Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Vil godt læse i skolen EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Vil godt læse i skolen EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Vil godt læse i skolen EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Vil godt læse i skolen EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Vil godt læse i skolen EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Vil godt læse i skolen EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Vil godt læse i skolen EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Vil godt læse i skolen EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Vil godt læse i skolen EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
gifted skole børnehave hilde children privat mentiqa begavede wisc Århus
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Vil godt læse i skolen

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Admin
Admin
Admin



Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyOns Sep 10, 2008 7:44 am

Det er lidt sjov og alligevel lidt ærgeligt.
Patrick er begyndt at læse små almindelige bøger for alderen 1-2 klasse. Han har læst nogle få ord herhjemme men ellers ikke vist hvad han kunne med læsning.
I skolen kan han læse som en sidst i 1. klasse men herhjemme vil han slet ikke læse. Han bliver negativ hvis der lige er et ord han ikke kan, derfor nægter han at læse herhjemme.
I skolen er der ingen problemer med hans temperment.
Jeg lavede så nogle ord fra bogen han har med hjem på noget papir. Dem lagde jeg så på gulvet, sagde en sætning fra bogen, så skulle han bruge fødderne til at lave sætningen, det kunne han godt.
En ide til at det måske bliver lidt sjovere at læse.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyFre Sep 12, 2008 2:44 am

Med tålmodighed og bestemt tone er Patrick begyndt at læse her hjemme, bare en lille side.
Det lyder sikkert hårdt men han må ikke spille computer før han har læst en side i hans bog fra skolen. Mærkeligt lol! så kan og vil han godt læse. study
Intelligente børn har det med ikke at ville arbejde,hvis der skal arbejdes lidt for sagen.

Læren sagde til mig, hun kunne godt tænke sig at han fordybede sig i det han lavede, men hvis det ikke interesserer ham, er det noget som bare skal overståes. Der er noget at arbjede med både for os forældre og lærerne.

Men jeg er forhåbsningsfuld, eller rettere det bliver vi nød til at være. scratch
Tilbage til toppen Go down
Pia





Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyFre Sep 12, 2008 7:29 am

Øh, -jeg er lige lidt nysgerrig! -Hvorfor er det vigtigt for dig, at tvinge ham til at læse for dig derhjemme?
Hvis han gerne vil læse i skolen uden tvang, kunne man så ikke bare lade ham gøre det, og når han så får øjnene op for, hvor sjovt det er, at kunne læse mere og mere meningsfulde tekster, kan man håbe at det kommer helt af sig selv?!
Han er vel næppe bagud hvad læsning angår (-går han ikke i 0´te?), så har han brug for intensiv træning Question GLÆDEN ved at læse vil til enhver tid være mere motiverende end at sku` leve op til morens forventninger! (Det var måske lidt hårdt sagt, men misfortå mig ikke, -det var ment i positiv ånd!)
-Bare en tanke!
Venlig hilsen en mor til en glad 7-årig læsehest
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyFre Sep 12, 2008 8:44 am

Jeg tager det ikke negativt. Smile

Det er sommetider frustrerende med et barn der kan vende på en 25´øre. Hvis du har læst om Patrick har han et temperament á la carte.
Da han kom i seng i aften, fik vi en god snak om det at læse. Han vil ikke læse for han bliver ked af det hvis han ikke gør det perfekt første gang.
Vi har igennem 3 år kæmpet med børnehaven, for at Patrick skulle lære at gøre noget færdig og turde vise andre at han er den han er. Han har tilpasset sig sine omgivelser og det er jo heller ikke godt i det lange løb.

Han skal absolut ikke gøre moderen tilpas eller stolt med hans læsning. Jeg har virkelig stolt af alle mine børn det er uanset hvem de er og hvad de kan.

lol!
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyFre Sep 12, 2008 9:39 am

[quote="Admin"]
Han vil ikke læse for han bliver ked af det hvis han ikke gør det perfekt første gang.
quote]

Uha det lyder som Christina perfektionist er de når de sætter sig noget i hivedet, men ellers springe rhun over hvor gærdet er lavest.

Hun påstod også overfor Ole Kyed da hun var 7 og blev testet(pga hendes selvværd) at hun ikke kunne læse, ikke destomindre sad hun og læste op for ham.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyLør Sep 13, 2008 8:47 am

Her har jeg lige brug for råd og vejledning til hvordan Patrick kan overvinde disse ting.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyLør Sep 13, 2008 11:06 am

Og det er her vi endnu ikke har fundet nøglen til hvad vi kan gøre.

Men vi forsøger forskellige ting. Så som hvis hun har fået 7 i en prøve og opnå den bedste karakter, så siger vi 7 er altså flot på den korte tid du har gået i skole.

Vi forsøger også med at hun ikke skal sammenligne sig med andre, for hun er træt af sin håndskrift + hendes tegne egenskaber, så siger vi nogle gange øvelse gør mester, og hun er begyndt og tegne og er nogle gange lidt glad for hendes resultater, andre gange så bliver hun sur over det hun tegner.

Men hendes perfektionisme skærer igennem i alt hun fortager sig, er det ikke perfekt nok, så springer hun let og elefant over hvor gærdet er lavest, også pligter herhjemme osv.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptyLør Sep 13, 2008 5:09 pm

Det er jo stort set det samme vi gør, dog får Patrick ikke karakterer lol!

Der er også mange ting Patrick springer over.
Han elsker heldigvis at tegne, selv om han ikke er tilfreds. Jeg tror også det er heldigt at han viste så tidlig, hvad han kunne. Vi kunne starte meget tidligt med at rose osv.

Jeg kunne forestille mig det bliver sværere jo ældre de bliver.
Tilbage til toppen Go down
Pia





Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptySøn Sep 14, 2008 4:44 am

Det vi har fokuseret på mht vores datters læsning er ikke hvor DYGTIG hun er (altså som om det er noget hun skal PRÆSTERE); men hvilke FORDELE hun har af at være god til at læse.
F.eks. er hun rigtig glad for Fantasy, men når de nye film kommer i biffen er der ikke dansk tale; kun undertekster. Så har hun måttet vente, til filmen kom på DVD med dansk tale. Og nogle film har så kun danske undertekster på DVD også.- Og som hun selv erkender på forhånd, så vil hun slet ikke have glæde af filmen så, fordi hun vil bruge al sin energi på at prøve at nå at læse teksterne. Så har det været noget med: "Hvor er det godt du øver dig så meget på at læse, for hvor bliver det dejligt for os når vi allesammen kan se filmene i biografen sammen."
Eller: "hvor er det dejligt for dig, at du kan vælge at læse en god historie lige når du har lyst, og ikke behøver at vente til der er én som har tid og lyst til at læse for dig".
Ligeledes er det jo også en stor fordel, at kunne læse diverse vejledninger selv, osv.
Hvis hun for eksempel læser for mig, siger jeg ikke: "Hvor er du DYGTIG", men: "Hvor er det DEJLIGT at få læst historie af dig!,Du læser bare så flydende, og du lægger mærke til tegnene og holder pauser de rigtige steder, og du ændrer din stemme, så jeg tydeligt kan høre, når det er nogen, der taler. Så jeg kan bare slappe af og læne mig tilbage og nyde historien." Altså fokusere på den gode OPLEVELSE og SAMVÆRET.
Resultatet er, at vi har en datter med særdeles stor læseglæde; hun kan sidde krøllet sammen i husets bedste stol, fordybet i en god bog i lang tid -og hun har ellers rigeligt krudt i rumpen, sku jeg lige hilse og sige bounce ! Om aftenen ligger hun også i sengen og læser, hvis jeg har læst et kapitel i en bog for hende, kan hun godt finde på at læse hele bogen færdig, når jeg er gået. Hm, hvad med nattesøvnen?! Sleep Næste aften påstår hun, at hun kun har læst ét kapitel, men så kommer hun alligevel til at røbe, hvad bogen ender med! lol!
En MEGET vigtig ting er i hvert fald, at man ikke hakker barnets læsning i stykker ved at rette småfejl. -Hvis det ikke forstyrrer meningen, så lad det bare passere! Og så giver det rigtig god øvelse at læse indenad, for en del ord kan godt komme på tværs, når de skal ud af munden, selv om hjernen godt forstår dem, når øjnene bare glider henover dem. -Og selv om der "smutter" nogle ord undervejs, kan det alligevel give barnet en bedre oplevelse af at læse flydende.
-Ku du bruge det til noget?
Tilbage til toppen Go down
Pia





Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptySøn Sep 14, 2008 4:48 am

PS: Jeg forstod stadig ikke lige helt, hvorfor det er vigtigt for dig, at han læser højt for dig derhjemme?
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen EmptySøn Sep 14, 2008 5:37 pm

Det du skriver om ros er allertiders ide. Du er dygtig virker næsten som et dårligt ord. Det med at beskrive hvad der er godt ved det din datter har læst osv. er super, det vil jeg tage til mig.

P. S. Det er ikke vigtigt for mig han læser højt herhjemme, men det er vigtigt han læser højt herhjemme for hans egen skyld.
Det er vigtigt, han lærer, han har ret til at kunne, det han kan. Han skal ikke gemme sine evner for at være som de "andre". Elverne kan alle noget men det er jo forskellige ting.
I de 3 år han har gået i børnehave, har han skullet være ligesom de andre børn.
Med de oplevelser vi har haft, kan jeg sommetider ønske han ikke havde den evne han har. Det har været temmelig hårdt for Patrick.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Vil godt læse i skolen Empty
IndlægEmne: Sv: Vil godt læse i skolen   Vil godt læse i skolen Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Vil godt læse i skolen
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: