Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Når dit barn bliver mobbet EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Når dit barn bliver mobbet EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Når dit barn bliver mobbet EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Når dit barn bliver mobbet EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Når dit barn bliver mobbet EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Når dit barn bliver mobbet EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Når dit barn bliver mobbet EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Når dit barn bliver mobbet EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Når dit barn bliver mobbet EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
hilde wisc skole begavede privat Århus children gifted mentiqa børnehave
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Når dit barn bliver mobbet

Go down 
ForfatterBesked
Hun





Når dit barn bliver mobbet Empty
IndlægEmne: Når dit barn bliver mobbet   Når dit barn bliver mobbet EmptySøn Mar 29, 2009 1:04 am

"Hold kæft!" "Bøsse” ”Luder” ”Lebbe” "Stop det, før jeg ødelægge dig!" ”Nu skal du dø” Er de ting jeg har observeret blandt børn i forskellige situationer. Jeg fik det fysisk dårligt af at skulle være vidne til en gruppe børn der opfører sig på den måde.

Når jeg husker disse desperate ord får jeg kuldegysninger! Hvad kunne være med til at udløse en skræmmende vredes udbrud fra en dreng som sidder på sin plads klar til timen, imens han læser en bog?

Drilleri, at andre håner ham ved at mobbe med verbale ytringer, eller at være nedladende overfor ham er nogle af metoder der bruges blandt børn. Efter at havde gjort nar af drengen, så sladret klassens elever over hans opførelse. Læren reageret reagerede ved at tage hans bog væk, endda skælde ud over hans udbrud. Især da det viste sig, at drengen havde gået rundt og ikke sad på sin plads til timens start.

Mange begavede børn og unge er mål for drilleri og mobning. Nogle af deres kammerater og lærere opfatter dem som "alt for verbal", "alt for næsvis", "for smart", "alt for nørd." Fordi at begavede børn og unge er tilbøjelige til at være meget følsomme over for andre, derfor er deres reaktioner på drilleri yderst intens. Man behøver blot at se på de seneste kriminelle handlinger begået af børn rundt om i landet at de har været beskrevet som meget kvik, for at nævne eksempler på denne form for intensitet.

Ofte er drilleri og mobning subtil som med øgenavne, at skubbe eller sparke, social udstødelse, eller intimidering. Mens pigerne bruger mere psykologisk manipulation gerne som at sprede ondsindede rygter, står drenge for størstedelen af fysisk mobning. Alt for ofte lide deres ofre i stilhed. Forældre har brug for at finde tegn på nød: gråd, ikke spiser eller sover under skole uge, ikke ønsker at gå i skole, mavepine eller hovedpine.

Hvad kan du som forælder gøre, hvis du har mistanke om dit barn er drillet eller mobbet? En af de første ting er at hjælpe dit barn skelne mellem harmløse vilde tumle leg og skadelig adfærd. Prøv at finde ud af, hvad der sker fra barnets synspunkt, og acceptere, hvad dit barn fortæller dig som kendsgerning. Spørg efter nærmere: Hvem driller? Hvordan driller hun eller han? Hvordan synes du om det - bange, vred, såret? Hvad kunne du gøre ved det? Virkede det? Må alle lærere vide? Hvad gjorde de lærerne eller siger de vil gøre? Forsikrer dit barn at du vil hjælpe med at få løst problemet. Fortæl om engang hvor du selv har været mobbet da det kan hjælpe barnet med at forstå at det er normalt at blive ked af dette eller sur over hvad der er sket. Fortæl dem, at du vil hjælpe dem med at løse dette problem.

McCoy (1997) tilbyder følgende problemløsningsmodel som du kan bruge når dit barn er drillet eller mobbet:

- afklar problemet med dit barn;
- anmode om andre måder dit barn kunne reagere, næste gang den situation opstår:
- enten kan de vent med at svare da svar kan være hensigtsmæssige, hævngerrig, dumt;
eller give passende svar: gåtur væk, være selvsikker, gå for at få hjælp;
- at gennemtænke konsekvenserne af de enkelte forslag på listen og vælge en I afprøver;
- lave en plan og prøve det, og
- vurdere, hvad der skete.

Hvad skal ikke forældrene gøre?

Du må ikke minimere situationen ved at foreslå, at alle bliver drillet. Eller fortælle dit barn at det er deres eget problem. Eller fortælle dit barn at de er nødt til at stå op for sig selv. Det vil kun gør dem til at føle sig endnu mere utilstrækkelig og magtesløs. Du må heller ikke ringe til det barn som mobber og ”belønne” mobberen med en opfordring til at diskutere og forhandle en plan for at stoppe drilleri ved at tilbyde dem belønninger! Du må heller ikke ringe til mobberens forældre for at klage. Det kan gøre situationen værre.

Det er vigtigt at du underviser begavede børn i alternative strategier ud over at eksploderer i vrede eller at lide passivt. En god praksis er rollespil for at udforske teknikker, som kan bruges til at beskæftige sig med at drille. En af de første taktikker er, hvordan man kan holde ro og ignorere situationen. Tælle baglæns fra "10 på hug" eller ignorerer problemet ved at ”gabe” eller finder noget ”andet” du kan blive interesseret i vist sig effektiv. En anden strategi, der virker er selvstændige at tale sig selv stærk. Udtryk det som "Tag det roligt. Jeg er smart nok til at håndtere dette," eller "Jeg ved, hvad der foregår, og hvad er de forsøger at gøre. Jeg ikke vil lade dem tage min magt væk," kan hjælpe et barn gå fra at være offer til at være selvsikker. Du skal lære dit barn at kropssprog og tone i stemmen hænger sammen. McCoy (1997) giver forslag til, hvordan du synes afslappet og har ansvaret:

- Se folk i øjnene
- Står op og ret ryggen med fødderne lidt fra hinanden
- Hold dine hænder i dine lommer
- Flyt tættere på den person mens du taler
- Tal højt nok, og brug en fast og beslutsom stemme

En lille pige, som var konsekvent mobbet af ældre dreng brugt hendes "egne kommentar" til at hun blev hørt da hun havde besluttet sig for at selvsikker. Redegørelsen, "Jeg kan ikke lide det, når folk skubber mig rundt", og at sige noget dumt i et fremmedsprog gav hende en uventet forspring.

Fordi mange talentfulde børn og unge er perfektionistisk, så føler de at når de fortæller en voksen, hvad der sker, er en afspejling af deres evne til at styre deres liv. Det er vigtigt, at forældre fortæller dem, at det med at informere en voksen ikke er at ”sladder” eller et mål for deres egne evner. De skal vide at det er sådan de får hjælp fra en voksen. Det er vigtigt, men de har også brug for at vide, hvornår og hvem.

Lav en liste med dit barn, når han eller hun skal løbe væk og få hjælp fra voksne:

- øjeblikkeligt hvis et andet barn truer, skader fysisk, eller rører uhensigtsmæssigt.
- Nu du har prøvet at stoppe deres drilleri eller øge navne, men hvis du ikke kan eller der er nogen gør noget, der gør, at du føler dig ulykkelig eller bange
- Fortæl mig eller din lærer, så vi kan hjælpe dig stoppe mobningen "(McCoy, 1997).


Hvem bør de få hjælp fra?

Du eller en "personlig støtte netværk" i skolen. Lav en liste med dit barn om, hvem disse mennesker kunne være. Lad dem på listen ved, at de er de personer der er blevet udvalgt til at være en del af denne sikkerhedsnet. Spørg om deres bistand.

Prisen på drilleri eller mobning kan være ødelæggende. For et begavet barn, kan det føre til en intens vrede, tilbagetrækning, og / eller depression. Alt for mange selvmord og mord er et resultat af en kvik barn der bliver drillet.

Hvad kan forældrene gøre?

Advisér dit barns skole øjeblikkeligt, når dit barn bliver et mål for drilleri og mobning. Acceptere IKKE en "børn vil være børn" politik. Arbejder på at have en "nul tolerance over for drilleri politik" program på din skole eller et distrikt, der omfatter rådgivning til både ofre og tyranner. Endnu vigtigere er det, at hjælpe din begavede barn ved at give ham / hende med strategier for at afslutte denne omsiggribende og skadeligt praksis.

Ressourcer

McCoy, E. (1997). What to do... When kids are mean to your child. Pleasantville, NY: Reader's Digest.Senggifted

Debatere artikler ved at klikke her
Tilbage til toppen Go down
 
Når dit barn bliver mobbet
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Hvordan bliver man testet
» en sang hvor pi bliver sunget

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Kendetegn-
Gå til: