Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
skolestart ADHD gifted psykolog WISC Kuno milepæle bmsf raven kyed børnehave dyslexia test asperger mensa asynkron tegner chips wppsi penge legoland mobning sensitive efterskole maja underydelse
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Hvordan ved man..

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
ForfatterBesked
Astridm




IndlægEmne: Hvordan ved man..   Man jun 15, 2009 8:41 pm

Jeg har en på 2½ som vi har stærk formodning om er højt intelligent. Hun passer dog ikke på alle de ting der står i listen over hvad høtj intelligent børn gør. Feks taler hun ikke rent endnu.

Jeg ved ikke hvor jeg skal undersøge om hun er hyperintelligent, selvom jeg selv er det og min mand også grænser til det.

Jeg er ny i dette forum og manglede noget hvor andre med højt intelligente børn kunne sige noget klogt og er derfor meget glad for at have fundet jer.

Mange smil

Astrid
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Man jun 15, 2009 9:11 pm

Det er ikke sikkert vi kan sige noget klogt lol!

Velkommen til!

Dit barn behøver ikke have alle kendetegn, selv om det er højt begavet.
Jeg har også en søn som først snakkede rent som 3-4 årig, da hans s´er og r´er drillede.
Det kan være hendes interesser, hendes kontakt til voksne og hendes viden og mange andre ting, der gør hende højt begavet.

Mange af de forældre som har intelligente børn er selv intelligente, så chancen for at jeres barn er højt begavet er stor.

Prøv at skrive noget mere om hende, som gør at I mener at hun er højt begavet.

Du er også velkommen til at ringe på 8774 0036 efter kl. 20.00, så er børnene kommet i seng.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Astridm




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Man jun 15, 2009 9:31 pm

Hvor er du sød.

Hun er netop blevet 2½ og kan alle bilmærker. Hvis hun ikke kan det så spørger hun hvad det og så er det bare at have et svar parat.

Hun kender stort set alle dyr vi møder, feks kan hun kende forskel på sæl, søko, søløve, og hvalrosen. Hun kan se forskel på aligator og krokodille.

Hun kan ikke lide høje lyde og hyperventilere og bliver totalt panisk når feks naboen borer i væggen.
Hun vil hellere fortælle og snakke med mine veninder end at lege med deres børn på hendes alder.

Vi har haft flere samtaler i dagplejen om at Amy er asocial, og vælger ikke at lege med andre. Hun har det fint med at lege med sig selv. Hendes favorit er en bog hun kan læse i for sig selv.
Hun blive meget vred hvis nogen blander sig.

De børn vi ha mødt på hendes alder er alt for voldsomme for hende og hun søger sig selv eller voksne.

Hun er meget fokuseret hvem der ejer hvad. Hvis vi kommer og henter hende i daqgplejen skal vi en remse om hvem der ejer hvad tøj igennem.

Hun får ikke så tit lov men vil meget gerne lege med computeren selv. Hun kan godt styre musen til en grad og hygger sig meget med det.

Nogengange siger hun scener i postmand per før de kommer fordi hun har set dem før.

Pyyh det var en lang omgang.

Mine forældre mener hun må være autistisk sådan som hun ikke gider lege med andre. Det er hårdt for os voksne at forsvare hende hele tiden, men hun er jo bare vores skat.

Mange smil

Astrid
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Man jun 15, 2009 10:05 pm

Jeg kan læse mange ting ud fra det du skriver. Bare det hun interesserer sig for og ikke gider lege med alderssvarende børn, men hellere vil snakke med voksne.
Husker rigtig godt og vil gerne vide anderledes ting end børn på deres egen alder.
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om hun er autist eller ej, men mange intelligente børn har fået en diagnose som autisker, hvilket de ikke har været.

Det med dagplejen passer også fint, det har vi også oplevet og ligeledes med børnehaven.

Ud fra det jeg har oplevet og hørt det bedst at lade hende være den hun er og svare hende på hvad hun vil vide og dagplejemoren kunne måske prøve at lege din datter lege. geek

Mine svigerforældre og min samlevers søskende kunne heller ikke forstå noget. Vi har måttet sige fra til familiefester, da Patrick ikke brød sig om store forsamlinger.

Hvad med at henvise dine forældre til www.intelligenteboern.dk så de muligvis kan læse noget om emnet.

Der er også en pjece som du kan printe ud.

ring endelig hvis der er noget.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Astridm




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs jun 16, 2009 4:14 am

Mine forældre har ingen interesse i at have et intelligent barnebarn hvor jeg er moderen. Hvis min niece var det havde det nok været noget andet.

Vi har fået lov til at komme i den børnehave hvor hun skal starte den 1/8 hver fredag indtil da og lave en miniindkøring. Sådan hun lærer stedet (vi har været der indtil flere gange) og ikke mindst ungerne at kende før det skal være hverdag.

Jeg talte med vores dagpleje om hende i dag og hun mener helt klart vi har nogen sociale problemer med hende og hun er meget sky over for nye ting.

Jeg tror jeg vil ringe til dig når alle sover og der er lidt ro i huset.

Mange smiL

Astrid
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs jun 16, 2009 6:37 am

Ring endelig, vi går ikke i seng før klokken er tidligst 22.30.

op med humøret, jeg kender det du er igennem

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs jun 16, 2009 7:36 am

se på det filmsamling det er et fingerpeg http://intelligenteboern.aforumfree.com/smabornshistorier-f6/mensa-born-de-unge-af-slagesen-ca-2-ar-gammel-t474.htm

og så kan du se på milepæle for normale contra HBB her http://gleigh.tripod.com/gftskills.htm

så kan du observere andres børn (dog ikke din venners da de som regel også er HBB'er har jeg erfaret ;-) )se havd de kan foreskellen er der bare lol!
Tilbage til toppen Go down
anita
Gæst



IndlægEmne: er mit barn intelligent eller uopdragen   Tirs dec 29, 2009 7:02 am

hej

jeg har siddet og læst lidt herinde og syntes mange beskrivelser passer p åmin 6 årige dreng Frederik.

Fra dag 1 han blev født har han været meget videbegærlig,ekstrem følsom, elsker at diskutere, kæmpe retfærdighedssans, sociale problemer ifm store forums hvor han ikke kan overskue larm mm bliver distraheret let, fungere bedst i små grupper (der leger han så til gengæld kanon), er super dygtig til computer kan alt fra nintendo ds, pc, wii, ps2 og ønsker sig ikke andet end sådan noget - legetøj har ingen interesse eller meget lidt.

Han er i både dagpleje, børnehave og nu i 0 klasse blevet opfattet som et "problembarn" der har været socialpædagog, flyver, psykolog på ham og det der kom ud af det var at specialpædagogen mente at børnehaven skulle lave deres regler om så han kunne have sin nintendomaskine med derud.
psykologen lavede en kognitiv test hvor han placeres blandt de 15% bedste i hans aldersgruppe han scorede top i puslespil/labyrinter mm

Jeg syntes jo jeg har den dejligste dreng i verden og bliver ked af det når han ikke har det godt i skolen, han er meget perfektionistisk og lige meget om jeg siger at det er godt nok bliver han meget vred og mener ikke det samme (dette kan være i computerspil/lego o.lign.)

Han begyndte at tale som 1 årig og så familiefilm som 2½/3 årig gerne på engelsk og sad 1½ time og koncentrede sg om dette.

Han er nu 6 og opfører sig nærmest til tider som en lille voksen han taler et meget flot sprog med mange flotte fyldord...

Problemet er at Frederik når han keder sig bliver urolig og så skal der bare ske noget men finder han så noget at fordybe sig i ja så kan han være "væk" i flere timer...

Nu skal vi så til en ergoterapeut da de har været i skolen og se børnene og de ikke mener han har en god kropslig motorik, problemet her var at den dag de var der spurgte jeg frederik hvordan det var gået og han svarer "jeg gad det ikke" så vidste jeg godt hvordan det var gået :0/

Lidt ægerligt da han har en super motorik han svæmmer/dykker uden problemer (selvlært) løber, klatrer på alt, hopper i sofa/senge osv osv


han er utrolig kærlig, altid glad, han vil så gerne røre og kramme andre børn og dette skræmmer dem til tider, jeg bruger meget tid på at han skal respektere grænser da jeg jo godt kan se det bliver for meget for andre børn

ja jeg kunne blive ved og ved men har bare et spørgsmål tilbage -
mon jeg har et barn med særlige egenskaber.....
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 7:23 am

Kære Anja,

Jeg kan ikke fortælle dig om du har en dreng med særlige forudsætninger, men jeg har af erfaring lært at forældre ikke skriver her uden at der er noget at have det i.

Han er en heldig dreng da han har en mor som leder efter svar og det gøre du når ting ikke helt giver mening ift. den måde du kender dit barn og det du får oplyst.

Det eneste måde du vil kunne få et konkret svar er ved at gå til en psykolog der ved nok om den børnegruppe og igen få ham evalueret. Min søn testede også lavt i det første test da han reelt var for gammel til denne test - han sagt endda at han ikke gad deres baby opgaver.

Det er noget træls noget han bliver urolig når han keder sig - men hvem ville ikke det? Han er for lille til at selv finde på noget. Hvad gøre skolen for ham der?

Det er sådan at skolerne har svært ved at kunne forstå hvor meget og hurtigt denne børnegruppe lærer noget. Det er ikke ualmindig at alt mulgit andet undersøges og selv med klare "beviser" så acceptere lærene det ikke. Meget få lærer/skoleledere/pædagoger kender til denne børnegruppe - heldigvis har mange da hørt om dem nu.

Han er allerede stemplet "problembarn" kan du finde deres beskrivelser og se om der er et rød tråd?

Kunne det tænkes at ergoterapeuten mente fin motorikken?

Hvor i landet er du fra? Hvis du opretter dig som bruger kan vi også skrive det personlige ting som interne beskeder

Vi snakkes
Tilbage til toppen Go down
anita




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 8:02 am

hej hej

ja har oprettet mig som bruger nu Smile

ja det var finmotorikken de mente, har også været v læge - spec.læger og alle siger det samme...han har IKKE damp men er nok snarere et begavet barn...

Vores egen læge mener at han måske har lidt autiske tendenser da han har det med at skulle røre/kramme men dette er ikke ordentligt belyst endnu.

i omtaler flere steder nogle forskellige test men hvad er forskellen på dem.

Jeg kan da sige at hans lærer siger han ikke høre efter/koncentrere sig (dette kan nogen gange afhjælpes v at han nulre med noget)
men når jeg så spørger til hvad de har lavet i skolen, ja så har de intet lavet og det er kedeligt og hvis jeg går dybere ind i det, så genfortæller han alt...så han hører da i hvertfald hvad de siger, selvom det ikke ser sådan ud.

han har ektrem styr på sine egne og andres ting, han kan godt fungere som politimand blandt børnene, da hans retfærdighedssans er så stor, dette er jo også et problem for ham da børn syntes det er pænt træls han bare står og spiller voksen :0)

når han spiller computerspil med sin papfar sidder han hele tiden og fortæller hvad han skal og dette er jo irriterende men så viser det sig jo at drengen har ret og dette uden han overhovedet har spillet det før, det er også her han kommer frem blandt venner for det er ham der skal hjælpe dem gennem banerne hver gang, mario har han gennemført og vi er nu begyndt at købe spil til 12 års alderen før der er udfordringer i det.

i skolen har de problemer med at når de skal noget han ikke gider eller finder kedeligt ja så begynder han at agumentere og blive fornærmet/smække m døre.

Frederik har aldrig leget på samme måde sm andre små børn, når vi var ude ku de ha støvsuget 100 gange og alligevel kravlede min baby hen og fandt mikroskopisk nulremænd på gulvet haha

med lidt omvendt psykologi kan han alt uden prblemer såsom at hjælpe til være artig osv osv når han så er det ja så er det lidt svært at forstå han kun er 6 år.

jeg roser ham meget g fortæller dagligt jeg elsker ham (det gør jeg nu meg begge mine drenge) men med frederik der er så følsom mener jeg det er ekstra vigtigt at bekræfte ham i de gode ting :0)

jeg er mester i kinaskak herhjemme, frederik lærte det i sommer 5½ r gammel vi spillede 2 gange og derefter kan jeg ikke vinde mere....

jeg husker rigtig godt og ved også godt hvis jeg har sagt noget der ikke helt holder vand, frederik husker bedre og det resultere så i jeg skal forklare hvorfor jeg sagde det og han er ikke tilfreds før han har den rigtige forklaring som et barn på 6 sjældent kan forstå.


vi afventer nu en indkaldelse til PPR pga motorikken og så vil jeg da høre om de vil lave en test yderligere
Tilbage til toppen Go down
simonsmor




IndlægEmne: Hej   Tirs dec 29, 2009 8:28 am

Smile

Jeg er børnehaveklasselærer og synes jo det er helt fantastisk at se alle disse skønne unger og alle deres styrker og særheder.
Jeg har pt. en klasse med mange særlige børn. Det mest fantastiske er at jeg nok har omkring 4 børn i klassen som jeg mener høre i gruppen af særligt begavede. En kan læse... alt, uden dog at forstå ordende da han er to-sproget. Smile Jeg har 3 som er rigtige matematikere. De laver allerede matematik som svare til slutningen af 1.klasse.

De har alle en helt utrolig hukommelse, en særlig lyst til at vide alt om noget bestemt ( jeg har hurtigt lært at give et uddybende svar Smile Vi finder f.eks. bøger på biblioteket eller slår noget op på nettet).

Ingen af dem er særlig gode til at lege med de andre børn. Men jeg har ført dem sammen, lånt en masse dinosaurer Very Happy og så leger de at de er med i computerspil i frikvarterene. De eneste konflikter det kan medfører er at de bliver lidt uenige om hvad der præcis sker på level 11 bane 5. lol!

Jeg kan informere dig om at alle har enormt svært ved det finmotoriske. De har alle fået sådan nogle særlige gummidutter til at sætte på deres blyanter. Smile

De er alle meget søde og kærlige børn og deler gerne ud af kram. Også uden at det bliver for meget.

For at give alle børn udfordringer der passer til deres interesser og deres faglige niveau, har de alle fået deres helt egen mappe med masser af opgaver i. Kan man li' at farvelægge er der billdeder hvor man f.eks. farver eller a'er røde osv. Har man problemer med finmotorikken er der opgaver hvor man tegner efter stiplede linier. Og til sidst er man til matematik... ja så stjæler jeg fra de gamle matematikbøger, og prøver at finde opgaver der ikke er for sværre men stadig udfordrer.

Det skal siges at jeg selv kunne læse da jeg var 5 år, og også hører til dem der kedede sig en del i folkeskolen og ikke fik det ud af jeg burde. Har dog klaret mig ok og er meget glad for mit arbejde.

Min dreng Simon er 4 1/2 og skal udredes her i Januar. Tænker at han måske har ADHD, men vi er også blevet gjort opmærksomme på at han nok er højt begavet. Der er jo en del fællesnævnere i adfærden hos disse børn og vi venter pt. på svar om hvornår der kan udarbejdes en WISC test. Simon har ingen grænser og er meget voldsom både i glæde og i vrede. Han krammer så det er for meget.

Der skal ikke meget til for at hans verden vælter og hans humør svinger som vinden blæser. Det er aldrig til at vide hvornår han går amok. Jeg har 8 år bag mig som støtte for børn med Asperger og ADHD og jeg er næsten sikker på at min søn fejler noget. Men jeg er også sikker på at han har nogle særlige forudsætninger. Very Happy

Ved ikke om du kan bruge noget af det til noget Very Happy

Jeg håber jeres drenge får de udfordringer de har brug for i hverdagen.

Vh. Heidi.
Tilbage til toppen Go down
anita




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 8:44 am

tak for dit indlæg :0) lidt skægt for frederik fik en bedste ven i børnehaven som også var på et plan andre ik helt forstod og de to legede altid de var i et computerspil o.lign.

Ja det er lidt svært at skille ahdh og særlige egenskaber, jeg basere mit på at selv når frederik er sur kan jeg stadig få ham ned igen med almindelig tale og han er ikke agressiv på nogen måder egentlig mere kærlig.

jeg kan da fortælle af alle julegaver han fik kunne 2 bruges...et nyt kort til nintendo med spil på og et eksperiment sæt hvor man kan lave alle mulige tricks med lednigner,batterier osv altså lave små forsøg selv, han leger tit han har et laboratorium hvor han opfinder ting og bygger rumraketter osv.

jeg spurgte hvad han ville være når han blev stor da han var omkring 4 og han sagde "einstein" hehe
(hvilke 4 årige børn ved overhovedet hvem einstein er???)

hver gang vi laver noget nyt fanger han det i løbet af ingen tid og det bliver hurtigt kedeligt for ham.

Jeg har købt forskellige førskole bøger med regnestykker/bogstaver og det fandt han absolut ikke udfordrende...

Det kræver sin mester at aktivere sådan et barn men det lykkedes heldigvis det meste af tiden Laughing
Tilbage til toppen Go down
simonsmor




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 9:01 am

Det var ligepræcis det jeg mente med at der er mange fællesnævnere for ADHD og HBB, og mange børn med ADHD har jo en god begavelse, så det kan være svært lige i forhold til det intelligens mæssige.
Men at det er tydeligt for mig at mit barn også slås med andre vanskeligheder. Han kan bestemt være kærlig og glad. Men går det først galt, så går det rigtig galt. Og der tror jeg forskellen ligger.

Det er så sjovt med de computerspil. De fortæller ivrigt efter frikvarteret hvad de har leget, hvad deres figur i spillet har udviklet sig til og hvor mange udviklingstrin. Det er meget lidt jeg forstår af det Question Men sidder bare og smiler og siger " det lyder sørme som en god leg og meget spændende.... så må vi se hvad der sker i næste frikvarter Very Happy

Den mappe de har i min klasse er selvfølgelig ikke kun til al det sjove :-) Der er også ting de har brug for at øve sig på.
Læste et sted at det er en myte at særligt begavede børn, bare kan klare alle udfordringer de bliver stillet overfor og det kan jeg kun skrive under på at de ikke kan.

Børnene har i den grad et særligt behov og magter ikke alle fag og aktiviteter lige godt. Mit job er at sørge for at de finder glæde i at komme i skole og det bliver min vigtigste opgave når jeg giver den klasse videre. At de børn som jeg vil beskrive som særligt begavede ikke er dem der bare kommer til at klare 1.klasse og alle de krav der følger med. De bliver klart en udfordring for deres nye lærere og hvis jeg kan forberede de lærere på hvad de skal være opmærksomme på så er de kommet et godt skridt videre i deres skoleforløb. Men nemt bliver det nødvendigvis ikke.

Nej det er ikke alle 4 årige der ved hvem Einstein er Very Happy Håber i kan få byttet nogle af de julegaver der ikke faldt i god jord... og måske finde nogle flere spændende eksperimentale gaver Very Happy
Tilbage til toppen Go down
anita




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 9:27 am

Du skulle have en pris for dit store arbejde som deres lærer Laughing

Hold op hvis bare halvdelen var som dig, men vil nu lige tilføje at hende vi har, nu også er rigtig sød og åben for dette så tror da på vi fælles kan gøre det bedste for min søn.

Ja du har ret i at de ikke er lige gode til alle fag og problemet ligger så tit i at de er meget perfektionistiske og det driller jo lidt når man så skal igang med noget man er knap så god til.

Min læge forklarede mig engang hvorfor Frederik med bestemthed ikke har AHDH, han skulle til 3 års undersøgelse og skulle måles og vejes og det ville herren ikke og armene over kors og var tvær, vi skulle så lige have en debat i lægens konsultation og det endte så med lægen fik lov at måle og veje ham, hvorefter lægen uopfordret siger "han har i hvert fald ikke damp" det blev begrundet med, at han i så fald ikke ville kunne have været talt til ro så hurtigt igen.

det er jo også lidt sjovt med sådanne børn, de kommer sku med mange gode cheers
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 10:03 am

jeg tabt lige en lang indlæg! affraid

simonsmor her er en super god bog der har nogle gode remser på foreskelle i de børnegrupper du skriver om. det vil være fedt at finde en jeg kan snak med om de emner der hedder twice exceptional

http://www.amazon.com/Misdiagnosis-Diagnoses-Gifted-Children-Adults/dp/0910707642

Min søns skole mente også de skulle i hvert tilfælde "ikke give ham for svær opgaver" og at alt undervisningsdifferntiering skulle være udefra 2. klasses pensum.

Det betod at han gik i dvale og blev i den grad utilpads efter bare 5 uger i skole med en støttepædagog der tvang ham til 2 og 4 tabel opgaver! støtten og læren mente der er mange ting der skal gøres og det skal han have hjælp til Det de overså var at de havde med et barn at gøre der var allerede som 7 årige i stand til 4 og 5 klasses matematik --- det var på trods af at de fik forklaret hans test resultater.

Han reagerede på bedste Asperger måde med null tolerance. Han blev sengevæder og fik marderidt. Det blev ikke bedre da to andre børn i hans skole slå ham dagligt og hurtigt var han op på 19 ud af 36 timers støtte. Han skulle overvåges ... på Mentiqa og inden han kom i folkeskole igen var han et helt andet barn der dagligt fik det bedre og kun fungere i en fællesskab. Alle der var involveret havde ingen uddannelse omkring HBB og min søn blev taberen med en del nederlag.

Han skal tilbage i samme duer men det nægter jeg - desværre er der kun hjemmeundervisning eller en specialklasse med mindre vi flytter til Odense ... da jeg er fattig har jeg ingen muligheder. Han er meget særlig da han har dyslexia (mangler diagnosen) og er meget begavet ... de ting er der bare ikke en kasse for så vi står overfor svær valg.

Det som jeg inderligt er ked af er at både ADHD og AS foreninger har prøvet at hverve os og vi fik coached hvordan vi skulle få en diagnose - hvor mange HBB er der blandt diagnose børn hvoraf kun få også har en diagnose? Børn lærer af deres omgivelser ... det betyder at min søn blev som de børn omkring ham da han var gemt fra det normale børn da støtten skulle tage sig af en vanskeligt ADHD dreng da han var i børnehave.

Følgeskader af alt dette er der ingen i systemet der tager håndt om og køblet med det manglede anerkendelse i skolen så kan mit barn meget vel ende som diagnose barn, fordi der er ikke andre kasser!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 10:09 am

anita skrev:
tak for dit indlæg :0) lidt skægt for frederik fik en bedste ven i børnehaven som også var på et plan andre ik helt forstod og de to legede altid de var i et computerspil o.lign.

Ja det er lidt svært at skille ahdh og særlige egenskaber, jeg basere mit på at selv når frederik er sur kan jeg stadig få ham ned igen med almindelig tale og han er ikke agressiv på nogen måder egentlig mere kærlig.

jeg kan da fortælle af alle julegaver han fik kunne 2 bruges...et nyt kort til nintendo med spil på og et eksperiment sæt hvor man kan lave alle mulige tricks med lednigner,batterier osv altså lave små forsøg selv, han leger tit han har et laboratorium hvor han opfinder ting og bygger rumraketter osv.

jeg spurgte hvad han ville være når han blev stor da han var omkring 4 og han sagde "einstein" hehe
(hvilke 4 årige børn ved overhovedet hvem einstein er???)

hver gang vi laver noget nyt fanger han det i løbet af ingen tid og det bliver hurtigt kedeligt for ham.

Jeg har købt forskellige førskole bøger med regnestykker/bogstaver og det fandt han absolut ikke udfordrende...

Det kræver sin mester at aktivere sådan et barn men det lykkedes heldigvis det meste af tiden Laughing

Laughing du skulle bare havde sagt noget for så kun du hente vores forskole opgave bøger ... nu er de været gennem 2 børn men begge gad dem ikke.

derimod en batteri og nogle ledninger ... eller en legekamerat som acceptere lyssværd er også en slags pistol eller bare en der kan huske flere niv. i den gormiti leg de havde gang i sidst så er det ren hygge.

vi skal igang med en del eksperimenter der forklarer ting og sager ... fra is til vand til damp ... han mangler svar!
Tilbage til toppen Go down
simonsmor




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Tirs dec 29, 2009 9:42 pm

Hej igen.

Jeg er ked af at høre om jeres besværlige kamp med systemet.... og desværre er det største offer jo dit barn. Jeg har fulgt børn gennem tiden som også har haft svært ved at blive placeret det rette sted og det er virkelig hårdt at der ikke er hjælp og hente når man har et barn med særlige udfordringer.
Det er især børn som feks både er ordblinde, samt har nogle andre vanskeligheder. De er for dårligt fungerende et sted og for gode til et andet sted. Og så får de lov at svæve et eller andet sted hvor de slet ingen hjælp får.

Det undre mig meget at der ikke er mere fokus på disse børn med særlige forudsætninger. Som jeg skrev tidligere er det jo ikke nødvendigvis en dans på roser at være højt begavet.

Når det så er sagt, har jeg ikke skrevet herinde i et stykke tid da jeg har haft meget fokus på min egen dreng og hans vanskeligheder. Jeg afventer udredningen for at finde ud af hvor hans største udfordringer er. I løbet af januar får han lavet en WISC test og så må vi se hvad den viser.

Jeg er heldig at vi her i kommunen har en god og forstående PPR, som ligenu har meget fokus på børn med særlige forudsætninger og de vanskeligheder disse børn måtte have. Men det er jo ikke sikkert at Simons største problem er at han er fremmelig på bestemte udviklingsområder.
Han har jo en adfærdsforstyrrelse i en eller anden grad og det er nok der mit fokus er mest lige pt.

Jeg skal nok vende tilbage når vi har været igennem test og udredning hos børnepsykiateren.

Jeg håber du snart finder det rigtige sted til din dreng, så han ikke får alt for store nederlag fagligt og socialt.

Vh. Heidi.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 12:28 am

Hi Heidi

Beklager men sidste møde med kommunen endt med at han skal tilbage til en skole der IKKE vil have ham! En skole der IKKE mente undervisningsdifferentiering var nødvendigt (tja, vi talt om det til møderne men der skete ligesom intet i den tid han var der og de kunne ikke begribe han havde behov for andet end det en 7 årige får i anden klasse), en skole der lover hjælpemidler, men så holder det tilbage da jeg ikke kun skaffe en pc til ham idet jeg bemærkede at uden en pc bliver en læsepen ikke brugbart i klassen. Socialt var hans klassens nye mobbeoffer og legede med andre børn i frikvarterene. Han har fortalt en del af hvad der foregik!

En skole der tillodt at han blev slået af to forskellige børn gennem en flere ugers periode uden at der blev gjørt noget ... en skole der afleverede hans ting herhjemme da han blev taget ud indtil der kom skriftelige handleplaner. En skole der ikke handlet da han kom grædende after at en taxa chauffør råbt ad ham, hellere ej da det gentagede sig. PPR var del af sagen men de var ligesom intet værd da de havde tested ham og så skulle han observeres i skolen - men det hjalp intet når han i den periode gik ned af bakken uden at nogen gjor noget andet end holde møder med et dagsorden der var at moren skal indse hun skal gøre som vi siger.

En skole der fik en dreng der havde minimal støtte og skulle i en fart øge støtten til 19 timer om ugen, placeret strategisk så jeg ikke kun klage til klagenævnet da mest af støtten var i sfo tiden (smart at holde klagemulighederne indenfor kommunens regi). For at så skrive til mig jeg skal til alle tider tale positivt om dem da jeg sagt det var utilfredsstillende at hans støtte blev øget uden min viden imens de blev ved med at holde fast i han har det bare supergodt. Ingen ville kommentere dette ... hvordan kan de sige det går godt når jeg fortæller han har det skidt og samtidig øge støtten uden at fortælle mig om det?

Konklusion er at kommunen har internt behandlet sagen og fortalt mig at han har den her skole tilbud. Ingen havde konkret villet drøfte at skolen har smidt ham ud, at han blev slået og gik rundt med pedellen. For ikke at tale om at han ingen støtte fik der støttede ham (havde 3 forskellige i den 5-6 uger han var der) Værre er det når kommunen skriver alle referater og fremstiller mig som værende helt gjalt på den. Heldigvis var skole og samfund med til denne møde, men hvem fortæller vi?

Du er super heldig med din PPR og kommunens indstilling. Min søn opfylder ikke diagnose kriteriene og loven er skrevet at man skal have støtte ved sociale og emotionelle problemer. Problemet er at ingen tager det alvorligt at der bør tilknyttes en faglig kompetent person. En psykolog, skoleleder og støttepædagog der råber det er op til forældrenen at samarbejde er meget langt ud da lvoen faktisk siger at barnet skal "hjælpes i samarbejde med forældrene".

Havde jeg råd var denne problem for længst løst - men idet jeg ikke har og vores kommune ikke vil afsætte ressourcer til højt begavede børn (ikke for at brække sig over det penge de har brugt indtil nu som er direkte spildt da det ikke anvendes udefra en plan). Jeg forstår i dag hvorfor de andre forældre der har børn som ikke trives ikke siger noget - i en kommune hvor der er stor problemer klan det ikke betale sig.

Det eneste jeg er sikker på er at mit barn sættes ikke tilbage i den situation uden at der i den grad er klare aftale om hvordan han tackles og behandles ... jeg er sikker på vi ikke er det eneste familie der bahandles forkert. Jeg kan kun sige der må være en grundt til at denne kommune har en overforbrug på flere millioner af kroner på handicap området.

Vores sag er en god eksempel hvordan pengene blev brugt:

- på møder uden handleplan eller evaluering
- ledt af faglige personer der havde en "klar" vidensmangel
- at kunne afvise at de skulle inddrages
- at retfærdiggøre deres handlinger
- at i den sidste ende retfærdiggøre kommunens beslutninger internt
- og dermed at magtanvende overfor forældrene
- hvordan et barn bliver taber for han får ikke det hjælp han har brug for

I dag er jeg meget ked af denne forløb. Det ville jeg nok ikke havde været hvis han ikke havde fungerede i den skoletilbud der var skræddersyet til ham, med personale der både kunne rumme og tackle hans problemer.

At jeg så skal forstå at der ikke er sådan et tilbud i min kommune er svært at acceptere når han skal igennem et skoleforløb der direkte skader ham. Han vil ende som diagnose barn, ikke fordi han har sygdommen men fordi han udvikler det der ligner. Det som virkeligt går mig på er at ingen fagforeningen ville havde tillodt at et medarbejder skulle iggen det psykisk vold mit barn har overlevet ... men i skoleregi er alt tilladt!

Mit barn er taberen - men i en situation som ikke bør kunne ske! Hvordan kan det værre? Eller er det virkeligt mig der er problemet idet jeg ikke acceptere det han har været udsat for ...
Tilbage til toppen Go down
simonsmor




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 1:03 am

Øv, det er rigtig trist og høre om din søns skolegang...
Kan godt fortstå at det må være en opslidende kamp, når man som mor bare kan mærke at han mistrives, og man ikke føler, man bliver lyttet til.

Håber trods alt på det bedste.

Vh. Heidi.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 8:17 am

hvis du er god til engelsk så er denne artikel en der forklarer en del. Gad vide hvis børnehaven og PPR i sin tid accepterede Ole Kyeds anbefaling og testede ham med en WIsC test ... jeg er igang med at skrive om hans test da alt jeg skrev dengang er blevet spist af en dårlig hardisk.

http://www.minti.com/parenting-advice/6174/part-2-Dyslexia-and-high-IQs

I dag har han fået en ny test og scorede langt over hvad de kunne forvente af et barn i grundskole alder - han var bare 7! Desværre på trods af dette viden er vi som du kan læse i ingenmansland. Jeg er igaqng med at lave alt børnehaven skrev om til et case til at vise hvordan sådan et barn som han kan overses ... bare en forældre kan undgå alt vi havde været igennem vil være betaling nok.

Hvad aldersgruppe af børn er du støtte for?
Tilbage til toppen Go down
simonsmor




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 8:43 am

Hej igen.

Jeg har været støtte i 8 år på børn mellem 3 og 10 år. Flere af børnene havde eller fik diagnoser som ADHD eller asperger. Særligt børnene med Asperger, havde jo nogle særlige forudsætninger.

Jeg arbejder ikke længere som støtte. Jeg er børnehaveklasseleder, hvilket betyder at jeg nu har hele klassen. Jeg kan dog gøre godt brug af mine erfaringer som støtte. Koncentrerer mig nok meget om det enkelte barn, men selvfølgelig også klassen som helhed.

Det er en god artikel du henviste til. Men jeg synes stadig det er lidt af et mysterium at finde rundt i de forskellige diagnoser kontra højt begavede børn som i denne artikel jo også beskrives som socialt og følelsesmæssigt ude af balance.

Simon er ikke hyper intelligent på den måde at han ikke kan lege almindelige lege. Han vil rigtig gerne lege med de andre børn, også med dyr, biler, lego, mor far og børn osv. Han elsker alle sine julegaver og er på ingen måde til forsøg og svære bøger om specielle emner. Han vil bare lege. Han bliver bare for voldsom og overskrider de andres grænser fysisk og verbalt. Det betyder heller ikke det store for mig om han er højt begavet eller har ADHD. Bare der er fokus på hans vanskeligheder og styrkesider og at han får hjælp i forhold til symptomerne/ vanskelighederne. Jeg vil bare ha' at min glade dreng forbliver glad.

Vh. Heidi.
Tilbage til toppen Go down
anita




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 9:29 am

Hilde skrev:
anita skrev:
tak for dit indlæg :0) lidt skægt for frederik fik en bedste ven i børnehaven som også var på et plan andre ik helt forstod og de to legede altid de var i et computerspil o.lign.

Ja det er lidt svært at skille ahdh og særlige egenskaber, jeg basere mit på at selv når frederik er sur kan jeg stadig få ham ned igen med almindelig tale og han er ikke agressiv på nogen måder egentlig mere kærlig.

jeg kan da fortælle af alle julegaver han fik kunne 2 bruges...et nyt kort til nintendo med spil på og et eksperiment sæt hvor man kan lave alle mulige tricks med lednigner,batterier osv altså lave små forsøg selv, han leger tit han har et laboratorium hvor han opfinder ting og bygger rumraketter osv.

jeg spurgte hvad han ville være når han blev stor da han var omkring 4 og han sagde "einstein" hehe
(hvilke 4 årige børn ved overhovedet hvem einstein er???)

hver gang vi laver noget nyt fanger han det i løbet af ingen tid og det bliver hurtigt kedeligt for ham.

Jeg har købt forskellige førskole bøger med regnestykker/bogstaver og det fandt han absolut ikke udfordrende...

Det kræver sin mester at aktivere sådan et barn men det lykkedes heldigvis det meste af tiden Laughing

Laughing du skulle bare havde sagt noget for så kun du hente vores forskole opgave bøger ... nu er de været gennem 2 børn men begge gad dem ikke.

derimod en batteri og nogle ledninger ... eller en legekamerat som acceptere lyssværd er også en slags pistol eller bare en der kan huske flere niv. i den gormiti leg de havde gang i sidst så er det ren hygge.

vi skal igang med en del eksperimenter der forklarer ting og sager ... fra is til vand til damp ... han mangler svar!


Ja sidder og nikker mens jeg læser din erfaring, lige sådan har vi det også hehe skal svare på de vildeste ting hele tiden og ja ægerligt med de bøger men pyt jeg må sætte hans lærer igang med noget efter juleferien Laughing
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 9:29 am

Heidi,

Læs mere omkring myterne omkring højt begavede børn. Det er bare en myte at de skal fremstå hyperintelligente ... du beskriver min søn når du beskriver Simon og min søn fremstår ikke hyperintelligente! Faktisk vidste jeg ikke engang min datter var højt begavet før hun testede sådan ... hun er / var ligesom alle andre piger, bare stille. I dag har jeg set hvad hun kan lære når hun er motiveret.

Kan du beskrive hvad du selv ser som hyperintelligente? Det kan være at jeg så kan lære min søn hvad lærer leder efter Laughing det kan være en løsning på vores problem! Cool tænk hvis jeg bruger lidt tid på at lære ham hvordan han skal overbevise hans lærer?

Joan Freeman skrev en bog og en hel kapitel omhandler de forventinger andre har til hvad de ser som hyperintelligente ... har de briller? elsker de tal? læser de tykke bøger som 5 årige? er de hurtigt færdig med opgaverne? er de socialt akavat?

Hun talte om alle de her ting og undersøgt det også ... det kom faktisk frem at de børn en lærer peger ud som højt begavet ikke nødvendigvis er del af denne børnegruppe. Jeg har skrevet lidt om dette men bare ikke nok og jeg kan ikke huske om jeg tog denne vinkel. Faktisk er højt begavede børn lige så forskellig fra hinanden og har lige så unike interesser, talenter eller personligheder.

Her står der lidt:

http://www.nagc.org/commonmyths.aspx#poor_grades

Prøv at få fat i den bog jeg linkede dig til. www.saxo.com har den http://www.saxo.com/dk/item/james-t-webb-misdiagnosis-and-dual-diagnoses-of-gifted-children-and-adults-paperback.aspx

Jeg har her på stedet oversat 2 artikler som sammenligner adhd og asperger til højt begavede børn - men har måtte indse at jeg kan se foreskellen lettere end andre som har givet mig feedback.

Problemet er at du nok også mangler viden om højtbegavede børn for at kan konkret have noget du kan sammenligne med, det er en stor emne ... jeg har været igang i nogle år og har tit grinede lidt af min egne opfattelser af denne børnegruppe. Ole Kyeds bog "intelligente børn" er en ret god forklaring gennem "cases" hvor han viser hvor diverse denne børnegruppe er. Jeg kender flere der har ikke kunnet ligge bogen da de begyndt på den, og som har skullet tænke deres egen tilværelse igennem da de genkendte deres egne barndom.

En anden ting du kan lave er skriv hans milepæle ned. Hvad kunne han til Jul og ved fødselsdage inden du læse denne link. Du får måske nogle aha oplevelser vil jeg med sikkerhed sige Wink

http://gleigh.tripod.com/gftskills.htm og kig så på


Hvis du mistænker om han er højt begavet (jo det gøre du for ellers vil du ikke læse/skrive her) kan jeg ikke understrege at du skal kontakte Ole Kyed (der er ventetid) eller Berit Zenkel. Din PPR har måske en god indgangsvinkel med det er ret vigtigt at du, hvis du har mulighed for dette, taler med en psykolog der er ekspert på området ... ligesom du skal via børnepsyk tale med en psykiater der ved alt om ADHD.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 9:50 am

http://www.ontariogifted.org/meg2notgif.htm

http://www.ontariogifted.org/notgiftedacting.htm

hun beskriver tingene meget godt ... bare lige ud af landevejen.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Ons dec 30, 2009 10:30 am

simonsmor skrev:
Øv, det er rigtig trist og høre om din søns skolegang...
Kan godt fortstå at det må være en opslidende kamp, når man som mor bare kan mærke at han mistrives, og man ikke føler, man bliver lyttet til.

Håber trods alt på det bedste.

Vh. Heidi.

I børnehaven var han "afskærmet fra de andre børn" da støtten havde ham og en meget vanskelig barn på samme tid! Det skete igennem 1 års tid, uden at jeg blev informeret, imens jeg ugentligt fortalt at han får det dårligere og dårligere. Jeg kunne ikke forstå det da han jo har en del støtte som bør afhjælpe problemerne ...

Det behandling blev afsløret da hun blev sygmeldt og en uerfaren tog opgaven ... jeg krævede at de viser mig havd de havde af ting til ham da den uerfaren endevidere afslørede at jeg ikke kan forvent dit eller dat. Vi havde klare aftaler via bl. a. Ole Kyed at min dreng havde brugt for udfordringer og det aftalt vi at børnehaven skaffer via centralen.

Den anden dreng var som min søn beskrev: "mor sådan er han bare, han kan ikke gøre for at han er sådan". Min søn forstået at hans "eneste ven" havde det svært selv da han blev trampet i hovedet af ham ...

Inden alt dette havde min søn fungerede efter en børnehave skift! Han trivedes over alt forventning, men kort efter at hans bedste ven C skulle i skole ,og min søn blev tilbage mod at han må start i en rullendeskolestart, fik han det indenfor 2-3 måneder meget dårligt ... i bagspejlet giver ting mening. Jeg var uviden omkring den beslutning børnehaven havde truffet udenom mig: Min dreng skulle på en heldagskole for adfærdsvanskelige og eller diagnose børn der ikke kun rummes i en almindig klasse, faktisk i klasse sammen med den anden dreng. Der eksisterede ikke noget rullende skolestart i den kommune - det bør børnehaven og børn og unge afdelingen havde opdaget da det blev løsningen.

Hvis nu han ikke skulle dele støtten havde resultatet været noget helt tredjie - ingen menneske kan have børn der er så forskelligt på samme tid. Tænk jeg fik at vide det støtte var for at hjælpe ham med det sociale - hvordan det kun praktiseres når de to børn var afskærmet fra resten af børnegruppen en ubesvaret spørgsmål.

Gad vide jeg bare havde fundet ud af dette inden skaden var sket for reperationstiden er lang og det år kan han ikke tage om igen. Ingen har undersøgt konsekvenser af disse handlinger og jeg tror hellere ej der nogensinde kommer noget ud af at klage! Jeg har tit tænkt mig at sende børnehaven hans psykolog rapport der fortæller hvor han ligger kognitivt ift. det udfordringer han fik i børnehaven og hans reaktionsmonster ... jeg tager hatten af for mit barn for jeg tror ikke jeg havde overlevet sådan en omgang!
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Hvordan ved man..   Today at 8:08 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Hvordan ved man..
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: