I Danmark er der i de senere år kommet mere og mere fokus på talenter og børn med særlige forudsætninger. Skal Danmark klare sig i den globaliserede verden, skal alle børn have den bedst mulige uddannelse – også de talentfulde og særligt begavede. Artiklens forfatter beskæftiger sig ud fra en teoretisk synsvinkel med talentbegrebet, og hvorledes vi spotter og udvikler talenter.
Hvem er de talentfulde?
At få øje på og spotte de talentfulde elever kræver, at vi ved, hvad det er, vi skal se efter, og forstår, hvad talentbegrebet indbefatter. Det kræver vilje til at tilegne sig ny viden, få ny indsigt og åbne sanserne for, hvilke karakteristika vi skal søge efter. Jo før i barnets udvikling, jo bedre. Alt for ofte taber børn lysten til at lære i de første skoleår (Hansen et al. 1992).
Talentbegrebet
Mange, heriblandt forskere, har i flere generationer – og uden at være nået frem til noget entydigt – forsøgt at definere begrebet talent, intelligens og særlig begavelse, (giftedness eller highly able, som ingenlunde er særlig præcise eller definitorisk klare). Tværtimod eksisterer der divergerende opfattelser af dette meget komplekse begreb (Kokot, 2001).
Talentspotning – hvordan?
Talent
Når man pludslig bliver et talent
Talent – hvem? Mig?!