Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
Hyperaktiv og frustreret
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 473 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er AnnaPH

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Forhold for børn ...

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Forhold for børn ...   Søn okt 04, 2009 12:28 am

Jeg hjemmeunderviser mit barn idet Folkeskolen i Favrskov ingen tilbud har til børn med særlig forudsætninger. Selv om kommunen for længst har anerkendt at den børnegruppe mangler særlig undervisning da Mentiqa åbnet, så har kommunen ingen planer om at tilgodese børnene i kommunens regi.

I skolen fik vi en del støttetimer til at holde barnet i hans stol, desværre med alvorlige konsekvenser hvor han mistrivedes alvorligt hvor der var et markandt tilbagefald i hans udvikling. Han er ikke det eneste barn - men en af rigtig mange børn rundt omkring i landet.

Undervisningsdifferentiering udefra barnets behov misforstås konsekvent pga. manglende viden om det behov børn med særlig forudsætninger har! Vi har nu på to forskellige skoler, igennem 3 forskellige lærer troede deres differentierings opgaver skulle gøre stoffet mere forståeligt for ham. Værre er det at jeg blev forklaret at han kun er 7 år gammel og derfor ikke bør kunne regne 3. Klasses stof. Det var som om lærene ikke kunne forstå at han kunne - han skulle bevise det for alle!

Det har ikke været muligt at fastholde en støttepædagog ret længe ad gangen da disse skal ansættes hurtigt uden relevant uddannelse eller kurser. Det går direkte ud over det berørte børn når der som i vores tilfælde ansættes støtte som rejser eller som ikke understøtter barnets sociale og emotionelle behov.

Alle børn skal undervises udefra det potentiale det enkelte barn har siger Folkeskoleloven allerede siden 1993. UVM undersøger ikke i hvordan det enkelte kommune løser opgaverne vedr. undervisningsdifferentiering – det er op til kommunerne hvordan de løser opgaven. Der er ingen reelle klagemuligheder andet end til kommunen. Det er sådan at kommunerne helt og aldeles selv beslutter hvordan opgaven løses ift. skolerne - i min kommune er børn med særlig forudsætninger tabere!

Hvis forældrene er heldig og de tilfældigvis møder et lærer som kan arbejde med barnets potentiale så er det et god år. Skolerne siger direkte der ikke er ressourcer til denne børnegruppe – som jeg har hørt fra flere skoleledere: ”Vi er en ganske almindig skole til ganske almindige børn”. Hvad er mit barn så?

Forældrene er overladt til at løse opgaverne helt og aldeles alene enten ved at accepter forholdene er som det nu engang er uden relevant undervisningsdifferentiering eller ved at selv finde alternative tilbud. At møde med skolen og PPR uden at de også har fået undervisning i børn med særlig forudsætnigner er opslidende og ændringer træder sjælden i kraft før barnet enten skal få nye lærer ved årsskiftet eller barnets behov overses pga. alvorlige adfærdsproblemer.
Sjovt nok vil en gruppe af børn med særlig forudsætninger kunne undervises uden mere omkostninger når lærene ved mere om disse børns sociale, emotionelle og differentierings behov. Der behøver ikke være meget kreativitet til for at kunne løse denne opgave - viljen viser vejen!

Desværre bliver opgaven i vores kommune løst hos det enkelte barn, med støtte, hvis læren og resten af klassen mangler ro! For enkelte børn er der tildelt næsten 100% støtte, da barnet bruger flere timer end barnet er bevilliget. Barnets behov for differentiering kan ikke tilgodeses da der hærsker en misforstået holdning om at Folkeskolen er for almendige børn og at der ikke er ressourcer til kloge børn. Skaber den holdning ikke problemet?'

I vores tilfælde spilder kommunen hellere tusindvis af kroner end at give højt begavede børn et relevant tilbud udefra barnets behov. Vi er levende bevis for dette da vi engang havde et barn i positiv trivsel da barnet fik relevant undervisningsdifferentiering. Hvem skal jeg fortælle dette som kan ændre vores situation? Vi er overladt til at acceptere at det er op til forældrenen om de vil samarbejde og skal gå på kompromi – problemet er bare havd gøre man hvis barnet ikke trives med dette fornuftige tilbud?

Folkeskolens struktur og undervisningsmetoder har basis i en lang tradition hvor alting er skåret til efter de mange og ikke de få. Jeg mener at der kan findes eksempler hvor man har "skåret" det anderledes, og det interessante vil være at finde dem og gøre det synligt
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Forhold for børn ...   Søn okt 04, 2009 5:12 am

Hilde skrev:
Barnets behov for differentiering kan ikke tilgodeses da der hærsker en misforstået holdning om at Folkeskolen er for almendige børn og at der ikke er ressourcer til kloge børn. Skaber den holdning ikke problemet?'

vil bare kort sige at det ikke er kloge børn, men intelligente børn og når samfundet lærer og forstå forskellen, så er vi på rette vej.
Tilbage til toppen Go down
 
Forhold for børn ...
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: