Begavede underydere er normalt slået sammen med resten af skolens utilfredstillende elever. Lærer, AKT medarbejderer, og administratorer kigger ikke om der er underliggende faktorer, og tilskriver dermed alt for let psykiske, fysiske eller følelsesmæssige handicap til underydere. (Crow, 1978; Rimm, 1986; Kos, 1993)
Denne tendens fører os til at se bort fra virkningerne af denne afgørelse, for både børn og samfundet. (Crow, 1978; Rimm, 1986; Kos, 1993) Børnene udvikle lavt selvværd, mens de enten underyder eller misbruger deres evner. Samfundet får mindre fra den person og i værste tilfælde bliver personene kriminel.(Kos, 1993) Omkostningerne er uoverskuelige, men meget store både for den enkelte og for samfundet. Vi har brug for at identificere potentielle skjulte underydelse bag problemerne med disse kvikke og ulykkelige unger, og at hjælpe vores studerende til at anerkende og udvikle deres evner.
Hvad har vi
I langt de fleste skoler, der lægges vægt på viden og adfærd. (Sizer, 1992; ASCD, 1988; Orlosky og Smith, 1978) Hvis en elev opfører sig dårligt, ved fravær, glemte lektier, søger opmærksomhed, eller er udadreagerende (Crow, 1978; Plucker og McIntire, 1995), anses han / hun for at forkaste viden og autoritet. (Tempest, 1974)
Den afvisning af viden og autoritet opfattessom forkastelse af skolen, og typisk, den studerende være straffet - ved at få lave karakter, lavere og negative forventninger (Whitmore og Maker, 1980). Andre straf kan omfatte adfærdsmæssige begrænsninger, og potentielt placering inden for specialundervisning klasser, omgænger, suspension eller eksklusion. (Holt, 1969; Plucker og McIntire, 1995) Disse systemiske reaktioner er designet til at afhjælpe det problem ved at vise de studerende de fejl af hans / hendes måder. Desværre er den straf hvor der "undlades at undervise" den underyder "for at ændre hans / hendes opførsel" ikke en hvor der tages fat på de underliggende årsager til problemet. Dermed forværres en allerede faretruende situation. (Seeley, 1993; Delisle, 1994)
Studerende, der er straffet for adfærd, som skyldes deres iboende natur kan forventes at blive dyster, vred og / eller desperat. De er også sandsynligt, at udvikle mistillid til det system, som har behandlet dem uhensigtsmæssigt. (Kos, 1993; Peabody, 1991)
Effektiv lærere i underydelse må ofte bruge mere tid i "unteaching af lærte negative holdninger og adfærd" end i at "undervisning i akademiske fag". (Supplee, 1990) Hvert studerendes enkeldte behov varierer, som man kunne forvente, men de studerende er tilbøjelige til at have to vigtige karakteristika til fælles. "Et barn kan være afbilledet i midten af et felt af kræfter hvor alle kræfter, fra inden og uden, trykker for at udforme selvstændighed, selvværd, og adfærd." (Whitmore og Maker, 1985) Underydere anser ikke sig selv som værdifuld. (Supplee, 1990) Gennem deres adfærd "annoncere" de på underliggende årsager til deres situation. Det er overladt til os at lære at høre beskeden.
Superman?
Hvad ville være sket, hvis Superman var blevet rejst af en mindre følsomme og bevidst person end Kent? Tænk på Superman gående langs gaden, med sine øjne lukket, og hans hænder i hans lommer.
o Han ikke giv håndt til folk, fordi han ville såre dem.
o Han tager kun små skridt. Ellers er han tilbøjelig til at springe bygninger i en enkelt skridt, og alle vil gør grin med ham.
o Han hævder, at høre stemmer og lyde, at ingen andre kan, og det gør ham til at føle sig mere end en smule skøre.
o Det værste er, når han åbner sine øjne. En del af den tid, han ser ting andre ikke har, eller ting, han ikke skulle, og ingen vil tro ham. Når en lærer sagde: "Se på mig, unge mand!" hvor han åbnede sine øjne og hun brændes? Han forsøgte at forklare, hvordan det skete, men politiet ignoreret ham bare, og forsøgt at løse mysteriet. Han kunne ikke eller ville ikke bevise det, som han var også skamme sig over, hvad han havde gjort. Han åbner næsten aldrig øjne, nu.
Som lærere, kommer vores egne opfattelser i første række. Vi må erkende, at vi arbejder med mennesker hvor deres udvikling har været misguidet, hvis overhovedet guidet. De former for adfærd, der opstår, kommer ikke som følge af handicap, men snarere af "unchanneled" evner eller magt. Af vores anerkendelse, vi kan hjælpe eleverne til at se den måde også. Den deraf følgende stigning i selvforståelse og selvværd kan medføre en vækst i deres selvkontrol og et fald i deres fortvivlelse. (Kardaras, 1996) En meget glædelig udvikling for en lærer.
Fra klinisk problem at udvikle potentialet: Den begavede Underyder af Josh Saine
From Overt Behavior to Developing Potential: The Gifted Underachiever
by Josh Shaine