Fandt lige lidt om emnet på nettet ...
Skolevalg, skolestart og skoleskift
Da vi havde været til første møde i den lokale kommune skole, besluttede vi os for at indskrive vores dreng her. Argumentet for vores ændrede holdning i forhold til privat skole var at Inspektøren på den lokale skole prædikede venner, netværk, lokalsamfund osv. Vi gav ham ret. Det var vigtige argumenter. Alt hvad der ellers blev fortalt om undervisnings form mm lød fornuftigt nok.
Desværre skulle det senere vise sig, at vores valg af skole var helt forkert for vores søn.
Kedsomheden presser sig på
Allerede i børnehaveklassen begyndte vores søn at kede sig. Han var urolig, meldte sig i flere situationer ud af ”fællesskabet” eller det fællesskab som skolen prioriterede som socialt vigtigt for alle børnene. Han var ellers glad for at gå i skole og vi hørte ham egentligt ikke klage ud over, at han så gerne ville lære at læse og regne, fordi han kunne alt det andet i forvejen. Han ville gerne videre. Flere gange rykkede vi i lærerinden for undervisnings differentiering, men fik til sidst en henvisning om, at der ikke kræves noget som helst i børnehaveklasse og at vi i øvrigt kunne læse om det i en eller anden publikation fra undervisningsministeriet. Så var linien ligesom lagt! Vi måtte altså bare vente på, at han kom i 1. klasse. Så vi væbnede os med tålmodighed og trak ellers bare på skuldrene over skolens brok over ham. Vi ser det nemlig som skolens fornemmeste job, de er jo eksperterne til at motivere og stimulere børnene således, at de vil tage imod deres undervisning. Det var derfor klart for os, at problemet lå i skolens undervisnings form og ikke herhjemme, fordi vi havde en glad, opmærksom og velfungerende dreng udenfor klasse værelset. De leverede bare ikke varen!
I første klasse tog problemerne for alvor fat. Han kunne ikke få de læsebøger, der passede til hans niveau, så læsefidus lektier blev daglig tortur, fordi han mistede helt lysten til at sidde og læse kedelige bøger. Læren forbarmede sig dog på et tidspunkt og fandt hele 5 små læse let fagbøger. De blev læst på et par dage og så var vi tilbage til udgangspunktet. Vi gik selv på biblioteket, men jeg måtte hurtigt konstatere, at jeg ikke med et ugentligt besøg kunne mætte hans behov for bøger og viden. Med lodder og trisser og under stor ydmygelse fik han allernådigst lov til at få en læsebog om de nordiske guder med hjem under trusler om, at han altså kom til at læse den igen i 3. klasse! Sådan fortsatte det.
kilde: tweensandteens.dk nu nedlagt