Kamp, udfordring og betydning: Undervisning af et barn med særlige forudsætninger skrevet af Valerie Bock
Struggle, Challenge and Meaning: The Education of a Gifted Child by Valerie Bock
Forældre med små børn er fortrolig med det glæde, der ledsager beherskelse af en ny færdighed efter en koncentreret indsats ... fra at barnet trækker sig selv op til at stå, til at de tager første skridt og til de binder deres egne sko, så er livet for alle småbørn fuld af muligheder for at stræbe efter meningsfulde mål for at opnå beherskelse.
For de fleste ældre børn, giver skolen yderligere muligheder for at afprøve deres evner, og for at børnene får succes oplevelser. For begavede børn, mangler denne erfaring ofte, da de bliver bedt om at vente tålmodigt på den næste nye ting at lære, mens deres klassekammerater er i brydekamp med begreber og færdigheder den talentfulde barn kan have styr nogle år før.
Følgerne af at give højt begavede børn undervisningsmateriale og erfaringer identiske med dem, der tilbydes deres normal begavede jævnaldrende er ofte tolket som kedsomhed, opmærksomhed forstyrrelse, hyperaktivitet, eller ulydighed. Behovet for undervisning på et passende tempo og niveau er det grundlæggende behov for alle børn, [alle mennesker, for den sags skyld!] for at opleve jævnligt frugterne af meningsfuldt arbejde.
Link til at læse mere:
1. Dansk oversættelse. Hvis du ligger musen over teksten i denne link, så kommer det engelske frem
2. Originale artikel på engelsk