Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning   Man mar 24, 2008 1:35 am

Citat :
Regler for special-undervisning

Bekendtgørelse (nr. 1373) om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal sikre, at elever, der har brug for specialundervisning, som hovedregel følger klassens almindelige timer, selv om de får specialundervisning. I bekendtgørelsen står der blandt andet.

§ 1: Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse inden for rammerne af den almindelige undervisning.

§9 stk 2 og 3 omhandler de elever, der ikke har udbytte af at følge klassens almindelig undervisning. De kan få specialundervisning et andet sted på skolen, samtidig med at deres klasse har normale timer. Her står, at denne form for specialundervisning »forudsætter, at undervisningsdifferentiering, holddannelse samt rådgivning og vejledning af elevens lærere ikke i tilstrækkeligt omfang kan afhjælpe elevens vanskeligheder med at få et tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens almindelige undervisning«.

Lærer Mikkel Michelsen fra Bakkensbro Skole i Sønderborg Kommune har bl.a. rejst problemet med bekendtgørelsen om specialundervisning over for Christine Antorini (S). I en vejledning fra Sønderborg Kommune står bl.a.: »Bemærk at der for skolebørn er et lovgivningsmæssigt krav om, at der forud for iværksættelse af specialundervisning skal have været undervisningsdifferentieret og gennemført holdundervisning som forsøg på at afhjælpe barnets vanskeligheder.«

Artikel: Skoleledere: Svært for elever at få specialundervisning

Citat :
En kommune kan ikke nægte at tilbyde en elev specialundervisning, fordi skolen ikke har prøvet med undervisningsdifferentiering og holddannelse. Det afgørende er, hvad der er bedst for barnet, fastslår længe ventet vejledning om specialundervisning.

"Skolerne skal beskrive, hvad de har gjort, for at sikre, at de ikke uden videre indstiller elever til specialundervisning. Men kommunen kan ikke afvise at tilbyde specialpædagogisk bistand med henvisning til, at
undervisningsdifferentiering og holddannelse ikke har været prøvet", understreger kontorchef Finn Christensen fra Undervisningsministeriets kontor for specialundervisning.


"Vejledningen udtrykker, at skolen skal gøre, hvad den kan inden for det almindelige system, så at tage barnet ud af klassen må ikke være det første, skolelederen tænker på", siger Finn Christensen. Hvis skolen kan give støtten, så eleven ikke fratages tilbudene i den almindelige undervisning, skal den det.

Artiklen: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om special undervisning

Citat :
Det kan tage halve år, før en elev med problemer får den nødvendige specialundervisning, lyder kritikken fra skolefolk. Men skolerne misforstår de nye regler, mener Undervisningsministeriet."Skolerne skal vurdere, om andre tiltag end specialundervisning kan hjælpe barnet, men de behøver ikke at afprøve for eksempel holddannelse først, hvis de ved, at specialundervisning er det rigtige for barnet. Det må aldrig gå ud over det enkelte barn", siger Finn Christensen til avisen.

Artiklen: Nye regler gør det svært for elever at få specialundervisning

En vejledning til bekendtgørelsen bliver sendt ud i løbet af sommeren. Er her nogen der ved lidt mere om dette?


Sidst rettet af Hilde Man mar 24, 2008 1:50 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
avatar


IndlægEmne: Re: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning   Man mar 24, 2008 1:45 am

Der er lavet en videnskabelig undersøgelse i Norge om LP-modellen. Denne model skal nogle skoler til at bruge og der for er der en mulighed for at nogle af børnene bliver opdaget i tide.
LP-modellen går ud på at andre (lærere) skal se på eleven der er problemer med http://www.uvm.dk/06/omgivelser.htm?menuid=6410
Se om det er noget som duer.
Bente

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning   Man mar 24, 2008 2:04 am

Hej Bente

Jeg kopierede din indlæg om LP modellen ud til et nyt tråd. Jeg synes bestemt det kan indrages som model for at afklare en elevs behov for special undervisningen.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning   

Tilbage til toppen Go down
 
Vejledning fjerner tvivlspørgsmål om specialundervisning
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Lovgivningen-
Gå til: