Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.   Ons nov 04, 2009 6:53 pm

ScienceDaily (2 November 2009) The New Myths Of Gifted Education: A Contemporary View

Mere end 25 år efter myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger først blev undersøgt, er de alle stadig er med os. Forskning på daværende tidspunkt fandt, at nogle myter var en udbredt opfattelse, som den tanke, at den talentfulde udgjorde en samlet, homogen gruppe af elever, eller at kun en læseplan ville tjene alle lige. (Kilde : "Demythologizing Gifted Education")

Siden 1982 er nye myter blevet tilføjet, ifølge forskning offentliggjort i det nuværende Gifted Child Quarterly (GCQ).

f. eks:

* at børn med særlige forudsætninger ikke står over for problemer og udfordringer
* at det er "fair" at undervise alle børn på samme måde
* kreativitet er for vanskeligt at måle
* undervisning af børn med særlige forudsætninger betyder at have et undervisnings program
* Advanced Placement (AP) er en passende sekundær program



Donald J. Treffinger
En podcast interview med redaktøren om forskelle (eller ikke) i de myter siden 1982 er gratis til rådighed, i en begrænset periode, tilgængelig på Gifted Child Quarterly 2009 53: 229-232 Her kan du høre en podcast som er meget tankevækkende idet det er det samme som reelt sker i dk.

Sally M. Reis and Joseph S. Renzulli
Myth 1: The Gifted and Talented Constitute One Single Homogeneous Group and Giftedness Is a Way of Being That Stays in the Person Over Time and Experiences
Gifted Child Quarterly 2009 53: 233-235.

James H. Borland
Myth 2: The Gifted Constitute 3% to 5% of the Population. Moreover, Giftedness Equals High IQ, Which Is a Stable Measure of Aptitude: Spinal Tap Psychometrics in Gifted Education
Gifted Child Quarterly 2009 53: 236-238.

Carolyn M. Callahan
Myth 3: A Family of Identification Myths: Your Sample Must Be the Same as the Population. There Is a "Silver Bullet" in Identification. There Must Be "Winners" and "Losers" in Identification and Programming
Gifted Child Quarterly 2009 53: 239-241.

Frank C. Worrell
Myth 4: A Single Test Score or Indicator Tells Us All We Need to Know About Giftedness
Gifted Child Quarterly 2009 53: 242-244.

Donald J. Treffinger
Myth 5: Creativity Is Too Difficult to Measure
Gifted Child Quarterly 2009 53: 245-247.

Reva Friedman-Nimz
Myth 6: Cosmetic Use of Multiple Selection Criteria
Gifted Child Quarterly 2009 53: 248-250.

Holly Hertberg-Davis
Myth 7: Differentiation in the Regular Classroom Is Equivalent to Gifted Programs and Is Sufficient: Classroom Teachers Have the Time, the Skill, and the Will to Differentiate Adequately
Gifted Child Quarterly 2009 53: 251-253.

Carol Ann Tomlinson
Myth 8: The "Patch-On" Approach to Programming Is Effective
Gifted Child Quarterly 2009 53: 254-256.

Sandra N. Kaplan
Myth 9: There Is a Single Curriculum for the Gifted
Gifted Child Quarterly 2009 53: 257-258.

Ann Robinson
Myth 10: Examining the Ostrich: Gifted Services Do Not Cure a Sick Regular Program
Gifted Child Quarterly 2009 53: 259-261.

Marcia Gentry
Myth 11: A Comprehensive Continuum of Gifted Education and Talent Development Services: Discovering, Developing, and Enhancing Young People’s Gifts and Talents
Gifted Child Quarterly 2009 53: 262-265.

Joyce VanTassel-Baska
Myth 12: Gifted Programs Should Stick Out Like a Sore Thumb
Gifted Child Quarterly 2009 53: 266-268.

Dorothy Sisk
Myth 13: The Regular Classroom Teacher Can "Go It Alone"
Gifted Child Quarterly 2009 53: 269-271.

Cheryll M. Adams
Myth 14: Waiting for Santa Claus
Gifted Child Quarterly 2009 53: 272-273.

Sidney M. Moon
Myth 15: High-Ability Students Don’t Face Problems and Challenges
Gifted Child Quarterly 2009 53: 274-276.

Tonya R. Moon
Myth 16: High-Stakes Tests Are Synonymous With Rigor and Difficulty
Gifted Child Quarterly 2009 53: 277-279.

Jean Sunde Peterson
Myth 17: Gifted and Talented Individuals Do Not Have Unique Social and Emotional Needs
Gifted Child Quarterly 2009 53: 280-282.

Carolyn R. Cooper
Myth 18: It is Fair to Teach all Children the Same Way
Gifted Child Quarterly 2009 53: 283-285.

Shelagh A. Gallagher
Myth 19: Is Advanced Placement an Adequate Program for Gifted Students?
Gifted Child Quarterly 2009 53: 286-288.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.   Ons nov 04, 2009 7:39 pm

* Højt begavede elever ikke har brug for hjælp, de vil klare sig selv
* Den studerende kan ikke være begavet, han får dårlige karakterer
* Lærere udfordre alle de studerende, så begavede børn har det fint i den regelmæssige klasseværelset
* Højt begavede elever er glade, populære, og godt tilpasset i skolen
* Højt begavede elever gør alle andre i klassen smartere ved at værre en rollemodel eller give flere udfordringer
* Dette barn kan ikke være særlig begavet, han har et handicap
* Alle børn er særlige begavede
* Vores kommune har en Talentprogram, vi har kurser til lærene om at udfordrer disse elever
* Andre placeringsmuligheder i højere klassetrin er socialt skadelige for talentfulde studerende
* Undervisning af højt begavede elever kræver rigelige ressourcer
* Uddannelsesprogrammer for højt begavede elever er elitært


På det følgende link er disse påstande forklaret: Myter om børn med særlig forudsætninger fra NAGC
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.   Ons nov 04, 2009 7:55 pm

Myter og Sandheder om Højt begavede børn

At være højt begavede er ikke altid en skål med kirsebær. Begavede børn er ofte misforstået af deres lærere, klassekammerater og endda deres forældre! For at hjælpe dig med bedre at forstå dit barns talenter har "Council for Exceptional Children" identificeret nogle af de mest udbredte myter og overraskende sandheder om børn med særligfordusætninger.

Myter om begavede børn

# Højt begavede børn kan udrette alt de sætter deres sind til, de er bare nødt til at anvende det.
# Højt begavede børn har færre problemer end andre, de behøver/fortjener ikke ekstra tid og opmærksomhed.
# Højt begavede børn er selvstyret, de ved, hvor de er på vej henne.
# Højt begavede underydere er bare nødt til at prøve hårdere og blive organiseret.
# Den primære værdi i det særlig begavede barn er at barnets hjernekraft.
# En begavet barnets familie er altid stolt af hans eller hendes evner.
# Højt begavede børn er nødt til at værre eksempler for andre, og de bør altid påtage sig ekstra ansvar.
# Alle højt begavede børn får gode resultater, de behøver ikke at arbejde for det.
# Højt begavede børn har ikke brug for hjælp med "study skills", de kan klare sig selv.


Artiklen fortsætter med nogle sandheder om begavede børn:
Myths and Truths About Gifted Kids
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.   Ons nov 04, 2009 8:18 pm

Nogle myter om Højt begavede børn

Højt begavede børn stiger til toppen i et klasseværelse:

Ikke nødvendigvis. Begavede børn kan have skjulte indlæringsvanskeligheder at blive opdaget, fordi de nemt kan kompensere for dem i de tidlige år. Som tiden går dog, det bliver sværere og sværere for dem at udmærke sig. Hvilket kan føre til opførsel problemer og depression.

Højt begavede børn er så intelligent de klare sig fint med eller uden særlige programmer:

De kan synes at klare sig selv. Men uden ordentlig udfordring, de kan blive kede sig og uregerlig. Som årene går, som de kan finde det sværere og sværere, efterhånden som arbejdet er blevet mere udfordrende, da de aldrig stået over for udfordringen før. (underydelse)

Begavede og talentfulde betyder det samme:

Igen, ikke nødvendigvis. Der er ingen regel, der hedder, at et barn, der er i stand til at score 12 taller i en eksamen skal højt begavede. Sådan et barn er helt bestemt akademisk Talenfuld. Der skal yderligere udredning til f. eks. IQ og over niveau akademiske test gives, før vi kan definere barnet som "højt begavede". Samtidig er der ingen regel, der hedder et barn identificeret som højt begavet får høje karakter klasseværelset. Denne form for stereotyper kan gøre alvorlige og uoprettelige skader på begge grupper. Ethvert barn kan nyde godt af berigelse. Bogligt begavede børn kan drage fordel højere niveau undervisning. Intellektuelt begavede børn har brug for en differentieret pensum og muligvis endda et andet miljø.

De har brug for at gå gennem skolen med børn af deres egen alder:

Det er rigtigt, at børn har brug for at lege og interagere socialt med andre børn, deres egen alder, men de har ikke brug for at lære sammen med dem. Især i tilfælde af et højt begavet barn, der kan have en kronologisk alder på seks år og en mental alder på 11 år som har læst siden den var to! At sætte barnet i en læsegruppe med andre seks-årige, der er ved at lære at læse er jo den rene tortur for dette barn.

Begavelse er noget at være jaloux om:

Dette er måske den mest skadelige myte. Oftere end ikke kan begavede børn føler sig isoleret og misforstået. De har mere voksen smag i musik, tøj, læsestof og fødevarer. Disse forskelle til andre børn kan få dem til at være isoleret og blive misbrugt verbalt eller fysisk af andre børn. Eksperter på området af uddannelse for højt begavede børn er begyndt med at se på højere forekomster af ADHD og stave / Håndskrift handicap i den begavede befolkning vs dem i meget større normale befolkning.



Kilde: RI State Association for Gifted Education (SAGE) Contest Winner
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.   Ons nov 04, 2009 8:58 pm

Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.   

Tilbage til toppen Go down
 
Myter om undervisning af børn med særlige forudsætninger.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Undervisningsdifferentiering-
Gå til: