Tina Refning har også lavet hendes bud på de positive ting, der har et negativt modstykke i at forsøg at kæde disse sammen. Listerne er selvfølgelig ikke udtømmende, det kan meget vel være, andre ville sætte tingene sammen på en anden måde.
Listenerne indeholder:
- hvordan børnene virker på deres omverden på – og ikke hvordan de opfatter sig selv!
- kendetegn på perfektionisme, som ofte skal ses i sammenhæng med tegn på underydelse.
- hvordan man undervisningsdifferentierer i dybden samt forslag til hvordan man kan gribe børnene an rent menneskeligt, hvis det ikke går optimalt nu!
Så introducere hun ”The Differentiated Model of Gifts and Talents” idet hun mener at undervisningssituationen bliver mere overskuelig, hvis man hele tiden kan kaste et blik på en model som denne:
- Prøve at se hvor man selv er henne i forhold til barnet?
- Hvad der skyldes arv og hvad der er miljø?
- Hvor det er, man gerne vil ende? – nemlig med at hjælpe barnet med at udvikle så mange kompetencer (gerne på talentniveau) som muligt!
Husk altid de to vigtige begreber, som enhver, der skal have med højt begavede børn at gøre, bør kende!
ASYNKRON UDVIKLING; disse børn har tre aldre, hvis man sammenligner med gruppen af normaltbegavede, en faktisk alder. En intellektuel alder, hvor de ofte er en del år foran den faktiske alder, samt en modenhedsmæssig, hvor de til gengæld I mange tilfælde kan være næste lige så langt bagud!
DOUBLE EXCEPTIONALITY; man kan sagtens have en indlæringsvanskelighed såsom at være ordblind – men samtidig have en skyhøj IQ!
Hele dokumentet kan læses her:Intelligent Udannelsesvejledning og foredarg af Tina Refning fra www.matriak.dk