Jeg kan desværre ikke vise hele artiklen, da jeg ikke har fået svar på tilladelse, men har lagt linket nederst.
Vurdering af begavede børn
af Julia Osborn
Vurdering begavede børn, der ligner og adskiller sig fra vurderingen af andre typer af børn. Selvom områder, der skal vurderes er ens for alle, for begavede børn, vurdering teknikker og tests kræver særlige karakteristika. Mens de fleste fagfolk er uddannet til at vurdere mange slags børn, nogle er specielt uddannet til at vurdere, i dette særlige område. Den generelle opfattelse er, at disse unge, med evner og styrke på mange områder, har ingen særlige behov, uddannelsesmæssige eller på anden måde, at fortjeneste alvorlige kliniske opmærksomhed. Af denne grund er det vigtigt, at forældre der har mistanke om, at deres barn kan være begavede søger efter en professionel med erfaring i at arbejde med denne population. Viden om denne praksis kan hjælpe forældre med denne søgning.
Testing versus vurdering.
Disse to aktiviteter er ofte diskuteret sammen og kritiseret sammen, når de i virkeligheden, de er helt anderledes. Som psykolog, jeg har gjort begge dele og vil fortsat gøre både for meget forskellige årsager. Testning, eller i den individuelle forvaltning af et standardiseret test, betyder præsentere teststoffer efter meget specifikke forud fastsatte retninger og på grundlag af en nøjagtig verbal script. Resultaterne er som regel rapporteres som numre. Dette er en begrænset aktivitet og de oplysninger, at det giver samme måde begrænset. Vurdering på den anden side omfatter standardiserede test administration, men rækker langt videre end det. God test administration bør være den samme fra person til person, det vil sige, det skal være uafhængige af personlig erfaring og personlige synspunkter. Vurdering, især klinisk vurdering, er stærkt afhængig af træning, teoretisk orientering, personlig erfaring, forskning viden og klinisk erfaring. I god test administration, skal den person, der administrerer Testen bør ikke have en væsentlig indvirkning på testresultater; i bedømmelsen, skal den person laver den vurdering har en væsentlig indflydelse på det endelige resultat. Af disse grunde, vurdere børn er en del videnskab og en del kunst. Videnskaben del er ligetil og i vid udstrækning vedrører testning. Kunsten del er vanskeligt at beskrive, svært at undervise og væsentlige.
http://66.102.9.104/translate_c?hl=da&sl=en&u=http://www.hoagiesgifted.org/assessing_gifted_print.htm&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.ri.net/gifted_talented/parents.html%26hl%3Dda&usg=ALkJrhhcArqT08lW0A_pOIqmkJI3kWQBsw