Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
bmsf penge milepæle sensitive børnehave asperger gifted asynkron chips wppsi underydelse efterskole legoland raven test ADHD mensa Kuno tegner dyslexia WISC psykolog skolestart maja mobning kyed
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Hvorfor og hvornår skal der testes?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors jul 31, 2008 6:40 pm

Citat :
Hun bliver 2 år midt i august. Hvornår kan børn testes?

Vh
K.

Jeg vil vent til hun er 6 år gammel. Samtidig vil jeg også tænke på det følgende:

Hvorfor skal et barn testes?

Svaret på spørgsmålet "Hvorfor?" er den samme for begavede børn som for ethvert andet barn: Du skal prøve at besvare et spørgsmål. Prøverne kan give detaljerede oplysninger om barnets læringsbehov til forældre og lærere, herunder identifikation af begavelse og efterfølgende kan resultaterne bruges i pædagogiske planlægning af barnets undervisning. Prøverne kan også tilbyde oplysninger for tidlig indgriben i indlærings forskelle, og således tilpasse barnets uddannelse efterfølgende. Og du skal teste, når du har brug for svar på nogen af disse spørgsmål.

Hvornår skal der testes?

Hvornår er barnet alt for ung / for gammel til test? Den anbefalede aldre til at teste, for giftedness er 4-8. Efter 8 års alder rammer barnet WISC testens loft, og allerede i 6 års alderen rammer barnet WPPSI testens loft. Herudover kan negative virkninger såsom "underachievement" eller "underpræstation" og tilbagetrækning allerede starte i begyndelsen af barnets skolegang for begavede børn. Tidlig identifikation er nøglen til en ordentlig social og akademisk placering for begavede barn.

Skoler, på den anden side anbefaler undersøgelser senere, ofte så sent som i 3. klasse eller ved 8 eller 9 års alder. Forskning viser, at for den gennemsnitlige barn, IQ resultater er pålidelige omkring 8-årsalderen. Observationer af begavede børn (reelt er behov for forskning) viser, at pålidelighed i IQ-resultater er opnået meget yngre i denne population! Måske er det derfor at de fleste skoler, med programmer for Gifted Children i udlandet, anbefaler at børn testes i det år deres "begavede undervisnings program" begynder.

I mellemtiden siges det ofte, at "alle børn er på det samme niveau ved 3. klasse". Nej, det gælder ikke for begavede børn, de fortsætter med at lære hurtigere, og kommer yderligere foran deres jævnaldrende. Men ... børn der er "paced", som deltager i de fleste akademiske før-skole programmer, som bliver undervist i hjemmet ( Obs. at bliver undervist udefra barnets efterspørgelsen er noget helt andet!), og læser nogle ord når de starter i skolen, og laver lidt matematik ... disse børn ofte falder tilbage til at "gennemsnitlige" ved 3. klasse, når de andre børn har også lært at læse.

Problemet er, at nogle begavede børn også synes at være faldet tilbage, takket være deres sociale udvikling - de indser, at de er forskellige, måske også at det med at tænke anderledes er dårlig, eller finder på at være mindre socialt acceptabelt i skolen, så de går under jorden. For nogle (oftest piger) er det en permanent tilstand; andre ikke kan holde det ud at skjule sig og "eksplodere i frustration" på et tidspunkt i senere skolegang!

Hvad skal du vide om det test der anvendes?

"Lofter, det højeste punkt du kan opnå i en test, varierer fra test til test, og inden en test, fra subtest til subtest. De kan også variere baseret på barnets alder. WPPSI, for eksempel har lavere subtest lofter tæt på toppen alder af 7 år 0 måneder. Det er foreslået af udgiveren, at begavede børn over 6 år 0 måneder skal testes i stedet på sin søster testen, WISC. WISC har også loft problemer i nærheden af sin alder grænse på 17 år 0 måneder. Begavede børn over 12 år er ofte anbefalet at vente og blive testet på WAIS (voksen form), når de er gamle nok, dvs. 16 år 0 måneder. "

For både WPPSI og WISC test angiver resultater af subtests i interval (17 - 19), at barnet nået loftet for testen, og bør re-testet ved hjælp af en test, som kan skelne meget begavede børn. På nuværende tidspunkt er den eneste sådanne test til rådighed, er Stanford-Binet LM. Den anvendes, så vidt jeg ved, ikke her i landet."Don't Throw Away the Old Binet by Dr. Linda Silverman and Kathi Kearney


Selve Test

- Har den person der skal test barnet erfaring i prøvning begavede børn?

