Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
asynkron psykolog gifted tegner mensa penge mobning efterskole børnehave asperger ADHD kyed bmsf skolestart chips raven legoland Kuno dyslexia underydelse milepæle WISC maja sensitive wppsi test
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Forskellen på HBB/gifted og Autisme

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: Forskellen på HBB/gifted og Autisme   Lør nov 22, 2008 7:58 am

GIFTED OR AUTISTIC? THE ‘GREY ZONE’ har nogle skemaer som er interressant. Den er ikke helt udforsket men jeg håber at finde mere om emnet sat op på denne måde.







Lignende karakteristika som findes i Gifted eller ASD eller Gifted-ASD personer.

Nævnt af alle forfattere (klynger)

Nævnt af nogle forfattere

• vanskeligheder med social interaktion,
f.eks:
- tager ikke hensyn til den andens
perspektiv eller synsvinkel,
- egocentrisk,
- monopolisere samtaler,
- snakker eller stiller
spørgsmål uafbrudt.
• "gammelklog" brug af sprog og
sproglige mønstre, verbal flydende,
stort ordforråd.
• avanceret hukommelse og kognition,
omfattende videnbase.
• intensiteten af fokus, absorberende
interesser.
• social isolation, ingen venner, tendens
retning introversion.

• sensorisk følsomhed, overfølsomhed over for stimuli (Cash;
Neihart; Little; Webb).
• intense behov for stimulering (Cash).
• særlige sans for humor (Neihart; Gallagher & Gallagher).
• visuel tænkning (Cash).
• vanskeligheder i at tænke som andre (Cash)
• argumenterende (Cash).
• stædig (Cash).
• usamarbejdsvillig (Cash).
• modstandsdygtige over for lærerens dominans (Cash).
• perfektionist personligheder (Cash).
• ekstraordinær ydeevne i et bestemt område,
sammen med gennemsnittet i andre områder (Neihart).
• skæv udvikling, især når kognitive
udvikling er set forhold til sociale og følelsesmæssige udvikling
i en ung alder - asynchron udvikling (Neihart; Webb).
• optaget af retfærdighed og "justice" (Webb).















Udkast til den "Dimensional Misforhold" checkliste:
Lignende
kendetegn
Begavede uden ASD Gråzone Begavede med ASDMere info?Behov baseret råd
Social interaktion og
kommunikation:
Social isolation, ingen venner mangel på "ligesindede" venner;
mangel på tolerance;
uafhængig af alder kammeraterne,
men ved, hvordan de kan få venner
Manglende Theory of Mind,
socialt kluntet;
mangel på empati;
ufaglærte med Age kammeraterne,
og uvidende om, hvordan du får venner
Bevidste om at være forskellige Ved, at de er forskellige,
kan grunden;
bekendt med en anden 's perspektiv og
synspunkt
Ved, at de er forskellige,
ringe bevidsthed om, hvorfor;
uvidende om en anden 's perspektiv og
synspunkt  
Fremmelig sprog,
"Speech Patterns" stærkt
verbal,
flydende tale
oprindelige, kreative indlæg,
normal, men kan have "ældre" sprog
forsinket echolalia,
ensformige, gentagne, pedantisk,
sømløse indlæg
Begrænset, gentagne
adfærd og interesser:
Dybe interesser interested in many things,
passionate fascination,
can be distracted from it
et emne af interesse,
kan ikke flytte opmærksomheden på andre ting
Avanceret hukommelse og
kendskab
Avanceret forståelse,
holistisk meningsfuld læring;
mere selektive, bortfiltrere,
skille visse informationskilder
Avancerede memorization,
fragmenteret læring, optagethed af
oplysninger;
nyder 'Rote' øvelser,
(obsessively) huske alt,
Den Dimensionel Misforhold-model illustrerer den tanke, at begavede individer, i modsætning til gennemsnittet intelligente individer, har måske allerede en asynchron udvikling (og måske lider af det), hvis deres sociale intelligens ligner gennemsnittet af befolkningen. Så i denne "autism spektrum disorder " (ASD) model er ikke defineret som en absolut standard for alle. I stedet bør den definition være en relativ en: ASD er defineret i forhold til enhver persons niveau af kognitiv intelligens, ens IQ.

Selv om denne checkliste ikke er klar endnu kan psykologer, særlige behov koordinatorer og lærere allerede begynde med at bruge den grundlæggende idé med det: Hvis du er i tvivl om en særlig begavet elev har ASD eller behov for ASD-lignende behandling, skal du forsøge med at fokusere på at optrævle lignende egenskaber som opsummeres i den forrige tabel. Du skal være opmærksom på at begavelse i det kognitive område er ikke ensbetydende med begavelse på det område af sociale intelligens, fordi begge dimensioner er uafhængige af hinanden.

Derefter beslutte "per post", om barnet går i retning af den Begavede uden ASD eller i retning af Begavet med ASD og justere din uddannelsesmæssige og psykologisk tilgang til en mere "begavet-lignende 'eller' ASD-lignende" tilgang
over en periode af flere uger. Derefter kan du udfylde listen igen, for at evaluere de adfærdsmæssige og
læring fremskridt. Justere fremgangsmåden, når det er nødvendigt. Når den samlede profil for en elev har tendens mod højre side kan du derefter overveje, om en ASD diagnose er nødvendigt for dette barn.


Counseling, Multiple Exceptionality, and Psychological Issues

Twice Gifted Asperger SyndromeGiftedness and Asperger's Syndrome: A New Agenda for Education


Sidst rettet af Hilde Tors dec 12, 2013 11:35 pm, rettet i alt 3 gange
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Forskellen på HBB/gifted og Autisme   Tors dec 12, 2013 11:31 pm

http://www.agnesburger.nl/images/uploads/Gifted_or_autistic.pdf ny link
Tilbage til toppen Go down
 
Forskellen på HBB/gifted og Autisme
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: "Twice-exceptional" dvs. diagnose oveni-
Gå til: