Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Ungdomsliv – kommer det os ved? Århus – 21. januar 2009

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Ungdomsliv – kommer det os ved? Århus – 21. januar 2009   Fre nov 06, 2009 5:30 am

Why let them walk when they can fly?

Workshop ved konferencen

Ungdomsliv – kommer det os ved?

Århus – 21. januar 2009

Ole Kyed, 2009





Disposition

* Hvorfor beskæftige sig med de velbegavede og talentfulde elever?
* Hvad har problemerne bestået i?
* Hvem er de velbegavede og talentfulde elever?
* Hvad karakteriserer dem?
* De velbegavede kan også have vanskeligheder
* Hvordan kan skolen rådgive og støtte?
* Betydningen af et godt skole/hjem samarbejde






Glemmer vi de dygtige?

* Kan vi som samfund tillade os, at ressourcestærke elever ikke får udnyttet deres potentialer, og kan vi forsvare det over for barnet og dets forældre?
* Hvordan får vi de allerbedste til at udfolde deres særlige forudsætninger?
* Kan der overhovedet opretholdes en fælles skole for alle? – eller har vi brug for niveaudeling og særlige eliteskoler?






Hvorfor er spørgsmålene vigtige?

* Fordi Danmark er forpligtet i.h.t. internationale konventioner
* ”Der skal være plads til de dygtigste elever i vores uddannelsessystem”
FN’s Børnekonvention 1989, § 1, stk. A
* ”Skolen skal rumme alle elever, uafhængigt af deres fysiske, intellektuelle, sociale, emotionelle og sproglige evner eller andre forhold. Dette gælder også handicappede og særligt talentfulde børn”

Salamanca-erklæringen 1994, UNESCO





* Fordi Folkeskoleloven af 1993, § 18 siger om undervisningsdifferentiering
* Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse skal i alle fag leve op til folkeskolens formål og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger






* Og endelig fordi regeringens mål for folkeskolen er: (2006)
* Danmark skal have verdens bedste folkeskole. Folkeskolen skal give eleverne faglige kundskaber og færdigheder, fremme kreativitet og selvstændighed samt forberede til videre uddannelse.
* Eleverne i folkeskolen skal være blandt verdens bedste inden for de fire grundlæggende fagområder: Læsning, matematik, naturfag og engelsk.
* Alle elever skal have gode faglige færdigheder. De dygtigste skal være på niveau med de bedste i andre lande. Og niveauet hos de svageste elever skal hæves.
* Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden.



Fremgang, fornyelse og tryghed

Strategi for Danmark i den globale økonomi

April 2006





Bl.a. derfor skal vi beskæftige os med de velbegavede børn med særlige forudsætninger – men også fordi

* Det er IN i tiden at satse på talenter
* Det er lovpligtigt at undervisningsdifferentiere
* Det er en børneret at blive stimuleret og undervist i overensstemmelse med behov og forudsætninger
* Det kan samfundsmæssigt betale sig at investere i uddannelse og kvalitet
* Det er værdigt som barn at blive mødt og forstået som den man er. Det er med til at give livskvalitet som voksen






Der har været et misforhold mellem målsætning og resultat

* Vi har været underlagt
* traditioner,
* fordomme,
* og mangelfuld viden og indsigt
når vi taler om elever med særlige forudsætninger
* Skolen har ikke været gearet til at undervise og arbejde med børn, der tænker mere komplekst og på andre kognitive udviklingstrin end det store gennemsnit
* Den teknologiske udvikling og samfundsudviklingen har givet markant ændrede livsvilkår






Undervisningsdifferentiering i folkeskolen
Danmarks evalueringsinstitut, dec. 2004

Evalueringsgruppens centrale anbefalinger:

* Eva-gruppen anbefaler, at skolernes ledelse sætter en systematisk og involverende proces i gang med det formål at formulere en fælles forståelse af begrebet undervisningsdifferentiering på skolen.
* Eva-gruppen anbefaler, at skolerne indfører en større grad af systematik og skriftlighed i forbindelse med lærernes løbende iagttagelser og behandlingen af disse på teammøderne.
* Eva-gruppen anbefaler, at lærerne opstiller relevante faglige kriterier som gør formålet med undervisningen tydeligt for eleverne og hjælper dem til at blive konstruktive medspillere i tilrettelæggelsen af deres egen læreproces.
* Eva-gruppen anbefaler at lærerne skelner mellem klassen som en ramme for læring og en ramme om det sociale fællesskab, og at de vælger organisationsform ud fra formålet med undervisningen.






Der er dog ved at ske noget

* Iflg. en rundspørge foretaget af Jyllands-Posten den 29. dec. 2007 har hver tredje kommune ekstra tilbud til velbegavede og talentfulde børn, og næsten 80% af kommunerne mener, at folkeskolens undervisning af børn med særlige talenter bør prioriteres højere.



* Er dette ønsketænkning? – eller er det virkeligheden?
Tilbage til toppen Go down
 
Ungdomsliv – kommer det os ved? Århus – 21. januar 2009
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Kursus og foredrag-
Gå til: