Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Kuno asynkron dyslexia wppsi ADHD legoland underydelse maja penge børnehave sensitive gifted asperger milepæle chips psykolog mobning raven tegner WISC mensa kyed test skolestart efterskole bmsf
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Admin
Admin



IndlægEmne: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Lør okt 18, 2008 2:55 am

Den forbandede intelligens
by Christian Rundager — last modified 22:28 16.10.2008
Den forbandede intelligens
Folkeskolen kan kun rumme normaltbegavede børn, og lader Danmarks dygtigste talenter falde på jorden.

Af Christian Rundager

”Ensomhed er en sindstilstand man vænner sig til. Jeg kan være i et rum fyldt med mange der kalder sig mine venner og stadig være ensom.”
Ordene står skrevet med kuglepen i et lille skolehæfte. Den nu 20-årige Lea M. Olsen var kun 13 år gammel da hun nedskrev tankerne om ensomhed i folkeskolen.
Hun var et meget intelligent barn. Langt over gennemsnittet, og har i dag fået målt sin IQ til 157.
Allerede i første klasse havde Lea en exceptionel hukommelse. I stedet for at læse, lyttede hun.
”Min lærer læste altid først op af den tekst vi havde for til derhjemme, og når jeg kom hjem fra skole og skulle læse den højt for min mor, fortalte jeg den bare præcis som jeg havde hørt den. Så troede min mor at jeg læste,” siger hun.

At være anderledes.
To til fem procent af danske børn er ualmindeligt højt begavet. Det store problem er at de er mere reflekterende og lærenemme end de normaltbegavede børn, og ligesom Lea kan de derfor have problemer med at begå sig i folkeskolen.

Lea følte sig anderledes. Hun vidste ikke hvorfor, og gjorde alt for at passe ind. Hun prøvede at være normal.
”Jeg var sammen med de andre børn. Jeg grinede og pjattede, men indeni var jeg et helt andet sted. Jeg var ensom, for de andre børn tænkte ikke lige som mig. Jeg så mig selv spille en person jeg slet ikke var, for især i folkeskolen var det vigtigt at være accepteret,” siger hun.

Hvis Lea præsterede sit bedste, var hun tydeligt bedre end de andre elever. Hun blev kaldt stræber og blev ignoreret i frikvartererne, så derfor stoppede hun helt med at udnytte sit potentiale.
”Det har påvirket min selvtillid og mit selvværd. Det jeg var god til, det kunne jeg ikke bruge. Det skabte en masse selvhad og had til verden fordi den var bygget sådan op,” siger Lea om at skulle underpræstere hele folkeskolen igennem for at passe ind.

Det intelligente barn
Et andet af disse børn er femårige Patrick, med en dokumenteret IQ på 137.
”Da han var to år gammel begyndte han at blive interesseret i bogstaver, og meget hurtigt kunne han hele alfabetet. I dag hvor han er fem år gammel er han begyndt at lave brøkstykker,” siger Patricks mor, Bente Keldsen.
Hun har kun haft problemer med folkeskolen. Patrick har gået i to forskellige børnehaveklasser, men de kunne ikke rumme ham. Han var urolig, og havde det svært med at vente på de andre børn.
”Han kom hjem og sagde, ’hvorfor skal jeg lære alt det jeg kan i forvejen, hvorfor skal jeg sidde og høre på det?’ Han var alt for hurtig i forhold til de andre.”

Tina Refning, skoleleder på Mentiqa, en skole for højtbegavede børn, knytter denne kommentar til børnenes indlæringsevner.
”De gentagelser de normaltbegavede børn får, har de ikke brug for. Man siger faktisk at et af de rigtigt dygtige børn kan gennemgå et almindeligt års folkeskolepensum på tre til fire uger. Så er der meget tid tilbage til at sidde og kigge ud i luften.”

Rummelighed på tværs af komptencer
I 1994 blev Salamancaerklæringen underskrevet. Dens mål er bl.a. at alle børn får samme muligheder for uddannelse og trivsel i skolen, uanset specielle behov.
Ole Kyed, specialist i børnepsykologi, mener ikke at der bliver taget højde for børn med specielle forudsætninger, også selvom lovgivningen kræver det.
”Det er forfærdeligt, at alle skal igennem de samme staveord, at de alle skal kunne det samme. Det er for at gøre det nemt for læreren, og ikke for børnenes skyld,” siger Ole Kyed om den nuværende struktur.
Han ser gerne, at undervisningen bliver differentieret, så de dygtige udfordres i forhold til deres kompetencer.
”Vi skal udfordre dem og lade dem accelerere. De må gerne undervises på et niveau to til tre klassetrin over deres alder. Det er helt okay, at de får en anden undervisning end de andre i klassen,” siger han og kommer hurtigt ind på, hvad man gør, hvis børnene bliver mobbet med deres fortrin: ”De andre børn driller og mobber når de kan mærke, at mobningen bider på. Der skal de voksne gå ind og styre det og sige ’det gør vi ikke’. Vi driller heller ikke en, der ikke kan stave til sit eget navn i fjerde klasse. Vi er forskellige, og det skal konstateres. Jeg synes, vi skulle være langt mere bevidste om at tale om forskellighederne med børnene. Det burde ligge i vores undervisning.”

Venter på rummeligheden
Der blev ikke taget højde for Lea M. Olsens forskellighed i folkeskolen. I dag er hun meget mærket af de hårde år som anderledes.
”Den dag i dag ville jeg ønske, at jeg ikke var så intelligent. Jeg ville virkelig ønske, at jeg havde en lavere IQ, for så tror jeg, at livet ville være nemmere,” siger hun reflekterende.
Patricks mor, Bente Keldsen, håber at hendes søn kan undgå at få samme oplevelser i folkeskolen som Lea.
”Jeg vil gerne se at den rummelige skole rent faktisk bliver rummelig,” siger hun.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Lør okt 18, 2008 3:56 am

solskin36 skrev:

”Ensomhed er en sindstilstand man vænner sig til. Jeg kan være i et rum fyldt med mange der kalder sig mine venner og stadig være ensom.”


Ordene står skrevet med kuglepen i et lille skolehæfte. Den nu 20-årige Lea M. Olsen var kun 13 år gammel da hun nedskrev tankerne om ensomhed i folkeskolen.



Sikke en sætning jeg kan forholde mig til! Da jeg var 23 sad jeg i byen et sted og udret mig over hvorfor jeg havde det sådan ...

solskin36 skrev:



Allerede i første klasse havde Lea en exceptionel hukommelse. I stedet for at læse, lyttede hun.
”Min lærer læste altid først op af den tekst vi havde for til derhjemme, og når jeg kom hjem fra skole og skulle læse den højt for min mor, fortalte jeg den bare præcis som jeg havde hørt den. Så troede min mor at jeg læste,” siger hun.



Det er ret skægt. Min lillesøster snydt systemet indtil 4. klasse før de opdaget at hun rent faktisk ikke kunne læse :wink:


solskin36 skrev:





Lea følte sig anderledes. Hun vidste ikke hvorfor, og gjorde alt for at passe ind. Hun prøvede at være normal.
”Jeg var sammen med de andre børn. Jeg grinede og pjattede, men indeni var jeg et helt andet sted. Jeg var ensom, for de andre børn tænkte ikke lige som mig. Jeg så mig selv spille en person jeg slet ikke var, for især i folkeskolen var det vigtigt at være accepteret,” siger hun.


Præcis noget min datter fortalt ca. 6 måneder efter hun blev testet. Hun vidste først der at hun var "normal". Hun var kun 9½ da hun sagt dette.

solskin36 skrev:



Hvis Lea præsterede sit bedste, var hun tydeligt bedre end de andre elever. Hun blev kaldt stræber og blev ignoreret i frikvartererne, så derfor stoppede hun helt med at udnytte sit potentiale.
”Det har påvirket min selvtillid og mit selvværd. Det jeg var god til, det kunne jeg ikke bruge. Det skabte en masse selvhad og had til verden fordi den var bygget sådan op,” siger Lea om at skulle underpræstere hele folkeskolen igennem for at passe ind.


Jeg blev først i klassen hvis jeg gad ellers fik jeg gennemsnits karakter. Jeg gad kun hvis min makker og mig aftalt vi lige skulle bumpe de to der plejer at få pladsen et og to af - grunden har jeg glemt Embarassed

solskin36 skrev:





Tina Refning, skoleleder på Mentiqa, en skole for højtbegavede børn, knytter denne kommentar til børnenes indlæringsevner.
”De gentagelser de normaltbegavede børn får, har de ikke brug for. Man siger faktisk at et af de rigtigt dygtige børn kan gennemgå et almindeligt års folkeskolepensum på tre til fire uger. Så er der meget tid tilbage til at sidde og kigge ud i luften.”


Ja, det er ganske rigtigt tror jeg men det skaber stor poblemer pga dårlige arbejdsvaner senere i livet. Man vaner sig ligesom til at gøre ting "last minute" måde.

solskin36 skrev:



I 1994 blev Salamancaerklæringen underskrevet. Dens mål er bl.a. at alle børn får samme muligheder for uddannelse og trivsel i skolen, uanset specielle behov.



Ja, men hvad ker der? De godt begavede har fået nok til at klare sig siger PPR - men klarer alle sig af den grund?

solskin36 skrev:



Ole Kyed, specialist i børnepsykologi, mener ikke at der bliver taget højde for børn med specielle forudsætninger, også selvom lovgivningen kræver det.
”Det er forfærdeligt, at alle skal igennem de samme staveord, at de alle skal kunne det samme. Det er for at gøre det nemt for læreren, og ikke for børnenes skyld,” siger Ole Kyed om den nuværende struktur.
Han ser gerne, at undervisningen bliver differentieret, så de dygtige udfordres i forhold til deres kompetencer.
”Vi skal udfordre dem og lade dem accelerere. De må gerne undervises på et niveau to til tre klassetrin over deres alder. Det er helt okay, at de får en anden undervisning end de andre i klassen,” siger han


Crying or Very sad Ja, men hvordan end min pusling så med 3. klasses matematik i hendes ekstra mappe da hun var i 4. klasse? Læren prøvede virkeligt men misforstået opgaven. I dag har jeg en pige der hader matematik, ikke fordi hun ikke kan men fordi hun forbinder det med minder om at skulle gentage præcis det samme opgaver som hun fik året før

solskin36 skrev:



og kommer hurtigt ind på, hvad man gør, hvis børnene bliver mobbet med deres fortrin: ”De andre børn driller og mobber når de kan mærke, at mobningen bider på. Der skal de voksne gå ind og styre det og sige ’det gør vi ikke’. Vi driller heller ikke en, der ikke kan stave til sit eget navn i fjerde klasse. Vi er forskellige, og det skal konstateres. Jeg synes, vi skulle være langt mere bevidste om at tale om forskellighederne med børnene. Det burde ligge i vores undervisning.”


Ja, kan kun sige vi ved det af bitter erfaring.

solskin36 skrev:



Venter på rummeligheden
Der blev ikke taget højde for Lea M. Olsens forskellighed i folkeskolen. I dag er hun meget mærket af de hårde år som anderledes.
”Den dag i dag ville jeg ønske, at jeg ikke var så intelligent. Jeg ville virkelig ønske, at jeg havde en lavere IQ, for så tror jeg, at livet ville være nemmere,” siger hun reflekterende.


Gid bare det var så let.

solskin36 skrev:



Patricks mor, Bente Keldsen, håber at hendes søn kan undgå at få samme oplevelser i folkeskolen som Lea.
”Jeg vil gerne se at den rummelige skole rent faktisk bliver rummelig,” siger hun.

Præcis herfor jeg kæmper så hårdt for min børn!


Sidst rettet af Hilde Lør okt 18, 2008 8:12 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Lør okt 18, 2008 7:55 am

En ting har undret & irritere mig meget med artkler omkring højt begavede børn
Hvorfor pokker er det så vigtigt for jounalisten og vide hvad ens IQ er.
Vi har aldrig sagt det til nogen hvad vores datters IQ er, det synes vi er meget personligt og da ikke mindst for hende som må leve med det.

Vi har haft sagt som skolepsykologen hun er indefor mensa niveau, men de har aldrig fået et tal, og egentlig er det jo slet ikke tallet det drejer sig om, men mere følelsen af ikke og høre til nogen steder og tro man er alene i verden.

Så når jounalister de lærer at de tikke drejer sig om tal men mere følelsen af at være "anderledes" så syne sjeg de artikler bliver mere saglige. Kan ikke lade være og blive irriteret på det. Selvfølgelig er jeg glad for den opmærksomhed som højt begavede børn har fået nu i medierne og på skolerne(Nogle), men lige det punkt irritere mig grænseløs.

Lige et surt opstød fra en ellers positiv moar ;-)

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Lør okt 18, 2008 8:38 am

Der er altid plads til sure opstød også lol!

Det er rigtig at de vil have tallet, men jeg har det også på den måde, hvis det kan hjælpe folk til at forstå hvad det drejer sig om, og det kan hjælpe vores børn på længere sigt, så er det ok.

Det er jo ikke alt man siger som kommer med i en artikel.

Men jeg giver dig lidt ret i at det også er tallet det drejer sig om, så folk bliver imponerede. Men janteloven kommer så bagefter.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Lør okt 18, 2008 8:55 am

Personligt så er jeg bare af den holdning at ens IQ er ens person sag og meget privat. Vi går jo heller ikke rundt på arbejdspladsen og hilser på folk og siger haj også efterfølgende hvad er din IQ.

Folk de kan sagtens forstå det uden(Alt den fokus der har været de seneste år) og jounalisterne tjaaa de er måske ikke tilfreds, men jeg synes tit sådanne artikler handler om tal & Hvad vores børn kan. (det er jo så ikek alle børn de rkunen læse fra de var 2 f.eks. og det giver tit et forvrænget billede af BMSF)fremfor følelsen af at være ikke som flertallet. Som jeg sagde til Århus stiftidende i en artikel på spørgsmålet om hvad jeg håbede for min datter. Der sagde jeg promte for mig er det ligegyldigt om hun bliver skraldemand eller Advokat bare hun er lykkelig.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Lør okt 18, 2008 9:06 am

Jeg er også blevet spurgt hvad jeg ønskede for Patrick. Jeg svarede, han bare skulle have lov til at være den han er. Det er jo bare ikke kommet med.

Patrick føler sig jo også allerede anderledes, men vi prøver at fortælle ham vi alle er forskellige. Mennesker er forskellige men vi skal være ordentlige ved hinanden.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Lør okt 18, 2008 9:43 am

Admin skrev:

Patrick føler sig jo også allerede anderledes, men vi prøver at fortælle ham vi alle er forskellige. Mennesker er forskellige men vi skal være ordentlige ved hinanden.

Ja og det er vel egentlig det vigtigste vi kan lære vores børn :-)

Lone
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: 16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager   Today at 12:31 am

Tilbage til toppen Go down
 
16. OKt 2008 - Den forbandede intelligens af Christian Rundager
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Artikler-
Gå til: