Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 470 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Krossfish

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Før barnet henvises for en ADHD undersøgelse

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Før barnet henvises for en ADHD undersøgelse   Lør maj 02, 2009 9:09 pm

Forældre og lærer bliver hyppigere spurgt om de vil undervise særlig begavede børn sådan at børnene svarer til en række samfundsmæssige normer for acceptabel opførsel og præstation. Dvs. til at udjævne kanter af firkantet pind for at passe til en "normal" hul. Spontanitet, nysgerrighed, fantasi, grænseløs entusiasme, og intense emotionelle reaktioner bliver ”aflært” for at skabe roligere, mindre støjende, mere kontrollerede miljøer i skolen. En forlængelse af denne tendens er afspejlet i en stigning af henvisninger til udredning og vurdering af særlig begavede børn som ADD / ADHD (Attention Deficit Disorder / Attention Deficit hyperaktivitet Disorder). Der er ingen tvivl om, at særlig begavede børn også kan have ADD / ADHD. Det er dog også set hos særlig begavede børn, med "upassende opførsel" at det kan være et resultat af at være højt begavet og / eller intens.

Denne intensitet kombineret med klassenmiljø og læseplaner, som ikke opfylder behovene hos begavede, kreative, eller tilfældige elever, kan føre til fejlmærkning af mange børn som ADHD. For at undgå fejlmærkning af særligt begavede børn, kan forældre og pædagoger måske starte med at udfylde den nedenstående checkliste, for at hjælpe dem til at beslutte om, der skal henvises til psykiatrisk eller psykologisk evaluering.



Kryds af ud for hvad der passer bedst på barnet. Passer de to udsagn ikke, så skal du skrive, at der mangler information/viden.



Højt begavede/ Gifted / BMSF



Mangler mere information / viden fra omgivelserne



ADD / ADHD (var DAMP)



Kontakt med intellektuelle jævnaldrende formindsker upassende opførsel




Kontakt med intellektuelle jævnaldrende har ingen positiv effekt på adfærd



Passende akademiske placering som er målrettet formindsker upassende opførsel




Passende akademiske placering har ingen positiv effekt på adfærd



Læseplans ændringer mindsker uhensigtsmæssig adfærd




Læseplans ændringer har ingen indvirkning på adfærd



Barnet har logisk (til barnet) forklaringer for upassende opførsel



Barnet kan ikke forklare upassende opførsel



Ved aktivitet, nyder barnet bevægelser og det føles ikke, som om barnet er ude af kontrol



Barnet føles til at være ude af kontrol



Ved indlæring af relevante sociale færdigheder så falder "impulsiv" eller upassende opførsel




Indlæring af relevant social færdigheder mindsker ikke "impulsiv" eller upassende opførsel




Barnet har logisk (for barnet) forklaringer hvorfor opgaver, aktiviteter ikke er afsluttet




Barnet er ude af stand til at forklare, hvorfor opgaver, aktiviteter ikke er afsluttet



Barnet viser mindre uhensigtsmæssig adfærd, når interesseret i emnet eller projektet



Barnets adfærd er ikke påvirket af hans / hendes interesse i aktiviteten



Barnet viser mindre uhensigtsmæssigt adfærd, når emnet eller projektet forekommer relevante og meningsfulde for barnet



Barnets adfærdsproblemer er ikke aftagende, når emnet eller projektet forekommer relevante og meningsfulde for barnet



Barnets siger, at overdreven snak eller afbrydelser er, fordi han har et behov for at udveksle oplysninger, for at vise at han / hun kender svaret, eller for at løse et problem straks



Barnet ikke kan henvise overdreven snak eller afbrydelser til et behov for at lære eller dele oplysninger



Barnet der synes uopmærksom kan gentage instruktioner



Barnet, der synes uopmærksom er ude af stand til at gentage instruktioner



Barnet trives med at arbejde på flere opgaver - får mere fra hånden, nyder at lære mere



Barnet flytter fra opgave til opgave uden synlig grund



Uhensigtsmæssig adfærd er ikke konstant - synes at være pga. af emnet



Uhensigtsmæssig adfærd fortsætter uanset emnet



Uhensigtsmæssig adfærd er ikke konstant - synes at være pga. af en lærer eller undervisningstil



Uhensigtsmæssig adfærd fortsætter uanset lærer eller undervisningstil



Barnets handlinger er for at få lærerens opmærksomhed




Barnets handlinger er uanset opmærksomhed



Hvis det, efter at disse spørgsmål er behandlet, at forældre og lærere mener, at det ikke er pga. en uegnet, ufleksibel eller umodtagelige pædagogisk miljø at barnet er "uartig" eller "ukoncentreret” eller ”umotiveret” eller hvis barnet føler sig ude af kontrol, så er det er helt sikkert hensigtsmæssigt at henvise et særligt begavet barn til ADD / ADHD diagnose. For tidlig henvisning går udenom uddannelsessystemet og tager kontrol væk fra elever, forældre og pædagoger. Ved at henvise før du prøver at justere det pædagogiske miljø og læseplaner, ender det med en afvisning af den positiv egenskaber for at være særlig begavet. Det kan også/eller bruges til at give barnet skylden for en upassende opførelse i uddannelsessystemet.

Når det besluttes at henvise, bør forældre lede efter en kompetent psykiater, der har erfaring med både særlig begavelse og opmærksomheds forstyrrelser. Det er aldrig hensigtsmæssigt, at lærere, forældre, eller børnelæger markere et barn som ADD eller ADHD uden omfattende klinisk evaluering, som kan skelne ADD / ADHD fra lignede symptomer med andre årsager.

Kilde:

Rådgivning, Twice-exceptional, og Psykologiske Problemstillinger

Title: Before referring a gifted child for ADD/ADHD evaluation Citation: Copyright © 1996 Sharon Lind. Reprinted with the permission of the author.
Author: Sharon Lind Online since: August 2002

Noget mere læsning:

Artikkel: Misdiagnosis and dual diagnosis of gifted children

Bog: Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults: ADHD, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, and Other Disorders
Tilbage til toppen Go down
 
Før barnet henvises for en ADHD undersøgelse
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Kendetegn-
Gå til: