Resumé
Projektet: Skolens mode med elever med særlige forudsætninger sætter fokus på et af skolens kontroversielle og uopdyrkede områder, - udfordring af elever med stort indlærings- og talentpotentiale. Projektet er banebrydende i Danmark inden for et i de seneste årtier tabubelagt område. Folkeskolens kultur har traditionelt været gearet til at tage hånd om den store brede gruppe elever og de ressource
svage.
I den 4-årige periode projektet har eksisteret er der bl.a. med udgangspunkt i OECD under-søgelser over danske skoleelevers faglige kompetence, og med initiativer fra den danske regering, rettet øget opmærksomhed generelt på børnenes faglige udbytte af skolegangen og mere specielt på talentudvikling af de ressourcestærke.
Hvor det tidligere var nørdet og ikke 'in' at være klog og dygtig, tillægges ordene i dag andre mere positivt ladede medbetydninger.
Forsknings-udviklingsprojektet har bevaret sin oprindelige udformning med et bredt perspektiv og med øjenåbnerkarakter, selv om de søgte økonomiske midler til forskningsdelen ikke er blevet bevilget.
Projekt elever med særlige forudsætninger Lyngby-Taarbæk