PPR siger at de har alle erfaring i at teste begavede børn. Der er bare det at der kun findes et håndfuld psykologer der arbejder med testning af højtbegavede børn på verdensplan.

- Har hun eller han et godt ry blandt dine "begavede samfund"?

- Har barnet haft en god oplevelse?

Et barn der ikke kan lide test personen vil ikke præstere, et barn der siger fra bør ikke presses da barnet i så faldt hellere ikke vil præstere.

- Synes du det prøveresultater, afspejler dit barns evner?

Hvis ikke, finde en anden udtalelse da denne test formendeligt vil blive anvendt til dit barns fremtidig skolegang og du vil intet kunne stille op!

Kilder: www.hoagies.org, http://gtworld.org samt diverse bøger og artikler.
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: ..skal, skal ikke testes   Tors aug 07, 2008 1:40 am

Vi er i tvivl, men vi er også i tvivl om Malthe er mere end almindeligt godt begavet. Når jeg læser alle jeres historier herinde er der bare så mange situatuationer jeg kan genkende, men jeg sidder stadig med tvivlen tilbage. Jeg ved godt at alle børn med særlige forudsætninger ikke kan punktsvejse under vand i en alder af 2, men hvis nu han kunne, så kunne det måske overbevise mig Wink

Malthe har altid været pudsig. Han har aldrig været tidligt motorisk, faktisk fuldstændigt alderssvarende, hvorimod vores store datter kunne sidde selv i en alder af 4 mdr. kravle som 6 mdr. og gå da hun var 10½ mdr. Han var tilgengæld 'hardcore' finmotorisk, vi har altid 'undskyldt' det med, at han han havde godt tid til at lære alle disse ting, når han nu ikke kunne kravle, gå osv Rolling Eyes

Da Malthe var omkring 2 år, blev min venindes søn diagnostiseret med infantil autisme, hvilket hun ganske naturligt var frygteligt ked af. I forbindelse med mange af de samtaler vi havde efterfølgende, sagde hun til mig på et tidspunkt, at vi nok også kom i kontakt børnepsyk på et tidspunkt med Malthe. Det var ikke sagt i en ond mening, mere en konstatering af, at han er/var pudsig. Jeg glemte sidenhen kommentaren, men den vendte tilbage til mig, sidste år i december, hvor vi til en samtale med hans kontaktpædagog nærmest fik kastet diagnosen grænseautist og gårzonebarn i nakken. Jeg var i chok, hvorfra disse konklusioner kom fra er en længere historie. Samme veninde som tidligere, støttede mig heldigvis, og jeg kom igen i tænke om hendes kommentar et par år før, og spurgte derfor, om det også var sådan noget hun havde haft mistanke om. Det var det ikke. Hun ville ikke sige noget den gang, men hende og hendes mand (som begge er skolelærere) havde siden Malthe var 1 år haft mistanke om, at der foregik meget mere oppe i hans lille hoved i forholdt til andre jævnalderne. Før dette havde jeg aldrig skænket det en tanke Smile

Nu snart et år efter skal vi til den længe lovede opfølgningssamtale. Malthes kontaktpædagog er (heldigvis) nærmest vendt på en tallerken. Nu fortæller hun, at hun forventer, at han får en PHD på universitet (jeg er sådan set ligeglad..Malthe vil være bygningssnedker eller brandmand), at Malthe kan udlede konklusioner, som andre børn og nogle voksne næsten ikke kan. At Malthe er mere end almindeligt udspekuleret i sine forsøg på at få folk til at gøre ting for ham, og at Malthe ved ting, som bestemt ikke er alderssvarende.

Hvis jeg spørger mange af mine bekendte (som er folkeskolelærere), om man bør få sit barn testet inden folkeskolen, siger de fleste faktisk 'ja tak'. Hvis der er begrundet mistanke, så er det lettere for dem at gøre deres arbejde ordenligt fra startet, hvis de er ordenligt forberedte.

Så hvad gør vi ? Pædagogen mener udfra vores korte samtaler, ikke at der umiddelbart er behov for at sætte hele systemet i gang, da han fungerer nogenlunde i børnehaven. Men han skal jo ikke gå i børnehave hele sit liv, og vi kender jo også alle til de ventetider, der desværre er inden for det offentlige regi Crying or Very sad Hvis I andre har fået testet, har det så været via børnepsyk, PPR eller en privatpraktiserende psykolog. Og har I andre været nødt til at insistere på - overfor børnehaven - at blive sendt videre ?

Mette og Malthe 4½ år undskylder at indlægget blev langt tongue
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors aug 07, 2008 2:18 am

Simpelt: Ring til PPR og aftale en tid med dem. Hvis de siger at der skal ventes til han er 8/9 ... eller du får den kommentar i stil med "han fejler jo ikke noget" så skal du finde ud af hvordan du vil derfra.

Enten kan du skrifteligt anmøde om en test ved at belyse "hvorfor" det er nødvendigt eller betal for den selv. Det bliver svært at få PPR til at teste ham hvis skolen eller BH ikke er "med på ideen".

Selv da vi havde en Ravnestest i hånden, mente PPR ikke at den betod noget pale , så tog det 11 måneder og 14 måneder før de testede børnene. Det var vel og mærke det barn med stor problemer der skulle vent længst fordi BH skulle indstille ham. Så om barnet har problemer eller ikke har så er det hos den enkeldte lærer eller pædagog om de vil indstille barnet. Uden deres samarbejde er det nærmest umuligt at få en test via den offentlige.

En anden ting er hvad håber "du" at opnå med testen?

Husk:
Citat :
Selve Test

- Har den person der skal test barnet erfaring i prøvning begavede børn?

PPR siger at de har alle erfaring i at teste begavede børn. Der er bare det at der kun findes et håndfuld psykologer der arbejder med testning af højtbegavede børn på verdensplan.

- Har hun eller han et godt ry blandt dine "begavede samfund"?

- Har barnet haft en god oplevelse?

Et barn der ikke kan lide test personen vil ikke præstere, et barn der siger fra bør ikke presses da barnet i så faldt hellere ikke vil præstere.

- Synes du det prøveresultater, afspejler dit barns evner?

Hvis ikke, finde en anden udtalelse da denne test formendeligt vil blive anvendt til dit barns fremtidig skolegang og du vil intet kunne stille op!
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors aug 07, 2008 2:44 am

Mejohka Du skal skam ikke undskylde dit indlæg er langt :-)

Vores datter fik lavet en WISC III dk hedder den vidst i 1 klasse, og hun kunne ved gud ikke spille violin på et ben mens hun sagde gange tabellen. Hun var bare lærenem og pudsig.

Den test kom i kraft pga skole læerens anbefaling. Christina fulgte slet ikke klassens niveau og derfor mente de rent faktisk hun var "under" begavet. ikke Normal begavet eller andet. Testen viste jo så noget helt andet og de fik alle et chok, men så begyndte de og sige der må være andet galt med hende, vi vil have hende på Børnepsykiatisk hospital. vi isagde NEJ med store bogstaver, og sagde vi kunne gå med til en nerolog. Han sagde hvad skal det pigebarn dog her, og sendte os hjem igen.

Så Skole psykologen kunne godt tolke testen, men mente bestemt også der måtte være andet. Og straks begyndte de og tale ADHD. også kom der nedsættende bemærkninger som, Hvis hun nu er så klog hvorfor ved hun så ikke dit og dat.

Vi fik bekræftet af Ole Kyed den var god nok, Han fik alt råmateriale sendt over til sig, og vi fik senere testet Christina pga hendes selvværd over ved ham.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors aug 07, 2008 2:59 am

Hehehe Lone,

Havde lige i dag en lille samtale hvor jeg også fornemmede qat der er "usynlige ting kloge børn burde kunne" ...
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors aug 07, 2008 3:30 am

Test af Patrick

Jeg havde ingen problemer med at få Patrick testet, da han var knap 4 år.
Jeg sagde til BH at han var intelligent, men de troede mig ikke. Fra BH kontaktede PPR til vi fik ham testet gik er kun 3 mdr.
Jeg tror det har meget med at gøre hvilken kommune man bor i.
Det skal siges jeg har sendt et opslag ang. intelligente bør til alle PPR afdelinger i landet. Der er efterhånden så meget fokus på vores børn. Det som kan være problemet er at der ingen penge er i kommunerne.
Loven siger at alle har ret til at få testet deres børn, hvis de mener at der er et problem.
Så som hilde skriver kontakt PPR, hvis BH ikke vil indstille din søn.

Jeg har også af min læge fået tilbudt at sende Patrick til speciallæge det sagde jeg nej til, da Patrick ikke "fejler" andet end han har et virkelig godt hoved.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: ...test eller ikke test   Tors aug 07, 2008 5:07 am

...det jeg/vi håber på at få ud af en eventuel test, er en forklaring på, hvorfor han er så pudsig, at der ligesom er nogle brikker, der falder på plads Surprised , misforstå mig ret, vi elsker ham selvfølgelig, for den han er, men jeg synes det indimellem kan være ekstremt hårdt arbejde, for vi skal bare være psykisk på toppen og 'på' hele tiden Shocked Det næste vi ville ønske at opnå, var nogle flere 'værktøjer' og måske et netværk til at hjælpe ham/os, for vi føler ofte, at vi står meget alene med alle vores udfordringer.

Jeg har skrevet til psykologen Berit Zankel, som jeg har fået anbefalet af en tidligere kollega. Hun mente, at det lød til at vi havde en meget interessant søn, og hun synes, vi skulle bestille tid til en konsultation ved hende, hvis vi ikke følte, at vi nåede nogen steder i børnehave regi.

Grunden til jeg skrev her var, at I er almindelige mennesker, ligesom min mand og jeg, og I har alle på et tidspunkt stået, måske står I stadig, i samme position som mig, så derfor havde jeg det godt med jeres høre jeres input også.

Mette og Malthe
Tilbage til toppen Go down
Helene




IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors aug 07, 2008 8:49 pm

Jeg må sige jeg synes det er utroligt frustrerende når man har et barn der er intelligent, at der altid bliver sat spørgsmåsltegn ved den konstatering, ikke nok med at de bliver sat i bås med hvad man kan og ikke kan, nej så bliver det nærmest betragtet som en sygdom. Det er somom at de her dejlige børn hellere må have et mentalt problem som autisme eller ADHD etc. end de må være de specielle børn de er ( på den positive måde)Jeg kan blive virkelig harm over det.  Mad Der har været et par gange nede i Michelles børnehave, hvor de har stillet spørgsmål omkring hendes adfærd der kunne lede hen mod at de synes hun har autistisketræk. Hun har et iltert temperament der tydeligt kan komme til udtryk hvis ikke tingene omkring hende sker som hun havde planlagt. Hvis hun ved hun skal have sandaler på og hun bliver formanet til at tage gummistøvler på kan hun gå helt i spåner over de bare trækker det ned over hovedet på hende. Eller hun en dag får den ide at når de lukker døren indtil stuen hun går på, bryder fuldstændig sammen for, så kan mor og far jo ikke finde mig. Og straks er det fordi pigen fejler noget. Vi har besluttet os for at Michelle skal testes, om det så lige bliver igennem kommunen eller privat, ved vi ikke endnu. Det er et spørgsmål om hvad vi mener kommer til at tjene Michelle bedst i fremtiden.Vi vil også have hende på en anden stue i børnehaven, de har en skovbørnehave som vi tror kan blive en bedre løsning for hende i børnehave livet, der har hun mulighed for at udfolde sig og udforske. Hun interessere sig meget for dyr både store som små.
Jeg har lagt mærke til herinde at der er stor forskel på hvad børnene kan og interessere sig for. Så jeg tror også man som forældre til kloge børn skal passe på ikke at måle ens eget barn med andre kloge børn. Min datter spiller ikke skak og kan ikke læse flydende ( Hun er 3 år) men så er der andre ting hun kan som fortæller hun er mere end almindelig intelligent. sunny
Helene
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors aug 07, 2008 10:45 pm

Helene skrev:
Jeg har lagt mærke til herinde at der er stor forskel på hvad børnene kan og interessere sig for. Så jeg tror også man som forældre til kloge børn skal passe på ikke at måle ens eget barn med andre kloge børn. Min datter spiller ikke skak og kan ikke læse flydende ( Hun er 3 år) men så er der andre ting hun kan som fortæller hun er mere end almindelig intelligent. sunny
Helene

Nemlig Helene du har fuldstændig ret. Det afholder så desværre ikke diverse medier i nårr de skal fortælle om vores børn, de gerne vil fremstille dem som små "kloge" Åger. Vi var ude for Århus stiftidende de spurgte om hvor høj vores datters intteligens var, det var åbenbart ikke nok i avisen og skrive hun lå over Mensa niveau. Vi sagde det ikke, da det er ligeså en følsom oplysning for vores datter som alt andet i hendes teenageliv.

I det hele taget er der kun få der ved hendes intteliges. For Christina er det jo heller ikke vigtigt og vide om hun har en intteligens på 131 eller 140, det er jo ikke det som bringer mig min Audi A6 siger hun, det er hårdt arbejde Very Happy

Medierne har det også tit med, de helst viser dem jeg vil kalde de extremme BMSF. Altså dem der kunne læse da de var 2 og har meget stor viden om et enkelt emne, De skriver ikke så meget om de børn som bare er pudsige og ikke kan noget specielt, men igen det sælger jo ikke aviser vel.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Tors aug 07, 2008 10:52 pm

Mejohka skrev:
...det jeg/vi håber på at få ud af en eventuel test, er en forklaring på, hvorfor han er så pudsig, at der ligesom er nogle brikker, der falder på plads Surprised , misforstå mig ret, vi elsker ham selvfølgelig, for den han er, men jeg synes det indimellem kan være ekstremt hårdt arbejde, for vi skal bare være psykisk på toppen og 'på' hele tiden Shocked Mette og Malthe

Ja og det er også en rigtig vigtig grund til at man vil teste sit barn. For det er exstremt hårdt ikke og vide, hvad der er "galt" men kun kan se der er nogle ting, som slet ikke passer med andre børn.

Når man så har resultatet og uanset hvad det siger, så har man meget større mulighed for at kunne hjælpe sit barn.

For Christinas vedkommende, så går hun altid (desværre) og tumler med alle problemer over længere tid, uden vi ved noget. Så en dag bryder hun totalt sammen og nu ved vi fra Ole Kyed vi IKKE må trøste hende med det samme, men skal lade hende græde/rase ud så får vi mest afivde, også må vi tage hende ind til os og trøste hende og snakke efterfølgende om hvad der er gået galt. Christina har faktisk lige haft sådan en tur pga en filosofi opgave, de skulle skrive om forståelse og wow hvor en selvindsigt, men øv hvor gjorde det ondt og læse hvor meget tid hun bruger på andre skal kunne lide hende, selv på Mentiqa.

Første gang Christina fik den nedbrudstur der blev vi dybt chokeret og anede jo ikke hvad vi skulle gøre, så jeg skrev til Ole Kyed og han ringede mig op om aften, og gav mig gode råd. De hjælper men det er aldrig sjovt hver halve år og skal se sin datter total nedbrudt.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Fre aug 08, 2008 2:37 am

Mejohka skrev:

Grunden til jeg skrev her var, at I er almindelige mennesker, ligesom min mand og jeg, og I har alle på et tidspunkt stået, måske står I stadig, i samme position som mig, så derfor havde jeg det godt med jeres høre jeres input også.


Jeg er glad for at du skriver vi er almindelige mennesker, for det er vi og det er vores børn også.

Det er ikke nemt at have børn som er "anderledes" for så kan man risikere at få at vide det er os forældre der er noget i vejen med. Hvis så børnene kan noget ekstraordinært, så pacer vi dem. Det er ikke altid nemt.
Så bliver vi jo nød til at få testet vores børn. Risikoen er så, får børnene så en forkert diagnose, på grund af uvidenhed fra f.eks. PPR. Derfor har jeg sendt opslag om min hjemmeside til alle PPR.
Det er også super du have testet ved Berit Zankel, da hun kender til emnet. Godt gået.

Jeg har også en datter, som jeg kunne have hjulpet lidt bedre, hvis jeg havde vidst at hun var intelligent, idag er hun 18 år.
Jeg har også en søn på 26 år som har fået en diagnose som lidt damp for 10 år siden. Han har så været til psykiater, da han er meget diprimeret, men nu er han ikke damp mere, de kunne ikke finde ud af hvad der var i vejen.
Jeg må nok ærlig sige, jeg tror bare han er intelligent, men efter diagnosen han fik, er han "ødelagt", forstået på den måde, vi har aldrig forstået ham.
Min store søn og Patrick på 5 ligner meget hinanden af væsen. Den store søn viste dog ikke tydelige tegn som Patrick med tal osv.
Intelligent er jo mange ting, vi så det bare ikke.
Dette er et meget ømt punkt for mig, for hvad kan jeg gøre for ham nu? Det er svært og det gør ondt. Sad

det er en meget lang historie og den vil jeg ikke komme nærmere ind på for min søns skyld.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
ulykkeli
Gæst



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Lør apr 18, 2009 2:58 am

Tak for kigget på jeres side. Jeg er mor til en dreng på 6, som ikke trives. Jeg magter ikke at vente på PPR, da det ser ud til at have lange udsigter. Jeg har lige et lille spørgsmål... Det lyder måske latterligt og egentlig er jeg frustreret over, at det skal have en betydning!! Ingen pris burde jo være for dyr til vores børn, men alligevel er jeg i en situation, hvor jeg må tænke på det. Er der nogen af jer, der ved, hvad en undersøgelse hos Berit Zenkel vil beløbe sig til?? på forhånd tak
Mvh en ulykkelig mor
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Lør apr 18, 2009 3:19 am

Hej

Jeg har fundet et link til Berit Zankels priser http://www.beritzankel.dk/

Du må nok regne med 2000-3000 kr. ialt.
Prøv at ring til hende, jeg er sikker på du kan få en pris uden at føle dig forpligtet til at bruge hende.

Jeg forstår godt at det er svært at vente på PPR, når ens dreng er ulykkelig. Hjælper det ikke at banke i bordet?

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
ulykkeli
Gæst



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Lør apr 18, 2009 6:55 am

Synes det er svært - som at slå i en dyne. Jeg ved heller ikke om sønnikes vanskeligheder skyldes, at han er intelligent i videre udstrækning, men uanset, så er jeg sikker på, at Berit er den bedste til at vurdere ham.Jeg har tidligere oplevet hende ved netværksmøder i kommunalt regi, hvor hun desværre ikke er mere. Og hun er rigtig dygtig!! Tror jeg smider hende en mail. Tak for svaret;-)
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Lør apr 18, 2009 6:58 am

Det var så lidt det er derfor vi er her. Du er velkommen tilbage hvis du vil spørge om mere, og husk intet er for dumt at spørge om.
Vi andre har også været frustrerede og i vildrede. Så du er ikke alene.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Sara
Gæst



IndlægEmne: ja hvad er intelligens...   Ons feb 03, 2010 9:08 am

Jeg har en pige på 3½, jeg også tænker har særlige forudsætninger.
Jeg kan tjekke af på mange ting på listerne, men ikke alle. Måske er de der ikke, måske lægger jeg ikke mærker til det eller også kommer de senere..

Men jeg bruger virkelig lang tid på at tænke over på hvilken måde ens barn skal være intelligent for at være "et barn med særlige forudsætninger".
Der er i diverse forum, medier m.m. stor fokus på at ungerne kunne læse da de var 2 o.s.v., o.s.v.
Jeg tror nu på at der er mange former for intelligenser, bogstaver, tal, musik, sprog, sociale evner m.m.

Derfor tænker jeg også om nogen herinde kunne fortælle mig, hvad disse tests indebærer. Er det hele bygget op over tal og bogstaver, eller...?
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Ons feb 03, 2010 8:10 pm

Sara skrev:
Jeg har en pige på 3½, jeg også tænker har særlige forudsætninger.
Jeg kan tjekke af på mange ting på listerne, men ikke alle. Måske er de der ikke, måske lægger jeg ikke mærker til det eller også kommer de senere..

Men jeg bruger virkelig lang tid på at tænke over på hvilken måde ens barn skal være intelligent for at være "et barn med særlige forudsætninger".
Der er i diverse forum, medier m.m. stor fokus på at ungerne kunne læse da de var 2 o.s.v., o.s.v.
Jeg tror nu på at der er mange former for intelligenser, bogstaver, tal, musik, sprog, sociale evner m.m.

Derfor tænker jeg også om nogen herinde kunne fortælle mig, hvad disse tests indebærer. Er det hele bygget op over tal og bogstaver, eller...?

det bedste du kan gøre er at læse en bog skrevet af Ole Kyed. den finder du her: http://olekyed.dk/side-11.htm

læs om forskellige tests her - mere er der ikke i det. du kan også læse hvorfor der skal testes. Vigtigst er at en test i sig selv ikke er "altvidende" men at det er en kombination af ting.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Hvorfor og hvornår skal der testes?   Today at 8:13 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Hvorfor og hvornår skal der testes?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: