Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
hilde privat Århus mentiqa børnehave children begavede gifted skole wisc
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Admin
Admin
Admin



16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyLør Okt 18, 2008 2:55 am

Den forbandede intelligens
by Christian Rundager — last modified 22:28 16.10.2008
Den forbandede intelligens
Folkeskolen kan kun rumme normaltbegavede børn, og lader Danmarks dygtigste talenter falde på jorden.

Af Christian Rundager

”Ensomhed er en sindstilstand man vænner sig til. Jeg kan være i et rum fyldt med mange der kalder sig mine venner og stadig være ensom.”
Ordene står skrevet med kuglepen i et lille skolehæfte. Den nu 20-årige Lea M. Olsen var kun 13 år gammel da hun nedskrev tankerne om ensomhed i folkeskolen.
Hun var et meget intelligent barn. Langt over gennemsnittet, og har i dag fået målt sin IQ til 157.
Allerede i første klasse havde Lea en exceptionel hukommelse. I stedet for at læse, lyttede hun.
”Min lærer læste altid først op af den tekst vi havde for til derhjemme, og når jeg kom hjem fra skole og skulle læse den højt for min mor, fortalte jeg den bare præcis som jeg havde hørt den. Så troede min mor at jeg læste,” siger hun.

At være anderledes.
To til fem procent af danske børn er ualmindeligt højt begavet. Det store problem er at de er mere reflekterende og lærenemme end de normaltbegavede børn, og ligesom Lea kan de derfor have problemer med at begå sig i folkeskolen.

Lea følte sig anderledes. Hun vidste ikke hvorfor, og gjorde alt for at passe ind. Hun prøvede at være normal.
”Jeg var sammen med de andre børn. Jeg grinede og pjattede, men indeni var jeg et helt andet sted. Jeg var ensom, for de andre børn tænkte ikke lige som mig. Jeg så mig selv spille en person jeg slet ikke var, for især i folkeskolen var det vigtigt at være accepteret,” siger hun.

Hvis Lea præsterede sit bedste, var hun tydeligt bedre end de andre elever. Hun blev kaldt stræber og blev ignoreret i frikvartererne, så derfor stoppede hun helt med at udnytte sit potentiale.
”Det har påvirket min selvtillid og mit selvværd. Det jeg var god til, det kunne jeg ikke bruge. Det skabte en masse selvhad og had til verden fordi den var bygget sådan op,” siger Lea om at skulle underpræstere hele folkeskolen igennem for at passe ind.

Det intelligente barn
Et andet af disse børn er femårige Patrick, med en dokumenteret IQ på 137.
”Da han var to år gammel begyndte han at blive interesseret i bogstaver, og meget hurtigt kunne han hele alfabetet. I dag hvor han er fem år gammel er han begyndt at lave brøkstykker,” siger Patricks mor, Bente Keldsen.
Hun har kun haft problemer med folkeskolen. Patrick har gået i to forskellige børnehaveklasser, men de kunne ikke rumme ham. Han var urolig, og havde det svært med at vente på de andre børn.
”Han kom hjem og sagde, ’hvorfor skal jeg lære alt det jeg kan i forvejen, hvorfor skal jeg sidde og høre på det?’ Han var alt for hurtig i forhold til de andre.”

Tina Refning, skoleleder på Mentiqa, en skole for højtbegavede børn, knytter denne kommentar til børnenes indlæringsevner.
”De gentagelser de normaltbegavede børn får, har de ikke brug for. Man siger faktisk at et af de rigtigt dygtige børn kan gennemgå et almindeligt års folkeskolepensum på tre til fire uger. Så er der meget tid tilbage til at sidde og kigge ud i luften.”

Rummelighed på tværs af komptencer
I 1994 blev Salamancaerklæringen underskrevet. Dens mål er bl.a. at alle børn får samme muligheder for uddannelse og trivsel i skolen, uanset specielle behov.
Ole Kyed, specialist i børnepsykologi, mener ikke at der bliver taget højde for børn med specielle forudsætninger, også selvom lovgivningen kræver det.
”Det er forfærdeligt, at alle skal igennem de samme staveord, at de alle skal kunne det samme. Det er for at gøre det nemt for læreren, og ikke for børnenes skyld,” siger Ole Kyed om den nuværende struktur.
Han ser gerne, at undervisningen bliver differentieret, så de dygtige udfordres i forhold til deres kompetencer.
”Vi skal udfordre dem og lade dem accelerere. De må gerne undervises på et niveau to til tre klassetrin over deres alder. Det er helt okay, at de får en anden undervisning end de andre i klassen,” siger han og kommer hurtigt ind på, hvad man gør, hvis børnene bliver mobbet med deres fortrin: ”De andre børn driller og mobber når de kan mærke, at mobningen bider på. Der skal de voksne gå ind og styre det og sige ’det gør vi ikke’. Vi driller heller ikke en, der ikke kan stave til sit eget navn i fjerde klasse. Vi er forskellige, og det skal konstateres. Jeg synes, vi skulle være langt mere bevidste om at tale om forskellighederne med børnene. Det burde ligge i vores undervisning.”

Venter på rummeligheden
Der blev ikke taget højde for Lea M. Olsens forskellighed i folkeskolen. I dag er hun meget mærket af de hårde år som anderledes.
”Den dag i dag ville jeg ønske, at jeg ikke var så intelligent. Jeg ville virkelig ønske, at jeg havde en lavere IQ, for så tror jeg, at livet ville være nemmere,” siger hun reflekterende.
Patricks mor, Bente Keldsen, håber at hendes søn kan undgå at få samme oplevelser i folkeskolen som Lea.
”Jeg vil gerne se at den rummelige skole rent faktisk bliver rummelig,” siger hun.
Tilbage til toppen Go down
Hun





16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: Sv: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyLør Okt 18, 2008 3:56 am

solskin36 skrev:

”Ensomhed er en sindstilstand man vænner sig til. Jeg kan være i et rum fyldt med mange der kalder sig mine venner og stadig være ensom.”


Ordene står skrevet med kuglepen i et lille skolehæfte. Den nu 20-årige Lea M. Olsen var kun 13 år gammel da hun nedskrev tankerne om ensomhed i folkeskolen.



Sikke en sætning jeg kan forholde mig til! Da jeg var 23 sad jeg i byen et sted og udret mig over hvorfor jeg havde det sådan ...

solskin36 skrev:



Allerede i første klasse havde Lea en exceptionel hukommelse. I stedet for at læse, lyttede hun.
”Min lærer læste altid først op af den tekst vi havde for til derhjemme, og når jeg kom hjem fra skole og skulle læse den højt for min mor, fortalte jeg den bare præcis som jeg havde hørt den. Så troede min mor at jeg læste,” siger hun.



Det er ret skægt. Min lillesøster snydt systemet indtil 4. klasse før de opdaget at hun rent faktisk ikke kunne læse :wink:


solskin36 skrev:





Lea følte sig anderledes. Hun vidste ikke hvorfor, og gjorde alt for at passe ind. Hun prøvede at være normal.
”Jeg var sammen med de andre børn. Jeg grinede og pjattede, men indeni var jeg et helt andet sted. Jeg var ensom, for de andre børn tænkte ikke lige som mig. Jeg så mig selv spille en person jeg slet ikke var, for især i folkeskolen var det vigtigt at være accepteret,” siger hun.


Præcis noget min datter fortalt ca. 6 måneder efter hun blev testet. Hun vidste først der at hun var "normal". Hun var kun 9½ da hun sagt dette.

solskin36 skrev:



Hvis Lea præsterede sit bedste, var hun tydeligt bedre end de andre elever. Hun blev kaldt stræber og blev ignoreret i frikvartererne, så derfor stoppede hun helt med at udnytte sit potentiale.
”Det har påvirket min selvtillid og mit selvværd. Det jeg var god til, det kunne jeg ikke bruge. Det skabte en masse selvhad og had til verden fordi den var bygget sådan op,” siger Lea om at skulle underpræstere hele folkeskolen igennem for at passe ind.


Jeg blev først i klassen hvis jeg gad ellers fik jeg gennemsnits karakter. Jeg gad kun hvis min makker og mig aftalt vi lige skulle bumpe de to der plejer at få pladsen et og to af - grunden har jeg glemt Embarassed

solskin36 skrev:





Tina Refning, skoleleder på Mentiqa, en skole for højtbegavede børn, knytter denne kommentar til børnenes indlæringsevner.
”De gentagelser de normaltbegavede børn får, har de ikke brug for. Man siger faktisk at et af de rigtigt dygtige børn kan gennemgå et almindeligt års folkeskolepensum på tre til fire uger. Så er der meget tid tilbage til at sidde og kigge ud i luften.”


Ja, det er ganske rigtigt tror jeg men det skaber stor poblemer pga dårlige arbejdsvaner senere i livet. Man vaner sig ligesom til at gøre ting "last minute" måde.

solskin36 skrev:



I 1994 blev Salamancaerklæringen underskrevet. Dens mål er bl.a. at alle børn får samme muligheder for uddannelse og trivsel i skolen, uanset specielle behov.



Ja, men hvad ker der? De godt begavede har fået nok til at klare sig siger PPR - men klarer alle sig af den grund?

solskin36 skrev:



Ole Kyed, specialist i børnepsykologi, mener ikke at der bliver taget højde for børn med specielle forudsætninger, også selvom lovgivningen kræver det.
”Det er forfærdeligt, at alle skal igennem de samme staveord, at de alle skal kunne det samme. Det er for at gøre det nemt for læreren, og ikke for børnenes skyld,” siger Ole Kyed om den nuværende struktur.
Han ser gerne, at undervisningen bliver differentieret, så de dygtige udfordres i forhold til deres kompetencer.
”Vi skal udfordre dem og lade dem accelerere. De må gerne undervises på et niveau to til tre klassetrin over deres alder. Det er helt okay, at de får en anden undervisning end de andre i klassen,” siger han


Crying or Very sad Ja, men hvordan end min pusling så med 3. klasses matematik i hendes ekstra mappe da hun var i 4. klasse? Læren prøvede virkeligt men misforstået opgaven. I dag har jeg en pige der hader matematik, ikke fordi hun ikke kan men fordi hun forbinder det med minder om at skulle gentage præcis det samme opgaver som hun fik året før

solskin36 skrev:



og kommer hurtigt ind på, hvad man gør, hvis børnene bliver mobbet med deres fortrin: ”De andre børn driller og mobber når de kan mærke, at mobningen bider på. Der skal de voksne gå ind og styre det og sige ’det gør vi ikke’. Vi driller heller ikke en, der ikke kan stave til sit eget navn i fjerde klasse. Vi er forskellige, og det skal konstateres. Jeg synes, vi skulle være langt mere bevidste om at tale om forskellighederne med børnene. Det burde ligge i vores undervisning.”


Ja, kan kun sige vi ved det af bitter erfaring.

solskin36 skrev:



Venter på rummeligheden
Der blev ikke taget højde for Lea M. Olsens forskellighed i folkeskolen. I dag er hun meget mærket af de hårde år som anderledes.
”Den dag i dag ville jeg ønske, at jeg ikke var så intelligent. Jeg ville virkelig ønske, at jeg havde en lavere IQ, for så tror jeg, at livet ville være nemmere,” siger hun reflekterende.


Gid bare det var så let.

solskin36 skrev:



Patricks mor, Bente Keldsen, håber at hendes søn kan undgå at få samme oplevelser i folkeskolen som Lea.
”Jeg vil gerne se at den rummelige skole rent faktisk bliver rummelig,” siger hun.

Præcis herfor jeg kæmper så hårdt for min børn!


Sidst rettet af Hilde Lør Okt 18, 2008 8:12 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: Sv: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyLør Okt 18, 2008 7:55 am

En ting har undret & irritere mig meget med artkler omkring højt begavede børn
Hvorfor pokker er det så vigtigt for jounalisten og vide hvad ens IQ er.
Vi har aldrig sagt det til nogen hvad vores datters IQ er, det synes vi er meget personligt og da ikke mindst for hende som må leve med det.

Vi har haft sagt som skolepsykologen hun er indefor mensa niveau, men de har aldrig fået et tal, og egentlig er det jo slet ikke tallet det drejer sig om, men mere følelsen af ikke og høre til nogen steder og tro man er alene i verden.

Så når jounalister de lærer at de tikke drejer sig om tal men mere følelsen af at være "anderledes" så syne sjeg de artikler bliver mere saglige. Kan ikke lade være og blive irriteret på det. Selvfølgelig er jeg glad for den opmærksomhed som højt begavede børn har fået nu i medierne og på skolerne(Nogle), men lige det punkt irritere mig grænseløs.

Lige et surt opstød fra en ellers positiv moar ;-)

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: Sv: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyLør Okt 18, 2008 8:38 am

Der er altid plads til sure opstød også lol!

Det er rigtig at de vil have tallet, men jeg har det også på den måde, hvis det kan hjælpe folk til at forstå hvad det drejer sig om, og det kan hjælpe vores børn på længere sigt, så er det ok.

Det er jo ikke alt man siger som kommer med i en artikel.

Men jeg giver dig lidt ret i at det også er tallet det drejer sig om, så folk bliver imponerede. Men janteloven kommer så bagefter.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: Sv: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyLør Okt 18, 2008 8:55 am

Personligt så er jeg bare af den holdning at ens IQ er ens person sag og meget privat. Vi går jo heller ikke rundt på arbejdspladsen og hilser på folk og siger haj også efterfølgende hvad er din IQ.

Folk de kan sagtens forstå det uden(Alt den fokus der har været de seneste år) og jounalisterne tjaaa de er måske ikke tilfreds, men jeg synes tit sådanne artikler handler om tal & Hvad vores børn kan. (det er jo så ikek alle børn de rkunen læse fra de var 2 f.eks. og det giver tit et forvrænget billede af BMSF)fremfor følelsen af at være ikke som flertallet. Som jeg sagde til Århus stiftidende i en artikel på spørgsmålet om hvad jeg håbede for min datter. Der sagde jeg promte for mig er det ligegyldigt om hun bliver skraldemand eller Advokat bare hun er lykkelig.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: Sv: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyLør Okt 18, 2008 9:06 am

Jeg er også blevet spurgt hvad jeg ønskede for Patrick. Jeg svarede, han bare skulle have lov til at være den han er. Det er jo bare ikke kommet med.

Patrick føler sig jo også allerede anderledes, men vi prøver at fortælle ham vi alle er forskellige. Mennesker er forskellige men vi skal være ordentlige ved hinanden.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: Sv: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager EmptyLør Okt 18, 2008 9:43 am

Admin skrev:

Patrick føler sig jo også allerede anderledes, men vi prøver at fortælle ham vi alle er forskellige. Mennesker er forskellige men vi skal være ordentlige ved hinanden.

Ja og det er vel egentlig det vigtigste vi kan lære vores børn :-)

Lone
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty
IndlægEmne: Sv: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager Empty

Tilbage til toppen Go down
 
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hvad er intelligens?
» 11 jan 2002 - Hvor er mit rumskib? af Christian Egebjerg

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Artikler-
Gå til: