Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
WISC underydelse asperger efterskole skolestart chips Kuno bmsf milepæle ADHD kyed wppsi legoland raven tegner test mobning sensitive maja asynkron mensa gifted dyslexia psykolog børnehave penge
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Goddag allesammen 19 år gammel

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
mindleaving




IndlægEmne: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 11, 2009 7:08 am

Hej.
Mit navn er Jan og er 19 år gammel.
Lige for tiden bor jeg i Tyskland og går på et gymnasie for det danske mindretal. Jeg er selv ikke testet men min motivation til at tilmelde mig var, at jeg er aktivt i et tysk forum for højbegavede børn. Jeg stødte tilfældigt på dette forum ca. 3½ år siden fordi jeg var nysgerrig hvad højbegavede børn skriver om og hvordan de skriver. Efter at have læst nogle få bidrag var jeg ligefrem lidt chokeret. For det første så det ud til at det var mennesker som de fleste andre (jeg havde før haft forestilling om at de allesammen måtte være genier og skrive i et nærmest andet sprog.) For det andet var det de første jævnaldrende som jeg kunne identificere mig med og havde de samme problemer med skolen og medmenneskerne som jeg selv. Det var en overvældende følelse. På den måde fik jeg kontakt til andre unge og kunne tale om ting som jeg ikke kunne tale med andre om, f.eks. filosofiske spørgsmål eller meget specielle faglige spørgsmål. I det forum er jeg stadigvæk.
Nu skal jeg om et halvt år, når jeg har min studentereksamen, til at studere matematik på KU. Jeg er derfor begyndt at søge efter lignende internetsider, som jeg hidtil har besøgt på tysk. Det var nærliggende at begynde at søge efter et forum for og om højbegavede og på den måde er jeg havnet her.
Jeg har endnu ikke læst så meget og er spændt på hvilke problemer der er i forhold til tyskland, men indtil nu ser det ud til at være de samme problemer (måske overalt på verden?!). Jeg har det meget let i skolen, især nu fra 1.g til 3.g. Tildels for let, sådan at jeg næsten var ved at boykottere undervisningen. 1.g var meget let, men der havde jeg mulighed for at besøge forelæsninger efter skoletiden. Da der i 2.g var mange flere timer havde jeg ingen mulighed mere for at gå til forelæsningerne og undervisningen blev endnu langsommere. Nu i 3.g har jeg oprettet en lektiehjælp for min årgang for at hjælpe dem med studentereksamen. På den måde er jeg optaget hele ugen og jeg bruger mit overskud til noget fornuftigt. Men jeg glæder mig til studiet for selv engang at komme til at knokle med svære opgaver og få nogle udfordringer.
Lige nogle spørgsmål som jeg kom i tanke om (der følger sikkert nogle senere ;-) ):
- På hvilken måde defineres højbegavelse i Danmark?
- Hvilken IQ-skala bruges? Wechsleer-skalaen (altså middelværdi 100 og 15 som standardafvigelse?

Jeg glæder mig til svar og er spændt på hvilke erfaringer andre har gjort. (Undskyld småfejl f.eks. vendinger, jeg håber det bliver bedre med tiden :-S)
Mange hilsner
Jan
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 11, 2009 7:51 am

Velkommen til.

Dejligt med et ungt menneske som ved hvordan det er at være højt begavet. Dine erfaringer med skolesystemet er højst anvendeligt, da dette forum også er for teamet omkring intelligente børn.

Det store problem med højt begavede børn i DK er at de ikke bliver undervist på det niveau de er på selv om lovgivningen har formuleret at alle børn skal undervises efter hver enkelt barns særlige forudsætning. Teamet omkring børnene er ikke uddannet i at spotte intelligente børn i skolerne, derved er der opstået 4 nye privat skoler i DK som underviser børn med særlige forudsætninger.

Et andet stort problem i DK er janteloven, den har du sikkert også hørt om. De ti bud: Du skal ikke tro du er noget o.s.v.
En uskreven loven som den almindelige dansker slås med hver dag.

Har du hørt om elitegymnasiet i DK, eller er det specielt matematik som interesserer dig. Har du nogle fremtidsplaner med KU.

Du skal hermed være meget velkommen i dette forum. Laughing

Psykolog ole kyed er den person i DK som ved mest om børn med særlige forudsætninger

Se også min hjemmeside www.intelligenteboern.dk Her er der også mange link og oplysninger om intelligente børn.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
mindleaving




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 11, 2009 8:55 am

Hej.
Mange tak for svaret.
Noget lignende som janteloven har man ( i hvert fald overordnet, måske fordi den endtil nu ikke blev skrevet ned) ikke at kæmpe med i Tyskland, men problemerne er de samme i skolen. Jeg er heldigt at gå på en dansk skole (eller rettere: held, at går på en tosproget skole). Det er en fordel fordi det for det første er en udfordring at holde styr på to sprog og derudover have to fremmedsprocg. Derudover var det godt at der i folkeskolen (1.-6. klasse kun var ca. 10 elever i en klasse og læreren dermed kunne hjælpe mig med mere avancerede spørgsmål, ellers havde jeg vist også lavet den erfaring som mange bmsf har gjort. Men mange bmfs i Tyskland har gjort samme erfaring, at de ikke får den udfordring de har brug for for at have lyst til undervisningen eller har problemer med klassekammerater når de er for gode og ved for meget.
Jeg skal nok blive her men findes der også et forum der er lidt frekventeret som er for unge? (Jeg har endnu ikke set på link-listerne, men det gør jeg lige straks.)
Problemet med at spotte børnene med specielle evner er det samme her: I studiet læres slet ikke noget om det (undtagen måske i frivillige seminarier). Derudover er klasserne for store for at lærerne havde kapacitet til at tage sig af disse elever. Først engang skal jo de støttes der er for langsomme, dem der allerde kan det hele skal bare sidde stille og være glade for at de ikke skal gøre noget *sarkastisk*
Jeg tor hele problematikken er den samme verden over ( i hvert fald i grove træk).

Jeg interesserer mig for at studere matematik på KU fordi universitetet for det første har ry for en god og fleksibel/praksisorienteret uddannelse, i hvert fald så vidt jeg har hørt det. Derudover har jeg med min studentereksamen adgang til en uddannelse i Danmark og jeg har altid følt mig mere dansk end tysk, men sådan noget har der i de seneste år været mange diskussioner om her i Sydslesvig (fordi vi trods alt opvokset i et tysk samfund. Jeg er lidt nervøs, hvordan jeg endeligt bliver modtaget og hvilken rolle det spiller, men det skal nok gå.) På KU vil jeg lave min bachelor-, kandidat og ph.d.-uddannelse. Det er specielt matematik der interesserer mig, selv om der er så mange ting som jeg godt kunne tænke mig (det kender nok mange:-) ).
Mange hilsner
Jan
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 11, 2009 9:08 am

Der er en forening i DK der hedder giftedchildren.dk jeg ved de har et forum for børn og unge.
Ligeledes er der mensa foreningen, der skal man tage en test for at blive medlem. De har både åben og lukkede forum, der er der også lavet noget for børn og unge.
Der er kun at spørge dig for.
Håber du finder nogle at snakke med når du kommer så langt.
Om et andet tror jeg faktisk du vil møde nogen andre unge mennesker på KU, der er som dig.

Min datter på også 19 traf 2 andre piger som hende selv på gymnasiet i Grenå. Der er mange, men nogle ved det ikke og andre tør ikke sige hvordan de har det.

I vores familie har vi kun vist det de sidste 4 år, men kun på grund af vores søn på 6 år som viste det meget tydelig.

Glæder mig til flere gode snakke.
Jeg hjælper gerne med viden om loven og DK, hvis der er brug for det. Især hvis det kan gøre tingene nemmere for dig.
Velkommen til.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
mindleaving




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 11, 2009 9:35 am

Er det ham som det er skrevet om på hovedsiden? Altså kampen med systemet?

I hvert fald er det en skildring som mange forældre med højt begavede børn i Tyskland kan istemme . Kampen med skolen, børnehaven og tildels endda med andre forældre der ikke kender til problematikken. Triste historier :-(

Det er noget som jeg klamrer mig til: At jeg på universitetet møder folk der er som mig selv. Jeg har fået gode vender via internettet i Tyskland, bare at de alle bor så langt væk (det er problemet ved nettet). Ellers har jeg også her på min skole mødt en anden dreng som var som mig, indtil han fik en veninde og ændrede sig meget. Så var jeg igen alene...

Fra siden "giftedchildren" er jeg kommet her hen til. Jeg har tilmeldt mig i det åbne forum, men jeg kunne ikke sådan rigtigt finde nogle unge der. Jeg håber jeg finder endnu et forum fra KU's matematisk institut, så kan jeg i hvert fald stille spørgsmål. Men jeg bliver selvfølgeligt her. Det er interessant men også bekymrende, at det ser ud til at være et problem de fleste steder. Og fint at se at der er nogle der gør opmærksomt på det. :-)
Mange tak for svarene og mange hilsner
Jan
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 11, 2009 6:39 pm

Ja Patrick er ham som er skrevet om på hovedsiden. Jeg har lavet siden, da viden skal ud til hjælp for andre. Jeg lavede forum, da det vil være rigtig godt hvis forældre, lærerne, psykologer og alle andre med interesse for intelligente børn, vil gøre noget for at hjælpe hinanden til et bedre liv for børn med særlige forudsætninger.
Jeg er en person som synes alle skal have hjælp. Jeg mener intelligente børn bliver "svage" hvis systemet bare tror, børnene bare er så kloge de nok skal klare sig. Det er den største misforståelse. Børn er børn og de skal støttes af voksne omkring dem.


Mensa.dk har også et åbent forum og der bliver der også diskuteret filosofiske begreber, matematik osv. Jeg har sommetider været inde for at læse indlæg og der er nogle seriøse spekulationer om livet gang og hvorfor livet er som det er.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
mindleaving




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 11, 2009 11:30 pm

Ok, mange tak. Det forum skal jeg nok kigge på.

Ja, det er desværre sådan at intelligente børn forlanges at være englebørn i skolen med høje karakter. Jeg er sådanset selv et eksempel på dette kliché men jeg kender også ulemperne ved det og kan godt forstå at det kan gå rigtig galt.
Jeg skriver ofte med en mor med et bmsf-(barn). Han kommer i skole efter sommerferien, men han kan allerede nu tal langt over tusind og kan, hvis han vil også læse og skrive, og jeg er meget bekymret om hvordan det skal gå i skolen...og det er hun selvfølgeligt også.
Held og lykke med Patrick. Jeg håber han får gode lærere der kan møde ham på det niveau han har brug for...
Mange hilsner
Jan
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Lør jan 17, 2009 5:49 pm

mindleaving skrev:

- På hvilken måde defineres højbegavelse i Danmark?
- Hvilken IQ-skala bruges? Wechsleer-skalaen (altså middelværdi 100 og 15 som standardafvigelse)?

http://intelligenteboern.aforumfree.com/forskellige-tests-f2/iq-eller-percentil-t11.htm her har jeg besvaret dit spørgsmål

Mange forældre får desværre ikke selve ”tallene” udleveret når deres børn testes og psykologer beskriver barnet som normal eller velbegavet - desværre lidt i fling. Der findes ikke et standart for hvilke ord beskriver hvilke tal område. De følgende har eg fået fra beskrivelser af test med SA 15:

Normal eller gennemsnit dvs. en IQ på 100

Kviknormal dvs. en IQ på over 110 til 119

Velbegavede dvs. en IQ på 115 til 125 (her har jeg set eksempler på at en barn med IQ på 128 beskrives normal begavet, men tallene var ikke oplyst i rapporten, heldigvis bedt forældrene op testens forside!)

Begavet dvs. en IQ på over 120 til 124 (nogle siger at det er en IQ på over 120 op til 130!)

Særligt begavet dvs. en IQ på over 125 til 130 (nogle siger en IQ på over 120 op til 130!)

Højt begavet dvs. en IQ på over 131

Børn med særlige forudsætninger er børn som har en IQ på over 125 (Weschler test med SA på 15) eller ligger i det 95. percentil dvs. de udgør omkring 5 % af befolkningen.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Lør jan 17, 2009 7:01 pm

mindleaving skrev:
Jeg har endnu ikke læst så meget og er spændt på hvilke problemer der er i forhold til tyskland, men indtil nu ser det ud til at være de samme problemer (måske overalt på verden?!).

Jeg har læst en del fra andre verdensdele og kan sige at der er nogle få områder hvor der sker noget for højt begavede børn - som regel pga. enkelte initiativtagere - men historikken er som regel at de ikke overlever i længden. Der er nogle få som overlever bl.a.SENG som var oprettet efter et tragisk dødsfald, og senere blev siden og indholdet privatiseret, bare for at give et eksempel.

Hertil findes der utalige mail lister som er guld værd. Desværre for at beskytte skribenter er manges arkiver fjernet Sad men når man er medlem længe nok så kommer der en del godbider frem cheers

En af det mest kendte steder er Hoagies og navnene som Deborah Ruf, Linda Silverman, SENG James T. Webb, Edward Amend, Shirley Kokot mm. er nutidens skribenter som jeg læser en del af når jeg har tid. Og glem ikke Ole Kyed og Kirsten Baltzer, som har begge skrevet danske bøger om emnet. Hertil findes der en del gavede kvinder ved en masse om børnene - hver med deres lille speciale område - desværre har de ikke alle hjemmesider (endnu).

Du kender vel
ECHA
Matriarq
Gifted Children
BMSF
Mentiqa
EMU

og så skolerne der hedder Mentiqa Østjylland, Mentiqa Nordjylland, Mentiqa Odense samt Athene.

Jeg skrev lige nogle eksempler ned men der er mange flere Cool så er jeg ”indgraderede” for dem jeg har glemt.

Sjovt nok er problemerne det samme kloden rundt - men hvad kan er forventes hvis vi kun repræsenterer 5% af befolkningen?

Herudover lever myter om højtbegavede børn i bedste velgående – ”Børn med særlig forudsætninger har få, hvis overhovedet nogle speciale behov.”

Jeg har læst mig frem til at der I dag synes findes to grupper: Den ene gruppe mener Højt Begavede Børn er mere modtageligt for sociale og emotionelle problemer og har brug for en speciel indsats for at deres problemer kan forebygges eller løses. Den anden gruppe ser Højt Begavede elever som personer der klare sig selv godt på egne kræfter og at der næsten ikke findes ret mange BMSF børn der har brug for intervention.

Personligt er jeg midt i mellem – hvis man kan være dette. Jeg mener at børnene bliver præget af de mennesker de møder på deres vej. Nogle gange er de heldige andre gange er de uheldige. Hertil er et vigtigt element barnets modstandsdygtighed samt personlighed. Men det er et helt anden kapitel …
Tilbage til toppen Go down
mindleaving




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 18, 2009 2:18 am

Mange tak Hilde for det venlige og lange svar.
Jeg vil nok bruge min dag på at bladre igennem de forlinkede sider.

Jeg tror også, at jeg selv ligger lidt imellem de to nævnte grupper, men måske mest i den gruppe, der kan klare sig af egne kræfter. Kun nogle få gange er det meget hvordan undervisningen er, men nu er det jo snart slut.

Mange hilsner
Jan
Tilbage til toppen Go down
mindleaving




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 18, 2009 7:42 am

Jeg har nu læst lidt på de nævnte sider.
Jeg synes mest om matriaq.dk. Den læser jeg stadigvæk på.
Bemærkelsesværdigt er at grænsen sættes til 5 % (istedet for de 2% som Mensa har) og dermed ikke udelukke højt begavede som ikke når de 131 i en test, men alligevel har samme evner som gruppen over 131.
Indtil nu har jeg ikke kendt så meget til den internationale bevægelse (undtagen mensa) og det er sjovt at læse lidt om det på internationalt plan.
Men det jeg er lidt forundret over er, at når man bruger teorien om multiple intelligenser, hvordan vil man så med en test kunne finde dem der har høje musikalske evner eller er specielt begavet i idræt? Eller blander jeg det nu sammen?
Mange hilsner
Jan
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Søn jan 18, 2009 8:56 am

mindleaving skrev:
Jeg har nu læst lidt på de nævnte sider.
Jeg synes mest om matriaq.dk. Den læser jeg stadigvæk på.

Men det jeg er lidt forundret over er, at når man bruger teorien om multiple intelligenser, hvordan vil man så med en test kunne finde dem der har høje musikalske evner eller er specielt begavet i idræt? Eller blander jeg det nu sammen?
Mange hilsner
Jan

en online: Gardner test

Tina giver en fin besrivelse af foreskellen mellem Gardner og g-faktor som måles ved en kognitiv test aka Spearman som mensa bruger.

Gardner og g-faktor fra Matriarq


En pro Gardner sammenligning: The Intelligence Theories of Charles Spearman and Howard Gardner

Ellers så er folk uenig med Gardner: Imod Gardner
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Goddag allesammen 19 år gammel   Today at 12:32 am

Tilbage til toppen Go down
 
Goddag allesammen 19 år gammel
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Velkomst-
Gå til: