Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
chips penge test sensitive skolestart milepæle bmsf asynkron efterskole legoland wppsi mensa kyed maja mobning psykolog gifted Kuno ADHD asperger underydelse børnehave tegner dyslexia raven WISC
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Hjælp til tolkning af WISC 3 test søges

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Ann-Sophie




IndlægEmne: Hjælp til tolkning af WISC 3 test søges   Tirs jan 15, 2013 9:41 am


Så har vi heller ingen vej uden om at søge råd og vejledning, efter år med et regidt system.

Den korte version. Da vores søn er 4 beder børnehaven om tilladelse til at få ham testet af talepædagog. Dette undre da drengen taler fint. Man vil ikke fortælle os hvad der ligger bag før han er testet. Talepæd. fortæller at han lukkede alle test op til 8 år, hun mener han er højt begavet, og informerer os om begrebet børn med særlige forudsætninger, og opfordre os til at tage kontakt til Ole Kyed. Ellers har systemet intet at tilbyde. Vi kontakter Ole Kyed hvor vi drøfter de problematikker der er med drengen, som vi med tiden forsøger at få skolen til at lytte til, desværre uden større held.
Ved afslutningen af BHkl beder skolen om at lave en Bracken test, da man tror hans perception ikke er normal, hvilket er forkert. Den er hel normal flere steder langt over normal, særligt høj i hvad vi får oplyst som emotionel intelligens. Ved netværksmøde dukker skolepsyk op, og føler behov for at udtale at hun er sikker på at vores barn kunne få en psykiatrisk diagnose hvis han kom forbi en børnepsykiater. Resten af mødet er en længere historie, hvor vi siger fra over for børsteterapi, som behandling for motorisk uro. I stedet anmoder vi på skrift efterfølgende om at der søges støttetimer til vores søn, da vi har talt med Ole Kyed om at han behøver guidning, rammer til at fastholde fokus f.eks ved opgaveløsning i klassen. Dette får vi mundtligt afvist med begrundelsen om at man ikke en gang kan bevilge dette til ADHD børn.
Vil holder i 1 klasse møder med klasselærerne en gang i kvartalet for at høre hvordan det går og drøfte hvordan det går. Vi søn fortæller at han keder sig, dette mener lærerne ikke kan passe, og er mest optaget af at han ikke kan sidde ordentligt på en stol.
I september i år i 2 kl ved en hel alm standard for alle børn forældre samtale får vi at vide at det går meget bedre med uroen. Han er ikke så urolig og er ikke lige så tit uden og tælle biler læs uden for døren. Midt i en sætning om noget andet foreslår de at han kan komme lidt ned og snakke med skolespyk ( som er en anden end tidligere), det ville nok være rart, for hun har jo altid tid til at snakke.
Da vi kommer hjem føler vi ikke vi har fået forklaring og spørger til formålet, og vi får kun vævende svar. De vil bare gerne gøre hans skoledag bedre. Ved kontakt med skolepsyk får vi at vide at hun vil lave en kognitivtest, for at afsløre styrker og svagheder. Vi får ikke oplyst at det drejer sig om WISC testen, og drømmer ikke om at de er i gang med en intelligenstest. Dette finder vi først ud af senere. Skolepsyk beder om tilladelse til at kontakte Ole Kyd hvilket vi naivt giver. I referat af samtalen skriver hun er vi er overfokuserede på at vores barn er super intelligent, hvilket ikke er hendes vurdering og hun mener Ole Kyed siger at vi som forældre svigter vores barn ved ikke at se hvor han er, men kun det vi ønsker. Vi kontakter Ole der ikke vil citeres på denne måde, og mener at det er skolepsyk der har taget en sætning ud af sammenhængen.
Vores søn scorer sig til en IQ på 122, ved møde med skolepsyk mener hun ikke der kan rokkes ved dette. Det er fakta, hverken mere eller mindre. Vores barn er ikke barn med særlige forudsætninger, da hun bla mener at der er samme krav som til voksen mensa IQ over 130. Dette tilbageviser vi med IQ på 125 eller der over. Vi påpeger at vores søn rammer loftet i en deltest og med 16 næsten rammer loftet i endnu en deltest. Vi påpeger at hun selv i sin konklusion har skrevet at drengen virkede træt på testdag 2 hvor hun først tester ham ved 13 30 tiden, det skulle have været kl 13 men hun blev forsinket, og SFO´en fortalte at han ikke var udpræget glad over at skulle opholde sig i garderoben i mere end en time til hun hentede ham. Skolepsyk skriver selv under testen omtanke som han scorer 6 i, det absolut laveste resultat, at han end ikke vil forsøge eller gætte efter et par spørgsmål. Generelt ligger hans score lavere på test dag 2.
Vi mener ikke at hun kategorisk kan afvise at WISC testen er upræcis. Vi mener ikke denne WISC er den enegyldige sandhed, og det kan afvises at han ikke kunne scorer noget højere.
Er der andre der har en mening/tolkning på hans WISC?

Sproglige prøver
Information 14, dag 1
Ligheder 14 dag 1
Regning 12 dag 1
Ordforståelse 14 dag 1
Omtanke 6 dag 2
Talspænnevidde 10 dag 2

Handleprøver

Billedudfyldning 18, dag 1
Kodning 16 dag 1
Billedserier 10 dag 1
Terningmønstre 13 dag 1
Puslespil 11 dag 2
Symboler 13 dag 2
Labyrinter 10 dag 2

Sproglig IQ 111
HAndle IQ 126
Total IQ 122

Der er flere andre ting der gør at vores dreng på nuværende tidspunkt ikke er i stand til at udnytte sit fulde potentiale, er f.eks meget ivrig efter at gøre det hurtigt hvilket bremser ham i at løse tingene korrekt, hvilket både skolepsyk og Ole Kyed har bemærket.
Om flg har betydelig relevans ved jeg ikke, men barnets far blev efter knægtens test hos talepæd k i forb med en mensa godkendt intelligenstest ,klar over at hans IQ ligger i området 150 +.
Skolespyk har nu stemplet os som de pæcende forældre der ikke lader vores dreng være et barn, og når han fra morgen til aften kaster nye ideer op, stiller spørgsmål om jordens rotation, bakterier og alt muligt, mener hun det skyldes det forventningspres vi har lagt på ham.
Puha det var meget og den ultra korte version :-) gode råd modtages gerne
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hjælp til tolkning af WISC 3 test søges   Tirs jan 15, 2013 11:00 am

Velkom til. Velargumenteret med fakta i baghånden og som jeg ser det har du tænkt meget over dit barn, sat dig ind i sagerne og ved hvad du taler om.

Når det er sagt så kan andre opfatte dig som overpylret og overinvolveret. Slow down hold dit hovedet ned lige en smule da de ikke vil anerkende dig (og lige her ved jeg at jeg ikke selv kan følge mit eget råd til dig Wink )

Nu skal du høre: Jeres histori er bare lige som alle andres i samme båd!

Hvor er det trist at energien ligges i at anfægte jeres syn på barnet osv. Hvad kom der reelt af tiltag som kunne støtte ham? Hvor ligger hans styrke jvf dagligdagen uderfra observationerne og selve testen? Det er møg irriterende at der er BMSF i top 5% og Mensa i det top 2% ... bare du havde Talepædagoens test med og hende med Smile Hvad brugt tale pædagogen for en test? (er bare nysgerrig) Og var ahn henvist pga HBB eller fandt hun det tilfældigt? Lidt dumt de ikek vil sige noget om hvorfor de henvsier for det er jo der I kan byde ind med en masse gode ting.


Udefra den WISC (vs det andet test fra talepædagogen) vil jeg sige at han tager ikke imod undervisningen som han bør eller så er han bare en der sjussede grundet testgiveren ikke lige havde gennemskuet ham? En aden ting kan vare at I rejser meget eller hans far/dig er ikke dansk? Eller så var han syg eller møg irriteret og ugideligt? Motivationen spiller en rolle derfor bør man observere barnet og tale med forædlrenen omkring barnets præstation (f. eks gad min ikke Labyratherne så der fik han 6 men kunne dem lagt over hvad WISC testen bruger allerede i børenhaven). General trivsel spille også ind - børn kan ikke sætte ord på mobning, kedsomhed før de ved hvad det er for en størrelse. De affinder sig ofte i en hverdag som deres bare er - det er normalt for dem og selv om det er trist er det trygge. Og ofte er det svært for børn at sætte ord på det.

Men men men der kan være andre årsager ... hørelsen, briller, andet? Læse, skriver han som læren forventer eller som talepædagogen forventer eller som ahn selv forventer - ergo er han langsommer grundet "stealth dyslexia" eller perfektionisme eller bare at hånden ikke er så hurtigt som hjernen? Bare du kan få en tid hos hende igen så hun kan "se" om der er områder han ikke får stimuleret eller har det svlrt med ... en opfølgning ville være så fint der, især da hun ikek vil bruge tiden på at afbekræfte "det du ved nok" ord aka klogskab.

Jeg havde også flere test som alle var godkendt og dem brugt jeg til at sammenligne ting med dermed fandt vi frem til at f. eks udrede min for ordblindhed (han bestået screeningne men dumpede ved elbros lister osv.) og det er en vigtig lektion da mange børn med høj IQ skjuler deres handicap som trækker IQen ned - med det triste er at de slet ikke får støtten da de præstere fint nok. Min end så uden hjælp alligevel SUK så meget for Inklusion og Handicap.

Tag endeligt WISCen som et øjebliksbillede - han er i bedste tilfædle bare tydeligvis træt efter en skoledag. Og idet den test er Mensa godkendt find din vej derinde, men husk at skrive her også Smile du kan vist selv snuppe den er ofte tilfældet.

En anden ting er scatter ... dvs. hvor mange tal der ligger mellem det højeste og laveste resultat. Se her for hvad hver deltest måler og lidt om scatter. http://www.concordspedpac.org/WISC_III.html og skriv endelig igen hvis du ikke kan regne ud hvad det deltest hedder på engelsk ...

Hvor er det bare en sej og trist vej når vi skal stemples som pacende og alt opbakning afvises ... det er trods alt dem som får problembarnet tilbage som et boomerang og kun barnet som får det svært grundet fejltolkninger. Men de er ofte videre og ser ikke konsekvenserne som lærer. Det tager lidt tid at vise sig. Og tro mig det er forædlrenes ansvar hvordan deres barn trives i klassen (ulogisk men sådan er det bare)

Men jeg trak da på smilebånd om stolen og at tælle .... sikke som jeg genkender noget ret familiar lol! Og dermed sagt husk at grine over filurligheder så alt ikke går op i testen, præstation osv. Men giv ham muligheder af alle mulige slags ... selv om der er ting han ikke umiddelbart gider så er det ofte godt at prøve alt muligt.

Og husk lige talepædagogens ord: Ellers har systemet intet at tilbyde ... trist men du skal huske du var heldig at møde hende, dermed sagt at du nok ikke kan forvente at møde lærer, PPR eller andre sådan lige. Men de er derude og når du finder dem vil di vide det. Men ind i mellem er der et projekt eller to ...

Jeg ved ikke hvad en Bracken test er men når jeg tænker med sunde fornuft så tænker jeg at han havde en ujævn profil som du nævner der ogsp. Mon der er områder han med WISC og Bracken lå lavt der kan pege på "noget"?

Citat :
The Bracken Test assesses six basic skills:
•Colors — child needs to identify common colors by name (i.e. red, blue)
•Letters — child needs to know lower-case and upper-case letters
•Numbers and Counting — the child must identify single- and double-digit numerals, and must be able to count items up to 1 to 99.
•Sizes — child must demonstrate knowledge of words used to depict size during Bracken (e.g., short, long, etc.)
•Comparisons — child needs to differentiate or match objects based on a specific characteristic.
•Shapes — child needs to knowledge of basic shapes by name.

The Bracken School Readiness Assessment is currently being used for admittance to the New York City Gifted and Talented Program. The Bracken counts as 25% of the test score for the NYC G&T test while the OLSAT counts for the other 75% of the test score.

Erm, den afspejler det han tog med sig i det første år - og testen virker meget lavt niveau og dog man kan kun svare det man har lært sååååå mon han bare ikke "lærer" og ikke "viser" det som læren forventer er måske også et svar. Nogle børn er bare umotioverbart i situationer de ikke føler de lærer noget.

Men en ting er sikkert ... de treode nok ikke deres øjne Wink da han scorede højt?




Tilbage til toppen Go down
khrisdk




IndlægEmne: Re: Hjælp til tolkning af WISC 3 test søges   Søn jan 20, 2013 11:53 am

Jeg kan tilslutte mig Hildes udsagn om at historien er lige som andres i samme båd.

Teknisk set er jeres barn iflg. WISC uanset hvad PPR psyk mener og kalder de rå data et barn der ligger over normalbegavelse uanset hvilket SD der bruges.
Herudover kan der klart stilles spørgsmålstegn ved selve udførelsen af testen, men de vil næppe blive hørt da klagegangen på offentligt ansatte Psykologer er lang og minder en del om sygehusenes behandling af klager.
Derudover er der så tolkninger og vurderinger.
Ole Kyed og skolepsyk ser nok en del forskelligt på grundene til at jeres søn ønsker at løse opgaverne hurtigt.

Mensa er groft sagt ligegyldige i denne sammenhæng.
Jeres barn har et potentiale for læring og abstrakt tænkning der er over den median skolerne underviser efter.
Og de er forpligtet på folkeskoleloven til at sørge for at der også er læring til HB børn.

Det der underforstået lægges op til er at man ønsker at få en diagnose på barnet der hedder Autisme Spekrtrum Forstyrrelser, og at forældrene ikke har den rette professionelle vinkel på barnets tarv.

Uanset hvad der ellers foregår, så sørg for hele tiden at have dókumentation til stede for skole og PPRs vurderinger, da formuleringer i vurderinger hurtigt bliver sandheder i sagsgangen.

Der kan skrives meget om det, men vær opmærksomme hele tiden, og vær også opmærksomme på at HB er et begreb der ikke ageres på nogen steder.
Der vil altid blive ageret på "kendte" problemstillinger, hvilket altid er problemerne der kan diagnosticeres og klassificeres i forhold til skolernes aktuelle tilbud, der oftest er rettet mod ASF og ADHD.
Og hvis i har fået afvisninger på ønsker, så husk altid at få en skriftligt begrundet afvisning. Og husk i samme sammenhæng at ressourcemangel ikke er en lovlig undskyldning.

Under alle omstændigheder er skolernes absolut mest vægtede fokus socialitet og den sociale indlæring.
Dermed placeres fokus ikke ret meget på barnets evner og evt. problemer i forhold til sine evner, men på om reaktionerne ( motorisk uro, sjuskede opgaver, manglende reaktioner på kollektive beskeder, manglende fokus på opgaver etc.) står i vejen for klassens samlede læring.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Hjælp til tolkning af WISC 3 test søges   Today at 12:32 am

Tilbage til toppen Go down
 
Hjælp til tolkning af WISC 3 test søges
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: