Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Asynchron udvikling

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Admin
Admin
avatar


IndlægEmne: Asynkron opvækst   Fre jul 25, 2008 7:35 am

Life In The Asynchronous Family
af Kathi Kearney



Mens de fleste familier ser deres børn gå gennem barndommen med Gesell-lignende effektivitet, familiers intellektuelle begavede børn har ofte en meget anderledes oplevelse. Disse børn oplever store forskelle mellem deres kognitive, sociale, følelsesmæssige og fysiske udvikling. Hollingworth (1942) bemærkes det? At have intelligens som en voksen og følelser som et barn, kombineres med et barnlig organ, vil støde på visse vanskeligheder? (s. 282). Columbus-Gruppen (1991) foreslog en spirende fænomenal logisk definition af giftedness med begrebet asynkron udvikling på det centrale:

Begavelse er asynkron udvikling, hvor avancerede kognitive evner og øget intensitet kombineret med at skabe indre oplevelser og bevidsthed, som er kvalitativt anderledes end normen. Denne asynkrone tendens stiger med højere intellektuel kapacitet. Det unikke i den begavede gør dem særlige sårbare og kræver ændringer i opdragelse, undervisning og rådgivning specielt til dem for at udvikle sig optimalt. (Columbus-Gruppen, 1991)


Dette er en forsmag på hvad det nedenstående link indeholder om asynkrone familier


På engelsk klik her

På dansk klik her

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Asynchron udvikling   Søn nov 09, 2008 3:57 am

Disse børn har tre aldre, hvis man sammenligner med gruppen af normaltbegavede, en faktisk alder. En intellektuel alder, hvor de ofte er en del år foran den faktiske alder, samt en modenhedsmæssig, hvor de til gengæld I mange tilfælde kan være næste lige så langt bagud. I mange tilfælde er barnet op til fire år foran intellektuelt, men samtidig vil det også være fuldstændig normalt, det er 2-4 år bagud modenhedsmæssigt.

“Gifted kids seem out of sync with what is appropriate for their age. They may, at times, think like adults and act like children."

"Gifted children´s intellectual development is usually ahead of their physical and emotional development. A gifted child may talk like an adult but have temper tantrums like the child he is.”


Den unge særlig begavede barn kan synes at være mange aldersgrupper på én gang. Han kan være otte (hans kronologiske alder), når de kører på cykel, tolv, når man spiller skak, femten når studerer algebra, ti, når de indsamler fossiler og to, når du bliver bedt om at dele sin chokolade chip cookie med hans søster. Denne variation i adfærd og opfattelse er svært for forældre og skoler til at håndtere og vanskeligt for barnet såvel. Det er svært at "fit in" konsekvent, når så meget af barnets miljø er opbygget i kronologisk alder, en alder, som kan være for begavede børn de mindst relevante aspekt af hans udvikling.

Kilde:

Asynchron af S. tolan på engelsk

Asynkron udvikling af S. Tolan oversat af google til dansk

Dealing with Your Child's Asynchronous Development af Carol Bainbridge
Tilbage til toppen Go down
 
Asynchron udvikling
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Kendetegn-
Gå til: