Fokus på talent og dygtighed – en udfordring for skolen AF KIRSTEN BALTZER OG POUL NISSEN FRA DPU
Der har i de seneste år været en øget opmærksomhed på velbegavede (20 %), højt begavede (5%) og de særdeles højtbegavede (2%) børns udviklingsmuligheder i skolen. Tidligere var det politisk ukorrekt at beskæftige sig med disse børns faglige og sociale trivsel – ”ingen måtte løbe hurtigere end det svageste led”. Det vides ikke, hvorledes disse børn har det i skolen bortset fra en enkelt undersøgelse, som viste, at en stor del af disse talentfulde børn havde ”ondt i det sociale liv” og mistrivedes.
Hvis disse dygtige børn blev intelligenstestet, ville de sandsynligvis score højt. Dog er der i skolens hverdag
næppe brug for at teste børn. Det kan fint lade sig gøre at finde de dygtige og meget dygtige børn og unge
ved at spørge dem selv, deres lærere og forældre om, hvad de kan og vil. De efterfølgende eksempler på
talentarbejde er ikke dækkende for alle initiativer for at sikre de talentfulde børn gode udviklingsmuligheder
i skolen, men illustrerer den udvikling på mange felter, der aktuelt er i gang i Danmark.
Læs videre her!