Forslag til faglige alternativer
• brug billeder som objekter for analyse i danskundervisning
• matematik i dybden med de samme emner som resten af klassen
• brug posttest som pretest (fx i biologi el. geografi)
• vejled frem for at undervise i traditionel forstand
• sørg for at midlet til at lære barnet den ønskede metode er tilstrækkelig svær. Barnet gider måske ikke lære at stille plusstykker op, fordi det sagtens kan lægge to to- eller trecifrede tal sammen i hovedet – så laver man plusstykker med 10-cifrede tal og måske fire af dem at lægge sammen, så barnet bliver nødt til at bruge metoden!
• spørg kvalitativt frem for kvantitativt. Børnene føler sig ofte ikke hørt til trods for de måske har besvaret samtlig spørgsmål i en time. De mangler desperat spørgsmål, som er så svære, de skal tænke for at besvare dem
• hvis det er et barn, som gerne vil skrive, så skal barnets rapport måske være på 10 sider, hvor resten af klassen kun skal skrive fem! Dette svarer så til den form for demokrati, hvor alle lægger den samme arbejdsindsats – modsat nu, hvor de kun skal lave det samme pensum.
• forklar motoriske ting matematisk