Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
gifted hilde børnehave wisc skole begavede children Århus privat mentiqa
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Er min 4 årige intelligent eller bare kvik?

Go down 
ForfatterBesked
Line
Gæst




Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? Empty
IndlægEmne: Er min 4 årige intelligent eller bare kvik?   Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptyMan Jun 01, 2009 7:37 pm

Hej.
Håber virkelig i kan hjælpe mig.
Bh og min mand og jeg mener vores datter er forud for sin alder. Om hun er intelligent eller bare ligger højt i gruppen af 4 ½ årige ved jeg ikke.
Men vi oplever nogle voldsomme konflikter med hende som jeg virkelig gerne vil søge hjælp til at kunne håndtere.
Hvad siger det jer hvis jeg nævner nogle nøgleord om hende.
Dygtig sprogligt, elsker at lege med ordene og har varieret sprog. god til rim og remser (jeg nævner ex. spand og så siger hun efterfølgende uden at tænke - vand sand mand tand osv. Hun elsker at synge, har gehør, elsker at finde på nye tekster til kendte melodier. Hun tæller til 100 (vi laver tal leg hvor jeg siger 1 og hun siger 2 og jeg siger 3, hun 4 osv - hurtigt), hun har talforståelse - kan med lidt hjælp plusse og minus, men talforståelse for at har hun 6 stk slik og spiser 2, så er der 4 tilbage. Hun spørger om mærkelige ting som "hvad er der under asfalten", "hvad er grus lavet af", "hvad er mudder lavet af". Hun er sindsyg god til Holger børgerne, og finder nærmest ingen udfordring i dem mere. Kan lide voksenkontakt, lave voksenting, elsker pudslespil. Gider ikke rigtig legetøj.
Er meget følsom og sensitiv (følger næsten 100 % margrete brunn hansens beskrivelse af den sensitive barn i bogen rød stue kalder). Hun er ekstrem opfattende og analyserende, og aflæser folk på 1 sekund (så man kan ikke snakke hende af m noget). Det fik vi allerede at vi da hun var nyfødt at vi ikke måtte overstimulere hende da hun var så opmærksom.
Hun er perfektionisktisk, meget kinestetisk (vi har store tøjproblemer herhjemme), hun vil diskutere med os om alt mulig (som om hun ikke helt har respekten for os som forældre ....og vi ER opdragene, grænsesættende osv). Dagpl. mor opdagde at hun som 2 årig kunne abstrakt tænke...mener jeg det hedder, hun ser sig i et spejl, drejer det og ser også dagpl. mor i spejlet. senere på dagen giver hun dp-mor spejet igen og kan ikke se sig selv men stiller sig så ved siden af hende, så de begge ses i spejlet. Fik at vide af dpmor at det var usædvanligt for en 2 årig at kunne det (i kommunen arbejder de med howard Garners 7 intelligenser) og i den episode var hun tal, natur og billedklog.
Hun husker ekstremt godt og vi er tit undrende overfor hvorfor hun husker episoder eller bitte små deltaljer.
Nå men som bh har observeret så er hun foran sin ader men følelsesmæssigt stadig 4 og det kan jo give voldsomme kampe herhjemme, fordi hun så bliver SÅ stædig, gal, frusteret over når tingene ikke lykkedes, at hun ikke lige får opmærksomhenden når hun ønsker den eller får sin vilje. (er meget viljefast)
Jeg vil så gerne forstå hende og hjælpe hende og have nogle værktøjer til at bruge i hverdagen. For det er fan.... opslidende at have et så "krævende" barn.
Jeg ser hend bare have nogle forudsætninger som jeg ikke ser ved de andre 4 årige børn. Siger ikke hun er intelligent (IQ mæssigt), men der er bare noget.
Der hvor andre børn stopper og lader sig koorigere af deres forældre der forsætter hun. Og vi er bestemt en tryghedsgivende, grænsesættende og gode forældre...en ressourcestærk familie som bh siger.
Tænke at ringe til den psykolog der hedder Ole Kyed og få en tid.
Der er selvfølgelig også ting hvor hun halter synes jeg...interessere sig ikke så meget for at tegne, dårlig til at lege selv/ finde på, "mor" skal holde hånd og være med...dårlig til at "springe ud i tingene".

Hva tænker I, kan i genkende nogle ting fra jeres egne børn. Håber i kan hjælpe
Laughing
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? Empty
IndlægEmne: Sv: Er min 4 årige intelligent eller bare kvik?   Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptyMan Jun 01, 2009 9:05 pm

Du kan tro jeg kan kende det du beskriver.
Det vi har gjort er at give vores søn udfordringer som han evner, finde på nye ting, lytte til hans interesser, gå på biblioteket og hvor svært det end er have tålmodighed. Giv hende alt det hun vil have og lyt til når hun ikke gider mere. tingene må ikke være for lette for så gider hun ikke.
Det kan være en svær tid for børnene, da de kan forstå nogle ting men ikke voksentanker. Forklar hende tingene, spørg ind til hvordan hun har det med f.eks. vennerne, hun kan godt sætte nogle få ord på.
Du skriver din datter ikke er så glad for at tegne. Har hun prøvet? Bliver hun vred når hun ikke kan tegne det hun vil? Vi fandt ud af at vores sønner også er perfektionister og får de ikke det billede frem på papiret som de har i hovedet bliver de frustrerede. Hos os i disse situationer må de gerne være sure, men så skal der prøves igen (ingen tvang). Det er svært at prøve og prøve, hvordan har vi det ikke selv, hvis tingene ikke vil lykkedes?

Konflikter: Nogle ting diskuterer vi med dem andre ting gør vi absolut ikke. Så bliver de vrede og meget sure, men det skal de have hjælp til at håntere. Det gør vi ved at fortælle dem at det er ok at være sur men vi bestemmer. Går det helt over gevind, bliver de bedt om at være på værelset, hvor vi så er i nærheden, når de er faldt ned, kan vi så forklare hvorfor det er voksenting. Selvfølgelig på deres sprog.

I vores liv er det ofte at der hele tiden skal ske noget nyt, ellers kommer de til at "kede" sig. Mentalt går det bare så stærkt, og det stopper vi ikke. Det kan være utrolig hårdt.

Har i forresten mulighed for at sætte hende til en computer. Det kan være pixiline, magnus og myggen det er 2 gode spil, det kan gode give jer lidt overskud, hvis det fanger hendes interesse.

Det med Ole Kyed er en god ide, men det er ikke sikkert han tester, når hun ikke er ældre, men han er utrolig god at snakke med.
Der er også Berit Zankel hun har også god erfaring indenfor området.

Finde venner som passer til ham, andre begavede børn.
Han har selv fundet dem i skolen også begavede børn.

Har du set på www.intelligenteboern.dk der er også en web-shop med legetøj til intelligente børn http://toy4talents.dk

Skriv endelig igen du kan også skrive på min private mail helene@post.opasia.dk så kan du få mit telefon nummer hvis du hellere vil snakke (fortroligt selvfølgelig).
Tilbage til toppen Go down
Line
Gæst




Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? Empty
IndlægEmne: tak for svar   Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptyMan Jun 01, 2009 10:24 pm

Jo hun vil gerne tegne og vil gerne gøre det om hvis det ikke er som hun vil det. Hun har måske bare ikke så stor interesse for at tegne. Hun kan lide at skrive bogstaver og kan skrive det samme bogstav om og om igen.
Hun er også typen som går egne veje hvis hun ikke vil lege med børnene i bh eller de vil have at hun skal være ex. lillesøster eller hund i legen, så går hun derfra og leger selv. Hun bliver ikke ked og løber til de voksne og græder, og jeg har ofte været bekymret for om hun ubevidst går og bygger sårede følelser op, som så pludselig koger over herhjemme.
Når jeg spørger ind til det, om hun bliver ked, så svarer hun nej "så går jeg bare og leger selv, eller laver puslespil" hmmm.
Har nogen gange opfattelsen af, at hun gør sig dårligere f.eks. ikke kan lave puslespil - og om det er fordi hun vil have at jeg skal være sammen med hende om det.
Pædagogen i bh sagde også for et par uger siden, at hun havde en ekseptionel hukommelse. En pige var gået ud fordi hun skulle starte i skole, og pædagogerne havde så fundet et par lyserøde termostøvler (som halvdelen af pigerne har i bh). De havde talt om hvis de var, min datter var gået forbi og havde sagt "det er idas", det troede pæd. ikke helt da hun jo var gået ud, men min datter holdt på sit og lod sig ikke påvirke af at de troede noget andet. De prøvede argumenterer med at støvlerne ville have været for store til ida osv. og efter noget tid blev pæd. stædig - hun VILLE finde ud af hvsi støvler det var. Og ganske rigtigt, helt nede i bunde af støvlen stod idas navn. Min datter fotograferer visulet og opfatter de mindste detaljer. (hun har ikk set navnet i støvlerne og ville heller ikke have kunne læse det)
Jeg kan nemlig også tænke om hun rummer meget mere og kan opfattes lidt irriterende eller klæbende fordi hun ikke stimuleres som hun har behov for.
Hun er jo også fuldt ud selvhjulpen - tøj, bad, renlighed osv.
Men det kune nok være rart at få en snak m en prof. som ved noget om børn og deres evner og hvordan man som forældre kan tackle det.
For det er simpelthen hendes stædighed, vedholdenhed, det at hun ikke bare stiller sig tilfreds. Ved godt der kan være 4 årig trods i hende, men alligevel så er det for meget synes jeg. Når jeg læser børger om børn, udvikling, opdragelse osv, så stopper de ved et givent punkt, men min datter forsætter lige en tak mere (tør slet ikke tænke på hvordan hun bliver som 14 årig).
Og et stort problem er jo hun ikke gider lege som så´n - ex. dukker gider hun ikke, sandkasse...jo i bh hvor de har rolleleg osv.
Men ellers vil hun hellere være sammen med voksne og lave voksenting (vaske op, hjælpe med div).
Mht. til stædigheden/perfektionismen så prøver vi at øve cykling uden støttehjul men hun bliver hystrisk når vi har gået 10 meter for " der er jo alt muligt galt, vi holder forkert, hun giver op osv osv osv).
Hun har været inde på pixiline og prøve bamse og kaj og andrea spille - det fanger hende ind imellem.
Hendes stædighed kan jeg beskrive ved at hun i igår i sommerhuset ville have en bluse på fra dagen før, men den var beskidt og fuldt med spilt cola. Der var andre hun kunne få på, men det ville hun ikke (er ret kinestetisk). I 3-4 timer forlod hun ikke værelset, faldt i søvn i mellemtiden og kaldte efter mig (og skreg) og ville "forhandle" om den beskidte bluse. Det endte m at hun tog en anden på.
Hun bliver ved og ved og jeg ved at det også handler om magtforholdet mellem os og det at hun vil have sin vilje, for det er hun bevidst om. For ½ år siden plagede hun en aften om at få læst 3 bøger og jeg svarede "nej 2", men da jeg var en træt mor overgav jeg mig og sagde ok. Da hun kommer op i sengen siger hun efter lidt kiggende ud i luften (ikke henvendt til mig ) ...."så fik jeg alligevel min vilje".
Har du talt m Ole kyed? eller er der en anden du kan anbefale. Vi bor i egedal på sjælland (nord).

Håber virkelig at få nogle svar herinde får det bekymre mig og "smrter" når man kan se at ens barn kan noget, og samtidig ikke kan forholde sig til det. Og det er bare SÅ drænende at vi skal igennem tøjhelved og diskussioner og sure miner dagligt...og ja, at der hele tiden skal ske noget ellers keder hun sig (for hun er jo dårlig til at finde på selv)
Laughing
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? Empty
IndlægEmne: Sv: Er min 4 årige intelligent eller bare kvik?   Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? EmptyMan Jun 01, 2009 10:38 pm

Det bedste ville være at ringe til mig, det er nemmere at snakke. Der er ikke et enegyldigt svar til dig.

Det du fortæller passer så godt på vores søn på 6 år.

Ring på 8774 0036 hvis du har mulighed for det. Det er til mig.

Vi har været igennem det samme "helvede" som jer.
Jeg er meget seriøs og vil gerne hjælpe, for du/I står ikke alene om dette problem. Der er dog Janteloven, som spænder ben.
Hvis jeg havde nogle andre at ringe til da vi stod i problemer til halsen ville vi have været glade.
Jeg har snakket med Ole Kyed et par gange og skrevet lidt med hans kone. Det var da Patrick havde det ad H til i Børnehaven.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? Empty
IndlægEmne: Sv: Er min 4 årige intelligent eller bare kvik?   Er min 4 årige intelligent eller bare kvik? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Er min 4 årige intelligent eller bare kvik?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Distret eller intelligent
» Hvordan ved man..

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: