Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
ADHD raven børnehave wppsi bmsf mensa tegner sensitive underydelse gifted penge Kuno asynkron maja chips test psykolog mobning legoland skolestart kyed asperger dyslexia WISC milepæle efterskole
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Udviklingsforskelle for højt begavede børn

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: Udviklingsforskelle for højt begavede børn   Søn jul 20, 2008 10:37 am

Udviklingsforskelle for højt begavede børn

Forskning i intellektuelt begavede børn, og især de meget begavede, afslører, at selv i den tidlige barndom, viser de betydelige forskelle fra den udviklingsmæssige mønstre observerede i de aldersrelaterede jævnaldrendes gennemsnitlige evner. De er gammelkloge i deres udvikling af sprog, veludviklet motorik og læsning er stærke indikatorer for mulige giftedness. Selvfølgelig, er det ikke alle børn der taler, vandreture eller læser tidligt i forhold til moderat begavet (Jackson, 1992), men når disse færdigheder er tydelige i meget tidlig alder, og især når de optræder i tandem, er de generelt forbundet med usædvanligt avancerede intellektuelle udvikling.


Tidlig udvikling af tale

Mange forskere har bemærket den tidlige udvikling af tale og bevægelse, som er typisk for moderat begavede børn. Den gennemsnitlige alder for, hvornår et barn kan forventes at fremsige sit første meningsfulde ord er omkring 12 måneder (Staines og Mitchell, 1982), det talentfulde barn begynder at tale gennemsnitlig omkring to måneder tidligere. Desuden er de stadier af sproglig erhvervelse passeret gennem tidligere og med større hurtighed end barnet med de gennemsnitlige evner. Ved 18 måneder har det gennemsnitlige barn et ordforråd på 3-50 ord, med lidt forsøg på at forbinde dem i korte sætninger, indtil det fyldte 2, men i begavede børn, der forbinder ord til sætninger kan begynde så tidligt som 12 måneder. Jersild (1960) bemærkede, at i en alder af 18 måneder, bruger gennemsnitlige børn 1,2 ord pr. "bemærkning", mens deres højt begavede jævnaldrende brugt 3,7 ord pr. "bemærkning". Ved 4½ års alderen var forskellen endnu mere bemærkelsesværdigt; den gennemsnitlige antal ord pr. "bemærkning" for de gennemsnitlige børn var 4,6 ord, mens der for det begavede var 9,5 ord.

Undersøgelser af højt begavede børn er der registreret forekomster af sproglig fremlighed langt ud over selv at moderat begavet. Den gennemsnitlige alder, hvor 52 børn af IQ 160+, undersøgt af brutto (se Gross, 1993) ytrede deres første ord var 9,1 måneder med en standardafvigelse på 3,48. Hvis to børn er fjernet fra denne statistik (to brødre der talte på 18 og 21 måneder) falder middelværdien til 8,63 måneder med en meget snævrere standardafvigelse på 2,64. Elleve af disse børn talte deres første meningsfulde ord (andre end "Mamma-dadda" pludre) ved 6 måneders alderen. Barbe (1964) studerer børn af IQ 148 +, bemærkes, at den gennemsnitlige alder for, hvornår disse børn talte i sætninger var 16 måneder.

Talen af nogle meget talentfulde børn viser ganske bemærkelsesværdigt flydende og kompleks sprog. Adam, en af Gross's emner af IQ 160 +, har sagt sit første ord i 5 måneders alderen og to måneder senere talte i 3 og 4 ord, sætninger. Hans mor minder om forbavselse hos supermarkedet assistenter når Adam, i 7 måneders alderen, gav en kommentar til varerne når han blev kørt forbi hylderne i indkøbsvognen. Peter, hvis første ord, der talte i 8 måneders alderen, var "pussycat", overraskede han hans forældre, da han var 18 måneder ved at bebude, "Jeg tror jeg vil have et hurtigt brusebad." Roedell og hendes kolleger rapporteret en 2-årig der jævnligt benytter sådanne komplekse sætninger som "Jeg ønsker at tage et kig på denne historie, for at se hvilke former drenge og piger har i det" (Roedell, Jackson og Robinson, 1980).

Det er denne tidlige og flydende kommando af sprog, der er knyttet til de kognitive fremmelighed af de meget begavede, som giver anledning til kærlighed for ordspil, der er kendetegnet ved mange højt begavede børn - såsom Steven's jonglerer med den alternative betydning af "pass".

Indimellem kan sprog af højt begavede børn blive forsinket, som det er tilfældet med de to brødre i Gross's undersøgelse der ikke tale før de er 18 måneder og 21 måneder, og hvis mor blev advaret af deres børnelæge, at dette kan være vejledende for intellektuelle handicap. (Jonathan blev senere testet til IQ 170 og Christopher til IQ 200!) I disse situationer når sproget kommer så er det i form af sætninger eller korte sætninger, snarere end ord i isolation. Robinson (1987) rapporterer om en ung dreng, hvis første ytring på 20 måneder, var "Kig! Egernet spiser fuglenes mad!" Det er derfor vigtigt, at bemærke, at mens usædvanligt tidligt sprog er en stærk indikator for mulig giftedness, så skal forsinket sprog ikke ses som en indikator for, at barnet ikke er begavet!

Men som det vil blive drøftet senere, kan unge talentfulde børn, der er verbalt velformuleret hurtigt lære at modererer deres ordforråd på førskole eller på børnehaveniveau, hvis de føler misbilligelse fra deres jævnaldrende. Nogle kan endda udvikle to ordlister - en til hjemmet, den anden til skolen (Gross, 1989) - og måske endda synes relativt uformuleret i klasseværelset eller børnehaven

Tidlig motoriske udvikling

Lige som meget begavede børn generelt påvises en usædvanlig hurtig udvikling gennem sprogstadier, så er deres motoriske udvikling også forud og de gør fremskridt med usædvanlig hurtighed.
Selv moderat begavede børn har tendens til at kravle, gå og løbe tidligere end deres jævnaldrende (Terman, 1926; Witty, 1940), men meget begavede børn, kan vise endnu større fremmelighed. Silverman (1989b) beskriver en pige på 7 måneder der stod alene, klatrede i stole uden hjælp og navigerede selv på trapper. Gross (1993) beskriver Rick, IQ 162, der sad op af ham selv, da han var 4½ måned, løb i en alder af 11 måneder og kørte en tohjulet cykel på egen hånd ved 3 års alderen. Den gennemsnitlige alder for, hvornår Gross's emner af IQ 160 + sad op uden støtte var 6,1 måned, i modsætning til 7-8 måneder i den almindelige befolkning. Den gennemsnitlige alder, hvor de gik med støtte var 10,1 måned (1½ måned tidligere end normal begavede jævnaldrende) og den gennemsnitlige alder, hvor de gik uafhængigt var 12,1 måned (3 måneder tidligere, end det er normalt). Ikke alene bliver disse børn fysisk mobile i en forbavsende tidlig alder, men udviklingsstadierne bliver gennemgået med ekstraordinær høj hastighed.

Tidlig udvikling af læsning

Litteratur fra forskning om intellektuel giftedness antyder, at en af de stærkeste indikatorer for ekstraordinære giftedness er tidlig læsning. Begge Terman (1926) og Hollingworth (1926, 1942) rapporterede, at det at kunne læse tidligt helt klart differentierede mellem moderat og højt begavede børn i deres studier. Næsten 43 % af børn med en IQ 170+, Terman's talentfulde gruppe læste før en alder på 5 år, sammenlignet med 18% i stikprøven som helhed, mens 13% af IQ 170 gruppe læste før en alder af 4 år.

Inden for de sidste 30 år er bøger blevet mere tilgængelige for små børn gennem tv og andre reklamemedier, og undersøgelser viser en endnu større forekomst af læsning blandt begavede børn i de tidlige år. VanTassel-Baska (1983) rapporterede - at 270 højt begavede 13-14-årige havde opnået score på 630 på skolemateriale egnethedsprøve - Matematik (SAT-M) eller 580 om skolemateriale egnethedsprøve-verbal (SAT-V). Disse scoringer placerede dem over 90 percentil på en test standardiseret på college-bundet seniorer. VanTassel-Baska konstanterer, at fuldt 80% af denne gruppe var læsning 5 og 55% i alderen 4 år. Mere end 90% af Gross's emner med en IQ 160 + kunne læse før deres 5-fødselsdag.

Forskning konstaterer, at børn der demonstrere en gammelklog udvikling af tale og bevægelse har stor sandsynlighed for at udvikle læsefærdighed væsentligt tidligere end deres jævnaldrende (Hollingworth, 1942; Gross, 1993). Forskningens litteratur om de højt begavede indeholder et væld af oplysninger om meget begavede børn, der lærte at læse enten uden hjælp eller med minimal hjælp fra deres forældre.

Der er to bemærkelsesværdige resultater af den gammelkloge tale, udviklet motorik og læsning blandt de højt begavede. Først giver den usædvanlige tidlige mobilitet blandt meget begavede børn dem mulighed for at bevæge sig rundt på egen hånd, og dermed kan de udforske omgivelserne for sig selv flere måneder tidligere end deres jævnaldrende med de gennemsnitlige kvalifikationer. Mens deres meget tidlige sprog giver dem mulighed for at udtrykke deres idéer, søge information og interagerer verbalt med deres forældre og familiemedlemmer i en alder, hvor andre børn er kun begyndt at eksperimentere med mundtlig kommunikation. Både tidlig bevægelighed og tidlig sprog bidrager betydeligt til børnenes evne til at tilegne sig og bearbejde oplysninger, og dermed styrke den krystalliserede intelligens.

Deres tidlige læsning giver dem adgang til en informations-bank, som normalt ikke tilgængelige for børn indtil flere år efter skolestart. Det andet, som er forskellig fra deres jævnaldrende de er identificerbare fra en tidlig alder, ikke kun for deres forældre, men til naboer og andre medlemmer af samfundet. Det er vanskeligt enten at ignorere eller at skjule et barn såsom Andrew i Gross's undersøgelse, der med sine 2 år har udviklet en passion for numre, og som informere fremmede der venter på en bus, de havde, 37 knapper på deres tøj! Holdningerne til Andrew's intellektuelle fremmedlighed varierede. Nogle mennesker i den linje, ville reagere med en morsomme grin, eller engagere ham i samtale, andre vil rynke panden eller demonstrativt vende ryggen til denne lille valmue, der var vokset alt for høj og for hurtigt.

Kilde: Small poppies: Highly gifted children in the early years
Tilbage til toppen Go down
Ann_P
Gæst



IndlægEmne: Interessant at læse   Man mar 30, 2009 6:49 am

Jeg har tvillinge drenge på 24 måneder. De har svært med sproget, bliver udsat for 3 forskellige hver dag. Tysk, Dansk og Svensk. De kan en del ord men for at hjælpe dem med lyde har vi leget med bogstaver.

Resultatet er meget forskelligt. Den ene læser korte og nemme ord, og kan alle bogstaver med lyde, den anden kan halvdelen af alfabetet og udpege sit eget navn blandt en række andre (tilfældige) ord.

Selv lærte jeg at læse i en meget tidlig alder (før 3) og har 2 store piger, der begge læste moderat tidligt, men talte meget tidligt (før 1 1/2 år i sætninger).

Skal nu blive interessant at følge de små drenge, de skal jo have lov at udvikle sig herfra i eget tempo.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Udviklingsforskelle for højt begavede børn   Man mar 30, 2009 7:31 am

Det lyder da rigtig spændende.
Vi har også 2 drenge med 21 måneders forskel, de er også meget forskellige.
Den ældste kunne f.eks. alfabetet som 2 årig og den yngste som er 4½ nu, kan det halve af alfabetet.

Hvor i mod min datter på 19 år absolut ikke viste tegn på at kunne alfabetet før hun startede i skolen, det gik så til gengæld også meget hurtigt.

Jeg er dog ikke i tvivl om at de alle er børn med særlige forudsætninger.

Håber vi hører mere til jer.

God vind!

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Ann_P
Gæst



IndlægEmne: De to tvillinger er nu 2 år og 10 måneder...   Tirs sep 08, 2009 8:12 am

Hej Admin,

Tak for dit indlæg, det er interessant at høre om andres børn der også udvikler sig helt forskelligt.
I dag er drengene 2 år og 10 måneder, Tvilling A som kan de fleste bogstaver, har ikke udviklet sig så hurtigt men taler tilgengæld mange tyske ord, flere end sin tvilling. Tvilling B, som allerede for 10 måneder siden kunne alle bogstaver lyde etc. kan nu begynde at stave til ord og har i dag skrevet sine første bogstaver.
Han tegner slet ikke, interesserer sig ikke for det, men idag fik han selv den ide at han kunne "tegne" nogle bogstaver og det gjorde han så. O og P, ikke perfekt men læsbart helt klart, så fra ingen fantasi med tegninger til "jeg vil skrive bogstaver", det må handle om motivation. Selv når vi helt undlader at lege bogstaver med ham, skal han nok selv minde os om det.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Udviklingsforskelle for højt begavede børn   Today at 9:48 am

Tilbage til toppen Go down
 
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Artikler-
Gå til: