I dagens Danmark, og i de vestlige lande i al almindelighed, er en høj IQ regnet for at være noget positivt.
Før vi går videre, vil jeg lige klargøre, at her bruger jeg udtrykket intelligens i betydningen: Evnen til at forstå, lære, huske, sammenholde og fremkalde informationer, når et nyt problem skal løses. Dog skal jeg tilføje, at man stadig diskuterer den nøjagtige betydning af ordet. Intelligens betyder altså ikke "at vide meget". Men det er klart at den evne gør, at man kan have nemmere ved at rumme mere viden.
Altså skulle man jo mene, at børn med en høj IQ, burde være privilegeret... Sådan er det bare ikke... I børnehaven ses det ofte, at IQ-børn er ret indadvendte og ofte betegnes som egoistiske.
De kan have svært ved at falde til, da de lynhurtigt vil lære at mestre det, som interesserer dem, og derefter gerne vil hurtigt videre. Ofte vil de kræve og have behov for megen voksen kontakt, da de føler at de voksne er i stand til at give mere, end deres jævnaldrende kammerater, men pædagogerne vil sjældent være i stand til at efterkomme dette behov.
Høj IQ, bagsiden af medaljen
1996 - Cyril Malka - Udgivet i Berlingske Tidende (17. juli 1996) - Vi Forældre (December 1996), Skolen (august 1997)