Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
legoland efterskole asynkron wppsi børnehave mobning Kuno test gifted raven penge milepæle asperger underydelse chips ADHD maja psykolog dyslexia skolestart kyed sensitive tegner WISC mensa bmsf
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Førskole adfærd for begavede børn

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Admin
Admin



IndlægEmne: Førskole adfærd for begavede børn   Søn jan 04, 2009 10:29 pm

Jeg har fået lov til at oversætte nogle artikler for Dr. Ruf. Hun har selv 3 intelligente børn og har uddannet sig og undersøgt mange ting omkring intelligente børn og voksne.

Her er en artikel om førskole adfærd for begavede børn:

Førskole adfærd for begavede børn
Ved Deborah L. RUF, Ph.D.

Disse er generelle retningslinjer for at hjælpe dig, hvis du har en begavet barn. Personlighedstype, dreng eller pige, og reaktionerne fra dem som er omkring børnene kan påvirke, hvor mange af disse punkter beskrive begavede førskole børn. Jo tidligere en af de opførsler nedenfor opstår, jo større er sandsynligheden for at barnet er stærkt til ekstraordinært begavede.

Fødslen til 4 måneder:
• Har øjenkontakt hurtigt efter fødslen og fortsætter denne interaktion og kendskabet til andre
• Har øjenkontakt når der pusles
• Finder ikke være i skråskolen eller lignende
• Ønsker næsten altid nogen i lokalet, interagere med ham eller hende
• Meget indberetningsgrund andre meddelelse og kommentar

4 måneder til et år:
• Sjældent legetøj i "munden"
• Viser formålet med legetøj, sjældent destruktive eller vilkårlig
• Er opmærksom når der læses eller ses fjernsyn
• Efterligne klappe en kage og kukke-bøh
• Vinker farvel, siger ma-ma, Dada, og bye-bye
• Følger retninger, hvad det næste er i rutiner

Et år til 18 måneder:
• indlysende interesse i kompetence; har "passer ind", når det ikke er tilladt at gøre det selv (eller sig selv)
• Kan koncentrere sig længe
• indlysende interesse i bogstaver, tal, bøger og samtale
• Overraskende godt øje til hånd koordination til at sortere forme, sætte ting i og tage tingene ud
• Anvende puslespil og legetøj, der er forud for alder
• Tygger og river ikke i bøger
• Forsøger ihærdigt at behage; føler sig let såret

18 måneder til 2 år:
• Snakker, klar forståelse af andres tale
• Kender mange bogstaver, farver og tal. De klogeste begavede børn ved ofte, hvordan man tæller og organisere mængder, kender mange farver og nuancer, og kender alfabetet i orden eller isoleret. Dette er i deres insisteren på, ikke forældrenes pace.
• Vedholdenhed; behov for at gøre det på egen måde og ikke gjort, indtil de har lært det
• Ikke let distraheret fra, hvad de vil gøre, man kan ikke engang snyde dem med distraktion
• Kan synge en sang med dig, kender alle ordene og melodien
• Udviser klart en sans for humor ud over typiske "badeværelse humor"
• Selv om de er aktive, aktivitet er normalt meget målbevidst og vigtige for barnet
• Lærdom i aktiviteter, maskiner og redskaber, der er komplekse og måske delikat, f.eks. CD-afspiller, computer. Kan håndtere dem godt, hvis det tillades.
• Dominerende; mister hurtigt interessen i nogle børn, der ikke kan gøre, hvad de kan gøre.
• Bedsteforældre er begyndt at klage over, at dit barn er ustyrlig og måske forkælet.
• Tegning og identificere, hvad de har set.
• Stakker tårne af 6 blokke eller mere
• Genkender grundlæggende former og peger dem ud andre steder
• Meddeler skønhed i naturen
• Opmærksomhed på andres følelser
• Har brug for at vide "hvorfor", før barnet opfylder

To til tre år:
• Fremragende opmærksomhed det foretrukne er TV eller video
• Viser enorm interesse i at skrive bogstaver og tal
• Vil fange din fejl, så hold dig til dine ord, og ikke glemme det som er lovet eller lave ændringer af planer.
• Let frustrerede over egen manglende evne, synes at forfølge nogle ting
• Personer uden for familien begynder at kommentere, hvor intelligent dit barn er
• Barnet har problemer med at lege med andre børn på sin egen alder, foretrækker voksne eller meget ældre børn, men det er ikke sjovt for dem, fordi barnet er stadig alt for umoden
• Kan få anfald af arrighed, især når barnet bliver forpurret i at gøre noget på hans/hendes egen måde
• Kan spille med spil, puslespil og legetøj, som er det dobbelte af deres egen eller flere aldersgrupper
• Tidlig læsning, f.eks. mest by og gade skilte, genkende mange navne, etiketter og ord på tryk
• De fleste anfald er af mangel på voksnes respekt eller forståelse; barnet er mere tilbøjelige til at samarbejde end blot overholde voksnes krav
• Stærkt konkurrencepræget

Tre til fire år:
• Meget nysgerrige
• Meget snakkesalig
• Stigende interesse for bøger og læsning og finde svar der
• Regler til debat og fornuft og argumentere
• Kan lave mange ting på computeren
• Kan blive bange for, hvad de ikke forstår, er tilbøjelige til at tænke fremad og rolig
• Viser interesse i, hvordan og hvorfor, stille spørgsmål og lytte til svarene, i modsætning til de fleste alderssvarende
• Interesseret i strategi og anvendelsen af reglerne; afvisende og irriteret på andre, der ikke kan "finde ud af det"
• Dominerende
• Kreativ
• Kløgtigt manipulerende
• Perfektionistisk, kan være tvangspræget af at udvikle egne evner

Fire til fem år:
• Mange begynder at læse enkle bøger, derefter kapitler i bøger næsten kommer spontant, inden de er fem
• Viser interesse i fremmelige fag, men kan blive skræmt af deres egen mangel på perspektiv (f.eks., naturkatastrofer er både fascinerende og skræmmende)
• Intuitiv forståelse af numeriske begreber og matematiske ræsonnement; mange kan effektivt konkurrere med ældre børn og voksne i f.eks. kortspil
• Kan begynde at sætte spørgsmålstegn ved meningen med livet, deres eget værd, osv.
• Kæmpe ordforråd, enorm hukommelse til fakta, begivenheder og information
• Stadig bedre med computere og tastaturet, videospil
• Tydelig abstrakt ræsonnement evne, kærlighed af koncepter og teori; filosofiske og spekulative
• Stort behov for at inddrage andre i meningsfulde og intelligente samtaler om de ting, der interesserer dem (børnene, ikke nødvendigvis de voksne)

Resumé:
Begavede førskole børn har tendens til at indlede deres egen læring. Faktisk er det en kendetegnende for høj intelligens. Selv stærke forældrerelationer eller førskole engagementer og instruktion, kan fremskynde et barns erhvervelse af akademiske færdigheder, børn på forskellige niveauer vil stadig opnå disse færdigheder på et mærkbart forskellig måder.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Førskole adfærd for begavede børn   Lør jan 17, 2009 9:27 pm

Jeg elsker Dr. Ruf dog tænker jeg tit omkring hendes brug af bogstaver da det no afhænger af om man nu læser til barnet fra fødslen af. Min moster læst for hendes børn fra dagen de ko hjem fra sygehuset og begge læst ret tidligt. Jge sjusker med at læse for min No og kan se konsekvenserne i dag pale
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Førskole adfærd for begavede børn   Søn jan 18, 2009 5:08 am

noget kan jeg sagtens se kan passe, men der også utrolig meget som slet ikke passer på vores pige.
Hun har aldrig nogensinde vist interesse for bøger og læribng før hun kom i skole.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Førskole adfærd for begavede børn   Søn jan 18, 2009 5:35 am

Jeg kan også se der er noget som ikke passer på mine børn. Jeg synes bare vi skal prøve at få så mange oplysninger og være kritiske over for det vi læser.

Der er ofte meget som passer, så forældrene har noget at sammenligne med. 2 børn er sjældent ens, der for er det jo også så svært at spotte intelligente børn.

Helene begyndte først at vise det i skolen.
Patrick viste det meget tidligt, allerede som 2 årig kunne han alfabetet.
Nikolaj er først begyndt som 4 årig.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Førskole adfærd for begavede børn   Today at 9:48 am

Tilbage til toppen Go down
 
Førskole adfærd for begavede børn
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: