Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
kyed efterskole bmsf chips wppsi mobning ADHD maja gifted tegner sensitive psykolog underydelse skolestart test Kuno penge asperger dyslexia mensa børnehave WISC legoland raven milepæle asynkron
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
ForfatterBesked
Ullsen
Gæst

IndlægEmne: Labyrinter   Lør apr 17, 2010 11:20 pm

Kære Jens Buch,

min datter på 8 - snart 9 - er testet med WISC-III i nov. 2008.

GFI er 134.
SFI 133
POI 126
OSI 99
FHI 121

Hendes højeste score er 19 - og lavest er 5! Kun en er under 10 og det er labyrinter, hvor hun scorer 5.

Hvilke neurologisk tilstande er det den lave score i Labyrinter kan indikere?

Hun er diagnostiseret med AS.

PPR-psykologen har beskrevet dette i sin rapport men i skolen følger man ikke op på det på pædagogisk vis. Vi har en tid på Gentofte H til september - og hvis der er noget du ved som labyrinter kan indikere, men som ikke er alm. kendt så vil jeg meget gerne vide det.

Mvh Ulla
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn apr 18, 2010 12:18 am

fisterfi skrev:
Ha ha, ja det var en måde at sige det på!!!!

Grunden til at stuepædagogen gerne vil have ham testet er, at hun ikke rigtig ved hvorfor han reagerer som han gør og mangler råd til hvordan hun kan støtte ham. Hun siger at børn med ADHD og lignende har hun en erfaring med, men ikke med børn som minder om min søn.

Min søn deltager f.eks helst ikke i fødselsdage og "står ofte af" i rundkreds. Han er voksensøgende og har først nu fundet en legekammerat. Han leger helst kun sine egne lege og hvis de andre børn ikke forholder sig som min søn forventer, bliver han arrig og råber. Derudover argumenterer han mod de voksne, hvis ikke lige han er enig med dem. Han har det svært, når ikke han er forberedt på det der skal ske. Han er ualmindelig veludviklet rent sprogligt og taler meget voksent. Han har en stor sans for humor og kan forstå ironi. Han er ikke et vidunderbarn som kan alfabetet på russisk mens han står på hovedet, men han er reflekterende og stiller nogle spørgsmål som jeg aldrig har hørt børn i den alder stille!!!

Psykologen vil gerne teste ham, så hun kan være behjælpelig med skolevalg, hvis han evt skal på specialskole. Jeg er lidt rystet, da jeg aldrig har været i tvivl om at han er en intelligent dreng (hvilket mange folk omkring os også har sagt). Jeg har dog ikke overvejet at han kunne være BMFS før ressourcepædagogen luftede det for mig.

Lederen i børnehaven har lige læst en artikel i "Børn og unge" og udtalte at hun tænkte på min søn mens hun læste den.

Lige nu overvejer jeg at gå udenom PPR i kommunen og få ham testet at en psykolog som ved noget om BMSF. Jeg ved dog ikke om jeg skyder mig selv i foden, hvis det ikke er det....

uha ... mange steder er vildt uimponeret hvis man går udenom alm PPR
min kommunen er endnu mere sær - de vil tage WISC testen om der var taget af vores gammel kommune ... så det kommer helt an på hvem der skla få testen.

WISC III koster ca. 4000kr at få lavet privat så vidt jeg har læst.
Hilde

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn apr 18, 2010 12:57 am

Ullsen skrev:
Kære Jens Buch,

min datter på 8 - snart 9 - er testet med WISC-III i nov. 2008.

GFI er 134.
SFI 133
POI 126
OSI 99
FHI 121

Hendes højeste score er 19 - og lavest er 5! Kun en er under 10 og det er labyrinter, hvor hun scorer 5.

Hvilke neurologisk tilstande er det den lave score i Labyrinter kan indikere?

Hun er diagnostiseret med AS.

PPR-psykologen har beskrevet dette i sin rapport men i skolen følger man ikke op på det på pædagogisk vis. Vi har en tid på Gentofte H til september - og hvis der er noget du ved som labyrinter kan indikere, men som ikke er alm. kendt så vil jeg meget gerne vide det.

Mvh Ulla

hehe lige denne spørgsmål om labyranther har jeg brugt uger at søge efter! så viste det sig at purken gad ikke og jeg fik duh oplevelse af nå jo, han laver dem da fint herhjemme endda på 12 års alder som 5½ årige Laughing

du skal først og fremmest undersøge om dit barn gjør som mit barn da han mødt babylabyranther i testen - han havde der regnet ud hvis han laver fejl på dem så stopper hun testen på det punkt Sad han gad ikke disse labyranther de var for lette.

jeg husker at jeg læst at labyranther lige så godt kan udgå i testen da den ikke viser nogen sammenhæng med de andre 12 delprøver. selv om man fik lave tal så giver det ikke i sig selv en diagnose - wisc III er ikke en diagnose redskab og man skla ALTID tage det svar fra WISC i sammenhæng med barnets hverdag ... kan barnet noget i skole/hjemme men pludseligt ikke i testen så bør det nævnes da ingen kan med sikkerhed ved om barnet lige var syg på det dag.

labyranther viser visio motorisk koordination dvs. hvor godt håndt øje koordination virker. Den ligger vægt på at barnet er "præcis" og viser "perceptual organisation and planning". jeg vil kigge lidt på om barnet har motoriske problemer dvs. som vil dysgrafi hvor barnet trykker for hårdt, holder blyanten for hårdt eller generalt andre problemer som ses ved finmotorikken.

"visio motorisk koordination" er ikke det samme som "visiomotorisk konstruktion" (binde snørrebånd, smøre en madder, skrivning af bogstaver) som er vist ved mangler i opgaver som puslespil, terningsmønstre og kødning ... husk at det tre områder dækker kun en smule af det visiomotorisk konstruktion så selv om tallene er oki her, men du ser barnet har problemer med tegne mønstre, puslespil osv. så skal det undersøges af en neurolog hvis du oplever problemer der.

en score på over 17 i testen betyder at barnet har ramt loftet for det område og at (hvis det eksisterede) barnet vil kun score endnu højere på det område hvis testen var storre (test cieling) og have en endu højere IQ end WISC kan måle.

tallene af scoren i profilen bør ligge nogenlunde jævn (ikke det tal du skrev her men det tal som de bruger til at finde dem) ... hvis nu barnet har høje tal og pludseligt en eller to lave så indikere det at der er et eller andet problem. Desværre vil du blive mødt med "10 er indenfor normal område" så glemmes det at for et barn der ligger langt udover hvad der forventes af "normale" så er det "normale 10er" en indikator på at der er et problem når man taler om et HBB.

det hjælper ikke at gå i krig med en person der har besluttet at "fordi det er normen" så er der ikke et problem. du spilder din tid og kræfter. spørg hellere ind til detaljerne hvad det område måler så du selv kan lede videre.

hvilke område fik barnet 10 i? Så kan jeg lige se om jeg har lidt mere ... jeg er bare mor, ligesom dig Smile men andre har samlet dit og dat som kan hjælpe børnene.

hvad var deres formål med at teste hende?

du skriver I har en AS diagnose. hvem har givet den? hvordan blev hun udredt?
Ullsen
Gæst

IndlægEmne: Svar til Hilde   Søn apr 18, 2010 1:41 am

Hej Hilde,

min datter er udredt på Glostrup for mange år siden (da hun var 3) - hun er pt. i gang med en revurdering på Hejmdal hvor der yderligere udredes for ADHD. WISC-III testen er lavet af PPR i forbindelse med overvejelser om skolen.

Når min datter scorer lavt i labyrinter er det ikke fordi hun ikke gider. I testsituationen panikker hun og går forkerte veje.

Det har jo faktisk slet ikke noget med labyrinter som sådan at gøre - det er jo en test af hvordan man arbejder så vidt jeg har forstået.

Hun havde to 10 - i regning og i talspændvidde. Ved regnestykker har hun en uheldig tendens til bare at gætte. Hvis vi tager alle scorerne er det i de sproglige prøver: 19-18-10-11-13-10 og i handleprøverne: 13-14-14-14-14-13-5.

Synes det er interessant det med finmotorikken - hun er ikke glad for at skrive med blyant og holder nok også lidt mærkeligt.

Ulla
Hilde

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn apr 18, 2010 2:18 am

Ullsen skrev:
Hej Hilde,

min datter er udredt på Glostrup for mange år siden (da hun var 3) - hun er pt. i gang med en revurdering på Hejmdal hvor der yderligere udredes for ADHD. WISC-III testen er lavet af PPR i forbindelse med overvejelser om skolen.

Når min datter scorer lavt i labyrinter er det ikke fordi hun ikke gider. I testsituationen panikker hun og går forkerte veje.

Det har jo faktisk slet ikke noget med labyrinter som sådan at gøre - det er jo en test af hvordan man arbejder så vidt jeg har forstået.

Hun havde to 10 - i regning og i talspændvidde. Ved regnestykker har hun en uheldig tendens til bare at gætte. Hvis vi tager alle scorerne er det i de sproglige prøver: 19-18-10-11-13-10 og i handleprøverne: 13-14-14-14-14-13-5.

Synes det er interessant det med finmotorikken - hun er ikke glad for at skrive med blyant og holder nok også lidt mærkeligt.

Ulla

Jens Buch skrev:
Det kan forekomme humoristisk, men det er dødelig alvor!!!

WISC-III har et index for opmærksomhed og arbejdshukommelse. det udregnes ud fra kodeprøven (symboler) og regning. Jeg har set et hav af psykolograpporter, hvor barnets opmærksomhed er vurderet ud fra dette index!

Jeg er den lykkelige ejer af en WISC-IV (ikke helt komplet). I den indgår de samme deltest: kodeprøve (symboler) og regning. I manualen står, at indexet for opmærksomhed er udgået, da det ikke er videnskabligt og klinisk holdbart... DETTE HAR VÆRET KENDT VIDEN SIDEN 2003!!! men selv i 2010 bruger danske psykologer indexet til at beskrive opmærksomheden...hvilket bruges til at vurdere, om et barn har ADHD eller ej!!! Det er hverken mere eller mindre end noget svineri!!!

Men med den politik, dansk Psykologisk Forlag lægger for dagen, så er det svært for almindelige mennesker at finde disse oplysninger...

nu tænker jeg også lidt på talblindhed ... hvad nu hvis? jeg har intet om dette men men det kun jo være ...

Og ordblindhed måske også - jeg har lige været det igennem da min søn ikke lært at læse så hurtigt som hans testresultaer forventede målt i sammenhæng med det indsats der har været. det er sådan at når børn er kvikke som din datter er, så laver de systemer og metoder til at kom igennem arbejdet med og skjuler deres problem - problemet er bare at pludseligt bliver det for meget at holde styr på og så ramler deres systemer i kraft af at skolearbejde stiger - og så fordi der er alt dette opdager man ikke at de er født med et godt hovedet Exclamation

http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/2e-med-ordblindhed-som-arsag-ogsa-kaldt-stealth-ordblindhed-t737.htm

det kan jo være derfor hun er urolig, opgaverne sværhedsgrad stiger og hun er i knibe da hun ikke mere kan sjusse sig frem - sjovt nok er symptomerne på ADHD uro og indlæringsproblem uro det samme set af mennesker der ikke har en uddannelse indenfor begge områder

ad adhd kan denne artikel give dig nogle ting du kan begynde at ligge mærk til, det er altid godt at kunne underbygge det man siger med konkrete eksempler npr man skal forklare andre http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/for-barnet-henvises-for-en-adhd-undersogelse-t457.htm

og lige fordi du siger hun laver fejl fordi hun panikker så tænker jeg "angst for at lave fejl" og synes du skal læse det jeg skrev om perfektionsime http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/perfektionisme-t331.htm

herudover har jeg også læst at underydere sjusker med disse opgaver Cool og at hun reelt keder sig roven ud af buserne http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/tegn-pa-underydelse-t326.htm

det er meget jeg sender dig til at læse, men tro mig når du rammer den kasse du klart ved at "her passer hun ind" så er det en lettelse

hvad var hendes sproglig og handle IQ? hvis det total IQ er 125 eller derudover er hun hbb ... sikke en kompleks sag du har på hænderne! da det raw score skal slas op i en tabel så kan jeg ikke herfra udregne hvad det er Wink

går hun i en alm skole eller på et heldagskole?
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn apr 18, 2010 3:09 am

Hej Ullsen.

Labyrinter er en deltest, der i forhold til IK lige så godt kunne udgå af WISC. Den er så ringe i forhold til IK, at det er bedre at prorate frem for at bruge den som reserve.

Der er en ting, hvor den kan bruges, og det er til at give et hint om, der kan være et neurologisk problem bagerst i højre hemisfære, men det er kun, hvis man slet ikke kan løse opgaven; det er bestemt ikke tilfældet her. Der ville så ofte have vist sig problemer i andre visuelle prøver!

Talspænnevidde og regning siger egentlig mest om auditiv arbejdshukommelse. Med et 10 i regning, er der ingen tegn på talblindhed (dyskalkuli), men det er måske ikke den stærkeste side.
Almen viden og ligheder scores der højt... nysgerrig unge, der tilegner sig de ting, der har interesse study og kan arbejde med tingene.

Hvis der var problemer med finmotorikken, så ville det ofte også afspejle sig i kodeprøven, hvor der ser ud til at have været fart på.

Det er et godt testresultat (profil), der kan bruges til at lave en rigtig god pædagogisk plan, hvis den anvendes... scratch

Kort sagt, så har du ikke noget vedr. testen at bekymre dig om!!
Hilde

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn apr 18, 2010 3:11 am

Leif skrev:
Mht det oprindelige spørgsmål, om hvodan man kan skelne mellem NLD og BMSF er det naturligvis et spørgsmål vi vil tage op men skolepsykologen igen - og hvis vi ikke kommer nogle vegner der, vil vi forsøge at få støtte fra en person med særlig viden omkring BMSF.

Vi håber og satser stadig på at vi kan nå til enighed med både skolepsykolog og lærere om hvordan der skal sættes ind overfor vores barn. Men hvis vi ikke kan finde fælles fodslav er vi også villige til at tage konsekvensen og f.eks. flytte ham til Mentiqa. Det er en mulighed vi tidligere har overvejet, men så længe vores søn er glad for den skole han går på synes vi ikke han skal flytte.

Men vi havde nok forventet at det ville blive i forholdet til kammerater at hans intillegens først ville vise tydelige problemr og ikke i forholdet til lærer og skolepsykolog. Det er vores mistanke at skolepsykologen slet ikke anerkender begrebet "intelligente børn". Det har vi hørt fra nogle af de andre forældre der har stået i samme situation - og nu alle har flyttet deres børn.

hvilke Mentiqa?

vi flytter til Odense pga det samme Smile

tja, desværre så er det et problem at BMSF HBB ikke anerkendes og så flytter forældrene børnene, men det er ikke rimeligt!
Ullsen
Gæst

IndlægEmne: Tak for svar, Jens!   Søn apr 18, 2010 4:41 am

Kære Jens,

tusind tak for svar! Og for de pæne og rammende ord om min datter!

Min datter er en utrolig dejlig pige med mange gode egenskaber - og ja, hun ved utroligt meget om mange ting!

Vi synes også selv at profilen er ret "præcis" i forhold til at beskrive Rebecca med styrker og "svagheder". Hun er jo faktisk meget all round - og primært fordi, der er noget, der falder hende utroligt let er der noget der forekommer SVÆRT - fx. regning som hun faktisk har udmærket styr på.
Hun læser flydende og staver næsten perfekt.

Min datter største problem er vel at der ikke er nogen som helst der tænker på at lave en pædagogisk plan for noget som helst. Havde hun ikke været så selvkørende - og vi forældre så opmærksomme - så kunne det have været aldeles håbløst med skolen.

Det er bla. med håbet om at vi kan få lavet en pædagogisk plan at hun nu (gen)-udredes. Vi håber friske papirer kan motivere de voksne omkring hende.

Hun går i en alm. klasse med 2! timers støtte. Vi har endnu ikke modtaget en handleplan for støttens arbejde. Der er rigtigt mange ting omkring min datter, der halter. Men heldigvis har hun et godt hoved og har selvværd. En mere målrettet pædagogisk indsats ville så nok kunne hjælpe på selvtilliden også!

Min datter har været tydeligt "vaks" siden hun var helt lille. Og som forældre vænner man sig jo bare til at sådan er barnet. Det var derfor rigtig rart at få bekræftet hendes styrker med WISC-III testen. Og en IQ på 134 - selvom hun iflg. den testende psykolog kunne have scoret mere på flere af delprøverne - det er jo faktisk ret høj IQ.

**

Endnu en gang tak for svar!

Ulla
Ullsen

IndlægEmne: Raven   Søn apr 18, 2010 7:59 pm

Til Jens Buch,

kan se at du i andre indlæg nævner Raven sammen med WISC-III.

Kan fortælle at min datter scorede 31 i Raven i marts 2007 hvor hun var knap 6.

Ulla
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn apr 18, 2010 8:15 pm

Hej Ulla.

Jeg går ud fra, der er anvendt CPM, og det er et flot resultat. Håber det også indgår i de pædagogiske overvejelser i undervisningen!

Du skriver, hun er diagnostiseret AS. ASère er lige så forskellige som NTère (Neuro Typiske... alle os, der er ramt af normal syndromet).

God begavelse sikre bare ikke en ASèr et nemt liv. Jeg håber, der bliver støtte op om de ting, din datter har brug for af hjælp.
Hilde

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn apr 18, 2010 8:53 pm

Jens Buch skrev:

Du skriver, hun er diagnostiseret AS. ASère er lige så forskellige som NTère (Neuro Typiske... alle os, der er ramt af normal syndromet).

God begavelse sikre bare ikke en ASèr et nemt liv. Jeg håber, der bliver støtte op om de ting, din datter har brug for af hjælp.

Når man er HBB som Ullas datter tydeligvis er kan begavelsen være med til at skjule mangler der er pga. AS diagnosen, sådan at hvor meget AS hæmmer hende ikke helt fanges. Omvendt kommer hendes gode faglige forudsærnigner hellere ikke altid til syne da kræfterne er brugt andetsted ... en ondt cirkel Smile

Dermed er det svært for omgivelser at forstå hun har brug for mere støtte end det hun får. Hun er jo fagligt med er det som en forældre til støttebørn skal høre. Hun fungere jo vil skolen sige. Det er forældrene som ser hvor hun har det svært.

der er meget skrevet her: http://www.hoagiesgifted.org/aspergers.htm og denne pdf skriver præcis hvad du er op imod lige nu: http://www.hoagiesgifted.org/eric/fact/asperger.pdf

Godt du skrev lidt mere så jeg kunne finde andet til dig, Ulla. Læs den asperger.pdf først så kan du kigge på det andet når du igen har tid. Det bliver noget at et system du er op imod. Men smart at have hende udredt igen for at genopfriske pairene og motivation for at lave en pædagogisk plan for hendes støttetimer.

Næsten alle jeg kender mangler handleplaner og pædagogiske planer for deres børn.
Mette
Gæst

IndlægEmne: Indlæggene fra Leif   Lør jul 30, 2011 6:07 am

Det som jeg læser når jeg læser teksten fra Leif er at der er nogle motoriske vanskeligheder. Motoriske vanskeligheder kan gå ud over koncentrationen i timerne fordi der skal bruges kræfter og energi på blot at sidde og andre motoriske ting. Hvis det motoriske ikke er neurologisk automatiseret skal det ske vilje bestemt og det kræver væstenligt mere af barnet. Jeg et par tvillinger med varierende grad at verbal dyspraksi og general motorisk dyspraksi - WISC testen er heller ikke egnet til testning af børn med disse handicaps. Testen peger bare på vanskeligheder vi i forvejen ved de har med latenstid etc.! Nej, kommunerne er ikke egnet til børn med særlige behov hvad enten det er intelligente børn eller børn med handicaps - at flytte kommune gavner ikke meget. Vi tager kampen op med vores kommune ved hjælp af de klageorganer der er. Vi fik medhold for 2 år siden og får det nok også denne gang.

Med venlig hilsen Mette
Hilde

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Søn okt 09, 2011 6:04 am

WISC III/WAIS, puslespil, terningmønster, labyrinter

2.5. Visuel/spatial funktion
Den visuelle funktion defineres som evnen til at fortolke og give mening til det sete. Den spatiale
funktion defineres som evnen til at forstå rumlige forhold, det være sig dybde og retning i det sete
foruden opfattelse af hvor ens egen krops befinder sig i rummet og i forhold til andre objekter. I
nedenstående omtales den visuo-spatiale funktion. Denne kan deles op i en input del og output del.
Input-delen: Denne fase består dels af en umiddelbar fortolkning af det sete, en analyse og syntese
og dels af en bearbejdning af visuelle stimuli på et højere niveau. Den første og umiddelbare
bearbejdning af det visuelle input sorterer og videresender stimuli til nogle systemer, der er
specialiserede i form, retning og bevægelse eller farve. Sidenhen kobles disse specialiserede delindtryk
til en menings-givende helhed. Dette foregår overordnet set i 2 systemer, der bevæger sig
ud over den occipitale cortex og ind i henholdsvis parietal og temporal cortex. Det parietale system
beskæftiger sig primært med lokalisation af stimuli og guidningen af motorisk handling på
baggrund af denne viden. Det temporale system beskæftiger sig primært med genkendelse af
objekter – hvad det forestiller, hvilken farve det har etc.
Ovenstående beskriver en bottom-up proces fra indput til forståelse af det sete. I nogle tilfælde vil
analysen blive forstyrret – stimuli er f.eks. utydelig. I disse tilfælde vil man kunne foretage en
syntese (samling) af de partielle synsindtryk i en top-down proces idet forventningerne til det sete
gennem hukommelsen vil være medbestemmende i forståelsen af input.
Bearbejdning på højere niveau involverer dels den komplekse bearbejdning, der finder sted når
mange dele af input skal samles til et meningsbærende hele, og dels det at kunne fastholde visuelle
forestillinger i hukommelsen og anvende disse til visuo-spatial ræsonnering og problemløsning.
Output-delen: I denne fase kan personen handle på baggrund af visuelle stimuli. Dette kan være
netop bearbejdede indtryk eller på baggrund af tidligere visuelle erfaringer, der er lagret i den
visuelle hukommelse. Den visuelle hukommelse er nævnt yderligere under
hukommelsesfunktionen. Output delen kan bestå af en simpel visuo-motorisk handling, eller af en
mere kompleks visuo-konstruktiv handling.
Sanseindtryk registreres af receptorerne i øjet. De føres via nervebanerne fra hvert øje til optisk
chiasma, hvor nervebanerne krydser og fortsætter, således at indtryk fra hver side af synsfeltet i
hvert øje repræsenteres i den modsatte hemisfære.
De føres derefter via den laterale geniculate nucleus, hvor sanseindtryk yderligere fordeles i forhold
til typer af information og lokalisation til celler i visuel cortex i occipitallappen. I primær visuel
cortex sker en separat bearbejdning af information fra forskellig lokalisation og af forskellig type.
Derefter sendes den videre til sekundære celler i visuel cortex, der består af adskilte systemer, der
er specialiseret for henholdsvis form, bevægelse og farve. Den bearbejdede information kobles
derefter sammen med andre informationer i de temporo-parieto-occipitale associationsområder. I
visuel cortex er både højre og venstre hemisfære involverede, om end der er tale om en vis
asymmetri. Den højre hemisfære er sædvanligvis i højere grad end venstre involveret i
bearbejdningen af komplekse visuo-spatiale indtryk. Den venstre er i højere grad end den højre
involveret i ord læsning. Overordnet set er det de samme områder af hjernen, der er involverede i
visuelle forestillinger som i analysen af input, dog er den posteriore del af den venstre hemisfære
involveret i selve genereringen af forestillingsbillederne.
Allerede fra fødslen kan barnet skelne mønstre, farver og rumlige forhold, om end barnets visuelle
20
system endnu ikke er fuldt modnet. Ved ca. 7 til 8 ugers alderen er modningen af synssystemet
fuldført. Barnet bliver mere interesseret i at modtage synsmæssig stimulation. Barn foretrækker at
se på mønstre, ansigter og på emner med varieret kontur fremfor ensartede overflader. Den visuelle
søgning går fra at være relativt tilfældig og begrænset til et mindre område af synsfeltet til at blive
mere aktiv og fokuseret på de mest informationsbærende dele af stimulus. Fra barnets tredje
levemåned sker en forbedring af øje-hoved koordinationen. Barnet vil kunne dreje hovedet for at
undersøge et objekt der er set i periferien af synsfeltet. De mere specifikke elementer af visuel
perception som formopfattelse, spatial perception - opfattelsen af rum og retninger, afstand og
dybde samt farveperception er alle tilstede og fungerende ved fødslen. I starten er systemerne
umodne og fungerer ikke optimalt, men udvikles til finere præcision efterhånden som barnet bliver
ældre.
I en neuropsykologisk undersøgelse vil man forsøge at afdække følgende områder indenfor både
input delen og output delen af den visuo-spatiale funktion:
Analyse og syntese:
Ved visuel analyse/syntese forstås evnen til at analysere detaljer og integrere det sete til en
meningsfuld helhed. Dette forudsætter:
- Visuel diskrimination: evnen til at sammenholde og bestemme eksakte karakteristika ved
det sete.
- Visuospatiale relationer: evnen til at afgøre hvorledes en given stimulus, der er identisk med
øvrige tilstedeværende stimuli evt. skiller sig ud ved at være roteret
eller på anden vis gengivet i en anden retning.
- Formkonstans: evnen til at genkende en given stimulus, der måtte være ændret
mht. størrelse, roteret eller skjult blandt andre stimuli.
- Figur-grund: evnen til at opfatte en given stimulus som en særskilt figur i den
helhed den fremtræder i.
- Syntese: evnen til at udfylde det manglende i et ufuldstændigt visuelt
indtryk.
Visuo-motorik/visuomotorisk konstruktion:
Integrationen af visuelle og finmotoriske funktioner. Visuo-motorik er evnen til at koordinere på
baggrund af synet. I visuo-motorisk konstruktion indgår en højere grad af planlægning.
Højere visuel kognition:
Evne til ræsonnering og problemløsning med visuo-spatiale begreber.
Tests:
21
* angiver at testen kan købes hos Dansk Psykologisk Forlag, København.
# angiver at testen er standardiseret på danske børn/unge.
Visuel forarbejdning uden motorisk funktion:
TVPS-R, Test of Visual-Perceptual Skills, Revised 1996 *
sprog: engelsk normer: amerikanske 4-13 år
målgruppe: 4-13 år
Prøven måler visuo-perceptuelle færdigheder baseret på en non-motorisk visuo-perceptuel
afprøvning. Den rummer syv delprøver bl.a. visuel diskrimination, form-konstans og visuelsekventiel
hukommelse.
Involverer også: opmærksomhed.
WPPSI-R, WISC III, WAIS-R; billedfuldendelse
DEP, matche bogstavlignende figurer
Leiter-R, delprøver 1-10
målgruppe: op til 21 år
Prøven måler visuospatiale færdigheder og visuel perception
Liniers orientering (Judgement of Line Orientation), 1994*
sprog: engelsk normer: 7 til 14 år og 16 til 74 år
målgruppe: fra 7 år
Prøven måler visuospatiale færdigheder. Den findes i en H og en V version, hvilket muliggør
retestning/opfølgning.
Visuo-motoriske funktion/visuo-konstruktion:
TVMS-R (Test of Visuo-motor Skills), 1997 *
sprog: engelsk normer: amerikanske
målgruppe: 3-14 år
Testen måler visuo-motorisk funktion.
WISC III/WAIS, puslespil, terningmønster, labyrinter
WPPSI-R , figureftertegning, terningmønster, puslespil, labyrinter
DEP, mønsterkonstruktion, kopiering, bygning m. klodser
Problemløsning, visuel modalitet:
CHIPS, 1992 *
sprog: dansk normer: CHIPS: vejl. normer 5-13 år, mini-CHIPS: vejl. normer 3-7 år
22
målgruppe: Småbørns CHIPS og Mini CHIPS; 3-7 år
Skole - CHIPS; 5-13 år
Prøven måler visuel forarbejdning: global, analyse/syntese, helhedsperception samt logisk abstrakt
tænkning udfra visuelt materiale.
Raven’s Progressive Matrices, 1994-96 *
sprog: engelsk. normer: Sets A, AB, B: engelske 5½-15 år samt danske 1978; Sets A, B, C, D, E:
engelske 6-65 år 1993. Danske vejledende normer afventes (6-16 år).
målgruppe: fra 5-6 år og op
Prøven måler visuel forarbejdning: global, analyse/syntese, helhedsperception samt logisk abstrakt
tænkning udfra visuelt materiale.
Rey-Oesterreith,
sprog: engelsk normer: 6 til 18 år (drenge/piger)
målgruppe: større børn og voksne
Testen måler strategi og planlægning m.h.t. visuo-motorisk funktion, samt visuel hukommelse.
DEP (matricer og serieprøve) 1995 *#
sprog: dansk normer: danske
målgruppe: 2½ - 18 år
tænkning udfra visuelt materiale

http://www.børnehjernekassen.dk/admin/write/files/Fil44_Den%20b%C3%B8rneneuropsykologiske%20unders%C3%B8gelse.pdf

Etbina

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Tirs feb 07, 2012 1:15 am

En smule off topic - og så alligevel ikke. Jeg er nødt til at kommentere at det lader til at Jens Buch har misforstået administrationen af puslespil prøven i WISC III. Denne prøve har INTET med visuel hukommelse at gøre. Barnet skal IKKE se puslespillet samlet først. Faktisk er det kun i de to første testitems barnet overhovedet må få at vide hvad puslespillet skal forestille færdigt.

Jeg tænker denne fejl i administration giver et meget forvrænget testresultat.
Hilde

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Tirs feb 07, 2012 1:51 am

Tak Etbina

... det hedder også object assembly og er beskrevet i denne link ...

http://www.learninglinks.org.au/pdf/infosheets/LLIS%2021_WISC%20III.pdf

som afmystificere WISC III testen lidt
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Tolkning af WISC III test   Today at 6:13 am

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 2 af 2Gå til side : Previous  1, 2