Jeg har i dag fået at vide Patrick har haft en chips opgave hvilket en en kognitiv prøve for at se hvordan han tænker og løser problemer på det givne tidspunkt. Det har de gjort for at have nemmere ved at finde nogle opgaver til ham. Ligeledes vil læreren tage kontakt til læsekonsulenten og derefter skal vi til møde og snakke om hinandens forventninger for skoleåret.
Det nedenstående er skrevet på www.dpf.dk om chips
CHIPS er udformet med henblik på at vurdere barnets kognitive udviklingstrin, dvs. hvorledes barnet tænker og løser problemer og opgaver på det givne tidspunkt. Der er ikke tale om en egentlig intelligensprøve, men derimod om et værktøj til planlægning af undervisning. En kortlægning af den enkelte elevs nuværende udviklingstrin er derfor relevant i forbindelse med undervisningsdifferentiering, men også i forbindelse med skolestart eller ved mistanke om udviklingsforstyrrelser.
Opgaverne i CHIPS bygger på den almene, kognitive udviklingsteori. Børn menes at bevæge sig fra situationsbestemt kognition i 2-4-årsalderen, skifte til global kognition i 5-6-årsalderen (dvs. omkring skolestart), over analytisk-syntetisk kognition i 7-9-årsalderen for at opnå helhedskognition ca. i 10-11-årsalderen. Hvordan opgaverne løses giver en god indikation af, hvor præcist i dette udviklingsforløb det enkelte barn befinder sig.
CHIPS-opgaverne findes i tre forskellige udgaver: CHIPS til skolebørn kan anvendes både individuelt og som klasseprøve fra 5-års- til teenagealderen. CHIPS for småbørn (5-7 år) og Mini-CHIPS (3-4 år) er individuelle prøver med afpasset sværhedsgrad i forhold til ovenstående udviklingsteori.
Håber det kan bruges til noget konstruktivt.
Det er svært at være positiv med så mange dårlige oplevelser i Børnehaven.