Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
test af "almindelige børn" skolerelateret
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 470 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Krossfish

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Hjørring Kommune

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Hjørring Kommune   Tirs apr 28, 2009 9:50 pm

Et spadestik dybere
Afsluttende rapport for følgeforskningen om
Talentklasser i Hjørring Kommune 2007-2008
Annette Rasmussen og Helle Vilain

Titlen på denne baggrundsrapport er hentet fra informationsfolderen om Talentcenter
Vendsyssel, hvor der står, at eleverne får mulighed for at komme et ”spadestik” dybere, end
de vil komme i folkeskolen. Der er i talentcentret et udbredt fælles ønske om at komme et
spadestik dybere. Vendingen bliver brugt af ledere og undervisere i organisationen, og der er
tilsyneladende konsensus om den overordnede vending. Men når vi i talentprojektets følgeforskning
går et spadestik dybere, viser det sig, at vendingen dækker over flere forskellige
forståelser af talent og talentudvikling. Det er noget af det, denne forskningsrapport kommer
nærmere ind på.

Rapporten formidler resultaterne af følgeforskningen om Talentklasser i Hjørring Kommune
2007-2008. Talentklasserne ligger i forlængelse af det Talentpleje-initiativ, der blev
taget i 2006 til etablering af talentundervisning i Hjørring kommune, og er i år videreudviklet
som Talentcenter Vendsyssel, der tilbyder skoleundervisning i fritiden for særligt interesserede
elever. Ligesom Talentplejeprojektet 2006-2007 er projektet Talentcenter Vendsyssel
blevet støttet af Undervisningsministeriets talentpulje. Bevillingen indebærer bl.a. en følgeforskning
på projektet, der ligesom i det tidligere projekt er gennemført af forskere fra Institut
for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.

Forskningen er gennemført som en opfølgning på sidste års projekt og beskæftiger sig med
samme delområder som sidste års forskning omkring talentklasser i Hjørring Kommune. Den
bygger således også på et omfattende empirisk materiale indsamlet fra ledere, lærere, elever
og forældre samt på eksisterende forskning inden for området og behandler spørgsmål om
visionerne, eleverne, organisationen og undervisningen i Talentcenter Vendsyssel. Resultaterne
fra en tidligere delrapport (afgivet i april 2008) er indarbejdet i denne rapport.

Det primære feltarbejde i undersøgelsen, som omfatter observationer og interview, er udført
af forskningsassistent Helle Vilain. Surveyundersøgelsen er udført af postdoc Annette
Rasmussen, som desuden sammen med Helle Vilain har stået for analysen og afrapporteringen
af resultaterne. Professor Palle Rasmussen har været projektleder og har sammen med
forskningsgruppen ”Center for Uddannelsesforskning” bidraget med faglig respons på
delresultater.

Vi vil gerne sige tak til elever, forældre, lærere og ledere, som velvilligt har stillet sig til
rådighed for undersøgelsesarbejdet.


Hjørring kommune etablerede i 2007 Talentcenter Vendsyssel, med tilbud om skoleundervisning
i fritiden for særligt interesserede elever. Talentcentret er en fortsættelse og en udvidelse
af det første talentprojekt, Talentklasser i Hjørring Kommune 2006-2007, hvor man for elever
i ottende og niende klasse tilbød Talentundervisning i fysik, kemi, biologi, matematik og
engelsk uden for skoletid på Hjørring Gymnasium og Talent Camps på Bindslev Skole.
Hjørring Byråds Børne- og Undervisningsudvalg traf i maj 2007 beslutning om at udvide
tilbuddet til at omfatte flere fag og flere undervisningssteder. Talentcentret er herefter et samarbejde
mellem Hjørring Kommune, EUC-Nord, Hjørring Gymnasium og Hjørring Ungdomsskole,
der i skoleåret 2007-2008 tilbyder elever med særlige kræfter og interesse for skolearbejdet
fritidsundervisning indenfor det sproglige og naturvidenskabelige område (jf.
informationsfolder).

Tilbuddet omfattede undervisning på to årgange – organiseret i henholdsvis en 8. klasse
omkring følgende fag: engelsk, naturfag, matematik eller klassiske sprog og grammatik; og i
en 9. klasse hvor eleverne kunne vælge mellem forskellige emner som: ”Liv i universet”,
”Sprog som sprog og kulturbærer”, en merkantil linie eller en naturfaglig linie. Undervisningen
var desuden planlagt til at skulle foregå en eftermiddag om ugen (efter skoletid) på
enten HNX (en forkortelse for Hjørring Ny 10ende, som er kommunens center for 10. klasse),
Hjørring Gymnasium eller EUC-Nord (enten HHX eller HTX). Efter ansøgningsfristens
ophør var der 52 elever, hvoraf 28 havde søgt kurserne for 8. klasse, og 24 havde søgt
kurserne for 9. klasse. Nogle få faldt senere fra, og enkelte andre kom til.

Ud fra det endelige antal ansøgere og deres prioriteringer var der basis for at oprette én
8.klasse omkring engelsk, som de fleste elever havde som første prioritet. Der var ikke nok
ansøgere til at oprette en naturfaglig klasse. Der var elever til to 9. klasser, hvoraf den ene var
en merkantil klasse, og den anden en naturvidenskabelig klasse.

Hjørring Kommune havde søgt og var blevet bevilget midler til Talentpleje i Talentcenter
Vendsyssel af Undervisningsministeriet. Bevillingen beløb sig til kr. 564.000 og var betinget
af, at der skulle være følgeforskning på projektet. Bevillingen af statslige midler til
Talentplejeprojektet indebærer således en forskningsindsats, som denne rapport formidler
resultaterne af.


http://www.learning.aau.dk/fileadmin/filer/pdf/Forskningsrapporter/Rapport_20_9788791543630.pdf
Tilbage til toppen Go down
 
Hjørring Kommune
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Region Nordjylland-
Gå til: