Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Niveauer for Giftedness EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Niveauer for Giftedness EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Niveauer for Giftedness EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Niveauer for Giftedness EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Niveauer for Giftedness EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Niveauer for Giftedness EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Niveauer for Giftedness EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Niveauer for Giftedness EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Niveauer for Giftedness EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
gifted skole børnehave begavede wisc children Århus mentiqa hilde privat
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Niveauer for Giftedness

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Hun





Niveauer for Giftedness Empty
IndlægEmne: Niveauer for Giftedness   Niveauer for Giftedness EmptySøn Jul 20, 2008 10:34 am

Niveauer for Giftedness

To vigtige årsager til vanskelighederne af højt begavede elever i skolerne er den virtuelle mangel af kurser i de fleste læreruddannelsesprogrammer indenfor elevers begavelse og den manglende bevidsthed, selv blandt lærere med en ægte interesse i begavede børn, til de forskellige niveauer af Giftedness inden for begavede befolkning. Mange lærere arbejder ud fra den antagelse, at begavede børn består af en forholdsvis homogen gruppe - og denne misforståelse sætter de meget begavede i fare for fejlidentifikation, alvorligt utilstrækkelig læseplansbestemmelse, og uhensigtsmæssig klasseplacering (Gross, 1992a, 1993).

Begavede børn er udsat for en særlig risiko. Kun få programmer findes specielt for begavede børn i denne aldersgruppe; børnehaveklassernes lærere har sandsynligvis ikke fået uddannelse i hverken, hvordan man genkender disse børn, og heller ikke lært at se det niveau, de kan arbejde på, når de bliver præsenteret for passende læringserfaringer.

Steven, i alderen 4, marcherede ind i problemer med sin børnehave pædagog, da hun bad ham om at hjælpe med at hente plastikkopper, som børnene havde brugt til saft.

"Steven," she called, "can you pass that cup, please?" Steven paused a moment. Then he placed the cup deliberately in the center of the floor, clasped his hands behind his back, and, with an expression of solemn concentration, proceeded to pace back and forward in front of it. When his busy teacher rebuked him for not assisting in the clean-up, he explained with mock seriousness that he was not able to; she herself had given him a different task which, indeed, he had performed: he had now passed the cup from several different directions!

For Steven's lærer, var dette det sidste strå - eller nyeste excentricitet - fra et barn, der syntes ganske ude af stand til at agere svarende til 4-åriges adfærdsmæssige normer. Hun fortalte ham, han var en uforskammet og ulydig dreng, og bad ham at stå i et hjørne.

I mellemtiden bevægede Cathy sig roligt rundt i lokalet, og samlede de andre børns kopper. I flere dage havde det været hendes selvbestaltede rolle, og hun stor fornøjelse med det. Hun stablede kopperne grundigt indeni hinanden og transporterede stakken over til læreren. "Se, Åse," sagde hun stolt, "Jeg har 14 i dag. I går havde jeg 12. Det er to mere end i går." Og hun smilede glad og Åse gav hende taknemmeligt et knus og fortalte hende, hvad en klog, tankevækkende gruppemedlem hun var.

Begavede piger lærer hurtigere den venlige rolle langt end drenge (Silverman, 1989a). Men forskellene i Cathy og Steven's adfærd, og Åse’s reaktioner på dem, er ikke udelukkende baseret på spørgsmål om køn og personlighed. Det er også stor forskel i de to børns niveauer af kognitive evner.

Cathy er en moderat begavet 4-årig med et synligt talent for matematik. Hun har en IQ på 135 og selv om det har potentiale til at sætte hende uden for de andre børn - børn af dette niveau vises i befolkningen på et forhold på kun 1 ud af 100 - hun er ikke så meget anderledes, så der er mærkbare sociale vanskeligheder. Hollingworth (1926) defineret IQ vifte 125-155 "socialt optimale intelligens" og konstaterede, at børn der scorede inden for dette interval generelt var afbalanceret, selvstændige og sociale individer, der var i stand til at vinde tillid og venskab med jævnaldrende. Cathy er hurtigt opfattende, imødekommende og ivrig efter at hjælpe. Hun er en fornøjelse at undervise og Åse nyder hendes medlemskab i børnehave.

Steven er imidlertid særdeles begavet med en IQ på 158 (ca. 1 i 10.000). Dette falder uden Hollingworth's sortiment af socialt optimale intelligens. Han lærte sig at læse før hans 3. fødselsdag, og har nu en læsefærdighed som en 7-årig. Det er frustrerende for ham, at der ikke er nogen udfordrende bøger i børnehaven. Ja, der sker meget lidt i børnehaven som kan give ham enten intellektuel stimulation eller sociale fællesskab. Han elsker ordspil og han har allerede erfaret, at de andre børn ikke forstår de ting, han siger, de ser bare på ham helt forvirret. Men hvad han ikke kan forstå er, hvorfor Åse ikke værdsætter hans vittigheder. Han forsøger virkelig at behage hende. Derhjemme bliver hans ordspil hilst velkomme med latter og kærlig godkendelse. Han havde egentlig tænkt på at give hans kop til Åse, men han var pludselig blevet ramt af de to betydninger af ordet "pass" - og ud over, alle vidste, at indsamling af kopper var Cathy's selvbestaltede opgave, som hun fandt stor fornøjelse i. Han ville give sin kop til hende, da han var færdig. Hvorfor havde Åse kaldt ham uhøflig og ulydig?

Hvis Åse var blevet uddannet eller havde oplæring om kendetegnene for begavede børnehavebørn, havde hun vidst, at højt begavede børn ofte kunne læse allerede i børnehave (Gross, 1993), og hun kunne havde haft nogle mere udfordrende bøger klar - bare i en æske! Hun kunne også have anerkendt Steven's glæde for ordspil, usædvanligt veludviklet sans for humor, som er karakteristisk for disse børn (Silverman, 1989b). Men hun havde ingen uddannelse, ingen oplæring og ingen tidligere erfaring med et barn som Steven.

Silverman (1989b, s. 71) definerede de højt begavede som "dem, hvis fremgang er betydeligt længere end normen for de begavede", og foreslår, at ethvert barn, der scorer tre standardafvigelser over middelværdien på en test af kognitive evne bør betegnes som yderst begavede, nemlig børn af IQ 145 eller derover. Sådanne børn forekommer i befolkningen til en ratio på omkring 1 ud af 1000. Det er vigtigt at notere sig imidlertid, at "fremgang" Silverman henviser til er intellektuel ”evne eller potentiale”, snarere end ”præstation i klasseværelset”; i løbet af de sidste 70 år, afslører forskning på skolens resultater af højt begavede børn, at de ligesom Steven, er forpligtet til at arbejde på niveauer flere år under deres testede præstation (Hollingworth, 1942; Silverman, 1989b; Gross, 1993).

Som det kan ses, fremstår højt begavede børn kun sjældent i skolens befolkning. Denne sjældenhed er endnu en faktor i lærernes manglende bevidsthed om de kognitive og affektive kendetegn for denne gruppe. Hvis de skal opfylde deres bemærkelsesværdige intellektuelle potentiale, kræves der et pædagogisk program for disse børn, der adskiller sig betydeligt i struktur, tempo og indhold, at der vil kunne udbydes til moderat begavede børn. Men meget talentfulde børn er ofte udsat for risiko af lærere, der ikke er bekendt med omfanget af deres forskellighed eller der fejlagtigt tilskrevne akademiske avancement til forældrenes ”pacing”.

Kilde: Small poppies: Highly gifted children in the early years

Author(s): Miraca U.M. Gross
Source: Roeper Review 1999 Vol. 21, No. 3, pp. 207-214
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Niveauer for Giftedness Empty
IndlægEmne: Sv: Niveauer for Giftedness   Niveauer for Giftedness EmptyMan Jul 21, 2008 8:57 pm

Det kan godt undre mig vi er så lang bagud i Danmark i forhold til andre lande. Det første jeg tænker på er vores uskrevne Jantelov.
Det er virkelig trist og synd for vores børn, som higer efter viden, men må "nøjes".
Det har vist sig gang på gang at der kan opstå problemer, når børnene mangler udfordringer.
Forældre til "normale" børn bliver stemplet, hvis de ikke sørger for at deres børn kommer af med bleen eller sutten inden børnehavealderen. Vi forældre til intelligente børn bliver også stemplet, hvis vi giver børnene de udfordringer, de gerne vil have.
Det er ikke nemt at være forældre i det hele taget, da mange vil have alle børn er som gennemsnittet. affraid

Som artiklen ovenover viser, er der allerede lavet nogle undersøgelser om intelligente børn og det kunne være godt hvis vi udnyttede de andre landes viden, til fordel for dem som omgås vores børn.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Niveauer for Giftedness Empty
IndlægEmne: Sv: Niveauer for Giftedness   Niveauer for Giftedness EmptyTirs Aug 05, 2008 6:58 am

Jeg spurgte engang inde på GC.s forum om et spørgsmål, der selv fik Gc-s medlemmer til at stejle.

Jeg skrev bare gad vide om, jo mere intteligent du er, jo sværre har du det socialt. Tina daværende formand skrev en mail til mig om, ati USA der hed det ikke bare gifted, men også highly gifted osv. Og skrev at selvfølgelig havde man det sværre socialt når man var higly gifted, fremfor "kun" Gifted

Så hun gav mig jo ret, men turde ikke skrive det på åben forum.

underligt selv i sådanne kredse er det et tabu og tale intteligens helt ind til kernen.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Niveauer for Giftedness Empty
IndlægEmne: Sv: Niveauer for Giftedness   Niveauer for Giftedness EmptyTirs Aug 05, 2008 7:09 am

Mon det ikke er Janteloven som er på spil. Den gælder jo for alle i Danmark og andre lande.
Jeg ved de også har et problem med den i Norge.

ØV ØV
Tilbage til toppen Go down
Aslaug

Aslaug



Niveauer for Giftedness Empty
IndlægEmne: Sv: Niveauer for Giftedness   Niveauer for Giftedness EmptySøn Feb 08, 2009 10:21 am

Lone.T skrev:
Jeg spurgte engang inde på GC.s forum om et spørgsmål, der selv fik Gc-s medlemmer til at stejle.

Jeg skrev bare gad vide om, jo mere intteligent du er, jo sværre har du det socialt. Tina daværende formand skrev en mail til mig om, ati USA der hed det ikke bare gifted, men også highly gifted osv. Og skrev at selvfølgelig havde man det sværre socialt når man var higly gifted, fremfor "kun" Gifted

Så hun gav mig jo ret, men turde ikke skrive det på åben forum.

underligt selv i sådanne kredse er det et tabu og tale intteligens helt ind til kernen.

Lone

Selvfølgelig er det svært for mange, det tror jeg du har ret i, men jeg synes egentlig ikke, at der altid er en direkte sammenhæng, eftersom nogle intelligente mennesker tillærer sig de sociale omgangsformer, som det falder andre naturligt fra starten af.
(Bare fordi postkasser er røde, betyder det så, at alle røde kasser er postkasser?)

Men hvis du vender tilbage til forummet, vil du måske opdage, at der ikke er mange tabubelagte emner længere.. I så fald er jeg i hvert fald ikke stødt ind i dem.
Tilbage til toppen Go down
Hmm
Gæst




Niveauer for Giftedness Empty
IndlægEmne: Hvis man følger argumentationen...   Niveauer for Giftedness EmptyFre Aug 06, 2010 8:55 pm

@ Lone.T.:

Jeg har lyst til at provokere lidt...Hvis man følger din argumentation til ende, vil det jo - så vidt som jeg kan forstå - betyde, at jo dårligere begavet du er, desto lettere har du det socialt?? Det mener jeg nu ikke.

Som isoleret fænomen har intelligensmåling kun prediktiv værdi ift. fremtidig indtjenings- og uddannelsesniveau. Resten af indholdet i livet er altså afhængigt af ret mange andre parametre end intelligens. Og når det hele så spiller sammen med hinanden i én stor pærevælling, skal man vare sig med at konkludere for hurtigt.

/t
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Niveauer for Giftedness Empty
IndlægEmne: Sv: Niveauer for Giftedness   Niveauer for Giftedness Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Niveauer for Giftedness
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» nature of giftedness
» Why do ADHD, Sensory Processing, and Giftedness Can Look Alike?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Artikler-
Gå til: