Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
test af "almindelige børn" skolerelateret
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Fra et klinisk problem til at udvikle potentialet skrevet til lærer

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Fra et klinisk problem til at udvikle potentialet skrevet til lærer   Søn nov 09, 2008 10:17 am

Begavede underydere er normalt slået sammen med resten af skolens utilfredstillende elever. Lærer, AKT medarbejderer, og administratorer kigger ikke om der er underliggende faktorer, og tilskriver dermed alt for let psykiske, fysiske eller følelsesmæssige handicap til underydere. (Crow, 1978; Rimm, 1986; Kos, 1993)

Denne tendens fører os til at se bort fra virkningerne af denne afgørelse, for både børn og samfundet. (Crow, 1978; Rimm, 1986; Kos, 1993) Børnene udvikle lavt selvværd, mens de enten underyder eller misbruger deres evner. Samfundet får mindre fra den person og i værste tilfælde bliver personene kriminel.(Kos, 1993) Omkostningerne er uoverskuelige, men meget store både for den enkelte og for samfundet. Vi har brug for at identificere potentielle skjulte underydelse bag problemerne med disse kvikke og ulykkelige unger, og at hjælpe vores studerende til at anerkende og udvikle deres evner.

Hvad har vi
I langt de fleste skoler, der lægges vægt på viden og adfærd. (Sizer, 1992; ASCD, 1988; Orlosky og Smith, 1978) Hvis en elev opfører sig dårligt, ved fravær, glemte lektier, søger opmærksomhed, eller er udadreagerende (Crow, 1978; Plucker og McIntire, 1995), anses han / hun for at forkaste viden og autoritet. (Tempest, 1974)

Den afvisning af viden og autoritet opfattessom forkastelse af skolen, og typisk, den studerende være straffet - ved at få lave karakter, lavere og negative forventninger (Whitmore og Maker, 1980). Andre straf kan omfatte adfærdsmæssige begrænsninger, og potentielt placering inden for specialundervisning klasser, omgænger, suspension eller eksklusion. (Holt, 1969; Plucker og McIntire, 1995) Disse systemiske reaktioner er designet til at afhjælpe det problem ved at vise de studerende de fejl af hans / hendes måder. Desværre er den straf hvor der "undlades at undervise" den underyder "for at ændre hans / hendes opførsel" ikke en hvor der tages fat på de underliggende årsager til problemet. Dermed forværres en allerede faretruende situation. (Seeley, 1993; Delisle, 1994)

Studerende, der er straffet for adfærd, som skyldes deres iboende natur kan forventes at blive dyster, vred og / eller desperat. De er også sandsynligt, at udvikle mistillid til det system, som har behandlet dem uhensigtsmæssigt. (Kos, 1993; Peabody, 1991)

Effektiv lærere i underydelse må ofte bruge mere tid i "unteaching af lærte negative holdninger og adfærd" end i at "undervisning i akademiske fag". (Supplee, 1990) Hvert studerendes enkeldte behov varierer, som man kunne forvente, men de studerende er tilbøjelige til at have to vigtige karakteristika til fælles. "Et barn kan være afbilledet i midten af et felt af kræfter hvor alle kræfter, fra inden og uden, trykker for at udforme selvstændighed, selvværd, og adfærd." (Whitmore og Maker, 1985) Underydere anser ikke sig selv som værdifuld. (Supplee, 1990) Gennem deres adfærd "annoncere" de på underliggende årsager til deres situation. Det er overladt til os at lære at høre beskeden.

Superman?

Hvad ville være sket, hvis Superman var blevet rejst af en mindre følsomme og bevidst person end Kent? Tænk på Superman gående langs gaden, med sine øjne lukket, og hans hænder i hans lommer.

o Han ikke giv håndt til folk, fordi han ville såre dem.

o Han tager kun små skridt. Ellers er han tilbøjelig til at springe bygninger i en enkelt skridt, og alle vil gør grin med ham.

o Han hævder, at høre stemmer og lyde, at ingen andre kan, og det gør ham til at føle sig mere end en smule skøre.

o Det værste er, når han åbner sine øjne. En del af den tid, han ser ting andre ikke har, eller ting, han ikke skulle, og ingen vil tro ham. Når en lærer sagde: "Se på mig, unge mand!" hvor han åbnede sine øjne og hun brændes? Han forsøgte at forklare, hvordan det skete, men politiet ignoreret ham bare, og forsøgt at løse mysteriet. Han kunne ikke eller ville ikke bevise det, som han var også skamme sig over, hvad han havde gjort. Han åbner næsten aldrig øjne, nu.

Som lærere, kommer vores egne opfattelser i første række. Vi må erkende, at vi arbejder med mennesker hvor deres udvikling har været misguidet, hvis overhovedet guidet. De former for adfærd, der opstår, kommer ikke som følge af handicap, men snarere af "unchanneled" evner eller magt. Af vores anerkendelse, vi kan hjælpe eleverne til at se den måde også. Den deraf følgende stigning i selvforståelse og selvværd kan medføre en vækst i deres selvkontrol og et fald i deres fortvivlelse. (Kardaras, 1996) En meget glædelig udvikling for en lærer.

Fra klinisk problem at udvikle potentialet: Den begavede Underyder af Josh Saine

From Overt Behavior to Developing Potential: The Gifted Underachiever
by Josh Shaine
Tilbage til toppen Go down
 
Fra et klinisk problem til at udvikle potentialet skrevet til lærer
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Undervisningsdifferentiering-
Gå til: