Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
gifted wppsi maja skolestart sensitive Kuno mobning mensa milepæle tegner psykolog dyslexia ADHD WISC underydelse børnehave raven asperger bmsf test legoland efterskole chips asynkron penge kyed
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Soes

IndlægEmne: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Ons apr 06, 2016 9:16 pm

Jeg vil gerne have testet min nu 4 årige inden skole start med henblik på at finde det bedste skoletilbud og sikre mig at han ikke ender med at blive et problem barn fordi han keder sig.
Men jeg er usikker på hvornår og hvem jeg skal have fat i.
PPR tilbyder tests, men min erfaring med dem er at hvis det skal nås inden skolestart skulle jeg have skrevet ham op til det inden han blev undfanget. Rolling Eyes Jeg er også usikker på om de test overhovedet er gearet til et barn som ham.

Vi er tilknyttet PPR i forbindelse med talepædagog, pga udtalevanskeligheder da han er født med ganespalte, hun synes at skolestart skal udsættes dels fordi han er to sproget (DK/ENG) ikke at vi er en tosproget familie, der bliver talt dansk i hjemmet men han har adopteret engelsk fordi det ligger bedre i munden på ham. Dels fordi han tit taler "over hovedet" på både børn og voksne indenfor de emner kan nu lige har kastet sig over.
Hun mener at han vil have bedst af at vente og lære at tale alderssvarende med jævnaldrende børn, jeg giver hende helt ret i at det er vigtigt at kunne omgås jævnaldrende, men jeg frygter at han kommer til at kede sig hvis han skal være i BH et år mere.

Er der en hurtigere vej som også anerkendes af det danske skolesystem?
Hvordan griber jeg det an?
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Ons apr 06, 2016 9:51 pm

Der er ingen hurtig vej.

og idet I er to sproget, samt med handicap ... puha så bliver det noget af en omgang

hvor i landet er I og kan du google dig frem til mennesker som ved noget om emnet?

Jeg kan anbefale Tina Refning, Ole Kyed men det er jeres PPR som I skal samarbejde med. Hvis PPR ikke synes det er en ide kan I bruge mange år på at motivere uden at komme videre. Det nytter hellere ikke noget at flytte, hjemmeundervisning er ikke altid anerkendt og det etableret system ved reelt ikke hvad de skal selv om de siger de ved alt, men indt i mellem er folk heldige.

Alt er tilfældigheder og alt efter hvad I lige finder foran næsen. Jeg ved ikke om Gifted Children går meget op i Twice excedptionalitet, men ved de ved meget om Asperger/autisme delen. Fysiske handicaps er meget mere kompleks selv om det virker simpelt.

Jeg vil i hvert tilfælde sikrer han bliver testede med det samme test fra nu så det kan sammenlignes og vent til WISC IV dvs til han er gammel nok, men hvis du ikke vil vente fordi du kan se I får problemer så en WPPSI nu samt CHIPS eller RAVENS. Alt er relativ ... hvis en test sitatuoin ikke er ret godt kan et barns IQ svinge med 60 point så husk alt er ikke tal, men observationer både hjemme, fritiden og BH/skole.

To sprogethed er svært da WISC tests ikke er culture fair og I skal have nogen ind over som ved nok om den del, samt hans sprog handicap så barnet ikke fejltolkes eller erklæres dum osv. Det er ikke så anerkendt at snak HBB som det umiddelbart virker. Et andet måde er også at finde en privat psykolog som forstår WISC, det skolesystem den eng talende kender og den danske ... igen pas på at jeres PPR ikke føler sig trumfet Wink de fornærmes ret hurtigt så er det svært

Det tog os 11 år ... og vi er snart ud af folkeskolen uden at få noget ud af at bede om særlig hensyn - det kommer når barnet dumper. Men når det er sagt så er der nogle - du skal bare spot dem og sikre at du ikke havner i fordomsland. Det er ikke nemt at være multiculturelt. En anden vej er se om han kan start spejder, skak dvs tage ham på prove trods alderen og kortere dage i BH

Nogle friskoler har BH ved siden af skolen det er også en ide - men det er svært hvis du taler BMSF da det ikke er noget andre vil/kan tage hensyn til.

Hilde

IndlægEmne: Re: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Ons apr 06, 2016 10:12 pm

http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10487.aspx

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjCyIDc4fnLAhUKM5oKHXw_Au4QFggoMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.curriculumsupport.education.nsw.gov.au%2Fpolicies%2Fgats%2Fassets%2Fpdf%2Fpolgdl.pdf&usg=AFQjCNF2tAadtP_B5IheUS8h5Oq3AkquQA&sig2=L0QNOsZImpVNLPyBhC1tAA

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwjCyIDc4fnLAhUKM5oKHXw_Au4QFggwMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.curriculumsupport.education.nsw.gov.au%2Fpolicies%2Fgats%2Fassets%2Fpdf%2Faccel_guide.pdf&usg=AFQjCNGrL4WRbONsIgSl4qlbF53aHz60BA&sig2=33GiNpf4pjCMCycmx6ApzA

læs det igennem med den danske halvdel og forstå skolen er først nu ved at være en karakterræs og det er ikke det I vil men skabe et harmosik glad barn - metoden acceleration er ikke velkendt og I vil mæde modsatand hele vejen igennem systeemet

Hilde

IndlægEmne: Re: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Ons apr 06, 2016 10:32 pm

Personalize Learning (@plearnchat):

A must read post for learners & educators: Continuum of Motivation https://t.co/dHiO6GfWki ‪#‎gtchat‬ ‪#‎ptchat‬ https://t.co/TuCeb6GY1M

Soes

IndlægEmne: Re: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Tors apr 07, 2016 6:47 am

Det lyder til at jeg godt kan forberede mig på et langt sejt træk igennem systemet, men så er det jo bare sådan.
Heldigvis har jeg børnehavens opbakning og de hjælper gerne med PPR. Synes bare skolestart er meget tæt på når man ved hvor langsomt PPR arbejder Crying or Very sad
Vi bor i århus, men hvis et roadtrip til KBH er nødvendigt for at få ham testet ordentligt, så er det det vi gør.
Jeg vil gå meget langt for at sikre at han ikke ender som problem barnet der laver uro i klassen af kedsomhed, særligt fordi jeg allerede nu kan se at hvis han ikke bliver tilstrækkeligt udfordret, så bliver han nemlig urolig og begynder at dimse med alt muligt.
Hilde

IndlægEmne: Re: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Tors apr 07, 2016 6:04 pm

Der er en PPR psykolog i Århus som jeg har hørt er meget dygtig. Jeg husker ikke hans navn, desværre.

Og Århus er delt op i områder. så det er ikke sikkert i rammer netop den psykolog da PPR ikke regner området for at være noget særligt.

Herudover kan PPR have en anden forståelse end det I har - ingen børnehave siger til forældrene deres børn ikke er dygtige eller siger hvad problemerne er, de holder et intern møde og snakker deres sag så skal I være ret lyttende for at opfange det de mener når I får en møde Wink Der vil de som regel fremligge en forslag og forventer I er enige selv om de ikke kan forstå at I har brug for tænketid, deres forslag har taget mange timer for dem at komme frem til og det er ikke nemt for dem at forstå de tager fejl. Ofte ved vi forældre intet om deres arbejdsgange eller hvad det er de mener - vi finder ud af ting så sent at vores mulighed for at påvirke vores børns institutionsgang vitterlig null. Her gælder det om at guide dem langt inden de mødes uden "os". At et samarbejde er opstartede med PPR betyder at de er bekymrede, mangler timer og at du lige skal afstemme om jeres forventinger er det samme. De vil bare sige jaja, men ofte forstår de intet mhp forskellen mellem særlige forudsætninger eller behov. Husk alle børn er altså dygtige! Hertil har I også det med sproget ... både ganespalte men også at I taler engelsk hjemme eller mor/far en engelsk. Vi talte kun dansk men mit fremmed oprindelse havde lige sat en del ting igang f.eks der kan BH få timer til barnet grundet to sproghedhed ... men det er ment for andre børnegrupper, og dog en fornuftig BH kan så bruge timer på jeres barns ordforråd, udtalelse osv.

En tur til Kbh er for din egen skyldt. Med mindre PPR selv siger de har brug for hjælp kan en oplysning om hvad I har gjort fornærme dem - især hvis de ikke kan "se" der er BMSF ind over. At sige noget om den tur går som regel gjalt med mindre PPR selv ser der er noget, selv anerkender det og har gode oplevelser via andre. Hvis de gøre dette mener de også at de selv kan klare opgaven ... så er det ligeledes et kunst at guide dem. Børnene med special behov tabes langt inden de er kommet i omdrejninger. Jeg har oplevet begge sider af den sg hvor de anerkender og ikke forstår, afviser og anerkender men ikke har rammerne til barnet.

PPR vil teste i en fart hvis BH er tilstrækkeligt overbevist de har en diagnosebarn som skal videre til special børnehave eller have en del støttetimer. De vil også teste i en fart hvis de mener I har misforstået og er til skade for jeres barn ved at sige barnet er "overklog" når lærer/børnenhave ikke er enige. De kan teste på få uger hvis de mener der er belæg for at teste. PPR har dog trods vores ideer om dem, ingen bemydigelse i en skole ... de kan hellere ikke ændre BH eller skolens vilje til at følge en plan.

Som forældre kan du ikke kræve en test, det er pædagogens vurdering som PPR indstiller sig efter. Alt afhænger så af den støtteperson I får. Hvis det er en som ser barnet ... og børnehaven er enige er I home free. Vi var heldige med vores første støtte men skiftede børnehave og den ny børnehave gad ikke hendes ævl. Det ser jeg først i dag ... 10-11 år senere!! Mig gad de slet ikke ... så vi skiftede igen. Hvert skift gav noget med i bagagen, men problemet flyttede med. Vi skiftede KUN da børnehaven isolerede barnet og støtten kom til at tage for hårdt fat. Jeg tænker ofte hvad udfaldet ville havde været hvis min yngste fik det trygge rammer i børnehaven i Århus med Girafsprog undt alles!

Herunder skal du også være opmærksom på at de kan tilbyde hjælp jvf socialloven § 52 stk3 nr 9 Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte.

Husk for at kan dette skal de undersøge familien jvf § 52 stk 2 Støtte efter stk. 3 kan kun iværksættes efter gennemførelse af en børnefaglig undersøgelse, jf. § 50. Hvis særlige forhold taler herfor, kan der dog iværksættes foreløbig eller akut støtte efter stk. 3 sideløbende. Jeg ser i dag de nåede aldrig en rigtig §50 ... samt vi fik en erklærede ugyldige trods sådan noget tager 3 år blev den brugt da deres journalsystem ikke sletter urigtige oplysninger. Så være meget konkret, kortfattet om hvad I fortæller. Socialrådgivere skriver efter hukommelse og der kan ske meget mellem mødet og sagens akter.

(Her indunder kan det betyde en forældre evne undersøgelse hvor I selv må forslå en uvildig psykolog ... og den psykolog skal være UVILDIG dvs ikke en I kender Wink og her skal I lige være obs på meget få psykologer kender til BMSF, samt at hvis Kommunen ikke lytter til deres PPR raporter så vil de nok hellere ikke rette sig efter denne så undvige det hvis I kan da det tager 6 måneder til et år længere. Hvis de vil have den så er det bare med at kom igang! Det kan I ikke selv kræve og slet ikke nægte med mindre I vil være i deep shit og når I er der er det den eneste måde frem, og ikke uden stor huller)

Alt dette sker når PPR henviser sagen til Børn og Unge afdelingen, før de selv vil opstarte hjælpe i skoleregi. Selv om loven siger barnet IKKE må vente på relevant hjælp så er det desværre en sovepuge for PPR der er presset. PPR får så sagen igen ... og så skal de komme på arbejde.

Alt dette er temmeligt ensporet hvad angår børns adfærd ... stille / udeadreagende børn mener de er svigtede i hjemmet. Usynligt omsrogsvigt er et vanvittig begreb for mange arbejder efter. Ankestyrelsen er enige jvf dette punkt så der er ikke meget at hente i systemet. Klagenævnet for specialundervisningen gav mig undtagelsesvis medhold men så kunne jeg dokumentere vores specialbehov takket Mentiqa. Faktisk skriver de Kommunen skal se at finde en Mentiqa lign tilbud ... Desværre ændrede Kommunen klagens §20 støtte til socialloven §69 og Klagenævnet lod dem da sagen på dette tidspunkt havde været ind over dem flere gange mellem 2008-2014. Sagen ender så hvor Kommunen placere barnet i en reguler §20 tilbud og siger direkte de ikke har et Mentiqa lignede tilbud så vi må nøjes. Det er så lidt en joke for vi fik vundet sagen inden skolestart at barnet ikke fejler noget andet end asynkronitet pga høj begavelse og at der skal tages særlige hensyn med mindre de vil have stor problemer.

Klagenævent er lidt spøjst de er uvildige, men taler en del sammen med PPR (skriver gode §6 notater Wink) og kan vitterlig KUN hjemvise en sag.

Hverken Ankestyrelsen eller Klagenævnet må sige til Kommunen hvad de skal. En ekstern psykolog må hellere ikke sige noget ... men en BH leder og skoleleder kan sige alt. Basaltset siger jeg alt vores udredninger alle treode vi ikke havde var ikke det arbejde værd! Børn er ikke kun et tal, for hvis det var IQ tallet så bør min være på UNI inden de ramt teenagealderen.

Sådan har det været for alle der er 20-40 år. Og dog, heldige har fået det rette hjælp - vi var heldig i Århus vores børnehave der så min børn, jeg fik faktisk at vide af dem min børn er særlig begavede og det treode jeg pædagoger siger om alles unger (jeg forståede ikke "det danske" der) men vores flytning gav problemer grundet vi ikke var kendt i Kommunen, derfra blev fjer til høns. Sagen havde så mange aspekter at jeg beder socialrådgiveren om at give mig en kopi af disse ... bare for at jeg kan se om vi er enige. Jeg afvist yderlige foranstaltninger pga mit barn er hjemmefra knap 60 timer om ugen ... han har ikke tid! Og det er i forvejen 50 timers skole hun havde foranstaltede.

Når Børn og Unge får en sag tager det 2-4 år før de er overbevist trods lovens krav på 2 måneder Smile De overholder kun deres 2 måneders regel når de vil anbringe, når en sag er i hårdknude HVIS de kan eller ved tvangsundersøgelserne jvf §51 ...

En ganske alm §50 undersøgelse hvor de ikke ser problemerne trækker de ud i årevis og hvis de grundet press fra forældrene går videre så er det en kunst at ikke vise dem deres ansvarsvigt uden at I risikere at de bliver de arrig. Ergo, ros dem ... lad dem selv tro de opdager deres fejl så de retter ind. Klager du over fejl, kan de ikke meget andet end at placere sorteper hos jer. Kommunerne er bang, de har ikke det fornøden redskaber og hellere ikke tid til at finde ud af tingene. Og de har ikke indsigt i at de laver graverende fejl.

At kende det system er nok det mest væsentlige. Inden I går igang ... derfor skriver jeg det bedst jeg kan. Læs på klagenævnents hjemmeside hvad de kan og ikke kan, samt hvad I har krav på inden skolestart. Brug din tid på at lære skoler at kende, skabe et netværk og overvej om det er det værd at dit barn ved skolestart skifter omgangskredsen ud eller beholder dem barnet kender. Ingen skoler tager imod børn der er kendt i PPRs regi, og det er sjælden de vil høre om det "gode" evner som årsag. Husk PPR er noget børn med problemer får, det er sjælden en skoleleder ser at PPR kommer ind over kloge børn som mangler udfordringer. Hvis du finder sådan en ... overvej om personen siger det du vil høre eller om du finder en rigtig enesteådne skoleleder.

Så, husk det færreste forstår at BMSF børn er ganske alm børn. De ligner ikke små Harry Potter eller Hermoiner men kan virke som Pippi og Emil, dog uden alt det snusfornuft hvor folk ender med at flække sig af grin. Disse børn er hård kost for forældrene, skoler og omgivelserne. Og børnene vil bare være normale og lege. Børnehaver og skoler har ikke meget overskud til det som ligger ved siden af ... og de vil altid henvise til specialtilbud, for det med skabe rammer for Inklusion går langsommere end at få fat i en psykolog ... det er sådan det er.
Soes

IndlægEmne: Re: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Tors apr 07, 2016 8:27 pm

Jeg kender systemet, har kæmpet med dem i mange år med min ældste, som havde store problemer af flere slags.
Yngste knægten som nu skal turen igennem, har heldigvis ikke andre udfordringer end at han suger til sig i en hastighed hvor de færreste kan følge med, hader repetition, ting han finder for nemme og når han begynder at kede sig så dimser han, og det er jo det der kan blive et stort problem i skolen, hvis han i stedet for at høre efter 25'ende gang noget bliver gentaget sidder og læser om alt muligt andet, eller endnu værre begynder at rende rundt af kedsomhed.
Han er på alle andre punkter som alle andre drenge i den alder, krudt i måsen, elsker biler, tog, at spille fodbold, lege med perler, modellervoks, tumle rundt på legepladsen, leger fint med andre, kan dog blive lidt frustreret over at de ikke kan følge med når han begynder at snakke løs om det der lige interesserer ham.

Tror hans skolegang ville kunne gøres tålelig for alle parter hvis han bare ender et sted hvor de er villige til at lade ham læse forud i hans tempo, men det er der jo ikke mange steder de er villige til for de skal jo følge pensum.
Det var faktisk vuggestuen der gjorde mig opmærksom på at knægten var kvikkere end gennemsnittet, og vi er så heldige at have en af pædagogerne der har erfaring BMSF børn, så der er holdt meget øje med om han har andre udfordringer, og det er der intet der tyder på, indtil videre.
Det kan jeg jo så forstå at det kan blive et problem i forhold til PPR, da de jo normalt beskæftiger sig med børn der har mange problemstillinger. Og at træde forsigtigt er ikke et talent jeg er i besiddelse af, løvemor.dk
Måske den bedste løsning er at hvis PPR ikke vil teste, så må jeg gå direkte til skolen og håbe på at de er villige til at smide noget ekstramateriale efter os, ellers må jeg på nettet og finde udfordringer, også må han bide det i sig og overleve folkeskolen. Ikke optimalt, men en mulighed, hvis han ellers kan lade være med med blive et forstyrrende element i klassen.

Min store fordel er at jeg kan sætte mig ind hvad han går igennem, og tror derfor at jeg har en bedre mulighed for at hjælpe ham igennem skoletiden end mine forældre havde med mig. Jeg kender frustrationen når man på anden uge sidder fast i samme emne fordi alle i klassen skal være med, lysten til at skride fra det hele, at kun lave det man skal lave fordi ingen interesserer sig for hvad man egentligt kan, at ikke gide læse den bog læreren giver en fordi den er for nem (og skideballen når man dagen efter man har fået den fortæller at man er færdig og gerne vil have en anden), irritationen over diktater med latterlige nemme ord, de endeløse gentagelser af bøjninger af ord, regnestykker der ikke udfordrer. I am, you are, he, she, it ARRRGGGHHHH. Been there, done that, og jeg ønsker på ingen måde at han skal have de samme frustrationer.

Hans ganespalte er en minor ting, den er lukket, og han har alle lydene på plads, han skal testes af talepædagogen i næste uge og jeg regner med at han er alderssvarende i forhold til lydene, hvad sprogforståelses testen så siger har jeg intet bud på. Så det er ikke et handicap i alm forstand, at det kræver noget ekstra, fra hverken skole eller andre. At han har talepædagog på er kun for at sikre at han fik lært lydene efter lukningen af spalten.
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start   Today at 6:14 am

Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1