Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
penge legoland wppsi mobning sensitive dyslexia ADHD asperger gifted tegner underydelse asynkron mensa WISC milepæle test børnehave raven Kuno kyed efterskole maja chips psykolog bmsf skolestart
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Det med at lære ...

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: Det med at lære ...   Søn sep 28, 2008 8:00 pm

At gå i skole er meget andet end det faglige. I skolen møder lærene børn der endeligt godt "vil lære", men som ikke har det redskaber til at gøre dette uden et eller andet form for støtte. Det går som regel godt. Der er dog nogle børn som ikke viser deres omgivelserne tegn på at de har en del projekter i tankerne, ligesom nogle børn ikke viser at de mangler at forstå det faglige! Begge grupper af børn har brug for hjælp. Begge grupper af børn ses først når læren har en hvis erfaring for at kunne se børnenes behov.

Det er jo sådan at der kan gå rigtigt lang tid inden forældrene bliver klar over at læren ikke "ser barnet" og dermed ikke kan vejlede barnet i skolen. Forælrene har også brug for at danne sig en erfaringsgrundlag. Dermed er det både for læren og forældrene at der kan gå rigtigt lang tid inden læren opdager at der er et barn som ikke bliver mødt rent fagligt. Hertil er det også sådan at selv om mange forældre høre at deres børn er begavet eller har en form for indlærings problem, så ved de ikke helt hvad dette indebærer. De bliver bare fortalt at "hun/han er en begavet pige/dreng og vil klare skolen uden problemer" eller "at barnet har en opmærksomhedsforstyrelse" eller "barnet har koncentrationsproblemer", men ingen følger reelt op på børnene igen med mindre der er stor problemer som er til gene for barnets omgivelser. Så ender barnet i værste tilfælde i en special klasse eller med en skoleskift uden at problemerne reelt bliver løst. I sådan en tilfælde er alle tabere, desværre især det barn som ikke anerkendes.

At roden til problemerne faktisk er det samme som for alle børn der ikke trives bliver overset! Mange gange bliver årsagen begrundet i mistanke om omsorgssvigt indtil andet er bevist. Der er almen viden at børn med indlæringsproblemer bliver urolig, har koncentrationsproblemer eller trækker sig socialt tilbage osv., fordi de ikke kan forstå undervisningen. Alt forgår for hurtigt for dem og der skal lidt mere undervisning til før det de skal tage med hænger fast. Hertil er det almen viden at disse børn har brug for nye metoder til at kunne lære det samme som andre børn. Så tænker jeg: Hvordan kan det være så svært at forstå at nogle børn der lære "for hurtigt" kan lande i det samme grøft som børn med indlæringsproblemer? At børn der lære for hurtigt faktisk få så stor problemer at deres læring går i stå? Hvad skal der til for at det også anerkendes til at være et problem der kræver "nye" metoder? De "lynhurtige børn" skal også mødes så de kan udfolde sig på lig fod med andre børn. Symptomerne på mistrivsel er jo i begge tilfælde præcis det samme! Løsningen er også præcis det samme.

For alle børn er selve motivation bagved læring vigtigt - og vi ved alle at motivation kommer af delvis at ens interesser bliver tilgodeset og delvis at ens potentiale bliver udnyttet. Dertil skal der også være noget fælles for at kan være socialt sammen omkring en gruppe. Når disse ting ikke er opfyldt der hvor mor eller far arbejder så skifter de job eller bliver selvstændigt! Hvad sker der egentligt for børnene? Hvilke muligheder har de?

Jeg har desværre børn som ikke kunne "administrere at de skulle kede sig". Den ene gemt sig og blev dybt ulykkeligt indeni og den anden blev en gene for omgivelserne. Begge børn gik reelt i stå på den ene eller den anden måde. De viste deres "mistrivsel" på hvert sit måde. Noget som tog selv mig, som deres mor, meget lang til til at forstå og se sammenhæng i. Begge børn havde brug for en voksen at hjælpe dem videre.

Jeg har aldrig lagt op til at skolen var det ene eller det andet overfor barnet, vi har reelt aldrig snakket om forventninger vi måtte have til skolen - mere pga. uvidenhed over hvad min børn kunne ift. andre børn, men også idet jeg reelt ikke anede hvad der blev undervist i når de var i skolen. Det er måske meget naivt men jeg regnede endeligt med at alle lærer noget nyt i skolen - det gik først op for mig sidste år: At det med at lære "noget nyt" i skolen ikke altid kan imødekommes. Det er da en almindigt ting at mand siger: Når du kommer i skolen så lære du en masse. Det er derfor mand skal i skole - problemet er bare hvad er en masse, for meget eller for lidt?

Jeg forstået først sammenhæng til en forældremøde hvor alle det faglige tiltag med undervisnings differentiering blev gennemgået. Mødet der var fyldt med ros, ros og atter ros, sikke en dygtig pige jeg har. Mødet belv så afsluttet hvor læren siger: "Det er så dejligt at have hende i klassen for uanset hvad jeg spørger om så kender hun svaret". Jeg tænkt ikke meget over dette indtil noget tid senere. Efter at jeg tænkt over det og hvor jeg koblet det læren sagte sammen med hendes motivation for at komme i skolen, så skiftede vi skole til den rette skole. Endeligt lå grunden til at hun skulle skifte skolen bundet i en sag om groft mobning hvor det desværre gik ud over hende! Hendes faglig behov kom sekundert - men da jeg var opmærksom på at hun manglede mere end det "sædvanlige" så skulle dette også tages højde for, da jeg indså hvor vigtigt det var for hendes trivsel.

I dag ved jeg også at der er sammenhæng i hvad barnet skal lære ift. hvordan barnet har det. Det som virkeligt kan være svært er at justere i hastigheden der skal undervises i for at dække barnets behov for at lære! Ligesom barnets lærelyst hellere ej kan styres. Det er nogle ting ingen kan bestemme eller kontrollere. Når vi så ved at køble simpel områder på såsom "barnets interesse for at lære" og barnets "motivation for at lære" på så er det hele en kompliceret snak som jeg hellere vil overlade til de profesionelle. En ting vi kan være enig i er at uanset hvilke yderlig punkt et barn er når det omhandler indlæring så skal der et eller andet indsats til. Indsatsen afhænger af det enkeldte barn og dem der møder barnet. En mangel på indsatsen kræver rigtigt mange resourcer at rette op på har jeg personligt erfaret.
Tilbage til toppen Go down

Det med at lære ...
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1