på at få ham ud af ”fantasien” og indrømme, at det er en fjollehistorie, som han selv har fundet på. Men han nægter at give sig. Det er RIGTIGT, påstår han stædigt. Og dét kan jeg jo nok se ikke er normalt. Øøøøøøh nææææ, det kan jeg ikke helt. Knægten genfortæller Zeus´ kamp med titanerne med sine egne ord. Naturligvis er det ikke som sådan virkelighed, men jeg forventer ikke at en knægt på knap 5 år forstår begrebet ”myte”.
Nå, men kort sagt....ovenstående afsnit har resulteret i, at børnehaven vil lave en Kuno Beller test og indkalde en pædagog, da knægten jo ikke er normal. Det blev ikke sagt direkte, men det lå mellem linierne, at man med de pædagogiske briller tænker ”asberger eller autist”. Intet kunne være mere forkert. Han har ingen problemer med fysisk nærhed og han lukker sig ikke inde i sig selv. HVAD årsagen til hans ”unormale” adfærd er, ved jeg ikke, men deres konklusion er forkert. Både mit eget arbejde med diagnosebørn og min mavefornemmelse siger mig, at de er på vildspor. Hvis han skal støttes i at mestre sociale relationer bedre, ja, så skal det være med afsæt i den rigtige ”diagnose”.


I skrivende stund føler jeg mig mildest talt frustreret og har muligvis formuleret mig en anelse kluntet. Det beklager jeg, men jeg håber, at NOGEN alligevel kan give mig et bud på, hvordan jeg bedst støtter min knægt.

Mvh
Heidi

PS. Måske skal det lige nævnes, at både hans far, farmor og farbror er mensa-testede med IQ over 160. De har dog fravalgt sig medlemskab, men har alle ”kæmpet” lidt med de samme problematikker i førskolealderen og senere mobning i skolen. Selv kommer jeg fra en meget sproglig og boglig stærk familie. Både jeg selv, mine søskende og deres børn har talt flydende omkring 1 års alderen med et meget nuanceret sprogbrug. Rent skolemæssigt har vi ligget i toppen af klassen i de sproglige fag. (I 9 års alderen måtte jeg have skriftlig godkendelse af min mor, for at låne de bøger på biblioteket, som svarede til min formåen....dvs Rødder og Hulebjørnens klan).
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Frustreret mor søger de vise sten (indlæg også i velkomsten)   Fre aug 17, 2012 7:01 am

Velkommen igen.
Jeg har svaret andetsteds. Smile

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Frustreret mor søger de vise sten (indlæg også i velkomsten)   Man sep 03, 2012 9:11 pm

der findes ikke noget på dansk så jeg vil anbefale dig at starte her: http://www.hoagiesgifted.org/highly_gifted.htm
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Frustreret mor søger de vise sten (indlæg også i velkomsten)   Today at 8:13 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Frustreret mor søger de vise sten (indlæg også i velkomsten)
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: