Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.
Forfatter
Besked
Hun
Emne: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger. Ons Nov 04, 2009 6:53 pm
ScienceDaily (2 November 2009) The New Myths Of Gifted Education: A Contemporary View
Mere end 25 år efter myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger først blev undersøgt, er de alle stadig er med os. Forskning på daværende tidspunkt fandt, at nogle myter var en udbredt opfattelse, som den tanke, at den talentfulde udgjorde en samlet, homogen gruppe af elever, eller at kun en læseplan ville tjene alle lige. (Kilde : "Demythologizing Gifted Education")
Siden 1982 er nye myter blevet tilføjet, ifølge forskning offentliggjort i det nuværende Gifted Child Quarterly (GCQ).
f. eks:
* at børn med særlige forudsætninger ikke står over for problemer og udfordringer * at det er "fair" at undervise alle børn på samme måde * kreativitet er for vanskeligt at måle * undervisning af børn med særlige forudsætninger betyder at have et undervisnings program * Advanced Placement (AP) er en passende sekundær program
Donald J. Treffinger En podcast interview med redaktøren om forskelle (eller ikke) i de myter siden 1982 er gratis til rådighed, i en begrænset periode, tilgængelig på Gifted Child Quarterly 2009 53: 229-232 Her kan du høre en podcast som er meget tankevækkende idet det er det samme som reelt sker i dk.
Sally M. Reis and Joseph S. Renzulli Myth 1: The Gifted and Talented Constitute One Single Homogeneous Group and Giftedness Is a Way of Being That Stays in the Person Over Time and Experiences Gifted Child Quarterly 2009 53: 233-235.
James H. Borland Myth 2: The Gifted Constitute 3% to 5% of the Population. Moreover, Giftedness Equals High IQ, Which Is a Stable Measure of Aptitude: Spinal Tap Psychometrics in Gifted Education Gifted Child Quarterly 2009 53: 236-238.
Carolyn M. Callahan Myth 3: A Family of Identification Myths: Your Sample Must Be the Same as the Population. There Is a "Silver Bullet" in Identification. There Must Be "Winners" and "Losers" in Identification and Programming Gifted Child Quarterly 2009 53: 239-241.
Frank C. Worrell Myth 4: A Single Test Score or Indicator Tells Us All We Need to Know About Giftedness Gifted Child Quarterly 2009 53: 242-244.
Donald J. Treffinger Myth 5: Creativity Is Too Difficult to Measure Gifted Child Quarterly 2009 53: 245-247.
Reva Friedman-Nimz Myth 6: Cosmetic Use of Multiple Selection Criteria Gifted Child Quarterly 2009 53: 248-250.
Holly Hertberg-Davis Myth 7: Differentiation in the Regular Classroom Is Equivalent to Gifted Programs and Is Sufficient: Classroom Teachers Have the Time, the Skill, and the Will to Differentiate Adequately Gifted Child Quarterly 2009 53: 251-253.
Carol Ann Tomlinson Myth 8: The "Patch-On" Approach to Programming Is Effective Gifted Child Quarterly 2009 53: 254-256.
Sandra N. Kaplan Myth 9: There Is a Single Curriculum for the Gifted Gifted Child Quarterly 2009 53: 257-258.
Ann Robinson Myth 10: Examining the Ostrich: Gifted Services Do Not Cure a Sick Regular Program Gifted Child Quarterly 2009 53: 259-261.
Marcia Gentry Myth 11: A Comprehensive Continuum of Gifted Education and Talent Development Services: Discovering, Developing, and Enhancing Young People’s Gifts and Talents Gifted Child Quarterly 2009 53: 262-265.
Joyce VanTassel-Baska Myth 12: Gifted Programs Should Stick Out Like a Sore Thumb Gifted Child Quarterly 2009 53: 266-268.
Dorothy Sisk Myth 13: The Regular Classroom Teacher Can "Go It Alone" Gifted Child Quarterly 2009 53: 269-271.
Cheryll M. Adams Myth 14: Waiting for Santa Claus Gifted Child Quarterly 2009 53: 272-273.
Sidney M. Moon Myth 15: High-Ability Students Don’t Face Problems and Challenges Gifted Child Quarterly 2009 53: 274-276.
Tonya R. Moon Myth 16: High-Stakes Tests Are Synonymous With Rigor and Difficulty Gifted Child Quarterly 2009 53: 277-279.
Jean Sunde Peterson Myth 17: Gifted and Talented Individuals Do Not Have Unique Social and Emotional Needs Gifted Child Quarterly 2009 53: 280-282.
Carolyn R. Cooper Myth 18: It is Fair to Teach all Children the Same Way Gifted Child Quarterly 2009 53: 283-285.
Shelagh A. Gallagher Myth 19: Is Advanced Placement an Adequate Program for Gifted Students? Gifted Child Quarterly 2009 53: 286-288.
Hun
Emne: Sv: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger. Ons Nov 04, 2009 7:39 pm
* Højt begavede elever ikke har brug for hjælp, de vil klare sig selv * Den studerende kan ikke være begavet, han får dårlige karakterer * Lærere udfordre alle de studerende, så begavede børn har det fint i den regelmæssige klasseværelset * Højt begavede elever er glade, populære, og godt tilpasset i skolen * Højt begavede elever gør alle andre i klassen smartere ved at værre en rollemodel eller give flere udfordringer * Dette barn kan ikke være særlig begavet, han har et handicap * Alle børn er særlige begavede * Vores kommune har en Talentprogram, vi har kurser til lærene om at udfordrer disse elever * Andre placeringsmuligheder i højere klassetrin er socialt skadelige for talentfulde studerende * Undervisning af højt begavede elever kræver rigelige ressourcer * Uddannelsesprogrammer for højt begavede elever er elitært
På det følgende link er disse påstande forklaret: Myter om børn med særlig forudsætninger fra NAGC
Hun
Emne: Sv: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger. Ons Nov 04, 2009 7:55 pm
Myter og Sandheder om Højt begavede børn
At være højt begavede er ikke altid en skål med kirsebær. Begavede børn er ofte misforstået af deres lærere, klassekammerater og endda deres forældre! For at hjælpe dig med bedre at forstå dit barns talenter har "Council for Exceptional Children" identificeret nogle af de mest udbredte myter og overraskende sandheder om børn med særligfordusætninger.
Myter om begavede børn
# Højt begavede børn kan udrette alt de sætter deres sind til, de er bare nødt til at anvende det. # Højt begavede børn har færre problemer end andre, de behøver/fortjener ikke ekstra tid og opmærksomhed. # Højt begavede børn er selvstyret, de ved, hvor de er på vej henne. # Højt begavede underydere er bare nødt til at prøve hårdere og blive organiseret. # Den primære værdi i det særlig begavede barn er at barnets hjernekraft. # En begavet barnets familie er altid stolt af hans eller hendes evner. # Højt begavede børn er nødt til at værre eksempler for andre, og de bør altid påtage sig ekstra ansvar. # Alle højt begavede børn får gode resultater, de behøver ikke at arbejde for det. # Højt begavede børn har ikke brug for hjælp med "study skills", de kan klare sig selv.
Artiklen fortsætter med nogle sandheder om begavede børn: Myths and Truths About Gifted Kids
Hun
Emne: Sv: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger. Ons Nov 04, 2009 8:18 pm
Nogle myter om Højt begavede børn
Højt begavede børn stiger til toppen i et klasseværelse:
Ikke nødvendigvis. Begavede børn kan have skjulte indlæringsvanskeligheder at blive opdaget, fordi de nemt kan kompensere for dem i de tidlige år. Som tiden går dog, det bliver sværere og sværere for dem at udmærke sig. Hvilket kan føre til opførsel problemer og depression.
Højt begavede børn er så intelligent de klare sig fint med eller uden særlige programmer:
De kan synes at klare sig selv. Men uden ordentlig udfordring, de kan blive kede sig og uregerlig. Som årene går, som de kan finde det sværere og sværere, efterhånden som arbejdet er blevet mere udfordrende, da de aldrig stået over for udfordringen før. (underydelse)
Begavede og talentfulde betyder det samme:
Igen, ikke nødvendigvis. Der er ingen regel, der hedder, at et barn, der er i stand til at score 12 taller i en eksamen skal højt begavede. Sådan et barn er helt bestemt akademisk Talenfuld. Der skal yderligere udredning til f. eks. IQ og over niveau akademiske test gives, før vi kan definere barnet som "højt begavede". Samtidig er der ingen regel, der hedder et barn identificeret som højt begavet får høje karakter klasseværelset. Denne form for stereotyper kan gøre alvorlige og uoprettelige skader på begge grupper. Ethvert barn kan nyde godt af berigelse. Bogligt begavede børn kan drage fordel højere niveau undervisning. Intellektuelt begavede børn har brug for en differentieret pensum og muligvis endda et andet miljø.
De har brug for at gå gennem skolen med børn af deres egen alder:
Det er rigtigt, at børn har brug for at lege og interagere socialt med andre børn, deres egen alder, men de har ikke brug for at lære sammen med dem. Især i tilfælde af et højt begavet barn, der kan have en kronologisk alder på seks år og en mental alder på 11 år som har læst siden den var to! At sætte barnet i en læsegruppe med andre seks-årige, der er ved at lære at læse er jo den rene tortur for dette barn.
Begavelse er noget at være jaloux om:
Dette er måske den mest skadelige myte. Oftere end ikke kan begavede børn føler sig isoleret og misforstået. De har mere voksen smag i musik, tøj, læsestof og fødevarer. Disse forskelle til andre børn kan få dem til at være isoleret og blive misbrugt verbalt eller fysisk af andre børn. Eksperter på området af uddannelse for højt begavede børn er begyndt med at se på højere forekomster af ADHD og stave / Håndskrift handicap i den begavede befolkning vs dem i meget større normale befolkning.
Kilde: RI State Association for Gifted Education (SAGE) Contest Winner
Hun
Emne: Sv: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger. Ons Nov 04, 2009 8:58 pm
MYTHS ABOUT THE GIFTED Linda Kreger Silverman, Ph.D.
Myths about the gifted from The Center for Gifted Education at The College of William and Mary
Hoagies Gifted Myths
Denne er ret interessant da hun har gennem en årrække samlet udtaleser fra lærer og forældre. Udtalelser jeg og andre har mødt i dk. The Queensland Association for Gifted and Talented Children Inc.
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.
Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.